خواندنی

لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟ (تفاوت انواع سفید کردن دندان)

دو روش درمانی متداول برای سفید کردن دندان ها و دادن ظاهری بهتر به آنها لمینت و کامپوزیت است که شکل، رنگ و اندازه دندان ها را به طور چشمگیری تغییر می دهند‌. ما در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم تا شما را لمینت و کامپوزیت و همچنین تفاوت های آن ها آشنا کنیم بنابراین تا اتمام مقاله همراه ما باشید.

لمینت دندان

لمینت دندان

لمینت دندان که نام دیگر آن پرسلن دندان است نوعی ونیر دندانی می باشد که به صورت یک لایه بسیار نازک چینی بر روی دندان ها قرار می گیرد و به جلوی دندان ها چسبانده می شود. این نوع روکش در حقیقت یک پوسته نازک چینی است که یک کانتور دارد و شباهت بسیار زیادی به ناخن های مصنوعی دارد. این روکش نازک برای ظاهر کلی شخص و همچنین بهبود لبخند او طراحی شده است.

لمینت دو نوع است که یک نوع آن قدیمی تر بده و به آن پرسلن یا لمینت سرامیکی می گویند و نوع جدیدتر آن که به آن لمینت دندان می گویند و شکل پیشرفته تری از روکش های چینی است. البته این دو روکش هر دوتا از لحاظ مزایا و عملکرد تا حدود زیادی به هم شباهت دارند.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان

روکش کامپوزیت نیز یک نوع ونیر دندانی است که از رزین کامپوزیتی ساخته می شوند و به سطوح جلویی دندان ها چسبانده می شود تا شکل و رنگ دندان ها را جذاب تر کند. ماده باندینگ کامپوزیتی که در این روش استفاده می شود مشابه همان چیزی است که در زمان پر کردن دندان ها از آن استفاده می کنند.

تفاوت های لمینت و کامپوزیت دندان

به صورت کلی می توان گفت که تفاوت اصلی بین لمینت و کامپوزیت در موادی است که این دو از آن ساخته می شوند. این تفاوت سبب می شود مراحل درمان و ویژگی های هر کدام متفاوت باشد و هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.

۱- تفاوت محل و نحوه ساخت لمینت و کامپوزیت دندان

مهم ترین تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان ها مربوط به محل و نحوه ساخت آن ها است‌. روکش های لمینت پس از مراحل قالب گیری در لابراتوارهای دندانپزشکی ساخته می شوند در حالی که کامپوزیت توسط دندانپزشک ساخته می شود بنابراین

زمان آماده سازی روکش های لمینت نسبت به روکش های کامپوزیت بسیار طولانی تر است.

۲- تفاوت در مراحل آماده سازی لمینت و کامپوزیت

در مراحل آماده سازی روکش های لمینت برای تناسب و نصب بهتر بر روی دندان های شخص به تغییر شکل دندان های طبیعی نیاز دارند. بدین معنی که برای قرار دادن صحیح این نوع روکش بر روی دندان های شخص ضروری است که یک لایه نازک از مینای دندان توسط دندانپزشک برداشته شود و تغییرات جزئی در ظاهر دندان های بیمار ایجاد شود.

هدف از این تغییرات توسط دندانپزشک این است که روکش های لمینت به درستی بر روی دندان های بیمار قرار بگیرند و ظاهری غیر طبیعی و حجیم به دندان ها ندهند. این روند دردناک ولی غیر قابل برگشت است. ولی در مورد کامپوزیت حداقل کار آماده سازی بر روی دندان های طبیعی شخص لازم است بنابراین در روش روکش کامپوزیت دندان های شخص به صورت دائمی تغییر نمی کنند بنابراین هر زمانی که بخواهید، می توانید کامپوزیت را بردارید و آنها را به راحتی جایگزین کنید.

۳- مراقبت و نگهداری از لمینت و کامپوزیت دندان

یک تفاوت قابل توجه در لمینت و کامپوزیت دندان مراقبت و نگهداری از آنها می باشد. لمینت سرامیکی به مراقبت و نگهداری خاصی نیاز ندارد چرا که آن ها به گونه ای نیستند که مستعد لکه گرفتن باشند ولی روکش های کامپوزیت به مراقبت و نگهداری بسیار بیشتری نیاز دارند. به ویژه در مورد خوراکی های لکه دار و غذاهای سفت که ممکن است سبب شکستگی کامپوزیت شوند، باید احتیاط کنید.

نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه و … می توانند باعث لکه بر روی کامپوزیت دندان ها شوند. این روکش ها به شدت در معرض تغییرات انبساط حرارتی می باشند به همین علت در مقایسه با لمینت دندان، می توانند رنگ بیشتری را به خود جذب کنند و مستعد لکه گرفتن هستند. بنابراین از نظر مراقبت و نگهداری روکش لمینت نسبت به روکش کامپوزیت بسیار بهتر است.

۴- میزان استحکام و دوام لمینت و کامپوزیت

یکی از تفاوت های لمینت و کامپوزیت میزان استحکام و دوام آنها است که بسیار مهم می باشد. دوام روکش های لمینت نسبت به روکش های کامپوزیت به مراتب بیشتر است چرا که پرسلن دندان ماده ای بسیار قوی تر از رزین کامپوزیتی است. روکش های لمینت بین ۱۰ الی ۱۵ سال دوام می آورند در حالی که طول عمر روکش های کامپوزیت بین ۵ الی ۷ سال طول می کشد.

۵- میزان طبیعی بودن لمینت و کامپوزیت

اگر بخواهیم لمینت و کامپوزیت را از نظر ظاهری مقایسه کنیم باید گفت که روکش های لمینت ظاهر زیباتر و طبیعی تری به دندان های شخص می دهند. روکش های چینی به خصوص لمینت ها درخشان تر و زیباتر از کامپوزیت به نظر می آیند.

تفاوت روکش های لمینت و کامپوزیت از نظر جذب رنگ، ظرافت و میزان شفافیت نیز قابل توجه است. روکش های چینی و لمینت ها نسبت به روکش های کامپوزیت رزینی بسیار ظریف تر هستند و میزان شفافیت آن ها نیز بسیار بیشتر است.

۶- مقایسه لمینت و کامپوزیت از نظر درمان شکستگی ها

ونیرهای کامپوزیت نسبت به لمینت های پرسلن خیلی زودتر آسیب می بینند ولی به راحتی قابل ترمیم هستند. در مقابل روکش های لمینت دوام بسیار بالاتری دارند ولی قابل تعمیر نمی باشند و در صورت خرابی یا شکستگی باید به صورت کامل تعویض شوند.

۷- تفاوت هزینه های لمینت و کامپوزیت

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در مورد تفاوت هزینه های لمینت و کامپوزیت است. مواردی مانند تکنیک مورد استفاده جهت نصب روکش بر روی دندان ها، آماده سازی دندان‌ها، میزان تراش، جنس مواد ‌و … روی قیمت این روکش ها تاثیر بسیار زیادی دارند.

با این وجود در کل می توان گفت که قیمت روکش لمینت نسبت به روکش های کامپوزیت بسیار بیشتر است. هزینه روکش لمینت تقریبا دو برابر روکش های کامپوزیت است. دلیل اصلی این موضوع آن است که روکش های لمینت در لابراتور ساخته می شوند و برای ساخت آن ها زمان و دقت بیشتری به کار گرفته شود.

جمع بندی

لمینت و کامپوزیت دندان برای سفید کردن دندان ها، زیباتر کردن و بهبود دندان های معیوب مورد استفاده قرار می گیرند. روکش ها انواع گوناگونی دارند که تفاوت آنها در فرآیند آماده سازی و نوع مواد مصرفی آن ها است. ما در این مقاله از کارمادیو در مورد لمینت و کامپوزیت دندان و همچنین مقایسه آن ها با یکدیگر، پرداختیم. امید است با مطالعه این موضوع اطلاعات مفیدی در مورد لمینت و کامپوزیت دندان کسب کنید.

اکنون پیشنهاد میکنیم مقاله آنچه که باید درباره روکش دندان (کراون دندان) بدانید، را نیز از سایت ما مطالعه کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا