آشپزی

طرز تهیه پودر سیر خوش عطر و خانگی + نکات طلایی

پودر سیر همچون دیگر چاشنی ها و ادویه ها به راحتی در مغازه ها یافت می شود اما طبیعتا تهیه کرد هر ماده خوراکی در خانه، بسیار مطمئن تر و خوش طعم تر است. تهیه این پودر در خانه کار دشواری نیست و حتی در صورتی که بجای آماده خریدن، تصمیم بگیرید خودتان آن را آماده کنید، درواقع در وقت و هزینه تان صرفه جویی کرده اید.

در این مقاله از کارمادیو تمام نکات تهیه پودر سیر در منزل را به شما خواهیم گفت. همراه ما باشید.

پودر سیر خانگی

پودر سیر از پر کاربرد ترین ادویه هاست که علاوه بر طعم خوبی که به غذا می دهد، فواید بسیاری نیز دارد. اگر شما از افرادی هستید که بوی سیر برایتان خوشایند نیست، می توانید پودر سیر را جایگزین خود سیر کنید. در ادامه طرز روش ساده آن را گفته ایم.

مواد مورد نیاز

سیر ( مقدار سیر به مقدار پودر سیری که می خواهید آماده کنید بستگی دارد. مثلا هر بوته سیر حدودا یک قاشق غذا خوری پودر سیر به شما خواهد داد. ولی درکل نیم کیلوگرم مناسب است).

کاغذ روغنی ( مخصوص فر )

ظرف در دار شیشه

طرز تهیه پودر سیر خانگی

مرحله اول

در مرحله اول باید حبه های سیر را جدا کرده و پوست آن ها را بگیرید. برای این کار می توانید از ابزار مخصوص این کار و یا چاقو های تیز کمک بگیرید.

مرحله دوم

برش های نازکی از حبه های سیر بدهید. آن ها را می توانید خلال یا ورقه ورقه کنید. اما حتما باید ضخامتشان یکی باشد. می توانید از رنده یا خردکن هم استفاده کنید.

مرحله سوم

حالا نوبت خشک کردن سیر هاست. روی سینی فر، کاغذ روغنی پهن کنید و برش های سیر را روی آن کنار هم بچینید البته جوری که به همدیگر نچسبیده باشند. درجه فر بهتر است بین 5 الی 66 سانتی گراد یا 130 الی 150 درجه فارنهایت باشد. معمولا مدت زمان 4 الی 6 ساعت برای این کار کافیست.

در صورتی که نخواهید از فر استفاده کنید، می توانید از دستگاه خشک کن کمک بگیرید و یا اجازه دهید که به طور طبیعی و بدون دخالت هیچ وسیله ای خشک شوند. این روش مدت زمان بیشتری صرف می کند. بسته به میزان ضخامت سیر ها، بین 2 الی 3 روز برای خشک شدنشان در نور طبیعی کافیست.

مرحله چهارم

هنگامی که برش های سیر مانند چیپس به راحتی خرد شوند یعنی خشک شده اند و زمان آسیاب کردن آن ها رسیده. سیر ها را درون یک آسیاب یا مخلوط کن پر سرعت بریزید تا به خوبی آسیاب شوند. هاون نیز در این مرحله گزینه خوبی است.

مرحله پنجم

پس از اینکه پودر سیر خود را از مخلوط کن خارج کردید، باید آن را از صافی رد کنید. با این کار سیر هار درشت تر از ذرات پودر سیر جدا می شوند و پودر سیر یکدستی خواهید داشت.

مرحله ششم

پودر سیر خانگی و خوشمزه تان آماده است. حالا باید آن را در ظرفی شیشه ای و در دار بریزید و درب آن را محکم ببندید. مکان نگهداری آن باید خشک و خنک و دور از نور آفتاب باشد.

نکات طلایی قابل توجه در طرز تهیه پودر سیر خانگی

  • نوع سیری که استفاده می کنید در طعم پودر سیر شما بسیار موثر است پس دقت کنید تازه ترین سیر ها را تهیه کنید. حواستان باشد سیری که جوانه زده یا نرم است را استفاده نکنید.
  • فریز کردن پودر سیر نیز گزینه مناسبی برای نگهداری از آن می باشد.
  • روش نگهداری پودر سیر بسیار مهم است و در ماندگاری آن تاثیر دارد چرا که اگر اصولی نباشد، موجب فاسد شدن آن می شود. پس سعی کنید مقداری تهیه کنید که مطمئن باشید طی یک سال مصرف خواهد شد.
  • چند روز اول، شیشه را هر روز به خوبی تکان دهید تا پودر سیر شما رطوبت نگیرد و کپک نزند. می توانید مقداری برنج خام نیز در ظرف بریزید تا رطوبت پودر سیر را جذب کند. اضافه کردن کمی نمک نیز در جذب رطوبت آن موثر است.
  • می توانید مقداری از سیر های خشک شده را نگه دارید و هر زمان نیاز شد، آن ها را آسیاب کنید. با این کار عطر و طعم پودر سیر حفظ می شود.

طرز تهیه پودر سیر خوش عطر و خانگی

چرا پودر سیر را به سیر ترجیح دهیم؟

نگهداری و ماندگاری پودر سیر به دلیل خشک بودن از سیر بیشتر است و چون سیر معمولا همیشه یافت نمی شود، پودر آن جایگزین بسیار مناسبی است.

گاهی برای درست کردن غذا وقت زیادی ندارید. برای استفاده از سیر هم زمان می خواهید تا بتوانید آن را پوست بگیرید و خرد کنید اما با داشتن پودر سیر در خانه دیگر مشکلی برای زمان ندارید.

حبه های سیر ممکن است در یک سری غذا ها خام بماند و به خوبی پخته نشود اما پودر سیر به راحتی به غذا طعم و عطر می دهد و دیگر نگران پختن آن نیستید. و حتی به راحتی در خوراکی هایی مانند سس سالاد حل می شود.

از بین بردن بوی سیر از دست ها

اگر هنگام انجام تهیه پودر سیر، دست شما بوی سیر گرفت، نگران نباشید. با روش های زیر به راحتی می توانید آن را از بین ببرید:

1- لوازم استیل همچون ظروف استیل را زیر آب سرد نگه دارید و کمی لمس کنید. پس از چند دقیقه بوی سیر گرفته خواهد شد.

2-  از برگ نعناع و جعفری استفاده کنید. دستتان را مانند صابون با برگ این سبزی ها بشویید.

3- از مرکبات کمک بگیرید. کمی نمک روی دستتان بمالید و یک لیموی تازه را برش دهید و روی دست خود بمالید. به این ترتیب بوی سیر به طور کامل از بین خواهد رفت.

4- کمی نمک و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. مقداری آب اضافه کنید تا حالت خمیری درآید. روی دستتان بمالید و پس از چند دقیقه با آب و صابون شستشو دهید.

5- قهوه در جذب بو بسیار موثر است. با تفاله قهوه و یا پودر قهوه روی دستتان را بپوشانید. دست هایتان را به هم بمالید و پس از مدتی به خوبی بشویید.

6- از سرکه سفید غافل نشوید. کمی سرکه سفید به دست هایتان بمالید و سپس بشویید. شاید دستتان ابتدا کمی بوی سرکه به خود گرفته باشد اما بعد از چند دقیقه از بین خواهد رفت.

7- خمیر دندانتان را با کمی جوش شیرین مخلوط کنید. اجازه دهید 30 الی 60 ثانیه روی دستتان بماند و سپس شستشو دهید.

کلام آخر

در مطلب بالا طرز تهیه پودر سیر خانگی را آموختیم و همه چیز را در رابطه با تهیه و نگهداری و فواید آن گفتیم. اگر شما هم یک بار از این ادویه خوش عطر و طعم در غذا هایتان استفاده کنید، پشیمان نخواهید شد. پیشنهاد می کنیم اگر به خوراکی ها و چاشنی های ارگانیک علاقه دارید، مقاله طرز تهیه آبلیمو طبیعی در منزل را بخوانید تا بتوانید به سادگی در خانه درست کنید و لذت ببرید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا