سلامت

آیا بعد از کاشت مو، دچار ریزش مو خواهم شد ؟

کاشت مو، روش جراحی است که فولیکول های مو از یک ناحیه از سر به نام ناحیه اهدایی گرفته می شوند و به نواحی طاس یا نواحی که در حال طاس شدن هستند و ناحیه گیرنده نام دارند، پیوند زده می شود. در این روش که با کمترین میزان تهاجم انجام می شود، گرافت ها که حاوی فولیکول های مو هستند و از لحاظ ژنتیکی نسبت به طاس شدن مقاوم هستند، به قسمت های بالا و جلوی سر انتقال داده می شوند. تمامی خانم ها و آقایانی که از ریزش مو و نازک شدن موهای خود رنج می برند و موهای ضخیم و اصطلاحا بانک موی خوبی در ناحیه اهدایی دارند، می توانند از مزایای دائمی این روش بهره مند شوند.

کاشت مو به دو روش FIT (برداشت فولیکول ها به صورت تکی و جداگانه) و FUT (برداشت فولیکول ها به صورت نواری) انجام می شود و از آن جایی که به درمان دائمی ریزش مو کمک می کند، اعتماد به نفس از دست رفته افراد، مجدد باز خواهد گشت. این روش جراحی، با ایمنی بسیار بالایی انجام می شود و احتمال بروز عوارض کاشت مو، بسیار پایین است، اما برخی افراد بعد از جراحی با ریزش مجدد مو روبرو می شوند و این مورد می تواند نگرانی هایی را برایشان به همراه داشته باشد. اما نکته این جاست که ریزش مو بعد از کاشت، جزء روند طبیعی پروسه بهبودی است و در پی واکنش طبیعی بدن در ترمیم آسیب های ایجاد شده، اتفاق می افتد. در ادامه به بررسی کامل این عارضه خواهیم پرداخت.

ریزش مو بعد از کاشت مو

سیکل مو شامل سه مرحله آناژن، کاتاژن و تلوژن است.

  • مرحله آناژن، فاز فعال سیکل رشد مو است که در حدود دو تا شش سال طول می کشد و موها هر بیست و هشت روز یک بار، به اندازه یک سانتی متر رشد می کنند.
  • مرحله کاتاژن، فاز انتقالی است که در حدود دو تا سه هفته طول می کشد و حدود سه درصد موها در یک بازه زمانی در این مرحله باقی می مانند.
  • مرحله تلوژن، فاز استراحت رشد مو است که تقریبا صد روز طول می کشد و ریزش پنجاه تا صد تار مو در این مرحله اتفاق می افتد.

ریزش گرافت های مو می تواند هفته یکم تا پنجم کاشت مو اتفاق بیفتد، اما معمولا چند ماه بعد از جراحی، شاهد رشد مجدد موها خواهیم بود. اما این نکته را در نظر داشته باشید شوک ریزش مو، جزئی از روند طبیعی مراحل کاشت مو است و نشانه ای از آسیب دائمی مو در نظر گرفته نمی شود و در واقع، موقتی خواهد بود. موهای ریخته شده فضا را برای رشد موهای جدید فراهم می کنند، با این که ممکن است رشد مجدد موها کمی زمان بر باشد، اما در نهایت شاهد رشد موها در اندازه های مختلف خواهیم بود.

یکی دیگر از انواع ریزش مو که در آقایان شاهد آن هستیم، شرایط ارثی است که آلوپسی آندروژنیک نام دارد. دلیل این نوع ریزش مو این است که فرد به طور ارثی دچار ریزش مو و الگوی طاسی سر شده است. حتی زمانی که کاشت مو انجام می شود، این نواحی هم چنان نسبت به ریزش مو حساس هستند و ممکن است بعد از جراحی، ظاهر نامناسبی را ایجاد کنند. توصیه می شود افرادی که بنا به دلایل ژنتیکی درگیر ریزش مو شده اند، ابتدا شش ماه درمان هایی دارویی را برای تقویت موها امتحان کنند و سپس تصمیم به جراحی بگیرند.

رشد مو بعد از کاشت مو

علت ریزش مو بعد از کاشت مو

معمولا بیماران بعد از کاشت مو، از ریزش موهای خود شکایت می کنند و نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که ریزش مو بعد از جراحی کاملا طبیعی است و در واقع، واکنشی است که بدن نسبت به آسیبی که در طول روش جراحی وارد می شود، نشان می دهد. صرف نظر از این که کاشت مو به روش FIT انجام می شود یا FUT، آسیبی به پوست سر و اطراف فولیکول ها وارد می شود که نتیجه آن می تواند ریزش موقتی گرافت ها و موها باشد که اصطلاحا ریزش موی شوکی نیز نامیده می شود.

ریزش موی شوکی ممکن است تا سه ماه بعد از کاشت مو چندان احساس نشود و آن هم به این دلیل است که این شوک با سیکل رشد مو در ارتباط است و باعث می شود فولیکول های مو، پیش از موعد وارد فاز استراحت شوند، که نتیجه آن ریزش مو و رشد نابرابر موها خواهد بودکه البته بعد از گذشت سه ماه، این موارد برطرف خواهند شد.

پیش‌گیری از ریزش مو بعد از کاشت مو

راه هایی وجود دارد که در نظر گرفتن آن ها کمک می کند تا از بروز ریزش مو بعد از کاشت مو پیشگیری به عمل آید. از جمله:

زمان مناسب کاشت مو

در برخی موارد، علت ریزش مو می تواند این مورد باشد که فرد زمان مناسبی را برای کاشت مو انتخاب نمی کند، مانند زمانی که بیشترین میزان ریزش مو اتفاق می افتد و در واقع، این روش جراحی باید زمانی انجام شود که ریزش مو ثابت یا متوقف شده باشد. به علاوه این که، ممکن است فولیکول های مو از نواحی برداشته شوند که ممکن است در آینده ریزش داشته باشند و آن چه که اهمیت دارد این است که ناحیه گیرنده باید به میزان قابل قبولی فولیکول مو داشته باشد.

انتخاب جراح باتجربه

یکی از دلایل ریزش مو بعد از کاشت مو می تواند به دلیل بی تجربگی جراح باشد. جراح باتجربه و ماهر در این زمینه، بعد از برررسی مواردی از قبیل: سن، سوابق پزشکی یا دیگر عوامل، زمان مناسب انجام جراحی را برای فرد تعیین خواهد کرد. حتما قبل از این که تصمیم به انجام کاشت مو بگیرید، تحقیقات لازم در مورد جراح را داشته باشید و با چند نفر مشورت کنید.

رعایت تمام مراقبت های بعد از کاشت مو

یکی از مهم ترین نکات در پیشگیری از ریزش موی بعد از کاشت مو، این است که تمام نکات و مراقبت های گفته شده از سوی پزشک رعایت شوند، به علاوه این که هر گونه مشکل یا نگرانی سریعا به پزشک اطلاع داده شود.

روش های موثر در کاهش ریزش مو بعد از کاشت مو

با این که ریزش مو بعد از کاهش مو اجتناب ناپذیر است و اتفاق می افتد، اما روش هایی وجود دارد که کمک می کنند کمترین میزان ریزش را شاهد باشیم. از جمله:

دارو درمانی با ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل، دارویی است که تاثیر مستقیمی بر رشد مو ندارد، اما به طور غیر مستقیم بر روی عروق خونی اطراف فولیکول های مو تاثیر می گذارد و فضای مناسبی را برای رشد موها فراهم می کند به گونه ای که سه تا شش ماه بعد از درمان، شاهد رشد 40 درصد موها خواهیم بود. این روش، برای افراد جوان زیر سی سال و آن دسته از افرادی که کمتر از پنج سال است درگیر ریزش مو شده اند، بسیار مناسب است، البته با این که بدن توانایی تحمل داروی ماینوکسیدیل را دارد، اما احتمال بروز عوارضی مانند ناراحتی های چشمی، خارش و قرمزی ناحیه یا رشد موهای ناخواسته در برخی قسمت های بدن وجود دارد. توجه داشته باشید که دوز مصرف دارو باید توسط پزشک تعیین شود و از مصرف خودسرانه باید خودداری گردد.

فیناستراید

فیناستراید با اتصال به آنزیم 5-آلفا ریدوکتاس که مسئول تولید دی هیدروتستوسترون در بدن است، فعالیت می کند. این دارو، تولید دی هیدروتستوسترون را به طور کامل متوقف نمی کند، اما سرکوب این هورمون کمک می کند تا روند پیشرفت الگوی ریزش موی مردانه مختل شود. در صورتی که دارو به طور مرتب مصرف شود، نتایج طی سه ماه مشخص خواهد شد و گاها ممکن است عوارضی مانند کاهش میل جنسی در مردان دیده شود. این دارو به هیچ عنوان برای خانم ها تجویز نمی شود، چرا که عامل بروز مشکلات جنسی و هورمونی است.

پلاسما درمانی (PRP)

پلاسما درمانی از جمله روش های موثر است که با تزریق سلول های خونی خود فرد انجام می شود، به همین خاطر، احتمال بروز عفونت و آلرژی وجود ندارد. روشی بدون تهاجم، با نتایج طبیعی و طولانی مدت، بدون نیاز به مراقبت های بعد از کاشت مو که به بهبود رشد مجدد موها طی دو تا سه هفته کمک می کند. بسیاری از افراد، در فواصل تزریق اول تا چهارم، متوجه کاهش چشمگیر ریزش موی خود خواهند شد.

ویتامین درمانی

ویتامین هایی مانند بیوتین (B5) و کلسیفرول (D)، از جمله ویتامین های موثر در تقویت رشد مو هستند، به همین خاطر، ویتامین درمانی دوره ای در دوز پایین به منظور احیای رشد مو و تقویت ریشه مو توسط پزشک تجویز خواهد شد. اما توجه داشته باشید که از مصرف یا قطع خودسرانه ویتامین ها بدون توصیه پزشک باید خودداری شود، چرا که می تواند عوارض شدیدی را به همراه داشته باشد.

در کنار روش های گفته شده، رعایت نکات زیر می تواند در کاهش ریزش مو بعد از کاشت مو موثر باشد:

  • رژیم غذایی باید سالم، متعادل و حاوی پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی باشد تا به تقویت موها کمک شود.
  • تا چند هفته بعد از کاشت مو، نباید از سشوار برای خشک کردن موها استفاده شود.
  • حمام کردن با آب گرم ممنوع است، چرا که باعث می شود پوست سر ملتهب شود، فولیکول ها آسیب ببینند و احتمال ریزش مو افزایش خواهد یافت.
  • از خاراندن پوست سر یا کندن پوسته ها و دلمه ها باید خودداری شود.

اگر ریزش مو برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند، چه باید کرد؟

توجه داشته باشید که مراحل ریزش و رشد مجدد موها در نهایت ممکن است پنج ماه ادامه پیدا کند، با این حال، در برخی افراد و به دلیل حساسیت موها نسبت به دی هیدروتستوسترون، هورمونی که باعث ریزش مو می شود، رشد مو به صورت تکه تکه در قسمت شقیقه و خط رویش مو اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی، توصیه می شود مراقبت های بیشتری برای پایان دادن به ریزش مو در نظر گرفته شود.

4.2/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا