خواندنی

علت جوش صورت در مردان و بهترین روشهای درمانی آن

جوش صورت در پسران نوجوان تا حدودی طبیعی است اما گاهی این جوش‌ ها تا دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی نیز ادامه دارد و سبب نگرانی مردان می‌ شود. بنابراین قصد داریم در این مقاله از کارمادیو علت جوش صورت در مردان در سن بالاتر از نوجوانی و بهترین روش‌ های درمان آن را به شما توضیح دهیم.

شناسایی جوش مردانه و علت وجود آنها

جوش‌ های صورت در مردان برجستگی‌ های قرمز و حساس در سطح پوست می‌ باشد که  که از جنس چرک هستند و معمولاً نیمه پایینی صورت شامل گونه‌ها خط فک چانه و گردن را درگیر می‌کنند. این جوش‌ها ممکن است در بقیه جاهای بدن مانند ناحیه سینه و شانه‌ها  نیز خود را نشان دهند.

انواع جوش صورت در مردان

جوش‌ های صورت به دو دسته کلی عفونی و غیرعفونی تقسیم می‌ شوند که جوش‌ های سرسیاه و سر سفید در دسته جوش‌ های غیر عفونی پوست قرار می‌ گیرند و جوش‌ های پاپول از جوش‌ های عفونی به حساب می‌ روند.

جوش‌های سرسفید یا کومدون های بسته

این جوش‌ ها نتیجه انسداد کامل منافذ چربی پوست می‌ باشد که به دلیل جمع شدن ترشح چربی پوست در داخل منافذ چربی جمع شده ایجاد لکه سفید بر روی پوست می‌کند و این جوش‌ها می تواند در معرض هوا قرار گرفته و به جوش‌ های سر سیاه تبدیل گردند.

جوش‌ های سرسیاه

جوش‌ های سرسیاه نتیجه انسداد منفذ چربی پوست است و در واقع ترشح چربی پوست در داخل منفذ چربی انباشته شده و بعد از تماس با هوا به جوش‌ های سرسیاه تبدیل می‌ شوند.

جوش‌ های پاپول یا سفت دانه

جوش‌ های صفر دانه نتیجه التهاب پوستی هستند  به صورت قرمز روی آن ایجاد می‌ شوند این جوش‌ ها ممکن است در اثر عفونت با باکتری‌ها ترشح چربی پوست و یا پاسخ التهابی بدن به تنگی منافذ چربی به وجود بیایند.

جوش های چرکی

این جوش ها مرکز سفید رنگ دارند و معمولا بزرگ تر و دردناک تر از جوش های ساده اند و اگر آنها را فشار دهید گسترش می یابند.

جوش‌ یا آکنه کیستیک

این جوش ها در اثر التهاب شدید پوستی ایجاد می شوند و به صورت عمیق و با رنگ قرمز در سطح پوست ایجاد می شوند و با عارضه های جدی تر مانند خارش همراه هستند.

جوش های ندول یا مدول ها

این جوش در اثرا باکتری به نام پروپیونی به وجود می آید و به صورت بافت آماسه بر روی پوست ایجاد می شوند و ممکن است با آسیب رساندن به بافت ها ایجاد ندول کنند.

عوامل ایجاد کننده جوش صورت در مردان

عوامل ایجاد کننده جوش صورت در مردان

عوامل مختلفی در بروز جوش صورت در مردان نقش دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوامل هورمونی و غدد

در مردان هورمون تستسترون عامل تحریک ترشح غدد سباسه پوست است که این غدد باعث ایجاد چربی اضافه  در آن می‌ شود و به همین دلیل است که پسران در دوره نوجوانی مبتلا به جوش‌های صورت می‌شوند و اگر ترشح این هورمون بیش از حد باشد در دوران بزرگسالی نیز باعث ایجاد جوش و آکنه در پوست آن ها خواهد شد.

عدم رعایت بهداشت

از دیگر دلایل وجود جوش‌ ها و آکنه در صورت عدم رعایت اصول بهداشت فردی است بنابراین یکی از راه‌های جلوگیری و حتی کنترل آن رعایت بهداشت و شستشوی تمیز با مواد بهداشتی مناسب با نوع پوست می‌ باشد.

وراثت

عوامل ژنتیکی نیز در ایجاد جوش در صورت هم برای آقایان و چه برای خانم‌ ها نیز دخیل است بنابراین می‌ توان گفت فرزندانی که والدین آنها به این عارضه مبتلا شده‌اند احتمال دارد آنها نیز مبتلا گردند.

شغل

برخی از شغل‌ها باعث تشدید جوش‌ها می‌ شوند که از جمله شغل‌ ها می‌ توان به شغل‌ های مربوط به کوره و نانوایی اشاره کرد زیرا کسانی که در این محیط‌ ها مشغول به کار هستند به دلیل گرمای موجود عرق می‌ کنند و مجرای پیاز موی آنها بسته شده و سبب تشدید آکنه می‌ گردد.

تغذیه

در ایجاد جوش و آکنه برخی از مواد خوراکی مانند آجیل‌ ها شکلات و چاشنی‌ ها نیز دخیل هستند زیرا مصرف این مواد باعث تحریک و فعالیت و غدد چربی شده که در ایجاد جوش ها و آکنه ها تاثیر گذار است.

نابسامانی‌های روانی

از دیگر دلایل ایجاد جوش در صورت در بسیاری از خانم‌ها و آقایان وجود نابسامانی‌های روانی نظیر استرس و اضطراب است.

کمبود آب بدن

کمبود آب در بدن از دلایل اصلی ایجاد جوش در صورت مردان است زیرا بر اثر کمبود  پوست آنها خشک شده و باعث ایجاد جوش در صورتشان می‌ شود. بنابراین مردان باید در طول روز آب زیادی بنوشند زیرا آنها به دلیل فعالیت‌ های بیشتری نسبت به زنان دارند بسیاری از آب بدن خود را از طریق تحریر از دست می‌ دهند.

اختلالات گوارشی

اختلالات مرتبط با گوارش رابطه مستقیمی با جوش صورت در آقایان دارد چرا که بروز این اختلالات باعث پخش شدن آلودگی‌ ها در بدن آنها شده و جوش صورت نیز در آنها ایجاد می‌ شود بنابراین اگر شما نیز به اختلالات گوارشی مبتلا هستید این موضوع را با پزشک پوست خود در میان بگذارید.

کمبود ویتامین‌ها

کمبود ویتامین‌ های مورد نیاز پوست از دیگر دلایل ایجاد جوش صورت مردان است بنابراین اگر به این عارضه مبتلا هستید سعی کنید. خوردن میوه‌ ها و موادی که ویتامین مورد نیاز بدن شما را تامین می‌ کند این علائم را کاهش دهید و در صورتی که برای شما امکان دارد  میزان ویتامین‌ های بدن خود را از طریق آزمایش چک کنید.

غلظت خون بالا

در بسیاری از آقایان دلیل جوش‌ های چرکی در قسمت‌ های مختلف بدن مانند کمر بازو  و صورت وجود غلظت خون بالا است که برای برطرف کردن این مسئله می‌ توانید از روش‌ های پاکسازی خون مانند حجامت بهره ببرید.

روش های درمانی جوش صورت در مردان

جهت درمان جوش های صورت می توان از روش های مختلف طبیعی و پزشکی سود بر که در زیر به معرفی چند مورد از آن ها می پردازیم می توان پک های یخ را در دستمال کاغذی گذاشت و بر روی جوش صورت قرار داد با این کار منافذ چربی تنگ شده و التهاب کاهش می یابد.

  • روش دیگر استفاده از عصاره آلوورا است که دارای خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی است و می توانید یک قاشق چایخوری از آن را روی جوش های صورت خود مالیده و بعد از 15-20 دقیقه بشویید.
  • استفاده از عصاره چای سبز از دیگر روش‌ های خانگی برطرف کردن جوش است.
  • شستن صورت با آب ولرم و صابون ملایم از دیگر روش‌های برطرف کردن چربی‌ها و آلودگی‌های پوست و کاهش جوش ‌های آن است.
  • روش‌ های پزشکی برای درمان جوش‌های عمیق نیز شامل لیزر درمانی، میکرو نیدلینگ، استفاده از دارو و پماد، استفاده از کرم ‌های ترمیم کننده، استفاده از رتینول و استفاده از پلاسما می‌ باشد.
4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا