سلامت

حالت تهوع بارداری چیست؟ + روش های درمان سریع

به گزارش کارمادیو، حالت تهوع بارداری می‌تواند متاثر از دلایل مختلفی باشد. حالت تهوع بارداری می‌تواند لذت بارداری را یک یا دو درجه پایین بیاورد. معمولاً در شش هفته اول بارداری شروع می شود و در سه ماهه دوم بارداری از بین می رود. امواج حالت تهوع بارداری، که اغلب با استفراغ همراه است، می تواند به قدری ناخوشایند باشد که برخی از افراد برای از بین بردن آن هر دارویی را امتحان می کنند.

خوشبختانه، درمان‌های بی‌خطری برای حالت تهوع بارداری وجود دارد که واقعاً می‌تواند به کاهش آن کمک کند و پزشکان معمولاً پیشنهاد می‌کنند که ابتدا راه‌حل‌های غیردارویی را امتحان کنید.

به عنوان مثال برای کاهش اثرات حالت تهوع بارداری، با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی مانند خوردن وعده های غذایی مکرر و کوچک هر چند ساعت یکبار و اجتناب از محرک هایی مانند غذاهای تند یا چرب شروع کنید. اگر این کار به حالت تهوع بارداری شما کمکی نکرد، یکی از استراتژی های زیر را در نظر بگیرید.

بهترین درمان برای حالت تهوع بارداری

سردرد و حالت تهوع یک زن باردار

تعدادی درمان وجود دارد که پزشکان متخصص زنان معمولاً به عنوان ایمن و مؤثر برای تهوع صبحگاهی توصیه می کنند . با این حال، قبل از مصرف هر گونه دارو، داروهای گیاهی و مکمل های ویتامین، با پزشک خود صحبت کنید.

زنجبیل

زنجبیل یک درمان غیردارویی موثر برای حالت تهوع بارداری است و می‌توان آن را به اشکال مختلفی از جمله کپسول مصرف کرد. همچنین در آب زنجبیل، آب نبات چوبی، چای و قرص‌های مکیدنی نیز یافت می‌شود .

سعی کنید به‌ جای طعم‌دهنده مصنوعی زنجبیل، به دنبال محصولاتی باشید که با زنجبیل واقعی ساخته شده‌اند. متخصصان مصرف یک کپسول 250 میلی گرمی را هر شش ساعت، چهار بار در روز برای حالت تهوع بارداری توصیه می کنند.

دکتر ریچل آدامز، متخصص زنان و زایمان مستقر در بالتیمور و عضو هیئت مشاوران سلامت فوربس در سال 2021، می‌گوید:

FDA [سازمان غذا و دارو] زنجبیل را در فهرست موادی که عموماً به‌عنوان فهرست [GRAS] ایمن شناخته می‌شوند، ذکر می‌کند. در مقایسه با دارونما، زنجبیل دفعات تهوع را کاهش می دهد، اما نه استفراغ را.

تردک یا کراکر

تُردَک یا به تقلید از فنگلیش کراکر، گونه‌ای فراورده غذایی تنوری ترد و شکننده و گاهی کمی شور است که معمولاً از خمیر آرد برنج یا غلات و به‌طور انبوه تولید می‌شود. تردک‌ها مانند بیسکویت‌ها معمولاً تُرد، نازک و کوچک هستند و عرض آن‌ها کمتر از ۸ سانتی‌متر است.

تردک یا کراکرها ارزان قیمت هستند، طعم خوبی دارند و برای کمک به کاهش حالت تهوع بارداری توسط March of Dimes، سازمانی که به سلامت مادران و نوزادان اختصاص دارد، توصیه می شود.

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) پیشنهاد می کند که صبح ها قبل از بلند شدن از رختخواب مقداری غذا بخورید.

با این حال، تردک‌ها ممکن است سرشار از نمک باشند، بنابراین مراقب مصرف سدیم خود باشید. مقدار توصیه شده روزانه سدیم برای زنان سالم 2300 میلی گرم است.

طب سوزنی

طب سوزنی درمانی مبتنی بر طب باستانی چینی است که برای باز کردن مسیرهای انرژی در بدن به نام مریدین کار می کند. یک متخصص طب سوزنی برای درمان و پیشگیری از برخی شرایط خاص، سوزن های نازک ریز را در نقاط خاصی وارد پوست شما می کند.

یک مطالعه استرالیایی بر روی زنان در اوایل بارداری نشان داد افرادی که به مدت چهار هفته تحت درمان های طب سوزنی قرار گرفتند، نسبت به زنانی که درمان های طب سوزنی دریافت نکردند، حالت تهوع و خشکی کمتری داشتند. دکتر لرنر می گوید و طب سوزنی بی خطر است.

او می‌گوید:

بسیاری از بیماران بهبود علائم را گزارش می‌کنند، اما این بهبود ممکن است تا [جلسه] بعدی موقتی باشد.

از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بخواهید که به شما کمک کند تا یک متخصص طب سوزنی را پیدا کنید که در کار با افراد باردار آموزش دیده است. علاوه بر این، به دنبال یک متخصص طب سوزنی با اعتبار بگردید.

طبق گفته مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه، اکثر ایالت ها برای انجام طب سوزنی نیاز به مجوز، گواهینامه یا ثبت نام دارند. آموزش، استانداردهای آموزشی و الزامات لازم برای دریافت این موارد به ایالت بستگی دارد، اما مجوز نشان می دهد که پزشک استانداردهای دانش و استفاده از طب سوزنی را برآورده می کند.

ویتامین B6 و داکسیلامین

به گفته ACOG، ویتامین B6 (پیریدوکسین) بی خطر است و به راحتی در داروخانه ها یا فروشگاه های مواد غذایی یافت می شود و می تواند به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک کند.

دکتر آدامز می گوید:

پیشگیری کلیدی است. نشان داده شده است که شروع B6 قبل از شروع علائم، و به خصوص یک ماه قبل از بارداری، در یک ویتامین دوران بارداری و باعث کاهش بروز و شدت حالت تهوع بارداری می شود.

اگر ویتامین B6 به تنهایی به علائم کمک نکند، داکسیلامین، دارویی که در داروهای خواب بدون نسخه یافت می شود، می تواند اضافه شود. این یک آنتی هیستامین است، به این معنی که مواد شیمیایی خاصی را در بدن که باعث حالت تهوع می شوند، مسدود می کند.

ACOG می‌گوید چه به تنهایی یا هر دو را با هم مصرف کنید، مصرف این دو دارو در دوران بارداری بی‌خطر است و هیچ اثر مضری برای جنین ندارد. پزشک می تواند دارویی را تجویز کند که ترکیبی از ویتامین B6 و دوکسیلامین است.

دکتر آدامز می گوید:

اگر به تنهایی B6 مصرف می کنید، 10 تا 25 میلی گرم هر 6 تا 8 ساعت یکبار مصرف کنید و اضافه می کند که حداکثر دوز ویتامین B6 در بارداری 200 میلی گرم در روز است. در ترکیب با داکسیلامین Diclegis [داروی تجویزی] است که 10 میلی گرم B6 و 10 میلی گرم داکسیلامین است.

او توصیه می‌کند که این دارو را شبانه مصرف کنید و ممکن است تا چهار بار در روز افزایش یابد. شکل دیگر Bonjesta است که حاوی 20 میلی گرم B6 و 20 میلی گرم داکسیلامین است. او می گوید که می توانید روزانه تا دو قرص مصرف کنید.

غذاهایی که با حالت تهوع در دوران بارداری مبارزه می کنند

صبحانه‌ی یک فرد باردار

اگر حالت تهوع بارداری دارید و برای کم کردن غذا تلاش می‌کنید، ACOG توصیه می‌کند غذاهای ملایم، به‌ویژه رژیم غذایی BRATT

  • موز
  • برنج
  • سس سیب
  • نان تست
  • چای

را امتحان کنید. در نهایت، آنها پیشنهاد می کنند هر غذایی را پیدا کنید که برای شما جذاب باشد و بتوانید آن را نگه دارید.

متخصصان همچنین مصرف مقادیر کمتر کربوهیدرات ها را هر نیم ساعت یکبار برای کاهش حالت تهوع بارداری توصیه می کنند. مانند تردک‌ها، پاستا، برنج، نان شیرینی، نان تست خشک یا غلات صبحانه. این به این دلیل است که کربوهیدرات ها نسبت به سایر غذاها خطر کمتری برای ناراحتی معده دارند.

زنجبیل تنها داروی غیردارویی است که توسط ACOG برای کاهش حالت تهوع بارداری توصیه شده است. غذاها و نوشیدنی های حاوی زنجبیل ممکن است برای برخی افراد تسکین دهند، اما قبل از مصرف مکمل زنجبیل با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

از هر گونه غذا یا بویی که به شما احساس بیماری می کند پرهیز کنید و البته حتما همیشه آب فراوان بنوشید.

داروی تهوع صبحگاهی

اگر حالت تهوع بارداری با تغییر رژیم غذایی یا سبک زندگی بهبود نمی یابد، چند دارو وجود دارد که ممکن است کمک کند.

داروهای تهوع صبحگاهی بدون نسخه

ACOG ویتامین B6 را به عنوان داروی بدون نسخه توصیه می کند که ابتدا باید آن را امتحان کنید. اگر این برای شما کافی نیست، پیشنهاد می‌شود که دوکسیلامین، یک آنتی هیستامین که در داروهای خواب بدون نسخه با هدف درمان بی‌خوابی کوتاه‌مدت یافت می‌شود، را به داروهای خود اضافه کنید.

داروهای تجویزی برای تهوع صبحگاهی

یک داروی نسخه ای وجود دارد که ترکیبی از ویتامین B6 و دوکسیلامین است که با نام های تجاری Bonjesta و Diclegis به فروش می رسد. به گفته ACOG، هر دوی این مواد برای استفاده افراد داراری حالت تهوع بارداری در دوران بارداری بی خطر هستند و برای جنین در حال رشد مضر نیستند.

چه چیزی باعث تهوع صبحگاهی می شود؟

حالت تهوع صبحگاهی یک زن باردار

تهوع و استفراغ ناشی از بارداری (حالت تهوع بارداری) یک علامت طبیعی و شایع بارداری است؛ اگرچه محققان هنوز کاملاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آن می شود.

تهوع صبحگاهی معمولاً قبل از هفته نهم بارداری و اغلب در هفته ششم شروع می شود و معمولاً برای جنین مضر نیست. برای اکثر افراد، حدود 14 هفته متوقف می شود، اما برای تعداد کمی از افراد، می تواند برای کل بارداری ادامه داشته باشد. تغییرات هورمونی عامل احتمالی تهوع صبحگاهی در اکثر افراد باردار است، اما برخی از عوامل خطر وجود دارد که احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهد. آنها عبارتند از:

  • بارداری چند قلو، دوقلو یا بالاتر
  • تجربه حالت تهوع بارداری شدید در بارداری های قبلی
  • بیماری
  • سابقه میگرن
  • ژنتیک
  • BMI 30 یا بالاتر
  • باردار شدن برای اولین بار

تهوع صبحگاهی چقدر طول می کشد؟

برای اکثر افراد، حالت تهوع بارداری قبل از پایان نه هفته شروع می شود و حدود 14 هفته از بین می رود. برای برخی ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد و برای تعداد کمی از افراد می تواند کل بارداری را ادامه دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

وقتی صحبت از غذا می شود، همه افراد متفاوت هستند. کلی کالول، MD ، عضو هیئت مشاوران سلامت فوربس در سال 2021 و پزشک متخصص زنان و زایمان، می‌گوید:

به طور کلی به بیمارانی که در دوران بارداری با حالت تهوع دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌گویم هر چیزی که به نظر می‌رسد خوب است بخورند و بنوشند. اما اگر بیمار از نظر غذایی که می‌تواند برای درازمدت می‌خورد بسیار محدود باشد، ممکن است با او در مورد راه‌هایی صحبت کنم که می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که او تغذیه مناسبی دارد، مانند شیک مکمل‌ها.

اگر استفراغ فرد ثابت و شدید شود، وضعیتی به نام استفراغ بارداری است که باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرد تا از ابتلا به سایر مشکلات سلامتی جلوگیری کند.

دکتر کالول در این باره هشدار داد که بعضی از زنان ممکن است تهوع صبحگاهی را تجربه کنند، همچنین می‌تواند برای برخی از زنان بدشانس در طول بارداری خود «بیماری تمام روز» باشد. تا زمانی که بتوانید مایعات و غذا را در بیشتر روز نگه دارید، معمولاً چیزی برای نگرانی وجود ندارد.

او می افزاید:

حتماً در ویزیت های معمول خود در مورد علائم خود با پزشک خود صحبت کنید زیرا درمان هایی در دسترس است. اگر حالت تهوع و استفراغ شما آنقدر شدید است که قادر به نگه داشتن مایعات نیستید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است به درمان شدیدتری نیاز داشته باشید تا دچار کم آبی نشوید.

به طور کلی برای کاهش و از بین بردن غذاهای ملایم مانند موز، برنج، سس سیب و نان تست ممکن است به راحتی هضم شوند. غذاهای شور ممکن است مفید باشند، مانند غذاهای حاوی زنجبیل، مانند آب نبات چوبی زنجبیل. اغلب میان وعده بخورید. صبح قبل از بلند شدن از رختخواب، چند کراکر نوشابه یا یک تکه نان تست خشک بخورید. امیدواریم این مقاله از کارمادیو برای شما مفید بوده باشد.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

منبع
forbesکارمادیو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا