سلامت

۶ غذا و نوشیدنی مضر برای سلامت روده که نباید بخورید

در این مقاله از کارمادیو، ۶ غذا و نوشیدنی مضر برای سلامت روده را به شما معرفی می‌کنیم. هر چیزی که می‌خورید و می‌نوشید بر عملکرد روده شما تأثیر می گذارد. از نفخ و کسالت گرفته تا انواع بیماری های مرتبط با روده. غذاها و نوشیدنی ها نیز می‌توانند سلامت روده شما را تهدید می‌کند و خطر ابتلا به بیماری های گوارشی را کاهش یا افزایش دهند. با ما همراه باشید و این ۶ غذا و نوشیدنی مضر برای سلامت روده را بشناسید.

1- الکل در صدر جدول ۶ غذا و نوشیدنی مضر برای سلامت روده

سردرد بعد از نوشیدن الکلالکل می تواند قاتل روده باشد. الکل که یکی از اصلی ترین عناصر لیست ۶ غذا و نوشیدنی مضر برای سلامت روده است، باعث ایجاد احساس نفخ در شما شده و یک محرک شناخته شده برای سوزش سر دل است. همچنین منجر به ورم معده، التهاب و تحریک مخاط معده شود که مانند درد گاز گرفتن یا احساس سوزش در شکم شما احساس می شود. همانند غذاهای فوق فرآوری شده، محققان دریافته اند که مصرف کنندگان معمولی و زیاد الکل می توانند تغییرات منفی را در میکروبیوم های روده خود تجربه کنند.

2- غذاهای فوق فرآوری شده

عکس غذاهای فوق فرآوری شده- ۶ غذا و نوشیدنی مضر برای سلامت رودهبسیاری از ما به برخی از غذاهای فرآوری شده از ماکارونی گرفته تا کره بادام زمینی، برای خوراک روزانه‌مان متکی هستیم. اما غذاهای فوق فرآوری شده دارای افزودنی‌هایی مانند رنگ‌ها، تثبیت‌کننده‌ها و امولسیفایرها و همچنین چربی‌های اشباع‌شده و قند افزوده بیشتری هستند. کوکی‌های بسته‌بندی شده، غلات صبحانه شیرین و پیتزای منجمد هم جز ۶ غذا و نوشیدنی مضر برای سلامت روده هستند.

مطالعات نشان داده است که غذاهای فوق فرآوری شده در واقع می توانند میکروبیوم روده شما را که تعادل میکروارگانیسم های سالم و ناسالم است را در معرض آسیب قرار دهد. عدم تعادل می تواند شما را در برابر مشکلاتی مانند رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک (SIBO) و بیماری التهابی روده (IBD) آسیب پذیرتر کند.

3- غذاهای سرخ کردنی

انواع غذاهای سرخ کردنی- ۶ غذا و نوشیدنی مضر برای سلامت رودهغذاهای پرچرب مانند سیب زمینی سرخ کرده به چند دلیل برای روده شما مضر است. اول اینکه غذاهای چرب هضم را کند می کنند که می تواند باعث نفخ، سوء هاضمه و درد شکم شود، پس یکی از مضنونین اصلی لیست ۶ غذا و نوشیدنی مضر برای سلامت روده هستند.

غذاهای چرب همچنین با سوزش سر دل مرتبط هستند زیرا اسید معده بیشتری را تحریک می کنند که می تواند به مری پاشیده شده و باعث درد شود. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ممکن است متوجه شوند که غذاهای پرچرب باعث بدتر شدن مشکلاتی مانند اسهال و نفخ نیز می شود.

4- شیرین کننده مصنوعی

شیرین کننده مصنوعی در آبنبات هابرخی از شیرین کننده ها، مانند سوربیتول و مانیتول که در آدامس ها و آب نبات های بدون قند استفاده می شوند، می توانند علائمی مانند گاز و نفخ را برای افراد مبتلا به IBS تشدید کنند.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین و سوکرالوز ممکن است ساختار میکروبیوم روده شما را بدتر تغییر دهند. مطالعات مختلط هستند و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما شکی نیست که این شیرین کننده ها در غذاهای فوق فرآوری شده وجود دارند که برای روده خوب نیستند.

5- نوشیدنی قندی

انواع نوشیدنی قندی در سوپرمارکتنوشیدنی های شیرین مانند نوشابه، چای و نوشیدنی های میوه ای منبع شماره یک قند افزوده در رژیم غذایی بزرگسالان و کودکان هستند. رژیم غذایی سرشار از قند افزوده شده از هر منبعی، از جمله نوشیدنی ها و دسرها، در تحقیقات حیوانی نشان داده است که به سد محافظتی روده آسیب می رساند و باکتری های ناسالم را تشویق می کند تا رشد کنند. جایگزین کردن نوشیدنی های شیرین با نوشیدنی های شیرین طبیعی، سریع ترین راه برای کاهش مصرف شکر است.

6- گوشت فرآوردی شده

گوشت فرآوردی شده و انواع سوسیس و کالباسبیکن، سوسیس، گوشت اغذیه فروشی و هات داگ همگی گوشت های فرآوری شده هستند. بسیاری از این محصولات چربی بالایی دارند، که می تواند علائم را برای افراد مبتلا به IBS و بیماری ریفلاکس معده تشدید کند. تحقیقات همچنین نشان داده است افرادی که به طور منظم گوشت فرآوری شده می خورند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

برخی از غذاهای مفید برای روده

برخی از غذاهای مفید برای روده- غذاهای ارگانیک و طبیعی مقوی

غذاهای گیاهی: در تحقیقات نشان داده شده است که دریافت حداقل 30 نوع غذای گیاهی مختلف در هفته (مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و گیاهان دارویی) باعث افزایش تنوع موجودات سالم در روده شما می شود.

غذاهای تخمیر شده: مانند ماست، کفیر، میسو و کلم ترش باعث تحریک باکتری های خوب در روده می شوند.

منابع پروبیوتیک: به تغذیه باکتری های مورد نیاز روده شما کمک می کنند و شامل پیاز، جو، سیب و سیب زمینی شیرین می شوند.

غذاهای غنی از فیبر: غذاهای گیاهی و غلات کامل منابع خوبی از فیبر هستند. مانند لوبیا، جو دوسر، بذر کتان، برنج قهوه ای و تمشک.

سخن آخر

سرطان روده بزرگ از انواع بیماری‌هایی است که ارتباط نزدیکی به نوع و جزئیات رژیم غذایی دارد. به‌طوری که انتخاب درست و اصولی رژیم غذایی در پیشگیری از این بیماری، درمان و بهبود سرطان روده موثر است. مصرف غذاهای حاوی پروتئین، فیبر زیاد، سبزیجات و میوه‌های رنگارنگ، مایعات و غیره در حفظ سلامت روده بزرگ موثر است. در مقابل پرهیز از مصرف بی‌رویه گوشت قرمز، گوشت فراوری شده و الکل احتمال ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد. امیدواریم این مقاله از کارمادیو برای شما مفید بوده باشد.

امتیاز بدهید

منبع
webmdکارمادیو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا