آشپزی

طرز تهیه خورش مرغ به روش خانگی با طعمی بی نظیر + دستور پخت

خورش مرغ یکی از انواع خورشت های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که معمولا در کنار زرشک پلو سرو می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش مرغ ساده در ادامه با سایت کارمادیو همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خورش مرغ

  • مواد لازم برای: ۴ نفر
  • سینه و ران مرغ: ۴ تکه
  • پیاز: ۳ عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی: ۱٫۵ قاشق غذاخوری
  • هویج (اختیاری): ۱ عدد متوسط
  • فلفل دلمه ای: ۱ عدد
  • سیب زمینی: ۱ عدد درشت
  • کره: ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: ۴ قاشق غذاخوری
  • آب: ۲ لیوان
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی
  • دارچین (اختیاری): ½ قاشق چایخوری
  • روغن: به مقدار کافی

طرز تهیه خورش مرغ

مرحله اول

برای تهیه خورش مرغ ساده و خوشمزه ابتدا مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه روی تکه های مرغ می پاشیم و با دست ماساژ می دهیم، سپس تکه های گوشت مرغ را به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه کنار می گذاریم تا طعم ادویه ها را جذب کنند.

مرحله دوم

پس از گذشت این زمان یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم. زمانی که روغن به خوبی داغ شد، تکه های گوشت مرغ را به تابه اضافه می کنیم و تمام قسمت هایشان را به صورت یکدست سرخ می کنیم.

مرحله سوم

پس از اینکه سرخ کردن تکه های مرغ به پایان رسید، آنها را کنار می گذاریم. در ادامه پیازها را به صورت خلالی متوسط خرد می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

حالا پیاز را به قابلمه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا سبک شود، سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه می کنیم و با پیاز یک دقیقه دیگر تفت می دهیم. در ادامه رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت می دهیم تا به طور کامل سرخ شود. توجه داشته باشید که تفت دادن رب گوجه فرنگی خیلی مهم است، چون هم روی طعم خورش تاثیر می گذارد، هم باعث خوشرنگ تر شدن رنگ خورش می شود.

مرحله ششم

پس از اینکه رب گوجه فرنگی سرخ شد، فلفل دلمه ای و هویج را به شکل دلخواه خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. هویج و فلفل دلمه ای را هم چند دقیقه تفت می دهیم تا کمی سرخ شوند و آب بیندازند.

مرحله هفتم

در این مرحله تکه های گوشت مرغ را که قبلا سرخ کرده ایم به قابلمه اضافه می کنیم، سپس یک تا ۲ لیوان آب جوش اضافه می کنیم. در ادامه درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم خورش به مدت یک تا یک و نیم ساعت با حرارت ملایم بپزد.

مرحله هشتم

پس از گذشت ۴۵ دقیقه زعفران دم کرده را به همراه دارچین و کره (اضافه کردن کره و دارچین اختیاری است) اضافه می کنیم و کمی مخلوط می کنیم تا مواد با هم ترکیب شوند. حالا درب قابلمه را می گذاریم تا خورش به روغن بیفتد.

مرحله نهم

در همین حین سیب زمینی را پوست گرفته و به صورت خلالی یکدست خرد می کنیم. در ادامه سیب زمینی خرد شده را با آب به خوبی می شوییم تا نشاسته های روی سیب زمینی ها به طور کامل از بین برود.

مرحله دهم

در این مرحله سیب زمینی ها را یک دستمال تمیز خشک می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن داغ شد سیب زمینی ها را به تابه اضافه می کنیم.

مرحله یازدهم

در صورت تمایل برای خوشرنگ تر شدن سیب زمینی ها کمی زردچوبه هم اضافه می کنیم، سپس سیب زمینی ها را به خوبی سرخ می کنیم. در پایان سیب زمینی های سرخ شده را روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان گرفته شود.

مرحله دوازدهم

پس از اینکه خورش به روغن افتاد تکه های مرغ را از قابلمه خارج کرده و درون ظرف مورد نظرمان می چینیم، سپس سس باقیمانده در قابلمه را روی مرغ ها می ریزیم. خورش را با سیب زمینی سرخ کرده تزیین کرده و به همراه برنج سرو می کنیم.

 

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا