سلامت

درمان قطعی HPV زنان و مردان چیست؟

زگیل تناسلی که به عنوان condylomata acuminata نیز شناخته می‌شود، زائده‌های گوشتی و کوچکی هستند که می‌توانند ناشی از عفونت توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باشند. این ویروس شایع ترین عفونت مقاربتی در جهان است. گونه های مختلف اچ پی وی می توانند اندام تناسلی، دهان و گلو مردان و زنان را آلوده کنند.

علل زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد که می تواند نواحی تناسلی، دهان یا گلو را تحت تاثیر قرار دهد. یک سوم از این موارد از طریق تماس جنسی پخش می شوند.

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های مقاربتی، تقریباً 42 میلیون عفونت HPV در سال 2018 با حدود 13 میلیون مورد جدید وجود داشت.

شکل و تصویر آن چگونه است؟

زگیل تناسلی زائده های کوچک گوشتی رنگ و گل کلمی شکل هستند. این زائده ها معمولا درد یا ناراحتی ایجاد نمی کنند.

مردانی که به HPV آلوده می شوند به اندازه زنان به زگیل مبتلا نمی شوند. هنگامی که این عارضه در مردان رخ می دهد، زگیل ها معمولاً در نوک آلت تناسلی ظاهر می شوند اما ممکن است روی ساقه نیز ظاهر شوند. زگیل همچنین می تواند روی کیسه بیضه یا اطراف مقعد ظاهر شود (حتی بدون رابطه جنسی مقعدی).

گاهی اوقات عفونت های ناشی از ویروس اچ پی وی را می توان در اطراف و داخل دهان و گلو افرادی که با فرد آلوده رابطه دهانی داشته اند، یافت.

آیا می توان بدون زگیل تناسلی به HPV مبتلا باشیم؟

بله. مطالعات نشان داده‌اند که ابتلا به HPV بدون علامت برای مردان و زنان رایج است. هنگامی که شما به این ویروس مبتلا می شوید، ممکن است تا سه ماه طول بکشد تا زگیل تناسلی ظاهر شود.

ویروس جنسی اچ پی وی به قدری شایع است که تقریباً همه مردان و زنان فعال جنسی در مقطعی از زندگی خود با این ویروس در تماس خواهند بود.

همه چیز درباره زگیل تناسلی در زنان

به طور کلی دسته ای از اطلاعات وجود دارند که شما را کاملا از این بیماری آگاه می کنند که شامل موارد زیر هستند:

زگیل تناسلی در زنان و دختران مجرد صرفا یک ویروس مقاربتی است که از طریق تماس جنسی یا دخول منتقل می شود.

هیچ نوع درمان خانگی وجود ندارد که بتواند این ویروس را در بدن از بین ببرد.

شما می توانید با روش های مختلف این بیماری را کنترل کنید ولی تا زمانی که ویروس داخل بدن شماست، به طور قطعی نمی توان گفت که زائده ها مجدد رشد نمی کنند.

طبق تخمین های پزشکی حدود 75% از مردان و زنان بالغ که رابطه جنسی دارند در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند که اکثر آنها اطلاعی ندارند.

زگیل ها در ناحیه مرطوب قسمت تناسلی بیشتر رشد می کنند برای همین خانم ها باید برای جلوگیری از ابتلا حداقل سالی یک بار برای آزمایش پاپ اسمیر مراجعه کنند.

عکس ویروس اچ پی وی

تشخیص

زگیل های تناسلی معمولاً با معاینه چشمی قابل تشخیص هستند. با این حال، همه زگیل ها با چشم غیر مسلح آشکار نیستند. ممکن است معاینه داخلی مقعد برای بررسی زگیل های پنهان داخل رکتوم انجام شود.

در برخی موارد، اگر تشخیص نامشخص بوده و دقیق نباشد، ممکن است نیاز به بیوپسی باشد.

اغلب، ویروس با آزمایش استاندارد تشخیص داده نمی‌شود، اما همچنان می‌تواند در حین فعالیت جنسی حتی با آزمایش منفی منتشر شود.

اگر فکر می کنید با فرد مبتلا به ویروس اچ پی وی در تماس بوده اید و علائمی را تجربه کرده اید، به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید که میتواند شما را در مورد درمان راهنمایی کند.

درمان زگیل تناسلی و ویروس اچ پی وی

متأسفانه، مانند بسیاری از ویروس ها، هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند خود ویروس HPV را به طور قطعی از بین ببرد. اما در بیشتر موارد، HPV خود به خود از بین رفته و معمولاً هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند.

در مقابل زگیل های تناسلی قابل درمان هستند. اما ممکن است در مراحل بعدی دوباره ظاهر شوند. انتخاب روش درمان زگیل تناسلی به اندازه و محل آن بستگی دارد.

درمان ها شامل داروهای تجویزی زیر است:

  • ایمی کیمود، یک کرم برای مقابله با سیستم ایمنی که روی ناحیه آسیب دیده اعمال می شود
  • محلول آنتی میتوتیک پودوفیلین 20 درصد روی ناحیه آسیب دیده اعمال می شود و بعداً شسته می شود
  • محلول پودوفیلوکس 0.5 درصد روی ناحیه آسیب دیده اعمال می شود
  • 5% کرم 5-فلورواوراسیل 7
  • تری کلرواستیک اسید (TCA)

ممکن است پس از استفاده از این داروهای موضعی، به خصوص کرم 5-فلورواوراسیل، کمی درد یا سوزش پوست را تجربه کنید. اگر به هر یک از این درمان ها واکنش ناراحت کننده ای دارید، حتما با پزشک مشورت کنید.

زگیل های کوچک را می توان با جراحی درمان کرد:

  • لیزر
  • کرایوسرجری (یخ زدن)
  • کوتر الکتریکی (سوختن)
  • برداشتن با روش جراحی

داروی ضد ویروس آلفا اینترفرون نیز می تواند به صورت سیستمیک یا موضعی (تزریق مستقیم به زگیل) استفاده شود. با این حال، این دارو بسیار گران است و مطالعات تحقیقاتی در مورد بررسی اثربخشی نتایج متفاوتی به همراه داشته است.

ممکن است برای از بین رفتن دائمی زگیل ها به بیش از یک نوع روش درمان نیاز داشته باشید.

جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

در حال حاضر واکسن HPV (Gardasil-9) در سراسر دنیا موجود است که برای مردان و زنان 9 تا 45 ساله برای کمک به جلوگیری از عفونت تایید شده است. زمانی که واکسن قبل از قرار گرفتن در معرض HPV تزریق شود، بیشترین تاثیر را دارد. بنابراین، در درجه اول برای افراد 26 سال و کمتر توصیه می شود.

افرادی که از نظر جنسی فعال هستند نیز می توانند با استفاده از کاندوم و محدود کردن تعداد شرکای جنسی خود، شانس ابتلا به عفونت را کاهش دهند.

همانطور که قبلا ذکر شد، در حال حاضر هیچ درمانی برای خود ویروس اچ پی وی وجود ندارد، اما این ویروس اغلب خود به خود برطرف می شود.

رعایت بهداشت خوب بسیار مهم است. اندام تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید و از صابون های معطر و روغن های حمام استفاده نکنید، زیرا ممکن است زگیل ها را تحریک کنند. اگر شریک زندگی شما از دئودورانت های واژن استفاده می کند، باید بداند که این دئودورانت ها نیز می توانند تحریک کننده باشند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا