خواندنیآشپزی

همه چیز درباره خوردن پای مرغ / فواید و مضرات

اگرچه پای مرغ را بیشتر به عنوان یک محصول زائد دور می اندازند ولی در مکان های گوناگون در سراسر دنیا از جمله آفریقای جنوبی، مکزیک، ترینیداد، جامائیکا و آسیا غذای جشن جشن و غذاهای خیابانی را با آن تهیه می کنند.

پای مرغ به دلیل داشتن کلاژن بسیار بالا محبوب است. با این وجود پای مرغ را اغلب سرخ می کنند و همراه با سس میل می کنند. در این مقاله از کارمادیو تمام اطلاعاتی را که باید در مورد پای مرغ بدانید از جمله فواید، مضرات و روش های تهیه آن را با هم مرور می کنیم بنابراین تا اتمام مقاله همراه ما باشید.

ارزش غذایی پای مرغ

پای مرغ از پوست، استخوان، تاندون و غضروف تشکیل شده است. با این وجود کاملا مغذی می باشند و مقادیر مناسبی از مواد معدنی و ویتامین ها را ارائه می دهند. دو عدد پای مرغ(70 گرم) شامل مقادیر پایین است

  • کالری: 150
  • چربی: 10 گرم
  • پروتئین: 14 گرم
  • کربوهیدرات: 0.14 گرم
  • کلسیم: 0/05 از ارزش روزانه
  • فسفر: 0.05 از ارزش روزانه
  • ویتامین آ: حاوی 0.02 از ارزش روزانه
  • فولات (ویتامین B9) حدود 5 درصد از ارزش روزانه

تقریبا 70 درصد محتوای کل پروتئین مرغ کلاژن است. کلاژن یک پروتئین ساختاری است که قدرت، مقاومت و شکل تاندون ها، پوست، رباط، استخوان ها و ماهیچه های شما به ارمغان می آورد. همچنین این ماده خوراکی منبع عالی از فولات (ویتامین B9) است که می تواند به سنتز DNA کمک کند و از ناهنجاری های هنگام تولد جلوگیری می کند.

محتوای چربی پای مرغ بیشتر از پوست آن است که هنگام پاک کردن برداشته می شود. با این وجود پای مرغ را معمولا سرخ می کنند که امکان دارد محتوای کربوهیدرات، کالری و چربی آن به طور قابل توجهی افزایش یابد.

فواید پای مرغ برای سلامتی

فواید پای مرغ تا حدود زیادی به محتوای کلاژن آنها مربوط است که در ادامه این مطلب چند مورد از فواید این محصول را برای شما بیان می کنیم.

کمک به کاهش درد مفاصل

کلاژن موجود در پای مرغ می تواند درد مفاصل را تسکین بخشد. تحقیقات نشان داده است که کلاژن بازسازی بافت ها رادبرای کاهش علائم بروز آرتروز تحریک کند. آرتریت موجب تجزیه غضروف یا ساییدگی می شود و باعث تورم و درد و مشکل در حرکت کردن می شود.

بهبود سلامت و ظاهر پوست

شواهد نشان داده است که مصرف کلاژن مشتق شده از پای مرغ، کشش، زبری، تراکم پوست و هیدراتاسیون پوست را بهبود می بخشد. علاوه براین کلاژن با افزایش دادن سطح اسید هیالورونیک که یک مولکول نگهدارنده آب است به پیشگیری از پیر شدن پوست کمک می کند.

پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان

مصرف کلاژن در زنان یائسه موجب بهبود تشکیل و تراکم استخوان می شود. محققان بر این عقیده‌اند که کلاژن باعث ایجاد این اثرات می شود چرا که کلاژن جز اصلی توده استخوانی است‌.

مصرف پای مرغ به علت داشتن کلسیم یکی از مهم‌ترین عناصر ضروری برای استخوان ها است. کلسیم موجود در این ماده غذایی به قدرت و قوام استخوان ها کمک می کند و از تحلیل و افتادگی استخوان ها پیشگیری می کند.

کنترل قند خون

وجود کلوگوزامین موجود در پای مرغ در مدیریت دیابت و کنترل سطح قند خون موثر است. کلوگوزامین جذب قند را از طریق روده کاهش می دهد و افزایش حساسیت به انسولین را تسهیل می کند. کلوگوزامین برای کسانی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند بسیار مفید است.

پیشگیری از ناهنجاری های هنگام تولد

استفاده از پای مرغ در دوران حاملگی و همچنین در دوران توسعه و رشد جنین به پیشگیری از ناهنجاری های هنگام تولد و سلامت جنین کمک می کند. پای مرغ به دلیل داشتن کلسیم، فسفر، روی، مس و ویتامین های گروه ب در تقویت سیستم عصبی و عضلانی، اختلالات جنینی مثل رشد ناقص جنین و همچنین ناهنجاری های مغزی-نخاعی کمک می کند.

حفظ سلامت قلب

وجود آمینواسیدهای چرب در پای مرغ باعث بهبود عملکرد قلب می شود. این آمینواسیدهای مثل آرژنین که مقادیر زیادی از آن در پای مرغ وجود دارد فشار خون و کلسترول خون را متعادل می کنند. همچنین وجود اسید چرب امگا سه در پای مرغ به کاهش کلسترول بد و التهاب در سیستم قلبی-عروقی کمک می کند.

همه چیز درباره خوردن پای مرغ / فواید و مضرات

عوارض احتمالی و مضرات پای مرغ

از عوارض احتمالی پای مرغ می توان به تمیزی کلی و خطرات خفگی اشاره کرد. پای مرغ شامل بسیاری از باکتری‌ ها و میکروارگانیسم ها است که در صورت پخت نامناسب خطر ابتلا به عفونت های گوناگون را افزایش می دهد. توصیه ما به شما عزیزان این است که از خرید پاهای مرغ کثیف اجتناب کنید.

ناگفته نماند که پای مرغ از چندین استخوان کوچک تشکیل شده که احتمال خطر خفگی را برای کودکان و بزرگسالان ایجاد می کند. به همین خاطر در هنگام مصرف پای مرغ به بهداشت و نحوه پخت صحیح آن توجه نمایید و به شرایط مصرف و مقدار مناسب آن دقت کنید.

خوشمزه ترین غذاها با پای مرغ

تا به اینجای موضوع با بعضی از خواص پای مرغ آشنا شدید حال می توانید با پای مرغ چندین غذای گوناگون تهیه کنید. در زیر چند نوع غذا که می توانید با استفاده از پای مرغ آماده کنید آورده ایم.

سوپ پای مرغ

یکی از محبوب ترین غذاها که با استفاده از پای مرغ می توانید تهیه کنید سوپ پای مرغ است.

مواد لازم برای تهیه سوپ پای مرغ

  • جو 200 گرم
  • سیر 3 حبه
  • پای مرغ 12 عدد
  • پیاز 2 عدد متوسط
  • جعفری 1 پیمانه خرد شده
  • هویج یک عدد بزرگ نگینی خرد شده
  • ادویه مرغ، زردچوبه و نمک به میزان لازم
  • رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
  • آب جوش 4 الی 5 پیمانه

طرز تهیه سوپ پای مرغ

ابتدا پوست پاهای مرغ را بردارید و بشویید تا سفید شوند سپس دو قاشق غذاخوری روغن داخل قابلمه بریزید و سیر و پیاز را به آن اضافه کنید تا سبک شوند سپس پاهای مرغ را اضافه کنید و ادویه و زرد چوبه و نمک بزنید و خوب تفت دهید و اواخر تفت رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و بعد آب جوش را اضافه کنید و هویج را هم اضافه کنید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بپزد.

در مرحله بعد جو خیس خورده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا جو بپزد و لعاب بیندازد ده دقیقه آخر پخت جعفری را هم اضافه کنید تا مواد خوب پخته شوند و به خورد هم بروند.

خورشت پای مرغ

همچنین می توانید با پای مرغ در تهیه خورشت های گوناگون مثل خورشت بادمجان، خورشت لوبیا و خورشت قیمه استفاده کنید‌. پای مرغ به انواع خورشت طعم و عطر بی نظیری می دهد.

ساندویچ پای مرغ

برای تهیه ساندویچ با پای مرغ  ابتدا پاهای مرغ را به همراه ادویه جات و نمک خوب بپزید و سپس گوشت آن را جدا کنید و از آن برای تهیه ساندویچ استفاده کنید. این ساندویچ را با سبزیجات معطر و سس های گوناگون تهیه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از کارمادیو هر آنچه را که باید در مورد پای مرغ بدانید از فواید و مضرات آن گرفته تا طرز تهیه چند نوع غذا با پای مرغ را برای شما شرح دادیم امیدواریم این غذای خوشمزه را بپزید و از فواید آن بهره‌مند شوید. حال می توانید به یکی دیگر از مقالات سایت کارمادیو یعنی طرز تهيه چندین نوع غذا با مرغ سر بزنید‌.

 

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا