سبک زندگی

ماگ چیست؟ انواع ماگ و کاربرد آن

احتمالا بسیاری از افراد در زندگی روزمره از ماگ استفاده کرده باشند ولی معنی و مفهوم ماگ را ندانند.در این مقاله سعی کرده ایم شما را با انواع لیوان ماگ آشنا کنیم. لیوان ماگ ها انواع مختلفی تشکیل شده اند که جنس آنها ممکن است سرامیکی، سفالی، فلزی، پلاستیکی و … باشد. ماگ ها در مقایسه با لیوان های دیگر بزرگتر هستند و گنجایش بیشتری نسبت به لیوان و فنجان دارند.

لیوان ماگ چیست؟

لیوان ماگ یک فنجان دسته دار بزرگ است که برای نوشیدنی های گرم مانند قهوه، شکلات داغ یا چای از آن استفاده می شود. ماگ ها مقدار بیشتری مایعات را در مقایسه با انواع دیگر فنجان ها نگه می دارند.به طور معمول، یک لیوان ماگ تقریبا ۲۴۰-۳۵۰ میلی لیتر گنجایش دارد. لیوان ماگ ها در مقایسه با فنجان ها در فضاهای رسمی استفاده نمی شود و بیشتر در فضاهای صمیمی و راحت از آن ها استفاده می شود.
این لیوان جزو آن دسته از لیوان هایی محسوب می شوند که معمولا از جنس سرامیکی ساخته می شوند اما در جنس های دیگر هم یافت می شوند و اصولا در اندازه و حجم بزرگ تری نسبت به لیوان های ساده و فنجان ها وجود دارند .

فرق ماگ و لیوان

فرق ماگ و لیوان

فنجان cup ظرفی است که از آن برای نوشیدن استفاده می شود.
ماگ mug و لیوان glass دو نوع فنجان هستند.
– ماگ یک فنجان سرامیکی با دسته است که بیشتر برای نوشیدن مایعات داغ مانند چای و قهوه از آن استفاده میشود.
– لیوان یک فنجان بلند و استوانه ای شکل از شیشه است که بیشتر از آن برای نوشیدنی های خنک استفاده می شود.

کاربرد ماگ چیست؟

ماگ ها معمولا از فنجان بزرگتر هستند و بیشتر از آن ها برای نوشیدن، نوشیدنی ها گرم استفاده می شود. شما میتوانید با استفاده از ماگ چای، قهوه، شکلات داغ و انواع نوشیدنی داغ را میل نمایید. ماگ ها گنجایش بیشتری نسبت به فنجان دارند و از آنها برای دورهمی های غیر رسمی و دوستانه استفاده می شود. علاقه مندان لیوان ماگ معمولا افرادی هستند که نوشیدنی های داغ را در حجم زیاد میل می نمایند. بعد از یک روز کاری سخت نوشیدن چای و یا قهوه در این ظروف واقعا لذت بخش است.

انواع ماگ ها

ماگ ها از لحاظ نوع مصرف به دسته بندی های مختلف تقسیم می شوند. از ماگ های حرارتی گرفته که بیشتر جنبه تزئینی دارند تا ماگ های مسافرتی هر یک کارایی خاصی دارند. در ادامه انواع مختلف آنها را توضیح خواهیم داد.

لیوان ماگ حرارتی

لیوان ماگ حرارتی، تغییر پذیر، حساس به گرما یا جادویی از ترموکرومیسم برای تغییر ظاهر هنگام نوشیدن یک نوشیدنی داغ در آنها استفاده می شود.

لیوان ماگ حرارتی

نوع طراحی لیوان عایق حرارتی: دیواره های ضخیم لیوان در مقایسه با دیواره های نازک فنجان های چای و نوشیدنی را عایق کرده تا از سرد شدن یا گرم شدن سریع آن جلوگیری شود. قسمت پایین لیوان اغلب صاف نیست و به صورت معقر است یا دارای یک لبه اضافی است تا تماس حرارتی با سطحی که لیوان روی آن قرار می گیرد را کاهش دهد. این ویژگی ها اغلب یک لکه دایره ای مشخص روی سطح می گذارند. همچنین دسته لیوان تماس دست را از طرفهای داغ لیوان دور می کند. سطح مقطع کوچک دسته باعث کاهش جریان گرما بین مایع و دست می شود. به همین دلیل عایق حرارتی ، لیوان های ماگ معمولاً از موادی با رسانایی حرارتی پایین مانند ظروف سفالی ، ظروف چینی ، چینی یا شیشه ساخته می شوند.

لیوان ماگ قهوه

لیوان ماگ قهوه

در حالت کلی از ماگ ها برای نوشیدن قهوه استفاده می کنند، ولی سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که از چه نوع لیوان ماگی برای نوشیدن قهوه استفاده کنیم؟ آیا جنس ماگ در طعم قهوه تاثیر می گذارد؟ معمولا از ماگ های سرامیکی برای نوشیدن قهوه استفاده می کنند. از آنجا که سرامیک یک ماده جامد و خنثی است ، طعم را نه جذب می کند و نه طعم می دهد و قهوه را به همان اندازه که هست خوش طعم نگه می دارد. بنابراین با توجه به خاصیت خنثی سرامیک ، ماگ سرامیکی واقعا بهترین انتخاب است.

لیوان ماگ مسافرتی

ماگ های مسافرتی عموما از ویژگی های عایق حرارتی برای انتقال مایعات گرم یا سرد استفاده می کنند. شبیه به فلاسک، یک لیوان ماگ مسافرتی معمولا عایق خوبی دارد که برای جلوگیری از ریزش یا نشتی کاملا محصور شده است، که دارای یک دهانه در پوش است که از طریق آن می توان محتویات را در حین حمل و نقل بدون ریختن مصرف کرد.از آنجایی که مکانیسم اصلی از دست دادن گرمای نوشیدنی های گرم تبخیر است، درپوش نقش مهمی در گرم نگه داشتن نوشیدنی ها ایفا می کند.

ماگ مسافرتی برای راننده

لیوان ماگ هایی که برای استفاده در هنگام رانندگی طراحی شده اند، لیوان ماگ خودکار یا لیوان ماگ مسافرتی نامیده می شوند. ماگ های خودکار دارای درپوش ضد نشت با دهانه جرعه نوش و در بسیاری از موارد، پایه باریک تری دارند به طوری که در جا لیوانی هایی که در بسیاری از وسایل نقلیه تعبیه شده اند جا می گیرند. معیار هایی که برای ارزیابی ماگ های اتومبیل باید در نظر گرفت عبارتند از: آنها باید به راحتی باز شوند (برای جلوگیری از حواس پرتی راننده) ، شامل یک خط پرکن (برای جلوگیری از پر شدن بیش از حد ، که باعث نشت و ریزش می شود) ، ترجیحا هیچ دسته ای نداشته باشید (بدون دستگیره در هنگام رانندگی راحت تر برداشته می شوند) ، نباید مانع دید راننده به جاده هنگام نوشیدن شود و با توجه به جا لیوانی وسیله نقلیه بتوانند به طور پایدار در طیف وسیعی از جا لیوانی، جا شود.

جنس لیوان ماگ

لیوان ماگ های قدیمی روی چوب یا استخوان ، سرامیک یا به شکل خاک رس تراشیده می شدند. ولی امروزه بیشتر ماگ های مدرن از مواد سرامیکی مانند چینی استخوانی، سفالی، چینی یا ظروف سنگی ساخته می شوند. برخی از آنها با شیشه تقویت شده مثل پیرکس ساخته می شوند. ماگ های دیگری وجود دارد که از جنس فلز مینا کاری شده، پلاستیک یا فلز ساخته می شوند که برای زمانی اهمیت پیدا میکند که مقاومت در برابر شکستگی در درجه اول باشد. اکثر ماگ های مسافرتی از مواد عایق که دارای درب با دهانه کوچک است تشکیل شده اند که از ریختن مواد داخل آن جلوگیری می کند. تکنیک های دیگر مانند چاپ روی صفحه ابریشم یا برچسب برای اعمال تزئیناتی مانند لوگوها یا تصاویر نیز استفاده می شود.

ماگ سرامیکی

استفاده از آنها برای هر دو نوشیدنی سرد و گرم خوب است و برای مایکروویو مناسب نیستند! لیوان های سرامیکی از نظر طعم خنثی ترین هستند. آنها طعم نوشیدنی ها را حفظ می کنند. می توانید از انواع نوشیدنی ها در آنها بدون تغییر بو و طعم استفاده کنید و لذت ببرید.

ماگ سفالی

ماگ سفالی

ماگ های سفالی همانطور که از نامش پیداست از جنس سفال هستند این لیوان ها را معمولا بعد از ساخت در دمای بالایی در کوره میپزند تا استحکام و کارایی آن افزایش یابد. این ماگ ها در بین افرادی که به اشیاء سنتی علاقه دارند محبوبیت دارند. معمولا از این ماگ ها برای نوشیدن چای و قهوه شکلات داغ استفاده می شود.

ماگ فلزی

ماگ فلزی

یک دیگر از موادی که در تولید ماگ از آن استفاده می کنند فلز است این نوع ماگ ها در بین افرادی که تمایل زیادی به نشکن بودن لیوان ماگ خود دارند محبوبیت زیادی دارد. این ماگ ها مناسب مسافرت و کوهنوردی و طبیعت گردی هستن . یکی از عیب هایی که می توان در این ماگ ها اشاره کرد خاصیت فلزی باعث انتقال گرما به دست می شود. که در مواردی که نوشیدنی داغ باشد ممکن است احساس گرمای زیاد در دست خود کنید. تولید کنندگان انواع مختلف این ماگ ها را تولید می کنند که از جمله می توان به نوع دو جداره آن اشاره کرد که از انتقال گرما جلوگیری می کند.

ماگ پلاستیکی

ماگ هایی که از جنس پلاستیک ساخته می شوند معمولا مناسب خوردن مایعات داغ نیستند. با توجه به جنس این ماگ ها ممکن است عطر و طعم نوسیدنی را تغییر دهد. بهتر است از این ماگ ها برای نوشیدنی های سرد استفاده کنید.

ماگ چوبی

لیوان های ماگ چوبی طرفداران خاص خود را دارند و در بین افرادی محبوبیت زیادی دارد این لیوان ها از چوب مرغوب و با کیفیت ساخته می شوند. معمولا این ماگ ها از قیمت بالایی برخوردار هستند.

چاپ عکس روی ماگ

چاپ عکس روی ماگ

بسیاری از چاپخانه ها می توانند عکس شما و عزیزانتان را بر روی ماگ چاپ کنند. این نوع ماگ ها مناسب زوجین جوان و خانواده ها می باشد. همچنین از این ماگ ها می توانید برای هدیه دادن استفاده کنید.

3/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا