آشپزی

چرا لپه دیر می پزد؟ ۵ ترفند پخت لپه سفت و دیر پز

در یک مهمانی اگر انتخاب شما خورشت لپه باشد باید به زودپز بودن نخود لپه و گوشت خود توجه کنید. ولی علاوه بر اینکه خود لپه چه کیفیتی دارد ما هم، به عنوان آشپز، گاهی مانع زود پختن حبوبات می‌شویم. در این مطب از کارمادیو، دلایل دیر پختن لپه در خورشت و دیگر غذاها را برای شما لیست کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

حبوبات باکیفیت ویژگی های متفاوتی دارد. از تازگی و رنگ مناسب بگیرید تا دیرپز نبودن آن! بله درست خواندید. اینکه حبوبات زود پخته شوند یک معیار برای باکیفیت شمردن آن محسوب می‌ شود. احتمالا تجربه این را به شما هم ثابت کرده است. این ویژگی برای آشپزهای باتجربه بسیار قابل توجه است. خصوصا در شرایطی مثل مهمانی که انتظار داریم همه چیز طبق برنامه جلو برود.

چرا لپه دیر می‌ پزد و سفت می شود؟

چرا لپه دیر می‌ پزد و سفت می شود؟

دلایل متفاوتی برای این که لپه دیر بپزد وجود دارد. در ادامه به چند نکته اشاره می‌‎کنیم.

۱- نمک را در ابتدای پخت اضافه می کنید

از ابتدای خلقت این نکته به ما ثابت شده است که برای اینکه غذا زودتر بپزد، نمک را در انتهای کار اضافه کنید. این مسیله فقط برای حبوبات حکم نمی کند. شما حتی در پخت برنج و گوشت هم هم باید این نکته را مد نظر قرار دهید.

۲- نخود لپه را زیاد از حد می‌خیسانید

به شما حق می‌دهیم که برای گرفتن نفخ حبوبات تمایل دارید حدود دو ساعت آن را در آب بخیسانید ولی برای نخود لپه داستان فرق دارد. در حقیقت ۳۰ دقیقه زمان مناسبی برای خیساندن آن است. اگر بیشتر از این مدت زمان لپه‌ها را بخیسانید، خیلی دیرتر از حد معمول پخته می‌شود.

۳- از زودپز استفاده نمی‌کنید

بسته به اینکه از چه نوع قابلمه و وسایلی استفاده می‌کنید مدت زمان لازم برای پخت آن متفاوت می شود. اگر صرفا از یک قابلمه معمولی استفاده می‌کنید این مدت زمان ۲ تا ۳ ساعت به طول می‌انجامد. ولی اگر از زودپز استفاده کنید، این مدت زمان تا ۳۰ دقیقه هم ممکن است کاهش یابد. ولی اگر قصد دارید از قابلمه معمولی استفاده کنید حتما توجه داشته باشید که آب درون قابلمه جوش آمده باشد و بعد از آن لپه‌ها را درون قابلمه بریزید.

حالا سوالی که پیش می‌آید این است که چه کار کنیم لپه زودتر بپزد؟ در ادامه خیلی مفصل به این مسیله خواهیم پرداخت.

چرا لپه دیر می‌ پزد و سفت می شود؟

۲ نکته نه چندان محبوب برای زود پختن نخود لپه در غذا

در بخش قبل به صورت غیر مستقیم به این موضوع پرداختیم. شما برای اینکه در سریع‌ترین حالت ممکن نخود لپه را بپزید نباید نمک را در ابتدای کار اضافه کنید، باید از زودپز استفاده کنید و همچنین نخود لپه را در حد ۳۰ دقیقه بخیسانید. بیشتر از ۳۰ دقیقه باعث می‌شود که نخود شما دیرتر از حد معمول پخته شود. ولی علاوه بر این موارد، در ادامه هم یک سری نکات اضافه را به شما یادآور خواهیم شد که با رعایت کردنشان مدت زمان کمتری را به نخود لپه اختصاص می‌دهید و می‌توانید زودتر به مراحل بعد بپردازید.

۱- از جوش شیرین استفاده کنید

ما هیچ وقت این راه حل را پیشنهاد نمی‌کنیم ولی بدانید و یادداشت کنید که استفاده از جوش شیرین مدت زمان پخت نخود لپه را به ۳۰ دقیقه می‌رساند. به خاطر داشته باشید که مقدار جوش شیرین استفاده شده باید خیلی کم باشد. در حد یک قاشق چایی خوری.

البته این مورد به مقدار نخود لپه شما هم ربط دارد. پس برای اینکه از مواد شیمیایی استفاده نکنید حتی الامکان از این مواد استفاده نکنید. اگر احیانا مجبور شدید، با خساست از جوش شیرین استفاده کنید.

۲- نخود لپه نیم‌پز را ذخیره داشته باشید

این روش معمولا به کار افراد کارمند می‌آید. زیرا این افراد مجبورند همیشه غذای فریز شده داشته باشند تا در زمان خود برای پخت غذا صرفه جویی کنند. برای اینکه نخود لپه شما در کمترین زمان ممکن پخته شود شما می توانید یک بار وقت بگذارید، آن ها را بپزید، بسته بندی کنید و در فریزر نگه دارید.

بنابراین هر وقت هوس کردید خورش قیمه درست کنید فقط کافی است که یک بسته نخود لپه از فریزر خارج کنید و آن را در قابلمه بریزید. در کمتر از یک ساعت شما در حال خوردن خورشت قیمه لذیذتان خواهید بود. در این بخش باید به نیم پز بودن لپه توجه کنید.

اگر نخود لپه را کاملا پخته شده ذخیره کنید به احتمال خیلی زیاد در نتیجه نهایی با لپه های له شده روبه رو خواهید شد. این در حالی است که صفای خورشت قیمه به لپه های درسته‌ای است که زیر دندان برود.

سوال بعدی این است که با وجود رعایت کردن همه این نکات اگر بازهم لپه پخته نشد چه راه حلی برای حل این مشکل وجود دارد؟

خب اول از همه اینکه وحشت نکنید. همیشه یک راه حل در آستین‌مان خواهیم داشت. برای اینکه روند پخت غذا را سرعت ببخشید به دقت مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله اول) گوشت را از درون خورشت خارج کنید.

مرحله دوم) خورشت باقی مانده و لپه‌ها را درون زودپز بریزید.

مرحله سوم) پس از پخته شدن لپه‌ها، گوشت را به خورشت برگردانید و اجازه دهید کمی با هم پخته شوند.

اگر زودپز ندارید، وقتی گوشت را جدا کردید اجازه دهید لپه و خورشت خودشان به تنهایی پخته شوند. وقتی لپه جا افتاد، گوشت را دوباره درون خورشت برگردانید.

یک بار دیگر ثابت شد که هر مشکلی راه حلی دارد. خصوصا در زمینه آشپزی که ما ایرانی‌ها با وجود مادرانمان حسابی پیشینه قوی داریم. امیدواریم از خورشت قیمه لذت ببرید.

 

منبع: اکالا

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نرگس
7 ماه قبل

اگه جوش شیرین بریزید معده تان نابود میشود

یک معلم
7 ماه قبل

چرا راهکار اشتباه می دهید استفاده از جوش شیرین بسیار مضر است برای سلامتی حتی اگر آب را دور بریزیم باز هم معده را نابود می کند

هم وطن
7 ماه قبل

نباید لپه زیاد تفت داده بشه چون خشک میشه باید به اندازه کافی تفت بخوره و نسوزه و دیگه این که بایدخیلی سریع داخل آب در حال جوش ریخته بشه و بشکفه و دیگه این که از اول آب و گوشتی که درحال جوشیدن هست را ترش نکنیدیعنی لیمو ترش یا آبلیمو یا رب گوجه فرنگی را آخرسر اضافه کنید چون باعث دیروز شدن لپه می شود

دکمه بازگشت به بالا