سلامتخواندنی

علت سردی پاها چیست؟ آیا درمان می شود؟

بسیاری از افراد معمولا دست ها و پاهای سردی دارند. این سردی ممکن است ارثی باشد. زمانی که دمای مرکزی بدن کاهش پیدا می کند رگ های خونی در پاها و دست ها منقبض می شوند که این موضوع موجب دور شدن خون از اندام های بیرونی ما می شوند تا قسمت های درونی بدن را گرم کنند. افرادی که چربی کمتری دارند و همچنین افراد لاغر بیشتر این حالت را تجربه می کنند.

در این مقاله از کارمادیو قصد داریم تا علل‌ و درمان سردی دست ها و پاها را در فصل سرما برای شما شرح دهیم بنابراین تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 6 علت سردی پاها نشانه چیست؟

علت اصلی سردی پاها به خصوص در فصول سرد سال، کاهش‌ دما است. ولی این علت در بعضی افراد شایع تر است و حتی با تعادل دما هم این مشکل رفع نمی شود. سردی پاها دلایل گوناگونی دارد که در ادامه این مطلب به 6 مورد از آنها می پردازیم.

سردی پاها نشانه چیست؟

1– کم خونی

کم خونی زمانی در بدن شما بوجود می آید که سطح طبیعی گلبول‌های قرمز در بدن بسیار کم باشد. کم خونی به دلیل کمبود ویتامین B12، بیماری مزمن کلیوی و هم چنین کمبود آهن ایجاد می شود. یکی از دلایل عمده سردی پاها و دست ها کم خونی است.

2- گردش خون ضعیف

از شایع‌ترین دلایل سردی دست ها و پاها در فصول سرد سال می توان به گردش خون ضعیف اشاره کرد. با کم شدن دما، بدن شما جهت گرم نگه داشتن هسته مرکزی به صورت سخت کار می کند. در چنین شرایطی، رگ های خونی در اندام های بیرونی انقباض پیدا می کنند تا گردش خون را در  بخش مرکزی بدن محدود کنند. بنابراین سردی دست ها و پاها به علت انقباض عروق خونی است.

3- کم کاری تیروئید

چنانچه غده تیروئید شما کم کاری کند دست ها و پاهای شما یخ می زنند این بیماری خود باعث سرما نمی شود بلکه حساسیت فرد را به سرما بیشتر می کند زیرا تیروئید ترموستات بدن است زمانی که کم کار شود اکثر فعالیت های بدن به آرامی انجام می شوند و موجب بروز علائمی مثل افزایش وزن، یبوست، خستگی و سرد شدن دست ها و پاها می شود.

4- دیابت

یکی دیگر از اختلالات یا ضعف در گردش خون در بعضی اندام ها علی الخصوص دست ها و پاها دیابت است. سطح غیر طبیعی قند خون می تواند موجب کاهش خون رسانی به بافت ها و انقباض رگ ها شود که این مورد موجب سردی دست ها و پاها می شود.

5- بیماری شریان محیطی

سردی پاها و دست ها، به خصوص در افراد مسن ممکن است ناشی از تنگی عروق محیطی مثل سرخرگ باشد. این وضعیت هنگامی رخ می دهد که شریان ها بوسیله پلاک هایی که در دیواره سرخرگ تشکیل می شود، مسدود یا باریک می شوند.

6- نوروپاتی محیطی

سیستم عصبی محیطی شامل کلیه اعصاب بدن به غیر از مغز و نخاع تشکیل شده است. هر گونه مشکلی که موجب آسیب عصبی در سیستم عصبی محیطی شود، به آن نوروپاتی محیطی می گویند. علائم نوروپاتی محیطی ابتدا در پاها ظاهر می‌شود و بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری احساس گز گز، خارش یا سوزش در پاها دارند.

یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به نوروپاتی محیطی دیابت است. با این وجود کم خونی، سابقه خانوادگی و بیماری های کلیوی یا کبدی نیز در این بیماری نقش دارند.

چگونه از شر سردی پاها در فصول سرد سال خلاص شویم؟

راه های بسیاری برای گرم نگه داشتن دست ها و پاها در فصول سرد سال وجود دارد که می توانید آن ها را به آسانی گرم کنید. در اینجا چند راه برای رفع سردی دست ها و پاها ارائه می شود.

علت سردی پاها - پوشیدن جوراب در فصل سرما

جوراب و پاپوش بپوشید

استفاده از پاپوش و جوراب یکی از بهترین راه های گرم نگه داشتن پاها و جلوگيري از کاهش دما در این ناحیه از بدن در فصول سرد سال است. اگر از افرادی هستید که پاها و دست هایتان سرد می شود بهتر است در خانه  محل کار و مهمانی ها پاپوش یا جوراب بپوشید.

حرکت دادن پاها

برای مدت زمان طولانی بی تحرک نمانید. هروقت که احساس کردید پاهایتان در حال سرد شدن هستند از نظر بدنی خودتان را فعال کنید به گونه ای که جریان خون در همه نقاط بدن شما به گردش در آید.

کمپرس گرم

گرما باعث افزایش جریان خون می شود. برای رفع سردی پاهای خود می توانید از کیسه های آب گرم یا پدهای گرم کن کمک بگیرید. استفاده از کیسه آب گرم به تسکین دردهای عضلانی هم کمک می کند. کیسه های آب گرم را می توانید از داروخانه‌ها یا تجهیزات پزشکی ها تهیه کنید.

نتیجه گیری

اگر پاهای شما برای مدت زمان موقت سرد است این امر کاملا عادی است. اما اگر به صورت مکرر سردی پاها را احساس می کنید حتما به پزشک مراجعه نمایید. در این مقاله از  کارمادیو علل و درمان سردی دست ها و پاها در فصول سرد سال را برای شما بیان کردیم.  حال می توانید به یکی دیگر از مقالات سایت کارمادیو یعنی علت درد معده با سرد شدن هوا سر بزنید.

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا