خواندنی

آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود؟ + راه حل

سوال فوق یکی از پرتکرارترین سوالات والدینی است که نوجوانان و حتی جوانان آنها  به ورزش‌ های مختلفی خصوصاً وزنه برداری مشغول هستند بنابراین ما در این مقاله از کارمادیو کس داریم به شما توضیح دهیم که این نگرانی و موضوع والدین در ارتباط با قد فرزندانشان حقیقت دارد یا نه بنابراین ادامه این مطلب را با تمرکز بیشتری مطالعه کنید.

تعریف صفحه رشد

برای پاسخ به سوال فوق ابتدا لازم است شما را با مفهوم صفحه رشد آشنا کنیم بنابراین می‌ توان این مفهوم را به روش زیر توضیح داد

بعد از تولد رشد بدن و استخوان‌ ها شروع می‌ شود و پسرها تا حدود ۲۰ سالگی و دخترها حدوداً تا ۱۸ سالگی رشد می‌ کنند و در بخش انتهایی استخوان همه ما لایه نازک غضروفی موجود است که به صفحه رشد معروف می‌ باشد و این غضروف بسیار نازک استخوان‌ ها اجازه رشد می‌ دهد به همین دلیل است که بعد از سنی خاص خاص استخوان‌ ها دیگر رشد نمی‌ کند چرا که رفته رفته و با بالا رفتن سن این غضروف تبدیل به استخوان شده و استخوان‌ ها بیشتر رشد نخواهد کرد.

جواب به سوال: آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد می‌ شود؟

پس از آشنایی با فرایند اصلی رشد و صفحه رشد می‌ توانیم به سوال فوق بهتر جواب دهیم بنابراین می‌ توان گفت صفحات رشد صفحات نسبتا حساسی هستند و بسیاری از مربیان بدنساز باور دارند که بهتر است در طول دوران رشد فشار زیادی به آنها وارد نگردد چرا که غضروف‌ های سر استخوان سریعتر به استخوان تبدیل می‌ شوند اما مطالعات و تحقیقات علمی این ادعای مربیان را رد می‌ کند و مدعی است که وزنه زدن با افزایش ترشح تستسترون و هورمون رشد باعث بلندتر شدن  قد می شود.

حرکاتی که در بدنسازی باعث کوتاهی قد می‌ شود

حرکاتی که در بدنسازی باعث کوتاهی قد می‌ شود

در تمرینات زیر پایین تنه ورزشکاران نوجوان و جوان درگیر می‌ شود بنابراین بهتر است در انجام آنها جانب احتیاط رعایت شود

  • ورزش لانگز
  • ددلیفت
  • سوما اسکوات
  • پرس پا
  • اسکوات

بهترین سن برای شروع بدنسازی

بهترین سن تمرینات سبک با وزنه و آموزش صحیح انجام آن ۱۲ سالگی است ولی شروع حرفه‌ای آن از سن ۱۷ سالگی گزینه مناسبی است و تحقیقات نشان می‌ دهد جوانانی که از سن پایین‌تر به سمت تمرینات قدرتی و کار با وزنه رفته‌اند در مقایسه با همسن و سالان خود از قدرت بدنی بیشتری برخوردار هستند.

نکات مهم برای شروع بدنسازی در سن رشد

در صورتی که قصد دارید از سنین ۱۴ تا ۱۸ سالگی بدنسازی را شروع کنید باید جهت اینکه استخوان‌ذهای شما در سن بلوغ رشد کافی را داشته باشد نکات زیر را در نظر داشته باشید

  • حرکت‌ هایی که انجام می‌ دهید تا سن ۱۸ سالگی بیشتر از ۱۵ تکرار نباشد
  • پس از ۱۸ سالگی به سراغ بلند کردن وزنه‌ های سنگین‌ تر بروید
  • همواره با مربی بدنسازی خود در ارتباط باشید و از او جهت برنامه تمرینی‌ تان راهنمایی بگیرید.
  • هیچگاه وزنه را بدون کنترل و رعایت فرم صحیح حرکت از زمین بلند نکنید

عواملی که جلوی رشد استخوان‌ ها را می‌ گیرد

ژن‌ ها و زمینه‌ های ارثی مهم‌ ترین عامل در رشد قد ما انسان‌ ها هستند اما عوامل محیطی دیگری مانند موارد زیر نیز می‌ توانند تاثیرگذار باشند.

  • تغذیه نامناسب: تغذیه نامناسب و برنامه غذایی نامناسب از عواملی است که مانع از رشد در برخی از افراد می‌ شود.
  • عفونت‌ های پی در پی: عفونت از دیگر عواملی است که می‌ تواند جلوی رشد ما را بگیرد در کشورهای وضعیت بهداشتی مناسبی ندارند نمونه بارز تاثیر عفونت بر رشد جوانان و جوانان مشاهده می‌ گردد.
  • اختلالات تیروئیدی: کم کاری تیروئید و مشکلات غدد دیگر از مشکلاتی هستند که باعث کوتاهی قد می‌ شوند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی یکی از سوالاتی که بسیاری از والدین نوجوانان و حتی جوانان دارند پرداختیم یعنی اینکه آیا وزنه برداری و بدنسازی باعث کوتاهی قد می‌ شود یا خیر همچنین عواملی که جلوی رشد استخوان‌ ها را می‌ گیرد و نکات مهم برای شروع بدنسازی و سن شروع و بدنسازی و…را توضیح دادیم.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا