سلامت

راهکار جرم گیری دندان و سفید کننده دندان ها

جرم گیری دندان ها باعث تغییر رنگ دندان ها و سفید شدن آن ها می شود. ما در متن زیر نکات ضروری در مورد جرمگیری دندان که باید بدانید را برای شما آورده ایم تا شما بدانید جرم دندان ها به چه علت به وجود می آید و راهکارهای برطرف کردن جرم دندانها چه مواردی می باشد.

جرم گیری و سفید کننده دندان ها

عموما سفید کردن برای حداقل ۹۰ درصد افراد موفقیت آمیز است، گرچه ممکن است برای همه انتخاب درستی به شمار نیاید. اگر دندان هایتان در اثر کهولت، مصرف چای، قهوه و دخانیات تیره شده اند، سفید کردن دندان انتخاب خوبی است. تیره شدگی دندان با رنگ های زرد، نارنجی و قهوه ای به این روش بهتر پاسخ می دهند. تغییر رنگ های خاکستری ناشی از تتراسایکلین و نیز تغییر رنگ های فلوروزیس گرچه روشن تر می شوند، ولی کاملا از بین نمی روند.

بدرنگی دندانها

رنگ بد دندان ها علل مختلفی دارد که بطور خلاصه شامل:

۱ـ بد رنگی ناشی از جرم و پلاک دندان ، رنگهای غذایی ، سیگار

۲ ـ بد رنگی ناشی از لبه پرکردگیهای آما لگام و ترکهای دندانی

۳ ـ بد رنگی ناشی از داروهای مصرفی نظیر تتراسیکلین

۴ ـ بد رنگی ناشی از مصرف بیش از حد فلوراید ( فلوروزیس )

۵ ـ بد رنگی ناشی از ضربه به دندان یا پس از عصب کشی

۶ ـ بدرنگی ناشی ازبیماریها و نقایص مینایی

موارد بالا می تواند رنگهای زرد ، قرمز ، قهوه ای ، خاکستری ، سیاه و سفید بر روی دندانها ایجاد کند که ظاهری نازیبا ایجاد خواهد کرد. عمل bleaching یا سفید کردن دندان بر روی برخی از این بد رنگیها مؤثر می باشد سایر بد رنگیها توسط اعمالی چون جرم گیری و پالیش کردن دندانها ، ترمیمهای کامپوزیت ، روکشهای چینی و لامینیت درمان پذیر است

نکات ضروری در مورد جرمگیری دندان

روشن شدن دندان ها بسته به عادات شما از قبیل مصرف دخانیات و نوشیدن چای و قهوه، بایستی بین ۱ تا ۵ سال باقی بماند. در این هنگام شما بایستی برای تجدید درمان مراجعه نمایید. سفید کردن مجدد، معمولا سریع تر از دفعه اول انجام می گردد.

پلاک میکروبی یک لایه بیرنگ و چسبنده بوده و از تجمع میکروبهای دهان بر روی زمینه و لایه چسبنده ای از بزاق تشکیل می شود که حاوی مقادیری از خرده های غذایی نیز می باشد.

این لایه ، با کشیدن ناخن بر دندان به زیر ناخن جمع شده و به راحتی با مسواک زدن پاک می شود ولی با شستشوی فقط با آب و یا دهانشویه های معمولی پاک نمی گردند. لذا بایستی برای پاک کردن آن از وسایلی چون مسواک و خمیر دندان و نخ دندان استفاده کرد.

بهداشت دهان و دندان

با رعایت بهداشت دهان ودندان به کمک وسایلی چون مسواک، خمیر دندان و نخ دندان و برداشتن پلاک میکروبی آماس لثه بوجود نمی آید. در صورتیکه پلاک تبدیل به جرم شده باشد، جرمگیری توسط دندانپزشک توصیه می گردد.

دندان های افراد پس از جرم گیری ممکن است تا دو الی سه روز دچار مقداری حساسیت دندانی شود. این حساسیت های دندانی طی همان دو روز بر طرف می شود و دلیل آن بر این می باشد که دندان های افراد پس ار جرم گیری فضای اصلی خود را پیدا کرده و جرم ها دندانی که مانند یک عایق عمل می کردند برداشته شده است.

در صورتی که جرم با مسواک و خمیر دندان پاک نشد، برای این منظور از دندانپزشکان باید کمک گرفت. ضمناً خمیر دندانهایی که به عنوان ضد جرم معرفی شده اند دارای مقادیر زیادی از مواد ساینده بوده و فقط رنگ و لکه های رسوب نموده بر دندان را که Stain (زنگ) نام دارد، تمیز می کنند و استفاده همیشگی از آنها توصیه نمی گردد.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا