گل و گیاه

گیاه آلوئه ورا، روش نگهداری و آبیاری آن را کامل بخوانید

آلوئه‌ورا نوعی گیاه زیبا با خواص درمانی متنوع است که بومی آفریقا و مدیترانه بوده و برگ‌های گوشتی و آبدار دارد. گیاه آلوئه‌ورا با داشتن خواص دارویی متعدد، طرفداران بسیار زیادی را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است. این گیاه را می‌توان در آپارتمان نیز پرورش داد. اما لازمه این کار، آشنایی با شیوه نگهداری و همچنین نحوه آبیاری درست این گیاه است. در این مقاله با کارمادیو همراه باشید تا با روش نگهداری و آبیاری این گیاه زیبا و پرطرفدار آشنا شوید.

روش و شرایط نگهداری آلوئه‌ورا

نگهداری از این گیاه زیبا و مفید بسیار ساده بوده و تنها با رعایت چند نکته می‌توانید از این گیاه در منزل خود نگهداری کنید. در این بخش نقش عوامل گوناگون در رابطه با نگهداری آلوئه‌ورا را توضیح داده‌ایم:

روش و شرایط نگهداری آلوئه‌ورا

نور مناسب

گیاه آلوئه ورا در شرایط نور زیاد، شادابی و طراوت خود را به خوبی حفظ می‌کند. بنابراین این گیاه به منظور رشد هرچه بهتر، در طول روز به 5 الی 6 ساعت قرار گرفتن در معرض نور احتیاج دارد. البته دقت کنید که آلوئه‌ورا در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرد؛ زیرا این گیاه برای اینکه بهترین رشد را داشته باشد به نور غیر مستقیم نیاز دارد.

دمای مناسب

بهترین و مناسب‌ترین دما برای نگهداری آلوئه‌ورا، بین 17 الی 25 درجه سانتی‌گراد است. اگر در ماه‌های گرم سال، گیاه را در فضای بیرون از خانه نگهداری می‌کنید، باید هنگامی که هوا بسیار گرم است و نور خورشید به طور مستقیم می‌تابد گیاه را به داخل خانه منتقل کنید. در شب های سرد فصل زمستان نیز بهتر است گیاه را به درون خانه انتقال دهید تا سرمای هوا موجب یخ زدگی و از بین رفتن گیاه نشود.

میزان رطوبت

آلوئه‌ورا نیاز چندان زیادی به رطوبت ندارد؛ اما در شرایط رطوبت فراوان می‌تواند به خوبی رشد کند. برای مثال، امروزه قرار دادن گیاه آلوئه‌ورا در حمام‌های نورگیر نزد بسیاری از مردم متداول شده است. این گیاه علاوه بر زیبایی بخشی به حمام، به دلیل رطوبت بالایی که در این فضا وجود دارد رشد بسیار خوبی از خود نشان خواهد داد. بنابراین می‌توانید از آلوئه‌ورا در مکان‌هایی که رطوبت بالایی دارند مانند حمام، سونا و… نگهداری کنید.

خاک مناسب

نکته بسیار مهمی که در رابطه با خاک آلوئه‌ورا وجود دارد، زهکشی خاک است. اگر خاک گلدان از زهکشی مناسبی برخوردار باشد، آب اضافی می‌تواند به سادگی از خاک خارج شود. دلیل اهمیت این مسئله این است که اگر آب اضافی در خاک باقی بماند و رطوبت خاک را به صورت غیر طبیعی افزایش دهد، ریشه آلوئه‌ورا دچار پوسیدگی خواهد شد.

خاک‌ باغچه یا خاک گیاه کاکتوس برای آلوئه‌ورا مناسب است. همانطور که گفتیم، تنها نکته مهم در رابطه با خاک آلوئه‌ورا، زهکشی مناسب آن است.

کوددهی

اگر خاک آلوئه‌ورا خاک حاصلخیزی است، می‌توانید تنها یکبار در سال از کودهای رقیق برای تقویت و رشد بهتر گیاه استفاده کنید. همچنین خوب است بدانید که بهترین زمان برای کوددهی به این گیاه فصل بهار است.

اما در صورتی که خاک گیاه شما حاصلخیز نیست، می‌توانید از انواع کودهای محلول یا نامحلول به صورت ماهی یکبار یا دوهفته یکبار استفاده نمایید.

تعویض گلدان Aloe vera

تعویض گلدان Aloe vera

تعویض گلدان زمانی انجام می‌شود که گیاه رشد زیادی داشته و گلدان قبلی، دیگر فضای کافی و مناسب برای رشد بیشتر را فراهم نمی‌کند. آلوئه‌ورا از جمله گیاهانی محسوب می‌شود که رشد نسبتا سریعی دارند. به همین علت باید سالی یکبار نسبت به تعویض گلدان آن اقدام کنید. همچنین بهتر است هنگام تعویض گلدان، خاک آلوئه‌ورا را هم عوض کنید. این کار باعث افزایش رشد گیاه خواهد شد.

نحوه آبیاری آلوئه‌ورا

گیاه آلوئه‌ورا مانند گیاه کاکتوس به دلیل داشتن برگ‌های گوشتی، برای رشد و ادامه حیات به آب فراوان احتیاج ندارد. بنابراین توجه داشته باشید که در آبیاری آلوئه‌ورا زیاده‌روی نکنید. زیرا آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه و به دنبال آن فاسد شدن گیاه می شود.

در روزهای گرم سال مانند فصل تابستان، هر 10 روز یکبار گیاهتان را آبیاری کنید. در فصل زمستان نیز ماهی یک مرتبه آبیاری گیاه کافی می باشد. توجه داشته باشید که پیش از آبیاری، خاک گیاه باید به طور کامل خشک شده باشد. همچنین دقت کنید که هنگام آبیاری، گیاه آلوئه‌ورا در آب غوطه‌ور نشود؛ زیرا غوطه‌ور شدن این گیاه در آب می‌تواند آن را از بین ببرد.

جمع بندی

گیاه آلوئه ورا جزو بهترین گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوا می باشد. امروزه استفاده از انواع گل و گیاه در خانه‌های آپارتمانی بسیار رواج یافته است. گیاه آلوئه‌ورا نیز از جمله گیاهان محبوب و پرفایده‌ای است که در بسیاری از خانه‌ها مشاهده می‌شود و از خواص درمانی مختلفی برخوردار می‌باشد. اما رشد و ماندگاری این گیاه مانند هر گیاه دیگری به شیوه نگهداری از آن وابسته است. در این مطلب به مهم‌ترین نکات در رابطه با نگهداری از این گیاه و آبیاری آن اشاره کردیم. با رعایت این نکات می‌توانید از رشد آلوئه‌ورای خود شگفت زده شوید!

3.6/5 - (27 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا