سلامت

لوزه سوم چیست؟ با علائم و انواع روش های درمان و عمل آن آشنا شوید

در سال های پیشین تقریبا حدود ۲۰ الی ۳۰ پیش یکی از رایج ترین عمل های جراحی کودکان، عمل جراحی لوزه سوم بود، تنها یک عفونت لازم بود تا عمل لوزه سوم تجویز و سپس انجام می شد ولی امروزه بسیاری از متخصصان اطفال بر این باور هستند که تنها با مشکلات حاد تنفسی و در موارد خاص عمل لوزه سوم تجویز شود.

در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم تا در مورد لوزه سوم و انواع عمل آن با شما صحبت کنیم تا پایان این نوشتار همراه ما باشید.

لوزه سوم چیست؟

آدنوئیدها یا به اصطلاح لوزه سوم به بافت هایی می گویند که در بالای گلو و پشت بینی در نزدیکی جایی هستند که شیپور استاش از محیط گوش میانی به حلق وارد می شود، لوزه سوم جزئی از سیستم لنفاوی می باشد که در تعادل نگه داشتن مایعات بدن و پاکسازی بدن از عفونت ها کمک می کنند.

آدنوئید یا لوزه سوم در تمام افراد از بدو تولد وجود دارد ولی به تدریج و با نزدیک شدن به سن بلوغ اندازه آن کوچک و کوچک تر می شود به گونه ای که محو می شود و در نهایت ناپدید می شود.

اما در برخی از کودکان لوزه سوم بزرگ باقی می ماند و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و در بعضی موارد دچار التهاب و تورم می شود و باعث ایجاد عوارض در کودک می شود که در این صورت به درمان و عمل جراحی آن نیاز است.

لوزه سوم

علائم بزرگی لوزه سوم

بزرگی لوزه سوم سبب انسداد سوراخ های پشتی یا خلفی بینی می شود و مهم ترین علامت آن تنفس همراه با صدا از طریق دهان و مشکلات تنفسی در هنگام خواب و خرخر کردن کودک است.

به صورت کلی علائم لوزه سوم شامل موارد زیر هستند.

  • ترشحات بینی
  • سینوزیت و گلودرد
  • تب
  • گرفتگی بینی
  • سردرد
  • تنفس دهانی بیشتر
  • تودماغی صحبت کردن
  • لارنژیت گلو
  • تنفس همراه با صدا
  • مشکلات تنفسی از طریق بینی
  • مشکل در بلع غذا
  • مشکلات تنفسی حین خواب
  • کم شنوایی
  • دردهای عود کننده و شدید گوش
  • اختلالات خواب مثل خروپف

علامت چهره لوزه سومی

چهره لوزه سومی معمولا علامتی دارد که در موارد مزمن در بعضی از کودکان دیده می شود، کودکی که سال ها به بزرگی لوزه سوم مبتلا باشد به دلیل باز بودن دهان در حین تنفس، صورتش حالت کشیده ای به خود می گیرد به گونه ای که لب ها به سمت بالا بر می گردند و دندان های جلویی کاملا نمایان می شوند، این علامت اصطلاحا چهره لوزه سومی نام دارد.

تشخیص بزرگی لوزه سوم

یکی از رایج ترین روش های تشخیص بزرگی لوزه سوم، از طریق معاینه حلق کودک است و سپس تصویربرداری اشعه ایکس از نازوفارنکس و ناحیه حلق می باشد که در این صورت در نمای رادیولوژی بزرگی لوزه سوم مشخص می شود.

اما در مواردی که التهاب و بزرگی لوزه سوم شدیدتر باشد، باعث ایجاد عفونت در گوش میانی می شود که در اين صورت از طریق آزمایشات شنوایی سنجی مانند آزمایش ادیومتری و آزمایش تمپانومتری می توان آن را به راحتی تشخیص داد که در اصطلاح به آن آب آوردن پشت پرده گوش نیز می گویند.

درمان لوزه سوم

اساس درمان لوزه سوم تشخیص دقیق آن است، پس از تشخیص، بزرگی لوزه سوم را برحسب شدت علائم و میزان بزرگی آن درجه بندی می کنیم در صورتی که زمان زیادی از آن نگذشته باشد درمان را با دارو شروع می کنیم تا از رشد بیشتر آن و همچنین علائم بیشتر آن جلوگیری کنیم.

انواع عمل لوزه سوم

در کودکانی که علائم لوزه سوم بسیار شدید است و مشکلات حاد تنفسی و همچنین مشکلات شنوایی دارند و لوزه سوم در آنها بیش از اندازه بزرگ باشد در این صورت عمل های جراحی لوزه سوم لازم هستند.

۱- آدنوئیدکتومی

زمانی که بزرگی لوزه سوم در کودکان منجر به ایجاد مشکلات شدیدتری به خصوص در ناحیه گوش و کم شنوایی شود و اختلال بسیار شدید در تنفس کودک ایجاد کند در این صورت باید اقدام به عمل جراحی لوزه سوم و خارج کردن آن شود که به آن آدنوئیدکتومی می گویند.

همچنین در بعضی از کودکان که بزرگی لوزه سوم با ایجاد تب بالا در کودک دیده می شود و منجر به بوی بد دهان و یا ایجاد آبسه اطراف لوزه شده باشد، در این صورت نیز باید به درمان جراحی اقدام کنیم.

لازم به یادآوری است که کودکانی که به مشکلات زمینه ای مانند سینوزیت مزمن و حساسیت شدید باشند، احتمال عود کردن لوزه سوم پس از عمل وجود دارد.

۲- استفاده از امواج رادیوفرکانس

در گروهی از کودکان که آنها نه با درمان های دارویی و نه با درمان های جراحی، درمان نمی شوند از امواج رادیوفرکانس استفاده می کنیم تا حجم لوزه سوم را کاهش دهیم، استفاده از امواج رادیوفرکانس مزایایی دارد که مانند عمل جراحی به بیهوشی نیازی ندارد و مانند جراحی خونریزی نیز به همراه ندارد.

علت تاثیر گذاشتن لوزه سوم روی گوش و شنوایی

در مورد علت تاثیر گذاشتن لوزه سوم روی گوش و شنوایی، ابتدا باید در مورد لوله استاش توضیح دهیم. شیپور استاش یا لوله استاش یک مجرای بسیار باریک است که بین گوش میانی فرد و پشت بینی قرار دارد و این دو را به یکدیگر متصل می کند.

وظیفه شیپور استاش این است که بین گوش میانی و گوش خارجی تعادل فشار برقرار می کند اگر عملکرد این مجرای باریک به هر علتی دچار مشکل شود در عملکرد شیپور استاش اختلال بوجود  می آید و در نهایت سبب ایجاد فشار منفی در محیط گوش میانی و سپس بوجود آمدن ترشح در گوش میانی می شود که به آن اوتیت سروز می گویند.

همانطور که گفتیم لوزه سوم در دیواره پشتی یا خلفی بینی قرار دارد و در نزدیکی شیپور استاش درون حلق قرار دارد بنابراین اگر لوزه سوم بزرگ شود باعث اختلال در عملکرد شیپور استاش می شود.

در اوایل اختلال احساس کیپی و فشار منفی در گوش شخص ایجاد می شود اما با ادامه روند بیماری باعث ایجاد ترشح در گوش میانی و یا عفونت خواهد شد که در این حالت شخص کاهش شنوایی را در فرکانس های پایین و در حد خفیف احساس می کند.

جمع بندی

لوزه سوم به صورت طبیعی در همه کودکان وجود دارد ولی با بزرگ شدن کودک و با گذشت زمان به تدریج از بین می رود، اما ممکن است در بعضی از کودکان بزرگ باقی بماند و باعث ایجاد مشکلاتی مانند اختلال در تنفس و اختلال در شنوایی شود که در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید تا براساس تشخیص یکی از روش های جراحی یا دارویی را برگزیند.

لوزه سوم سبب ایجاد ترشح و عفونت در گوش میانی و همچنین کم شنوایی در کودکان می شود که عدم درمان به موقع آن باعث کم شنوایی دائم کودک می شود. در این مقاله از کارمادیو در مورد لوزه سوم و انواع عمل آن با شما صحبت کردیم امیدواریم که این مطلب به شما در شناخت علائم لوزه سوم و راه های درمان آن کمک کننده باشد‌.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا