سبک زندگیخواندنی

بهترین روش ‌های ترک سیگار به صورت طبیعی + نکات مهم

به گفته محققان و پژوهشگران سیگار یکی از عوامل اصلی مرگ و میر و بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌ های ریوی و انواع سرطان شناخته می‌ شود. افراد سیگاری بسیار در معرض سرطان، بیماری‌ های قلبی و سکته هستند.

حتی افرادی که سیگاری نیستند اما یکی از اعضای خانواده شان سیگار می‌ کشد و در معرض دود سیگار هستند، انواع بیماری های تنفسی و سرطان آن ها را تهدید می کند. ترک سیگار علاوه بر جوان‌ تر شدن به طولانی‌ تر شدن عمر و سلامتی و تقویت قلب و عروق کمک بسیار زیادی می‌ کند.

متاسفانه ترک سیگار برای کسانی که مدت زیادی سیگاری بوده اند یا بسیار معتاد آن بوده اند، بسیار سخت است اما در این مطلب از سایت کارمادیو قصد داریم بهترین روش‌های ترک سیگار را به شما بگوییم. این مطلب را با عزیزانتان که دچار این معضل هستند به اشتراک بگذارید. با ما همراه باشید.

روش های ترک سیگار

داشتن انگیزه محکم و قوی

انگیزه هر کس می‌ تواند منحصر به فرد باشد. همه ما برای انجام کار های مختلف نیازمند داشتن انگیزه هستیم. سیگار کشیدن نیز یکی از مهم‌ ترین کار هایی است که نیاز به داشتن انگیزه دارد. حتی اگر کسی بدون داشتن دلیل قوی و انگیزه سیگار را ترک کند، دوباره به آن باز می‌ گردد. در ابتدا باید فکر کنید که برای چه دلیلی می‌ خواهید سیگار را ترک کنید.

مثلاً بعضی افراد جهت صرفه‌ جویی در پول، بعضی از افراد برای سلامتی اعضای خانواده و برخی دیگر برای تضمین سلامتی خودشان به ترک سیگار اقدام می‌ کنند. اگر انگیزه کافی برای ترک نداشته باشید هر لحظه ممکن است هوس یک نخ سیگار دیگر به سر شما بزند.

افزایش فعالیت بدنی

داشتن فعالیت های بدنی از جمله ورزش کردن یکی از راه‌ های ترک سیگار است. شما با داشتن فعالیت‌ های بدنی همچون دویدن، دوچرخه سواری، شنا و در کل ورزش های هوازی باعث می شود کمتر به سمت سیگار کشیده شوید.

ورزش کردن علاوه بر اینکه میل شما را به سیگار کم می‌ کند، افسردگی و استرس را نیز کاهش می‌ دهد. ترک سیگار در کنار فعالیت‌ های بدنی و ورزش کردن باعث می‌ شود کالری بیشتری بسوزانید و متابولیسم بدن افزایش پیدا کند. در واقع شما نه دچار پرخوری خواهید شد و نه دچار کم اشتهایی و به یک وزن ثابت و متناسب خواهید رسید.

بیکار نمانید

اگر رانندگی کرده باشید حتما متوجه شده اید پس از مدتی رانندگی کردن، دست و پای شما به طور خودکار عمل خواهد کرد و گاهی حتی نمی‌ دانید کی وارد فلان خیابان شدید یا چطور مسیری را طی کردید. سیگار کشیدن نیز مانند رانندگی است. پس از مدتی که از سیگار کشیدن شما می‌ گذرد، بدن شما طبق عادت طلب سیگار می‌ کند.

پس یکی از بهترین راه‌ ها برای ترک سیگار این است که دست و دهان خود را مشغول نگه دارید. مثلاً می‌ توانید با فعالیت‌ هایی همچون بافندگی، خیاطی، آبنبات، جویدن آدامس و حتی بازی با خلال دندان و نی خود را مشغول کنید. همچنین خوردن میان وعده سالم نیز به ترک کردن راحت سیگار کمک می‌ کند. برای مثال هر زمان احساس نیاز به سیگار کردید، به جای آن می‌ توانید از خوردن آجیل، مغز ها و سبزیجات استفاده کنید.

از یک تراپیست کمک بگیرید

کمک گرفتن از یک مشاور درمانی در طول ترک سیگار می‌ تواند به شما کمک کند تا راحت‌ تر این کار را انجام دهید و اگر در طول دوره دچار استرس و اضطراب شدید به شما راهکار های سالم را پیشنهاد کند و در کنار شما باشد تا نگران مسئله های احتمالی که در طول درمان ممکن است پیش بیاید نباشید.

الگو های فکری و نشان دادن مسیر و هدف مشخص که توسط مشاور های متخصص به شما داده خواهد شد، می‌ تواند بسیار مفید و موثر باشد.

ترک گذشته و دوری از محرک‌ ها

یکی از عوامل مهم در ترک سیگار دوری از مکان‌ ها و یا کسانی است که شما را به سمت سیگار سوق می‌ دهند. بهتر است دعوت به مهمانی‌ هایی را که می‌ دانید سیگار کشیدن در آن رایج است رد کنید و یا معاشرت با دوستانی که در گذشته در ارتباط بوده ‌اید و جمع سیگاری را کمتر کنید و یا به آن ها اطلاع بدهید که زمانی که در آن جمع هستید به سمت سیگار نروند و به انتخاب شما احترام بگذارند. حتی انجام فعالیت‌ هایی که می‌ دانید میل شما را به سیگار بیشتر خواهند کرد را ترک کنید. برای مثال برخی از افراد پس از نوشیدن مشروبات الکلی و یا خوردن قهوه عادت دارند سیگار بکشند. پس باید سعی کنند مصرف مشروبات الکلی و قهوه را به حداقل میزان ممکن برسانند.

نکات مهمی که برای ترک سیگار باید بدانید

نکات مهمی که برای ترک سیگار باید بدانید

در نظر داشته باشید کاهش تدریجی سیگار بسیار روش ماندگار تر و موثر تری برای ترک آن است. کسانی که به تدریج سیگار را ترک می‌ کنند، نسبت به کسانی که به طور یک دفعه آن را کنار می‌ گذارند، معمولا به ترک پایبند تر هستند. روش ترک یک دفعه و ناگهانی سیگار مخصوصاً برای کسانی که مدت زیادی سیگار می‌ کشند، غیر معمول و حتی نشدنی است. شما برای این کار باید روش ‌هایی را با آزمون و خطا تجربه کنید.

مثلاً اگر عادت داشته‌ اید روزی ۵ نخ سیگار بکشید در هفته اول به روزی سه نخ کاهش دهید و همینطور هفته به هفته آن را کم و کمتر کنید تا جایی که روزی برسد که دیگر سیگار نکشید.

هنگامی که احساس کردید میل به کشیدن سیگار دارید، ۱۰ دقیقه به خود زمان دهید و در طول ۱۰ دقیقه خودتان را مشغول کنید تا حواستان پرت شود. چون معمولاً پس از دو یا سه دقیقه میل شما برای کشیدن سیگار از بین خواهد رفت.

داشتن رژیم غذایی سالم شما را در این مسیر بسیار کمک خواهد کرد. در کل رژیم و لایف استایل سالم و ترک سیگار در سلامتی جسم و روح شما بسیار موثر است.

کلام آخر

در این مقاله بهترین روش های ترک سیگار را برای شما توضیح دادیم. حتما این مطالب را جدی بگیرید تا از عوارض سیگار در امان باشید. پیشنهاد می کنیم مقاله 8 روش عالی و مفید برای ترک مصرف زیاد نوشابه را بخوانید و از مطالبش استفاده کنید.

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا