آشپزیخواندنی

بهترین روش دم کردن زعفران با آب جوش و یخ / معرفی 5 روش

زعفران ماده گیاهی بسیار خوشمزه و خوش رنگی است که فاده از آن در غذاها باعث خوشمزه‌ تر شدن و خوشرنگ شدن آنها می‌ شود و می‌ توانید در مهمانی‌ ها از آن به عنوان یک تزیین کننده غذا استفاده کنید اما جهت استفاده از زعفران باید آن را در آب حل کنیم که برخی با آب  جوش و برخی دیگر با آب یخ آن را انجام می‌ دهند. بنابراین ما تصمیم داریم در این مقاله از کارمادیو روش‌ های اصولی دم کردن زعفران را برای شما بیان کنیم.

روش‌ های اصولی دم کردن زعفران با آب جوش

جهت دم کردن زعفران با آب جوش شما می ‌توانید از روش‌های مختلف زیر استفاده کنید.

دم کردن زعفران با آب جوش

روش اول دم کردن زعفران با آب جوش

جهت دم کردن زعفران کافی است که مقداری از آن را با توجه به مقدار برنج خوراکی که می‌ خواهید در آن زعفران اضافه کنید به وسیله هاون پودر کرده و کمی شکر نیز به آن اضافه نمایید.

سپس آب جوشیده به مقدار نصف استکان به آن اضافه کرده سپس آن را در قابلمه برنج در حال دم یا روی کتری حاوی آب جوش قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

روش دوم دم کردن زعفران با آب جوش

روش روش دوم دم کردن زعفران با آب جوش همانند روش دم کردن چای است یعنی کافی است مقداری زعفران در ظرف مخصوص دم کردن زعفران یا قوری مخصوص آن ریخته و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید سپس آن را روی سماور گذاشته اجازه دهید تا دم بکشد.

روش سوم دم کردن زعفران با آب جوش

اگر می‌ خواهید زعفران را با سرعت بالایی دم کنید می‌ توانید مقداری از آن را با زعفران ساب به خوبی بسابید و در ظرف مخصوص زعفران دم کن ریخته و مقداری آب جوش بر روی آن گذاشته و مانند دمنوش‌ های مختلف حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کاملاً در آب حل شود و رنگ بگیرد.

نحوه دم کردن زعفران با یخ

نحوه دم کردن زعفران با یخ

روش دم کردن زعفران با کمک یخ یکی از روش‌ های اصولی و بسیار مهم است و در واقع استفاده از یخ برای حل کردن زعفران باعث می‌ شود به آن شوک وارد شده و رنگ و طعم آن بیشتر شود حال در زیر  روش‌ ها را به شما معرفی می‌ کنیم.

روش اول دم کردن زعفران با یخ

اولین روش دم کردن زعفران با یخ این است که چند قالب از یخ را روی زعفران ساییده سپس کمی صبر می‌ کنیم که یخ به آرامی آب شود و رنگ زعفران هم همزمان با آن باز شود سپس مقداری آب جوشیده روی آن اضافه می‌ کنیم و روی سماور گذشته تا به طور کامل رنگ دهد.

دومین روش دم کردن زعفران با یخ

اگر می‌ خواهید زعفران را با کمک یخ به سرعت دم کنید کافی است که چند قالب یخ کوچک در درون ظرفی گذاشته و به آن مقدار زعفران مورد نظر خود را اضافه کنید سپس آب جوش را روی آن ریخته و به هم بزنید تا حل شود.

روش دم کردن زعفران برای برنج

استفاده از زعفران دم کرده برای معطر کردن و خوش رنگ کردن برنج در میان ما ایرانیان یک روش رایج است و استفاده از آب جوش بهترین روش دم کردن زعفران برای این مورد می‌باشد. تنها کافی است که مقداری شکر یا دو حبه قند را به همراه میزان زعفران مورد نظر خود با کمک زعفران ساب ساییده و روی آن مقداری آب جوش بریزید. سپس می‌ توانید ظرف حاوی آب زعفران و مقدار شکر یا قند را به همراه برنج در گوشه‌ای از دیگ گذاشته تا همزمان با برنج دم بکشد و به هنگام کشیدن برنج در دیس و سر آماده کردن آن برای سر سفره از این مایع خوشرنگ استفاده کنید.

نکات مهم جهت ساییدن زعفران

هنگام ساییدن زعفران باید به نکات زیر توجه کنید:

  • زعفرانی که برای سابیدن انتخاب می‌ شود باید کاملاً خشک باشد و جهت خشک بودن آن می توانید آن را روی کاغذ گذاشته و صبر کنید تا رطوبت آن به خورد کاغذ رود سپس در هاون ریخته و پودر کنید.
  • وقتی قصد سابیدن زعفران را دارید باید آن را در ظرفی ریخته که کاملاً خشک و بدون رطوبت باشد.
  • انتخاب هاون نیز به هنگام ساییدن زعفران بسیار مهم است و می‌توانید از هاون‌های سنگی یا چوبی استفاده کنید.
  • برای پودر کردن زعفران باید در ابتدا مقدار کمی در هاون ریخته و کم کم به آن اضافه کنید و به آرامی این کار را انجام دهید.
  • اگر می‌ خواهید زعفران را برای غذاهایی مانند قیمه یا ته چین آماده کنید باید کاملاً پودر شوند اما اگر برای دسر یا کیک است لازم نیست پودر شود و باید کمی درشت‌ تر باشد.
  • در نظر داشته باشید که قبل از دم کردن و استفاده از زعفران آن را بسابید زیرا وقتی آن را پودر می‌کنید طعم و عطر آن پخش می‌شود و اگر بخواهید چند روز قبل از استفاده آن را پودر کنید ممکن است این دو ویژگی در آن کم می شود.

جمع‌بندی

در مطلب فوق از کارمادیو، روش‌ های مختلف دم کردن زعفران را یعنی با کمک آب جوش و یخ بیان کردیم. همچنین نکاتی که برای ساییدن این ماده لازم است رعایت گردد را بیان نمودیم. همچنین توانید با مراجعه به مقاله ۱۰ نکته که در خوشمزه تر شدن انواع خورشت ها باید بدانید، نکات طلایی جهت خوشمزه‌تر شدن خورشت‌ ها را مطالعه کنید. ‌

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا