خواندنی

خواص و عوارض گیاه پنج انگشت + طریقه و زمان مصرف

گیاه پنج انگشت یکی از گیاهان دارویی است که قصد داریم در این مطلب از کارمادیو شما را با ویژگی‌ های ظاهری این گیاه، خواص و مضرات آن و همچنین طریقه مصرف گیاه پنج انگشت آشنا کنیم. بنابراین اگر در ارتباط با این گیاه بسیار مفید اطلاعات کافی ندارید تا پایان این مقاله را مطالعه کنید.

معرفی گیاه پنج انگشت

این گیاه دارای گل‌ هایی زیبا به رنگ بنفش و تا حدودی شبیه به اسطوخودوس است که می‌ توانید آن را در باغچه خانه و نیز و فضای سبز به عنوان یک گیاه زینتی داشته باشید. این گیاه را با نام فلفل بیانی نیز می‌ شناسند و به شکل درخچه‌ای با ارتفاع ۱ تا یک و نیم متر می‌ روید.

گیاه پنج انگشت گل هایی به رنگ زرد یا آبی دارد و در اواخر تابستان ظاهر می‌ شوند به طور کلی این گیاه بومی کشورهای آسیای مرکزی بوده و در کشورمان ایران در نواحی مختلفی مانند البرز قم خراسان مشهد تهران و بندرعباس دیده می‌ شود.

میوه گیاه پنج انگشت به رنگ قهوه‌ای و دارای اندازه کوچک بوده و بویی شبیه به نعناع دارد. از برگ و میوه در جهت اهداف درمانی و داروسازی استفاده بسیاری می‌ شوند.

خواص درمانی گیاه پنج انگشت

خواص درمانی گیاه پنج انگشت

برای این گیاه در طب سنتی خواص  بسیاری از جمله تنظیم تعادل هورمون‌ ها در زنان و کاهش هورمون تستوسترون در مردان ذکر شده است همچنین دارای خواص درمانی زیر است.

افزایش سایز سینه‌ ها

گیاه پنج انگشت از اختلال در سینه ‌ها به هنگام قاعدگی جلوگیری می‌ کند و نیز باعث افزایش ترشح شیر از آنها شده و سایز آنها را بزرگتر می‌ کند. بنابراین شما به عنوان یک مادر شیرده می‌ توانید از دمنوش این گیاه بسیار مفید در زمان شیردهی استفاده کنید زیرا پس از نوشیدن دمنوش آن پرولاکتین موجود در بدن شما افزایش یافته و شیر بیشتری برای کودک خود تولید می‌ کنید.

کاهش مشکلات مرتبط با یائسگی

خستگی نوسانات خلقی گرگرفتگی و موارد بسیار دیگری از جمله عواملی هستند که در زمان یائسگی زنان آن را تجربه می‌ کنند و از این موارد رنج می‌ برند و می‌توانند از دمنوش این گیاه بسیار مفید جهت  کاهش این موارد استفاده کنند.

افزایش میل جنسی در خانم‌ها

از شکوفه‌ های این گیاه جهت تهیه دمنوش برای تقویت میل جنسی در زنان نیز استفاده می‌ شود و تمام خانم‌ ها چه آنان که در سن باروری هستند و چه آنان که در سن یائسگی به سر می‌ برند می‌ توانند برای لذت بردن از مقابلت جنسی خود روزانه از دمنوش گیاه ۵ انگشت بهره‌مند شوند.

کاهش حملات صرع

از خواص درمانی فوق العاده گیاه پنج انگشت کاهش حملات سر می ‌باشد که با توجه به مطالعه‌ای که روی موش ‌ها انجام گرفته است گیاه در کاهش کند و کنترل حملات سریع در آنها موثر بوده است.

کم کردن استرس و اضطراب

از دیگر خواص درمانی گیاه پنج انگشت کاهش استرس و اضطراب است که می توان این گیاه را با رازیانه به صورت دمنوش مصرف کرده و به صورت طبیعی آرامش کسب کرد.

کاهش ابتلا به سرطان

گیاه پنج انگشت و دمنوش آن دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و در مقابل سیب رادیکال‌ های آزاد از بدن محافظت می‌ کند. بنابراین به عنوان یک گیاه درمانی جهت جلوگیری از ابتلا به سرطان بسیار مفید است.

درمان پوکی استخوان

تحقیق کتابخانه‌ای ملی پزشکی ایالات متحده آمریکا بر روی پوکی استخوان و استفاده از دمنوش گیاه پنج انگشت در یک مطالعه در مردان نشان داد که استفاده از این گیاه و دمنوش آن یک درمان خانگی فوق العاده جهت کاهش مشکلات مرتبط با پوکی استخوان در آنها است چرا که عصاره این گیاه به افزایش تراکم استخوان‌ ها و بهبود سلامت آنها کمک می‌ کند.

بهبود عملکرد تخمدان‌ها در خانم‌ ها

ترکیب گیاه پنج انگشت و رازیانه و استفاده از دمنوش آنها و بهبود عملکرد تخمدان‌ ها برای درمان ناباروری و نیز تحریک آنها جهت باردار شدن از دیگر خواص درمانی این گیاه است.

دیگر خواص گیاه پنج انگشت

  • درمان جوش و آکنه‌های هورمونی و نیز درمان آمنوره
  • درمان بزرگی پروستات مردان
  • بهبود علائم آسم و برونشیت مزمن
  • رفع عفونت ‌های دستگاه گوارش
  • آرامبخش و ضد درد
  • از بین بردن میل شدید به غذا و در نتیجه کاهش
  • برطرف کردن ورم و عفونت‌ های رحمی

طریقه و زمان مصرف گیاه پنج انگشت

جهت استفاده از این گیاه درمانی فوق العاده می‌ توانید ۲۰ گرم از آن را به مدت ۱۵ دقیقه در ۳ لیوان آب خیس کرده و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و روزانه یک فنجان از آن را با عسل میل کنید.

مضرات گیاه پنج انگشت

مضرات گیاه پنج انگشت

گفتیم که گیاه پنج انگشت دارای مزایای بسیاری برای سلامتی بدن است اما اگر در حد اعتدال از آن استفاده نشود ممکن است عوارضی از جمله موارد زیر را برای شما به بار آورد.

  • بروز سرگیجه و سردرد
  • ناراحتی معده و حالت
  • خارش و راش پوستی
  • کم خوابی در صورت مصرف بیش از حد
  • افزایش وزن و تغییرات در دوره‌های قاعدگی

جمع‌بندی

در مقاله خواص و عوارض گیاه پنج انگشت ابتدا در ارتباط با ویژگی‌ های ظاهری گیاه پنج انگشت مطالب مهمی را ذکر کردیم سپس به چند مورد از خواص درمانی این گیاه و مضرات آن پرداختیم. حال اگر می‌ خواهید با یکی دیگر از گیاهان درمانی آشنا شوید می‌ توانید مقاله گیاه مرزه چه فایده‌ای برای بدن و سلامت دارد (خواص گیاه مرزه) را مطالعه کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا