آشپزی

طرز تهیه حمیس توله ساده و خوشمزه؛ غذای محلی خوزستان

حمیس پنیرک یا حمیس توله یک غذای گیاهی و ویژه استان خوزستان است. برای تهيه این غذا از یک گیاه محلی به نام توله یا پنیرک استفاده می کنند‌. البته توله گیاهی دارویی است که در استان خوزستان از محبوبیت بالایی برخوردار است و از آن ضماد و تهیه دمنوش استفاده می کنند. برای آماده کردن حمیس توله از روش های متنوعی استفاده می کنند.

در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم تا شما را با طرز تهیه حمیس توله خوزستانی و تمام فوت و فن های این غذای مفید و خوشمزه آشنا کنیم بنابراین تا اتمام مقاله همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه حمیس توله خوزستانی

  • توله پاک کرده و شسته شده یک کیلوگرم
  • پیاز و سیر هرکدام یک عدد
  • رب انار سه قاشق غذاخوری
  • نارنج تازه دو عدد
  • روغن، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان کافی

طرز تهیه حمیس توله مرحله به مرحله

حمیس توله غذایی بسیار مفید و خوشمزه و در عین حال ساده است که از نظر ظاهری به قورمه سبزی شباهت دارد و می توانید آن را با نان سرو کنید. در ادامه این مطلب با ما باشید تا طرز تهیه این غذای جنوبی را به شما آموزش دهیم.

مرحله اول

در مرحله اول توله ها را پاک کنید و با آب و نمک به خوبی بشویید و درون یک آبکش قرار دهید تا آب اضافی آنها خارج شود و سپس با کمک یک چاقوی تیز توله ها را به قطعات کوچک خرد کنید. توجه کنید که توله ها نباید با سبزی خرد کن خرد شوند فقط با استفاده از یک چاقوی تیز آنها را خرد کنید.

در همین مرحله سبزی را درون یک قابلمه مناسب بریزید و با مقدار کمی آب و نمک آنها را بپزید. بعد از پخت آنها را مانند برنج آبکش کنید تا آب اضافی آنها گرفته شود.

مرحله دوم

در این مرحله نوبت به پیاز می رسد‌. ابتدا پوست پیاز را بکنید و به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس مقداری روغن درون تابه بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید و پیازها را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا سبک شوند. پس از سبک شدن پیاز، سیر را هم خرد و یا رنده کنید و به پیاز اضافه کنید تا به صورت کامل سرخ شوند.

مرحله سوم

در مرحله سوم رب انار را به ترکیب پیاز و سیر سرخ شده بیفزایید و چند دقيقه تفت دهید و سپس مقداری نمک، زردچوبه و فلفل به مواد اضافه کنید و خوب ترکیب کنید سپس توله های پخته شده را به این مواد اضافه کنید و چند دقیقه تمام مواد را به خوبی بر روی شعله گاز با کمک یک ملاقه هم بزنید و تا حدودی له کنید.

مرحله چهارم

در آخرین مرحله آب نارنج ها را بگیرید و به حمیس توله اضافه کنید و تا دو الی سه دقیقه دیگر به تفت دادن حمیس توله ادامه دهید تا آب نارنج به خوبی به خورد توله ها برود سپس شعله را خاموش کنید و در ظرف سرو بکشید و با نان یا کته سرو کنید.

طرز تهیه حمیس توله با دانه انار خشک

برای تهیه این غذای جنوبی می توانید از ترکیب دانه های انار خشک شده، سیر، پیاز، نمک، زردچوبه و روغن استفاده کنید در این روش نیز همانند قبلی، توله را بشویید و خرد کنید و بپزید سپس پیاز و سیر را نیز مثل روش قبلی سرخ کنید سپس نمک و فلفل و زردچوبه را هم اضافه کنید و پس از اضافه کردن رب انار و دانه های خشک انار اجازه دهید تا غذا جا بیفتد و آماده سرو شود.

نکات کلیدی طرز تهیه حمیس توله

در این قسمت از به چند نکته کلیدی در رابطه با حمیس توله اشاره خواهیم کرد.

  • حمیس توله یک غذای غلیظ است بنابراین این غذا را آنقدر روی حرارت بگذارید تا غلیظ شود.
  • مقدار نارنجی که به حمیس توله اضافه میکنید، به سلیقه ی خودتان است.
  • برای طعم بهتر حمیس توله می توانید از مقداری گرد لیمو و ادویه کاری نیز استفاده کنید.
  • برای سرو کردن حمیس توله مجلسی آن را در یک قالب بریزید و سپس برگردانید تا غذای شما جذاب تر شود.
  • از آنجایی که گیاه توله نسبتا شور است، بهتر است شما هم از نمک کمتری استفاده کنید.
  • در طرز تهیه حمیس توله هم از برگ ها و هم از ساقه های توله استفاده کنید.
  • هنگام سرو حمیس توله یک قطعه نارنج برش بزنید تاهرکس دوست دارد از مقدار نارنج بیشتری استفاده کند.

جمع بندی

توله یا پنیرک در فصل زمستان و به صورت خودرو در کنار آبگیرها و مزارع رشد می نماید و خواص زیادی مانند درمان مشکلات مثانه، درمان سوزش ادرار و کلیه، شستشوی معده و روده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد. این گیاه همچنین سرشار از ویتامین B، C و A است و به همین علت مصرف آن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

ناگفته نماند که مصرف توله سبب کاهش فشار خون می شود بنابراین پس از خوردن حمیس توله شربت زعفران و گلاب یا چای نبات بنوشید.

در این مقاله از کارمادیو طرز تهیه حمیس توله خوزستانی را به شما آموزش دادیم. اکنون برای اینکه از خواص گل پنیرک یا توله نیز آگاه شوید مقاله مهمترین و بهترین خواص گل پنیرک برای زنان و مردان را هم از سایت ما مطالعه کنید.

4/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا