خواندنی

کرگدن ایرانی / خصوصیات ظاهری، زیستگاه و تغذیه

کرگدن ها پستاندارانی شاخ دار و غول پیکر هستند که بعد از فیل ها دومین پستاندار خشکی هستند. در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم تا شما را با خصوصیات ظاهری، محل زندگی و دانستنی های جالب درباره کرگدن ایرانی آشنا کنیم بنابراین تا اتمام مقاله همراه ما باشید.

خصوصیات ظاهری کرگدن ایرانی

کرگدن ها با همه پستانداران شاخدار تفاوت دارند چرا که شاخ آنها بالای سرشان قرار نگرفته است بلکه در نزدیکی نوک بینی این پستانداران قرار گرفته است. شاخ های کرگدن مثل شاخ های گوزن یا گاو نیست بلکه شاخ های آن ها از موهای به هم فشرده و بسیار کلفت تشکیل شده است.

کرگدن ها به دلیل ظاهر خشنی که دارند، کلماتی مانند دوست داشتنی و بامزه به هیچ عنوان در مورد آنها بکار برده نمی شوند. علت خشن بودن این پستانداران پوست ضخیم و خاکستری آن ها است که مانند یک زره بدن آن ها را پوشانده و آن ها را به یک حیوان خطرناک و خشن شبیه می کند.

زیستگاه و تغذیه کرگدن های ایرانی

محل زندگی کرگدن ها در جنگل های گرمسیری و همچنین چمنزارها است. آنها همیشه در نزدیکی آب زندگی می کنند زیرا هر روز باید مقدار زیادی آب بخورند و خود را در گل میغلتانند چرا که از این کار لذت می برند. کرگدن ها فقط از گیاهان تغذیه می کنند و حس شنوایی و بویایی بسیار خوبی دارند ولی از لحاظ بینایی ضعیف هستند.

زیستگاه و تغذیه کرگدن های ایرانی

دانستنی های جالب درباره کرگدن ها

در ادامه این مطلب شما را با دانستنی های بسیار جالبی درباره کرگدن ها آشنا خواهیم کرد.

۱- انسان ها بزرگترین دشمن کرگدن ها

کرگدن ها به دلیل خصوصیات ظاهری شان دشمنان زیادی ندارند ولی به دلیل داشتن شاخشان، انسان ها یکی از بزرگترین دشمنان آنها هستند چرا که شاخ آنها به عنوان تزئینات و همچنین استفاده در طب سنتی به عنوان تب بر، درمان خماری و دیگر اختلالات به فروش می رسد‌. همچنین بسیاری از افراد شاخ کرگدن را پودر می کنند و آن را به دمنوش ها و غذاها اضافه می کنند تا از خاصیت آن بهره‌مند شوند.

۲- کرگدن ها روش های مراقبتی ویژه ای برای پوست خود دارند

شاید برایتان تعجب آور باشد اما پوست کرگدن ها بسیار حساس می باشد و این پستانداران برای حفاظت از پوست خود در مقابل نور مستقیم خورشید، خود را با استفاده از گل می پوشانند و صبر می کنند تا این گل خشک شود. علاوه بر این کرگدن ها برای از بین بردن کنه های روی پوست خود، بدنشان را به سنگ ها و پوست ضخیم درختان می کشند.

۳- سرعت بسیار زیادی دارند

گرچه کرگدن ها سنگین وزن و در ظاهر کند به نظر می آیند ولی قادر هستند که با سرعت ۴۸ الی ۶۴ کیلومتر در ساعت دوندگی داشته باشند. سرعت کرگدن ها سیاه رنگ چیزی حدود ۸۰ کیلومتر در ساعت است.

۴- برنامه سخت و سفتی برای زندگی خود دارند

کرگدن ها تقریبا تمام ساعت روز به جز گرمترین ساعات و حتی شب های خود را هم با چریدن سپری می کنند‌. این حیوانات فقط در ساعات گرم که قادر نیستند چرا کنند می خوابند. کرگدن ها همچنین هنگامی که دست از چرا می کشند، سعی میکنند خود را با استفاده از گل خنک کنند.

۵- بهترین دوستان کرگدن ها، پرنده ها هستند

کرگدن ها بیشتر تنهایی را ترجیح می‌دهند ولی در مورد پرندگان کنه خوار استثنا قائل هستند چرا که پرنده های کنه خوار روی پوست کرگدن ها می نشینند و از کنه های موجود در روی پوست کرگدن ها تغذیه می کنند. علاوه بر این پرندگان کنه خوار اگر خطری را احساس کنند سریعا با سر و صدا به کرگدن ها خبر می دهند. در واقع می توان گفت که کرگدن ها با این گونه پرندگان نوعی همزیستی مسالمت آمیز دارند.

۶- دوران بارداری کرگدن ها ۱۵ الی ۱۶ ماه به طول می انجامد

درست است که بارداری کرگدن ها مدت نسبتا زیادی طول می کشد اما یک کرگدن نوزاد بعد از حدود یک ساعت سر پای خودش می ایستد و راه رفتن را شروع می کند. علاوه براین کرگدن های نوزاد پس از گذشت ۵ ساعت از تولدشان، به پرستاری مادر خود می پردازند و تقریبا پس از دو ماهگی تغذیه و چرا از گیاهان را آغاز می کنند.

۷- قلمرو خود را با مدفوع شان نشان می دهند

کرگدن های بالغ در طول روز تقریبا ۲۲ کیلوگرم مدفوع می کنند که این موضوعات به علت حجم زیاد گیاهانی که می خورند و فیبر موجود در رژیم غذایی آنها است. کرگدن ها می توانند اطلاعات گوناگونی مثل جنسیت، سن و رژیم غذایی همنوعانشان را از روی فضولات آنها تشخیص دهند.

جمع بندی

گرچه کرگدن ها ظاهری سرسخت و خشن دارند ولی متاسفانه با این وجود هم از نامهربانی انسان ها در امان نیستند و جز معدود حیواناتی هستند که در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند. در سال های اخیر تلاش فراوانی برای حفظ این پستانداران صورت پذیرفته است، امید است که خطر انقراض کرگدن ها از میان برود. در این مقاله از کارمادیو شما را با خصوصیات ظاهری، محل زندگی کرگدن ها و همچنین دانستنی های جالب درباره کرگدن ایرانی آشنا کردیم.

4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا