خواندنیآشپزی

تفاوت کره و مارگارین در چیست؟ کدام بهتر است؟

کره و مارگارین از نظر بافت و رنگ مشابه هستند و حتی به روش های یکسانی استفاده می شوند ولی کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و ممکن است نتوانيد کره و مارگارین را به راحتی از یکدیگر تشخیص دهید.

مهم ترین تفاوت کره و مارگارین در این است که کره از خامه یا شیر بدست می آید در حالی که مارگارین از آب و روغن و نمک بدست آمده است. در این مقاله از کارمادیو به مقايسه کره حیوانی با مارگارین یا کره گیاهی می پردازیم بنابراین تا پایان مقاله همراه ما باشید.

مقایسه کره با مارگارین از نظر مواد اولیه

کره محصولی لبنی است که از خامه یا شیر بدست می آید. زمانی که مایع را می کوبند کره از دوغ جدا می شود و ماده جامد زرد رنگی ایجاد می شود ولی تمام کره چربی نیست بلکه حدود بیست درصد از آن پروتئین های شیر و آب است. مارگارین از روغن مشتق می شود و از حدود هشتاد درصد روغن گیاهی و آب تهیه می شود و طعم آن به کره شبیه است.

از آنجا که کره از منابع حیوانی تهیه می شود حاوی چربی اشباع شده و کلسترول است. کره را در دستور العمل تهیه بسیاری از شیرینی ها و مواد غذایی می توانید پیدا کنید ولی مارگارین از روغن گیاهی بدست می آید و چربی های اشباع نشده دارد اگر قصد دارید در پخت شیرینی ها و غذاها مارگارین را جایگزین کره کنید مقدار بیشتری از مارگارین را به جای کره اضافه کنید.

مقایسه کره و مارگارین از نظر مراحل تولید

فرآیند تهیه کره حیوانی به این صورت است که کره تحت فرایند جداسازی قرار می گیرد و طی یک روند صنعتی به حرکت در می آید تقریبا بیست و چهار ساعت زمان لازم است تا کره در بسته بندی قرار بگیرد و به دست مشتریان برسد.

وبی مارگارین تحت فرایندی به نام هیدراتاسیون قرار می گیرد که روند تولید آن نسبت به کره پیچیدگی کمتری دارد و از لحاظ شیمیایی روغن نباتی مایع را به چربی نیمه جامد یا جامد تبدیل می کنند.

مقایسه کره با مارگارین از نظر بافت و مزه

مارگارین بافت بسیار نرم تری نسبت به کره دارد ولی از لحاظ طعم هيچ چیزی نمیتواند با کره رقابت کند مخصوصا زمانی که تصمیم دارید کوکی درست کنید. کره تازه طعمی شبیه به شیر حیوانی دارد می توان گفت کره طعم خامه ای و غنی تری دارد اما مارگارین طعم ملایم تری دارد و مزه آن شبیه طعم دهنده های مصنوعی است.

مقایسه کره با مارگارین از نظر مواد مغذی

چربی غیر اشباع از چربی اشباع شده سالم تر است بدن شما به چربی های اشباع نشده که یک ماده درشت مغذی است و ویتامین های A، E و D را تامین می کند نیاز دارد ولی چربی های اشباع شده کلسترول خون را بالا می برند که کلسترول بالا خود یکی از عوامل خطرناک در ایجاد بیماری های قلبی است.

تحقیقات حاکی از آن است که اگر چربی های اشباع شده را با چربی های غیر اشباع را در رژیم غذایی خود بگنجانید کلسترول خون کاهش می یابد با جایگزین کردن چربی غیر اشباع به جای چربی های اشباع شده گام مثبتی برمی‌داریم. چربی اشباع شده کره بسیار بالاتر از مارگارین است.

مارگارین ویتامین D دارد ولی کره فاقد آن است. پس نتیجه میگیریم مارگارین می تواند به دریافت روزانه ویتامین D در بدن شما کمک کند. حدود 80 درصد ویتامین D از طریق نور خورشید تامین می شود ولی با کم شدن ساعات آفتابی بعضی از افراد با کمبود  ویتامین D مواجه می شوند.

مثل بیشتر محصولات لبنی، کره هم سرشار از کلسیم است و مقادیر کمی ویتامین E,A و K دارد. مارگارین یکی از محصولات غذایی فرآوری شده است که حاوی سطوح گوناگونی از مواد معدنی و ویتامین ها است.

کره بهتر است یا مارگارین؟

کره بهتر است یا مارگارین؟

کره را از خامه تهیه می کنند و سطح بالاتری چربی اشباع شده دارد که همین امر موجب میشود که خطرات بیشتری به دنبال داشته باشد ولی مارگارین را از روغن های گیاهی تهیه می کنند و چربی های غیر اشباع دارد که به عنوان چربی های خوب در بدن شما عمل می کنند. در اینجا موضوع اصلی چربی است که در مقایسه کره با مارگارین مطرح می کنیم. مواد غذایی هم چربی خوب و هم چربی بد دارند.

آگاهی از این موضوع که این چربی ها چگونه میتوانند بر روی بدن شما تاثیر بگذارند حیاتی است و لازم است میان کره و مارگارین انتخاب درستی داشته باشید.

روغن های گیاهی مارگارین شامل چربی های غیر اشباع می باشند که به دو دسته تک غیر اشباع و چند غیر اشباع دسته بندی می شوند. زمانی که از این چربی های غیر اشباع به عنوان جایگزینی برای چربی اشباع شده استفاده می کنید به کاهش کلسترول لیپوپروتئین که چگالی کمی دارد کمک می کنید نوعی کلسترول بد که باعث مسدود شدن شریان ها می شود.

چربی های غیر اشباع که در سبزیجات و گیاهان یافته می شوند چندین نقش مفید دارد که در زیر این مزایا را ارائه می دهیم.

  • التهاب را کاهش می دهند.
  • باعث بهبود بخشیدن سطح کلسترول خوب خون می شوند.
  • با استفاده مداوم آنها می توانید به ریتم قلب خودتان کمک کنید.
  • احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

چربی بد کره که از خامه یا شیر بدست می آید و چربی های حیوانی موجود در آن از چربی های اشباع و ترانس برخوردار هستند. این نوع از چربی ها می توانند منجر به سطوح پایین تر کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بسیار بالا و افزایش کلسترول و احتمال بیشتر بیماری‌های قلبی شوند‌. با این وجود تقربیا 5 درصد از کالری روزانه شما باید از چربی های اشباع شده باشد.

چربی های ترانس که در لبنیات و گوشت یافت می شوند پیچیده تر هستند. چربی های ترانس مصنوعی در اثر سرخ کردن غذاها ایجاد می شوند. هر دوی این چربی ها ترانس در صورت عدم محدودیت در رژیم غذایی باعث بیماری‌های قلبی و سکته می شوند.

همیشه مارگارین جایگزین سالمی نیست. در دمای اتاق چربی های غیر اشباع، مایع هستند هنگامی که به کانولا یا روغن مایع نگاه می کنیم این موضوع کاملا واضح است. بنابراین این گونه روغن برای پختن کیک خوب نیستند.

چربی های ترانس موجب جامد شدن روغن می شوند همین کار به کره شکل می بخشد و قوام خامه ای آن را بیشتر می کند. یک وعده مارگارین حدودا دارای 3 گرم چربی ترانس و 2 گرم چربی اشباع شده است در حالی که یک وعده کره فاقد چربی های ترانس و حدودا 7 گرم چربی اشباع شده است.

سخن پایانی

رنگ کره و مارگارین زرد است و برای پخت و پز انواع مختلفی از غذاها استفاده می شوند ولی زمانی که شروع به بررسی این مواد می کنیم کره و مارگارین از مواد گوناگونی ساخته شده‌اند. برای سال های متمادی، مارگارین به علت سطوح پایین تر چربی های اشباع شده به عنوان جایگزینی سالم برای کره استفاده می شد.

با این وجود تحقیقات حاکی از آن است که چربی های ترانس مارگارین سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم را افزایش می دهد و سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا را در خون کاهش می دهد که منجر به بیماری‌های قلبی می شود.

استفاده از کره و مارگارین به طور متوسط احتمالا به شما این امکان را می دهد که از خواص هردو بدون کمک به مصرف بیش از اندازه چربی بهره ببرید. در این مقاله از کارمادیو به مقايسه کره با مارگارین پرداختیم امیدوارم نهایت استفاده را از این موضوع برده باشید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا