خواندنی

آچار فرانسه ساخت کدام کشور است؟ انواع آچار فرانسه

آیا به نظر شما آچار فرانسه واقعا  ساخت کشور فرانسه است؟ آچار یکی از پرکاربردترین ابزاری است که وجود آن در هر خانه، تعمیرگاه، کارگاه و محیط صنعتی ضروی است. آچارها در انواع مختلفی مانند آچار فرانسه ، آچار آلن، آچار ترکیبی، آچار جغجغه ای، آچار بکس و… موجود هستند. در این مقاله قصد داریم به ویژگی‌ها و کاربردهای یکی از مهم‌ترین انواع آچار یعنی آچار فرانسه بپردازیم. با کارمادیو همراه باشید.

آچار فرانسه ساخت کجاست؟

این آچار برای اولین بار از فرانسه وارد ایران شده و به همین دلیل است که، به آچار فرانسه معروف است و در کشور فرانسه نیز این ابزار را آچار انگلیسی می نامند. این ابزار، در ایران با نام آچار فرانسه شناخته می شود، اما در اصل کشوری که آچار فرانسه را اختراع کرده کشور انگلستان است. مهندس انگلیسی به نام ریچارد کلایرن این ابزار کاربرد ی را برای اولین بار در سال ۱۸۴۲ اختراع کرد.

آچار فرانسه ساخت کجاست؟ - کارمادیو

در این ابزار از پیچ شیاردار و قابل تنظیم با دست استفاده شده بود و بعدها اشکال دیگری از این آچار تولید شدند، که نمونه اولیه این ابزار کاربردی به ایران وارد نشده و فقط نمونه تکامل یاقته آن وارد ایران شده است. یکی از شناخته شده ترین انواع این ابزار نسخه پیشرفته تر آقای کلایرن بود، که در سال ۱۸۹۲ و ۱۸۹۱ ساخته شد؛ که شرکت سوئدی باکو آن را به مخترع سوئدی به نام یوهان پیتر یوهانسون نسبت می دهد که او در سال ۱۸۹۲ حق ثبت اخترع این ابزار در سوئد را دریافت کرد و سپس در شرکت خود در باکو این ابزار را تولید و عرضه کرد که، تا به امروز این شرکت، بیش از ۱۰۰ میلیون آچار قابل تنظیم تولید کرده است.

با این حال، یوهان پیتر یوهانسون مخترع اصلی آچار قابل تنظیم نبود، او طراحی اصلی ابزار را با دادن تنها یک فک متحرک بهبود بخشید و از آن زمان در سراسر جهان شناخته شد.

آچار فرانسه در کشورهای دیگر به چه نامی شناخته می شود؟

آچار فرانسه، به انگلیسی آمریکایی Adjustable wrench و به انگلیسی بریتانیایی Adjustable spanner و در کانادا و ایالات متحده به نام آچار کرسنت شناخته می شود، که نام تجاری شرکتی است، که در سال ۱۹۱۵ در ایالات متحده، این اختراع را ثبت نمود. لازم به ذکر است که، نسخه‌های مدرن آچار کرسنت دارای مکانیزم قفلی برای تنظیم فک متحرک در موقعیت مناسب است و همچنین پیشرفت‌های تکنولوژیکی بیشتر شامل مدل‌های دیجیتالی است، که نشان می‌دهد مهره یا پیچ کاملاً سفت شده است.

در بسیاری از کشورهای اروپایی مثل فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا آچار انگلیسی، و در دانمارک یا اسرائیل آچار سوئدی و در ایران، مجارستان، لهستان و رومانی آچار فرانسه نامیده میشود.

سیر تکامل آچار فرانسه

  • اولین آچار فرانسه در سال ۱۸۹۲ اختراع شد
  • در سال ۱۹۱۰ با دسته اصلاح و تکمیل شد
  • سال ۱۹۵۴ با دسته اصلاح شده و زاویه فک جدید ۱۵ درجه روانه بازار شد
  • در سال ۱۹۸۴ با اولین دسته ارگونومیک طراحی شد
  • آچار فرانسه امروزی با دسته ارگونومیک

انواع سایز آچار فرانسه

انواع سایز آچار فرانسه

در بیشتر کاربردهای متداول از آچار فرانسه با سه سایز اصلی ۶ اینچ، ۸ اینچ و ۱۰ اینچ (به ترتیب ۱۵، ۲۰ و ۲۵ سانتی‌متر) استفاده می‌شود که برای یراق‌آلات استاندارد مناسب بوده و به کاربر کمک می‌کند تا به فضاهای دور از دسترس و محدود دسترسی داشته باشد. برای وسایل کوچک یا ظریف نظیر سازهای موسیقی، اسباب بازی، دوچرخه و … از آچار فرانسه با سایز ۴ اینچ (۱۰ سانتی‌متر) استفاده شده و برای کار با یراق‌آلات بزرگ شش‌گوش نظیر اتصالات تریلر یا کامیون از آچار فرانسه با سایز ۱۲ یا ۱۴ اینچ (۳۰ و ۳۵ سانتی‌متر) استفاده می‌شود.

ویژگی‌های آچار فرانسه مناسب

همیشه بین آچار باکیفیت و آچار مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی یک دنیا تفاوت هست. یکی از تفاوت‌های بارزی که می‌توان به آن اشاره کرد، میزان حرکت بین شیارهای روی میله ابزار است. تنظیم عرض آچارهای ارزان‌قیمت دشوار بوده و فک‌ها گیرش قدرتمندی را روی کلگی پیچ ایجاد نمی‌کنند. هنگام خرید آچار فرانسه باکیفیت به موارد زیر توجه کنید:

  • آچار فرانسه باکیفیت از جنس کروم وانادیوم بوده و در مقایسه با فولاد آلیاژی، محکم‌تر و مقاوم‌تر به زنگ‌زدگی است.
  • در دسته آن از دستگیره لاستیکی استفاده شده است.
  • در بعضی از مدل‌های آن مقیاسی برای عرض فک‌ها مشخص شده که قابل خواندن است.
  • صفحه تنظیم آن که یک میله شیاردار است، به‌راحتی می‌چرخد.
  • سایز فک آن قابل تغییر است.

این ابزار در کشور ما با برندهای مختلف ایرانی و خارجی در اشکال و سایزهای مختلفی عرضه می شود. در این گزارش بطور کامل به بیان تاریخچه اختراع، تولید و تغییرات اعمال شده در آن در طول زمان پرداختیم. و به ابهام موجود در خصوص نام این محصول پاسخ دادیم.

2.9/5 - (11 امتیاز)

نوشته های مشابه

7 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهران۱۴۹۰
7 ماه قبل

در تاسیسات شرکت نفت به آن شیفت گفته میشه

جوادعباسی
7 ماه قبل

۱۸۴۲ توسط مهندس ریچارد کلابرن ساخته شده مثل فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا) «آچار انگلیسی» نامیده می‌شود

جوادعباسی
7 ماه قبل

اچارفرانسه چه سویس باشه ساخته شده چه جایی داخل فرانسه درست شده به اسمه خوده اسمه فرانسه رفته اچار فرانسه

فریدون
7 ماه قبل

انگلیس در ایران فرانسه میگن در‌خارج آچار انگلیس میگن

مهدی پورراهدار mehdiporrahdar
7 ماه قبل

بسیار عالی و مفید

رضا
7 ماه قبل

کشوراصلی سازندش سویسه.جالبه توی خوده فرانسه هم به آچارسویسی معروفه

دکمه بازگشت به بالا