سفر و گردشگری

جاهای دیدنی بندر ترکمن (16 جاذبه گردشگری بندرترکمن)

بندر ترکمن، از نگاه تاریخی شهری با قدمت بالا نیست. این شهر در سال ۱۳۰۶ در پی سرکوب عشایر توسط پهلوی اول و با اهداف نظامی تأسیس شد. بهتر است بدانید این بندر نخستین شهر کشور است که توسط معماران و مهندسین ایرانی و بلژیکی مطابق با اصول شهرسازی ساخته شده و نقشه آن تار عنکبوتی و بسیار منظم و دقیق است. در کارمادیو با برخی از مناطق دیدنی این شهر زیبا بیشتر آشنا می‌شویم.

روستای قره قاشلی

این روستا در ۱۰ کیلومتری شرق بندر ترکمن و در میانه جاده بندر ترکمن به گرگان قرار گرفته است. این روستا از شمال به روستای پنج پیکر، از شرق به قره تپه و از جنوب به زابل محل علیا، سفلی و اراضی کشاورزی مهتر کلاته و از غرب به روستای ایوان اباد و قره قاشلی کوچک منتهی می‌شود. روستای قره قاشلی هرساله میزبان شمار بسیار زیادی از علاقه‌ مندان به اسب‌ سواری است.

سواحل خلیج گرگان

سواحل خلیج گرگان

سواحل خلیج گرگان با وسعت ۶۸۸۰۰ هکتار که به طول ۵/۶ کیلومتر از دریا منفک گردیده از مهم‌ ترین محورهای دارای قابلیت گردشگری و جاهای دیدنی بندر ترکمن به شمار می آید. سواحل جنوبی و شرقی دریای خزر برخلاف سواحل شمالی آن هرگز دوره یخبندانی ندارند، به همین دلیل قابلیت جذب گردشگر در تمامی ایام سال را دارا هستند. یکی از زیباترین مناطق ساحلی در شهرستان بندر ترکمن روستای قره‌ سو می باشد.

منطقه شکار ممنوع صوفیکم

جاهای دیدنی بندر ترکمن

تالاب شکار ممنوع صوفیکم بندر ترکمن، از ‪  جاده آق قلا به مرز اینچه برون در شمال استان شروع می‌شود. این تالاب زیستگاه برخی گونه‌ های کمیاب جهان وحش از جمله روباه ترکمن و کوچک‌ ترین پستاندار ایران یعنی حشره خوار کوتوله می باشد.

تالاب صوفیکم زیستگاه ۱۳۰ گونه پرنده از جمله ۹ گونه پرنده مهاجر زادآور و ۱۲ گونه پرنده بومی زادآور می باشد. اهمیت این تالاب از زیست پرنده‌ های حمایت شده و در معرض خطری مانند اردک سرسفید و عقاب دریایی دم سفید هویدا می باشد.

در فصل مهاجرت، گونه ‌های منحصربه فرد و کمیاب از جمله عقاب دریایی دم سفید و اردک سرسفید از کشورهای آفریقایی و اروپایی، هند و چین، ترکمنستان و چند فلات دیگر به ایران می‌ آیند تا زمستان گذرانی خود را در گمیشان خلیج گرگان و زیستگاه‌های اطراف آن سپری کنند.

جزیره آشوراده

جزیره آشوراده در غرب بندر ترکمن بزرگ‌ ترین جزیره ایرانی در دریای مازندران است که در شبه جزیره میانکاله قرار دارد. درگذشته ها آشوراده از سه جزیره تقریبا به‌ هم ‌متصل تشکیل میشده که دو جزیره کوچک و انتهایی آن در طول قرن‌ ها به زیر آب  فرو رفته  و حالا آشوراده نیز به همان دلیل متروک و نیمه مغروق مانده است.

البته مسافران دوست دار طبیعت می ‌توانند از بندر ترکمن با قایق موتوری ظرف مدت زمان ده دقیقه به آشوراده برسند و از زیبایی ‌های بی نظیر و آرامش مثال زدنی آن لذت ببرند.

این جزیره تا سالهای قبل با امکاناتی همانند پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از ۱۰۰۰ نفر سکنه داشته است که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه ‌وری و ماهی گیری امرار معاش می کردند،  اما در سال ۱۳۷۲ به ‌دلیل بالا آمدن سطح آب دریای خزر و وقوع سیل مردم جزیره آنجا را ترک کردند. هم‌اکنون تنها کارمندان شیلات در آنجا ساکن هستند.

جالب است بدانید که ۴۰٪ خاویار ایران در نزدیکی این جزیره زیبا صید می ‌شود. این جزیره تا پایان جنگ جهانی دوم در اختیار روس‌ ها بوده است. روس‌ها در این جزیره زیبا چندین بیمارستان، ساختمان مسکونی، قلعه و یک کلیسای چوبی ساختند. با این‌ حال، اکنون از کلیسای چوبی اثری در دست نیست، اما یک قلعه مثلثی شکل که در شمال این جزیره پابرجا مانده است به‌ عنوان یادگاری از اشغال روس ‌ها به ثبت میراث فرهنگی رسیده است.

دژهای صفوی

دژهای صفوی

یکی از جاهای تاریخی و دیدنی بندر ترکمن در جزیره آشوراده، دژهای صفوی است. همان ‌گونه که از نام این جاذبه مشخص است، قدمت دژها به دوران صفویه می ‌رسد. وجود دژها در این منطقه نشان ‌دهنده این است که جزیره آشوراده روزگاری مورد توجه پادشاهان صفوی و شکارگاه محبوب آن‌ ها بوده است.

پل چوبی

در ابتدای ورود به جزیره آشوراده، پل چوبی که قدمتی تاریخی دارد، توجه همگان را به خود جلب می‌کند. این پل یکی از جاذبه‌ های محبوب این جزیره برای عکاسان به حساب می آید.

تالاب گمیشان

تالاب گمیشان

تالاب زیبای گمیشان در شمال غرب بخش گُمیشان از توابع شهرستان بندر ترکمن واقع‌ شده است. ضلع جنوبی این تالاب به رودخانه گرگان رود، ضلع شمالی آن به مرز ایران و ترکمنستان، ضلع غربی آن به دریای خزر و شرق آن به دشت گمیشان متصل می باشد و حدود هفت کیلومتر از آن نیز در خاک کشور ترکمنستان امتداد دارد.

بخش شمالی تالاب گمیشان به‌ دلیل دارا بودن شرایط مطلوب به‌ عنوان منطقه حفاظت ‌شده معرفی و در فهرست تالاب‌ های بین ‌المللی در کنوانسیون رامسر قرارگرفته است.

این تالاب، هر سال میزبان هزاران پرنده مهاجری می باشد که زمستان خود را در این تالاب بین ‌المللی و دیگر تالاب ‌های استان گلستان سپری می‌ کنند. پرندگان این تالاب معمولاً مهاجر هستند و با سرد شدن هوا در بخش‌های روسیه به این تالاب سفر می کنند.

این پرندگان به طور معمول از آبان ماه وارد ایران می‌ شوند و تا اوایل فروردین در این تالاب می ‌مانند. این تالاب بین‌المللی سالانه شاهد بیش از ۲۲ گونه پرنده از قبیل: فلامینگو، عقاب شاهی، بالابان، قو، حواصیل، پرلا، سار، مرغابی سر حنایی، مرغابی سرسبز، گیلانشاه خال‌دار، کوکر، آبچلیک، خوتکا، کاکایی، لک لک، پلیکان، سلیم طلایی، چکاوک، غاز خاکستری، پرستوی دریایی و … است.

اسکله تفریحی بندر ترکمن

یکی از بهترین دیدنی های این شهر اسکله تفریحی بندر ترکمن است. اسکله بندر ترکمن در غرب این شهر قرار دارد، مکانی است که می ‌توان سوار قایق ‌های پدالی یا موتوری شد و در بازارهای بی ‌نظیر و رنگارنگ آن در افقی از دریای خزر خرید کرد. اگر به بندر ترکمن سفر کردید، هرگز تماشای غروب خاطره ‌انگیز این اسکله را فراموش نکنید.

گِل‌ فشان نفتلیجه | جاذبه‌ ای خوش‌ رنگ در بندرترکمن

گل ‌فشان نفتلیجه، دیدنی صورتی‌ رنگ چشم‌ نوازی است که در نزدیکی بندر ترکمن واقع شده است. گل‌ فشان پدیده ‌ای زمین‌ شناسی می باشد که شامل یک یا چند دهانه آتش‌ فشانی که گل‌ ولای سردی از داخل زمین، مداوم مثل چشمه می ‌جوشد و به سطح زمین می‌ آید. در گذشت زمان و در اثر انباشت گل ‌ها، مخروط‌ های بزرگ و کوچکی ایجاد می ‌شوند.

گل ‌فشان نفتلیجه که از جاذبه‌ های گردشگری اطراف بندر ترکمن به حساب می آید، در قیاس با گل ‌فشان ‌های جنوب ایران، روان‌ تر است و مواد خروجی آن دارای غلظت کمتری است.

از این گل ‌فشان، بوی نفت خام استشمام می شود. در سال ‌های اخیر رنگ گل‌ فشان نفتلیجه به صورتی و بنفش تغییر رنگ پیدا کرده که دلیل این دگرگونی، می‌تواند وجود یُد در محیط اطراف این گل‌ فشان باشد. علاوه بر زیبایی و خوش ‌رنگی، از دیدگاه درمانی نیز گل این گل‌ فشان برای درمان دردهای مفصلی، بیماری‌های عصبی، انقباض‌ های عضلانی و مراحل نخست تنگی عروق سودمند می باشد.

دیوار دفاعی گرگان

رد پای ساسانیان در بناهای تاریخی شمال ایران به ‌خوبی دیده می‌ شود که دیوار دفاعی گرگان یکی از آن ها می باشد. گفته می‌ شود که در زمان ساسانیان، حمله ‌هایی از طرف عشایر ترک به این منطقه صورت گرفته و برای دفع این حملات دیوار دفاعی گرگان ساخته می ‌شود.

با دیدن این جاذبه چیزی همانند دیوار مشهور چین در ذهنتان یادآور می ‌شود. بهتر است بدانید که این دیوار از شهر کلاله آغاز شده و بعد از حدود 300 کیلومتر در این شهرستان به دریا خاتمه می یابد. این دیوار که امروزه بخش کمی از آن به جا‌ مانده است از کوه‌ های گلی داغ تا دریای مازندران با ارتفاعی در حدود 2 تا 4 متر امتداد داشته است.

قلعه کهن

اگر به تاریخ کهن ایران علاقه‌ دارید یکی دیگر از بناهای باستانی که به شما پیشنهاد می کنیم قلعه کهن است. از این قلعه تاریخی که امروزه بنای اصلی آن تقریباً خراب شده دو دیوار باقی‌ مانده است. نام دیگر این قلعه، قلعه مبارک آباد می باشد و بازدید از آن خالی‌ ازلطف نیست.

 

برج رادکان

برج رادکان گنبدی مخروط شکل دارد که ارتفاع آن 35 متر و قطر 15 متر می‌ باشد. نام دیگر آن قلعه گبری است. ازآنجا ‌که این سازه در مسیر بازرگانان جاده ابریشم بوده به ‌عنوان راهنمای مسافران این مسیر نیز کاربرد زیادی داشته است. این برج در 50 کیلومتری بندر ترکمن در منطقه‌ ای جنگلی واقع شده است.

قدمگاه بها الدین نقشبندی

قدمگاه آرامگاه بها الدین نقشبندی و یک بنای زیارتی تاریخی در بندر ترکمن می باشد.

بها الدین نقشبندی بنیادگذار سلسله طریقت نقشبندیه بوده و پیروان او هنوز در هند، چین و ایران زندگی می ‌کنند این بنای زیارتی روزگاری محل اقامت وی بوده است.

این قدمگاه در فاصله ۱۰ کیلومتر بندرترکمن، در روستایی به نام خواجه ‌لر قرار دارد.

زیارتگاه و قبرستان خالدنبی

زیارتگاه و قبرستان خالدنبی

مقبره و قبرستان خالد نبی بر فراز منطقه کوهستانی «تانگری داغ» ، یکی از جاهای تاریخی و دیدنی گلستان و بندر ترکمن  قرار دارد.

مقبره خالد نبی عمارتی بسیار ساده و چهارگوش با گنبدی به رنگ سبز است که بر فراز تپه ‌ای قرار گرفته و آرامگاه خالد نبی، آخرین مبلغ دین مسیحیت به حساب می آید.

در فاصله کمی از آرامگاه خالد نبی، گورستانی باستانی و بسیار شگفت ‌انگیز با تندیس ‌های سنگی که نشان قبر هستند، قرار دارد.

شواهد باستان ‌شناسی نشانگر این می باشد که این سنگ قبرهای عمودی نماد جنسیت مردگان آن زمان بوده است و بر فرار محل دفن آنها به عنوان سنگ قبر نصب شده است.

ترکمن صحرا

جلگه ای رسوبی و حاصلخیز که در بخش از استان گلستان و خراسان شمالی قرار دارد. دشت های سرسبز و اسب هایی با یال های بلند و نژاد شناخته شده ترکمن از بارزترین ویژگی های ترکمن صحرا به حساب می آیند.

ترکمن صحرا با قدمت هفت هزار سال، یکی از قدیمی ترین مناطق شمال ایران محسوب می شود. بیشتر افرادی که به ترکمن صحرا سفر می کنند شیفته ی طبیعت بکر آن  می شوند

ایستگاه راه آهن بندر ترکمن

ایستگاه راه آهن بندر ترکمن در 1317 افتتاح شد و از آن به‌ عنوان شمالی‌ ترین ایستگاه راه‌آهن سراسری ایران و از جاذبه های گردشگری بندر ترکمن یاد می‌ شود.

 

کلام آخر

بندر ترکمن در غربی ‌ترین نقطه‌ استان گلستان واقع شده است.  این شهر از جنوب با کردکوی، از شرق با آق قلا، از شمال با گمیشان و از غرب با سواحل دریای خزر همسایه می باشد. شهر گرگان هم که مرکز استان گلستان است در جنوب شرقی این بندر قرار دارد. فاصله بندر ترکمن تا گرگان ۴۰ کیلومتر می باشد. اگر شما عزیزان قصد سفر دارید این ‌بار مقصد را بندر ترکمن زیبا تعیین کنید. شما عزیزان همچنین می توانید با مطالعه ۲۰ مورد از جاهای دیدنی گرگان که حتما باید ببینید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا