آشپزی

طرز تهیه آش ماست ساده خوشمزه و مجلسی

یکی از خوشمزه ترین آش های محلی، آش ماست است‌ که‌ در بیشتر مناطق کشور شناخته شده و محبوبیت فراوانی دارد. آش ماست مخصوص شیراز و تبریز است و البته آش ماست بروجرد هم مشهور است.

آش ماست انواع گوناگونی دارد مثل آش ماست بدون گوشت و آش ماست بدون حبوبات. ما در این مقاله از کارمادیو قصد داریم تا طرز تهیه آش ماست ساده را به شما آموزش دهیم بنابراین تا اتمام مقاله همراه ما باشید.

طرز تهیه آش ماست ساده با طعمی فوق‌العاده خوشمزه

در این قسمت مواد اولیه ای که قرار است در تهیه آش ماست ساده به کار ببریم را ذکر می کنیم و سپس طرز تهیه آن را مرحله به مرحله ذکر می کنیم.

  • ماست غلیظ ۴ پیمانه و گوشت گردن گوسفندی ۲۰۰ گرم
  • استاک گوشت یک پیمانه و برنج ۱.۵ پیمانه و نخود ۱ پیمانه
  • سبزی آش (اسفناج، شوید، جعفری، تره و گشنیز)
  • پیاز بزرگ ۲ عدد و یک عدد سیر
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

مرحله اول

ابتدا نخودها را می شوییم و به یک کاسه منتقل می کنیم و اجازه می دهیم تا ۱۲ الی ۱۶ ساعت نخود خیس بخورد دقت کنید که در طی این مدت سه الی چهار مرتبه آب نخود ها را عوض کنید تا نفخ آنها گرفته شود و بعد گذشت این زمان نخود ها را آبکش کنید و سپس درون یک قابلمه که تا نیمه پر از آب است می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا نخود ها کاملا پخته شوند.

مرحله دوم

ابتدا یکی از پیازها را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و درون یک قابلمه تفت می دهیم تا پیازها کمی سبک شوند سپس کمی فلفل سیاه به آن اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر فلفل آزاد شود و سپس گوشت را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند. بعد از سرخ گوشت مقداری آب به آنها اضافه می کنیم و در قابلمه را میبندیم گوشت بپزد.

زمانی که گوشت کاملا مغز پخت شد آب آن را در یک ظرف مناسب می ریزیم و گوشت را درون یک ظرف دیگر ریش ریش می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم

در این مرحله سبزی آش ( اسفناج، شوید، جعفری، تره و گشنیز ) را بشویید و درون یک آبکش قرار دهید تا آب اضافی آنها گرفته شود سپس سبزی ها را با روی تخته گوشت با دست و به صورت نسبتا درشت خرد کنید.

مرحله چهارم

در این مرحله پوست پیاز و سیر را بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید و یک قابلمه روی شعله ملایم قرار دهید و مقداری روغن درون آن بریزید و پیاز را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا سبک و شیشه ای شود سپس سیر را هم اضافه کنید تا عطر آن آزاد شود و در همین مرحله نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را هم اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید.

مرحله پنجم

در این مرحله برنج را که از قبل شسته و خیس کرده بودید را به مواد درون قابلمه اضافه می کنیم و در ادامه کار نخود پخته شده که آبکش کرده اید را به همراه سبزی به درون قابلمه بریزید و تفت دهید تا آب اضافی سبزی های آش تبخیر شود.

مرحله ششم

در این مرحله آب گوشت را در دو مرحله  و سپس گوشت را هم به آش اضافه می کنیم و سپس استاک مرغ را هم اضافه می کنیم و هم میزنیم تا ترکیب یکنواختی بدست آید و در ادامه در قابلمه را می بندیم تا آش کاملا بپزد و جا بیفتد.

مرحله هفتم

در این مرحله ماست را درون یک کاسه ریخته و با کمک یک همزن برقی یا دستی به گونه ای هم می‌زنیم تا ماست کاملا یکدست شود سپس ماست را به آرامی به آش اضافه می کنیم و هم میزنیم تا ماست نبرد و برای ده دقیقه دیگر صبر می کنیم آش ماست خوب جا بیفتد.

مرحله هشتم

در مرحله آخر می توانید مقداری پیاز داغ به آش اضافه کنید و مخلوط کنید. پیاز داغ طعمی فوق‌العاده به آش می دهد. اگر مایل بودید پیاز داغ را به آش اضافه نکنید بلکه آش را درون ظرف سرو بکشید و با پیاز داغ روی آن را تزیین کنید‌ و سپس نوش جان کنید.

طرز تهیه آش ماست ساده

نکات کلیدی در طرز تهیه آش ماست ساده

برای اینکه آش ماست شما لذیذتر باشد رعايت نکات زیر حائز اهمیت است.

  • در طرز تهیه این آش می توانید از هر نوع سبزی که دوست دارید استفاده کنید.
  • پیاز داغ طعم این آش را دو چندان لذیذ می کند‌. با این حال اگر ذائقه شما طعم پیاز داغ را نمی پسندد می توانید آن را حذف کنید.
  • همانگونه که بیان کردیم در طرز تهیه این آش گوشت را ریش ریش کنید. اگر مایل بودید می توانید در تهیه این آش از گوشت قلقلی استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که ماست را نباید به آش در حال جوش اضافه کنید بلکه اجازه دهید تا حرارت آش کم شود سپس ماست را اضافه کنید تا بریده نشود.
  • سعی کنید در پخت این آش، از برنج نیم دانه استفاده کنید تا آش شما لعاب بهتری داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله از کارمادیو روش پخت آش ماست ساده را به شما عزیزان آموزش دادیم‌. این آش را می توانید در فصول سرد سال به عنوان پیش غذا، میان وعده و حتی وعده اصلی تهيه و سپس سرو کنید. حال می توانید مطالعه مقاله طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده برای ۴ تا ۵ نفر را نیز از سایت ما مطالعه کنید.

4/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا