سلامت

موخوره چیست؟ علت‌ های ایجاد آن و روش درمان موخوره

موخوره یکی از شایع ترین مشکلات بین خانم هاست که اگر درمان نشود علاوه بر ظاهر ناخوشایند مو باعث صدمه‌ های جدی به مو می شود تا حدی که ممکن است باعث متوقف شدن رشد موها شود.

در این مقاله از کارمادیو به شما اطلاعاتی می‌دهیم تا انواع موخوره را بشناسید و با روش‌ های ساده آن را درمان کنید و همچنین از روش‌ های پیشگیری موخوره باخبر شوید. با ما همراه باشید.

موخوره چیست؟

موخوره چیست؟

موخوره عارضه‌ای است که باعث تغییرات ظاهری در مو می ‌شود و به دنبال آن مشکلاتی همچون ساییدگی ، دو شاخه شدن مو، خشک شدن و وز شدن مو پدید می‌ آید.

علل ایجاد موخوره

استفاده از شامپو های نامناسب و شیمیایی، استفاده از برس‌های نامناسب ، خشکی مو ، استفاده بیش از حد از دکلره و رنگ‌های شیمیایی و استفاده مداوم از سشوار و اتو می ‌تواند باعث ایجاد موخوره شود. همچنین نداشتن املاح معدنی، کمبود پروتئین و ویتامین‌ها از عوامل ایجاد موخوره هستند.

انواع موخوره

انواع موخوره

  • موخوره دو یا چند شاخه
  • موخوره درختی
  • موخوره گره ای
  • موخوره سفید

روش های درمان موخوره

روغن تراپی:

استفاده از روغن‌ های نارگیل، بادام،کرچک و زیتون می‌ تواند به درمان موخوره کمک کند. مقدار مناسبی از روغن را کف دست خود بریزید و از ریشه مو شروع کنید و به سمت ساقه مو ماساژ دهید. با یک حوله یا کلاه حمام موهایتان را بپوشانید و پس از گذشته ۳۰ دقیقه موهایتان را با شامپو به آرامی بشویید. دقت کنید روغن حتماً باید گرم باشد. این روش را به صورت هفته‌ای تکرار کنید.

تخم‌مرغ:

به زرده تخم مرغ ، روغن زیتون یا بادام اضافه کنید و هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند. مواد به دست آمده را روی مو های خود به آرامی ماساژ دهید و اجازه دهید ۲۰ الی ۳۰ دقیقه روی موهایتان بماند. سپس با شامپو به خوبی مو های خود را بشویید. تخم مرغ به دلیل داشتن پروتئین به خوبی موها را تغذیه می‌کند و علاوه بر آن به درخشندگی موها نیز کمک شایانی می‌کند.

سس مایونز:

وجود تخم مرغ، پروتئین ویتامین‌ها و روغن در سس مایونز باعث درخشندگی مو ها، ترمیم خشکی و آسیب دیدگی آن می ‌شود. سس مایونز را به مو های خود بمالید و پس از گذشت یک ساعت موهایتان را با شامپو بشویید.

عسل:

عسل به حفظ رطوبت مو و نرم شدن آن کمک بسیاری می‌کند. دو یا سه قاشق عسل را با مقداری شیر مخلوط کرده و آن را از ریشه تا پایین مو بمالید. مو هایتان را با کلاه حمام بپوشانید وپس از حدوداً ۳۰ دقیقه با شامپو بشویید.

سرکه سیب:

شامپوی نرم کننده را روی موهای خود بمالید و بعد از گذشت ۵ الی ۱۰ دقیقه به خوبی آبکشی کنید. سپس سرکه را با مقدار مساوی از آب مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه روی مو هایتان بماند .در نهایت با آب گرم آبکشی کنید.

آلوئه ورا:

ژل آلوئه ورا در برابر حرارت و نور از مو محافظت می‌کند. ژل آلوئه ورا را روی مو هایتان بزنید و بعد از ۳۰ الی ۴۰ دقیقه با شامپو بشویید. می توانید از ژل آلوئه ورا به تنهایی و یا از مخلوط آن با لیمو ترش استفاده کنید.

موز:

موز را له کنید و به مو ها بمالید (می توانید از عسل نیز در این ماسک استفاده کنید اما استفاده از موز به تنهایی هم موثر است). بعد از یک ساعت با آب ولرم آبکشی کنید. این کار را به صورت هفته‌ ای تکرار کنید. موز باعث جلوگیری از شکنندگی مو ها می‌شود.

چای سبز:

مو های خود را با شامپو به خوبی بشویید و شامپوی نرم کننده بزنید. بعد از ۵ الی ۱۰ دقیقه آبکشی کنید. حدود سه فنجان چای سبز دم کنید و پس از آنکه سرد شد به موهای خود بمالید. بعد از یک ساعت آبکشی کنید.

استفاده از دستگاه موخوره گیر به درمان آن کمک میکند؟

دستگاه موخوره گیر اگرچه ظاهر مو ها را یک دست می‌کند و موخوره‌ ها را به طور موقت از مو ها جدا می کند اما به درمان آن کمکی نمی‌کند و آسیب مو باقی می ماند.

چگونه از ایجاد موخوره جلوگیری کنیم؟

● بعد از استفاده از شامپو حتماً از شامپوهای نرم کننده و یا ماسک‌های داخل حمام استفاده کنید.
● قبل از استفاده از سشوار، از اسپری‌های ضد حرارت مو استفاده کنید تا موهایتان آسیب کمتری ببینند.
● موهایتان را با آب خیلی داغ نشوید.
● موی خیس را هرگز برس و یا شانه نکنید‌.
● هر ماه یا دو ماه یک بار موهایتان را نوک‌گیری کنید.
● از بالشت ‌های ابریشمی و یا ساتن استفاده کنید تا موهایتان دچار الکتریسیته کمتری شود در نتیجه احتمال شکنندگی آن کمتر می‌ شود.
● موهایتان را سفت نبندید.
● بهتر است قبل از خوابیدن موهایتان را ببافید.
● فاصله بین استفاده از رنگ‌های شیمیایی و دکلره بهتر است زیاد باشد.

کلام آخر

در این مقاله از کارمادیو گفتیم که چطور می‌توانید با موخوره مقابله و آسیب‌های آن را درمان کنید. همچنین خواندیم چطور از موخوره جلوگیری کنیم و آیا دستگاه موخوره گیر تاثیری بر روند درمان دارد یا خیر.

2.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا