خواندنی

نوشیدن چای مانده و کهنه دم چه ضررهایی دارد؟

سوال بسیاری از افراد این است که آیا نوشیدن چای مانده مضر و خطرناک است که جواب به این سوال بله است و در واقع نوشیدن چایی که بیش از ۲۴ ساعت از زمان اولیه دم کشیدن آن گذشته باعث تولید سم در بدن شده و امکان مسمومیت و افزایش ابتلا به سرطان را افزایش می‌ دهد اما این تنها ضرر چای مانده نیست بلکه خطرات و ناراحتی‌ های دیگری برای شخص به وجود می‌ آورد که در ادامه به آنها می‌ پردازیم. با کارمادیو همراه باشید.

مضرات چای مانده برای انسان

یکی از نوشیدنی‌ های محبوب که از قدیم تاکنون هم و اغلب خانواده‌ های ایرانی از آن استفاده کرده و هنوز هم  روزانه در چند وعنده از آن استفاده می‌ کنند چای است  که نوشیدن آن قواعد خاص خود را دارد ولی متاسفانه برخی از افراد از روی تنبلی یا عادت‌ های اشتباه چای دم کرده شب قبل یا روز قبل را نیز مصرف می‌ کنند که باعث عوارض و خطراتی که در زیر آنها می‌ پردازیم برای آنها و خانواده‌ شان می‌ شود.

افزایش خستگی

نوشیدن چای تازه باعث برطرف شدن خستگی یا حداقل کاهش آن می‌شود این در صورتی است که اگر چاهی کهنه و رقیق مصرف کنید برعکس عمل کرده و باعث تولید سم در بدن شده که نتیجه آن افزایش خستگی، ایجاد سردرد و سرگیجه و ایجاد کسالت و بی خوابی در شخص است.

تشدید بیماری دیابت

نوشیدن چای کهنه باعث تشدید بیماری دیابت می‌ شود و در واقع پرخاشگری، کسالت، بی‌ حالی و ضعف سیستم ایمنی بدن که از نشانه‌ های قند خان خون یا همان دیابت است را افزایش می‌ دهد.

ترشح اسید معده

از دیگر عوارض مصرف چای کهنه که جدی و جبران ناپذیر تحریک ترشح اسید معده است که باعث زخم معده، رفلاکس معده و مشکلات گوارشی برای شخص مصرف کننده جای کهنه می‌ شود.

افزایش کلسترول خون

از دیگر خطرات استفاده از چای کهنه و دوباره دم کرده افزایش کلسترول خون و اختلال در سیستم گردش خون است بنابراین سعی کنید تحت هیچ عنوان از چای کهنه ننوشید.

عوارض نوشیدن چای داغ و غلیظ

اگر چای را داغ و بسیار غلیظ بنوشید باعث بیماری‌ های مختلفی مانند آلزایمر، اختلال بینایی، مشکلات سیستم قلبی عروقی، به خطر افتادن سلامت دندان و دهان، به خطر افتادن سلامت کلیه‌ ها و به وجود آمدن بیماری‌ های قلبی، سوء هاضمه، سرطان مری و…برای شما خواهد شد.

چای کهنه دم دقیقاً به چه معناست؟

چایی‌ های دم کرده البته چای ارگانیک در شرایطی کهنه به حساب می‌ آید که بیش از ۸ ساعت در قوری و در دمای اتاق بدون پوشش باشد.

چای کهنه دم دقیقاً به چه معناست؟

نکاتی برای مصرف صحیح چای

اگر چای را به روش صحیح مصرف کنید نه تنها هیچ ضرری برای شما ندارد بلکه فواید بسیاری نیز برای بدن شما در پی دارد بنابراین در زیر نکاتی برای مصرف صحیح این نوشیدنی را ذکر می‌ کنیم

  • به جای استفاده از چای کیسه‌ای چای دم کرده مصرف کنید و از چایی‌ ها با عطر و بوی مصنوعی کمتر استفاده نمایید.
  • سعی کنید حداقل ۱۰ دقیقه بعد از دم شدن چای از آن استفاده کنیم و از مصرف چای کهنه در فلاکس و قوری پرهیز نمایید.
  • چای را بلافاصله پس از غذا مصرف نکنید زیرا مانع از جذب بعضی از مواد مغذی غذا می‌ گردد.
  • چای داغ و غلیظ مصرف نکنید زیرا باعث مشکلات بسیاری از جمله خرابی دندان‌ ها و موارد دیگری که در بالا به آنها اشاره کردیم برای شما خواهد شد.
  • سعی کنید چای را به اندازه کافی در طول مصرف کنید و به اندازه ۴ تا ۶ لیوان از آن بنوشید زیرا استفاده بیش از حد از این نوشیدنی باعث مشکلاتی جبران ناپذیری مانند حمله قلبی برای شما خواهد شد.
  • برای خوشمزه و خوش عطر شدن چای می توانید از گیاهان دارویی مانند آویشن و زنجبیل با ریختن آنها در چای استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از کارمادیو به بررسی مضرات حاصل از نوشیدن چای کهنه پرداختیم سپس نکاتی برای مصرف صحیح چای ذکر کردیم در پایان لازم می‌ دانیم اطلاعات دیگری در ارتباط با چای به شما ارائه دهیم‌:

چای دارای مواد مغذی مختلفی مانند انواعی از ویتامین‌ ها و آمینو اسیدها است همچنین در چای پلی فنول که نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی برای بدن است و باعث تقویت بدن می‌ شود وجود دارد. چای در انواع مختلفی از چای سیاه، چای سبز، چای سفید و… یافت می‌ شود که هر کدام دارای فواید و ویژگی‌ های خاص خود هستند.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا