سفر و گردشگری

معرفی کامل آبشار بیشه لرستان، همراه با عکس و مسیر دسترسی ها

لرستان، یکی از استان های بسیار خوش آب‌ و هوا و سرسبز در غرب کشور ما ایران است که جاذبه‌ های تاریخی و طبیعی زیادی در این استان قرار دارد. غار تاریخی «کَلماکَره»، قلعه‌ با شکوه «فلک الافلاک» در شهرستان پل دختر، «دریاچه‌ گهر» دورود، دشت «لاله‌ های واژگون» الیگودرز از جاذبه‌ های گردشگری استان لرستان است.

همچنین استان لرستان به دلیل داشتن آبشارهای زیبا و تماشایی معروف است و بیش از ۵۰ آبشار بزرگ و کوچک در این منطقه جغرافیای قرار دارد. آبشار «نوژیان»، «آب سفید»، «وارک» و «چکان» از جمله آن‌ها می باشد. اما یکی از معروف ‌ترین آبشارهای استان لرستان، آبشار «بیشه» است که از جاذبه های دیدنی دورود به شمار می آید و در ۳۵ کیلومتری این شهر واقع شده است که قصد داریم در این مقاله از سایت کارمادیو شما را با این مکان زیبا آشنا کنیم پس تا پایان همراه ما باشید.

مکان جغرافیای آبشار بیشه

آبشار بیشه یکی از آبشارهای بسیار شگفت انگیز و دیدنی استان لرستان است که در منطقه‌ ای کوهستانی و در دامنه‌ های رشته کوه زاگرس قرار گرفته است.  این آبشار بسیار زیبا  در شهرستان دورود استان لرستان واقع شده است. همسایگان دورود از شمال شهرستان سربند و از شمال غربی با بروجرد، از شرق نیز به ازنا، از جنوب به الیگودرز و از غرب به شهرستان خرم ‌آباد منتهی می‌شود.

آبشار بیشه در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی دورود، دهستان سپید دشت و در روستای بیشه  قرار دارد. آبشار بیشه تا شهر خرم‌آباد ۶۵ کیلومتر فاصله دارد. در شرق آبشار بیشه تپه‌ های کلاه‌کوه و در شمال آن کوه «ازگن» قرار دارد. همچنین راه‌آهن تهران- خوزستان از نزدیکی این مکان زیبا عبور می‌کند.

آبشار بیشه به ‌دلیل قرارگیری در کنار ایستگاه راه‌آهن تهران- جنوب و دسترسی راحت، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

آبشار بیشه زیبای سحرانگیز

آبشار بیشه از مناطق گردشگری طبیعی در استان لرستان است این آبشار به ‌عنوان چهل‌ و هشتمین اثر ملی در فهرست میراث طبیعی ایران در اسفندماه ۱۳۸۷ به ثبت رسیده است. آبشار بیشه از ترکیب چندین آبشار کوچک تشکیل شده است که از میان کوه و درختان به ‌سمت پایین سرریز می‌شود و در انتها به رودخانه‌ دائمی و پرآب لرستان، یعنی سزار می‌ ریزد.

آبشار بیشه لرستان

این آبشار در نزدیکی جنگل‌ های پهناور بلوط و روستای زیبای بیشه قرار دارد و گذر ریل قطار از میان این طبیعت بکر چشم ‌انداز دل‌ نوازی را به وجود آورده است. آب ‌و هوای خنک و با طراوات منطقه و سرسبزی درختان و کوه ‌های تماشایی آن این مکان را جذاب و دیدنی کرده است. در بالای آبشار بیشه، رو ‌به‌ روی ایستگاه، چشمه‌ های پر آب متعددی وجود دارد که از دل کوه می‌جوشند و زمزمه ‌کنان از وسط ایستگاه قطار گذشته و آبشار بیشه را تشکیل می‌ دهند.

 

پس از بازدید از آبشار بیشه می ‌توانید سری به روستای بیشه نیز بزنید. در مجاورت آبشار بیشه روستای بزرگ بیشه قرار دارد و اهالی روستا ارتباطی بسیار نزدیک با اهالی شهرهای مجاور و مسافرانی که برای بازدید از این آبشار به روستا سفر می‌کنند دارند. روستای بیشه میزبان یکی از زیباترین آبشارهای ایران است.

دسترسی به آبشار بیشه لرستان

به دو طریق می ‌توان به آبشار بیشه رسید:

  • مسیراول: اگر قصد دارید با اتومبیل به آبشار بیشه سفر کنید بهتر است بدانید فاصله آبشار بیشه تا خرم آباد حدود ۶۵ کیلومتر فاصله است و از شهر دورود حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. در مسیر دورود به آبشار بیشه در کنار رودخانه‌ سزار مناطق دیدنی، آبشارهای دائمی و فصلی و درختان بسیار سرسبز و زیبایی وجود دارد که از تماشای آن ‌ها حتما لذت زیادی خواهید برد.
  • مسیر دوم: راه دیگر، راه ریلی قطار تهران- خوزستان و پیاده شدن در ایستگاه بیشه است. همچنین این مسیر ریلی به‌ دلیل عبور از میان کوه‌ های زاگرس یکی از زیباترین خطوط ریلی کشور است. از ایستگاه بیشه تا آبشار بیشه فاصله‌ی زیادی نیست و تابلو‌ها شما را هدایت می‌ کنند.

 

بهترین زمان سفر به آبشار بیشه

بدون تردید از آغاز بهار تا اواسط فصل تابستان بهترین زمان سفر به آبشار بیشه لرستان است و بهتر است که در این دو فصل بار سفر ببندید و راهی این طبیعت زیبا از لرستان شوید. در فصل بهار می‌توانید از تازگی طبیعت و طراوت و سرسبزی هوای دلچسب بهاری این منطقه لذت وافری ببرید و شاهد تکاپوی طبیعت جنگلی و کوهستانی بیشه برای نمایش زیبایی باشید.

آب ‌و هوای خنک کوهستانی در تابستان، بهانه بسیار خوبی است تا از زندگی شهری دور شوید و راهی روستا و آبشار بیشه دورود شوید. بهتر است که حداکثر تا وسط های فصل تابستان به سراغ این طبیعت کوهستانی بیایید تا هوای متعادل‌ تری را تجربه کنید و لذت ببرید..

اگر با سرمای هوا مشکلی به آن صورت ندارید، همچنین پاییز را می ‌توانیم بهترین زمان سفر به شما معرفی کنیم، زیرا زیبایی خوش ‌رنگ این فصل به حدی شگفت انگیز است که نمی‌توان از آن به راحتی گذشت. همچنین فصل پاییز به ‌دلیل رنگارنگی درختان، این مکان زیبایی شگفت انگیزی دارد و حتما محو تماشای مناظر چشم ‌نواز آن خواهید شد.

بیشه در فصل پاییز حال‌ و هوای عجیبی دارد و این آبشار پر عظمت را در بسیاری از روزهای فصل، در مه خواهید دید. در فصل پاییز درختان پوششی از رنگ‌ های تماشایی پیدا می‌کنند تا تصویری افسانه ‌ای و اعجاب انگیز برایتان خلق کنند. با پایان یافتن پاییز و سرد شدن هوا، سرمای زمستان به شما این اجازه را نمی ‌دهد که راهی طبیعت کوهستانی آبشار بیشه دورود در این فصل سرد شوید.

آبشار بیشه لرستان

ویژگی آبشار بیشه

ارتفاع آبشار تا نقطه برخورد با زمین 48 متر است و ۱۰ متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار می ‌باشد و همچنین 20 متر عرض تاج آبشار بیشه است.  در بالای آبشار، چشمه‌ های پُرآب زیادی دیده می‌ شود که پس از گذشتن از ایستگاه قطار آبشار بیشه را تشکیل می ‌دهند. به دلیل هم جواری آبشار بیشه با مجموعه های بسیار زیبا همچون روستای بیشه، جنگل‌ های پهناور بلوط و چشم ‌انداز ایستگاه راه‌ آهن بیشه می‌توان آن را یک منطقه گردشگری بسیار مناسب دانست.

در شمال آبشار بیشه کوه ازگن، شرق آبشار بیشه تپه ‌های کلاه ‌کوه به آن مشرف هستند. در شرق و در دوردست ‌ها در ارتفاعات کنار آبشار روستای چشمه پریان دیده می‌شود. ضمن اینکه ارتباط بلافصل روستای بیشه با آبشار از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است.

امکانات رفاهی آبشار بیشه

  • در روستای بیشه حدود ۱۷ پلاژ و چندین چادر برای اقامت وجود دارد. همچنین در کنار این آبشار محل هایی برای چادر زدن پیش بینی شده که امنیت لازم را به علت بودن پاسگاه انتظامی در محل دارد.
  • فروشگاه های عرضه مواد غذایی و بهداشتی در روستا وجود دارد. رستوران هم در روستا با غذاهای ایرانی موجود است.
  • آب آشامیدنی موجود است .آب معدنی هم از مغازه ها قابل تهیه می باشد.
  • دو سرویس بهداشتی یکی در ورودی و یکی در خود محوطه آبشار وجود دارد اما توالت فرنگی موجود نیست.
  • آنتن دهی مناسبی هم برای تلفن همراه در این مکان وجود دارد.
  • پزشک و خانه بهداشت در روستا وجود دارد. در کنار رودخانه در پایین دست آبشار تخت های سنتی جهت استراحت کردن و اتراق وجود دارد که کرایه داده می شود و سکوهایی جهت نشستن و چادر زدن هم به صورت رایگان در آنجا قرار دارد.

به طور تقریبی حدود یک کیلومتر از ایستگاه تا آبشار ناهمواری، پله و پستی و بلندی سختی وجود دارد. این مسیر زیبا برای افراد سالخورده و ناتوان ، بیماران با ناتوانی شدید زانو مناسب نیست.

دیدنی‌های آبشار بیشه لرستان

در آبشار بشه می‌توانید تفریحات زیر را تجربه کنید و از بودن در کنار خانواده یا دوستان ‌تان لذت ببرید.

طبیعت‌گردی در آبشار بیشه

در این مکان علاوه بر تماشای یک آبشار محسور کننده، جنگل‌ های پهناور بلوط شما را به سمت خود فرا می ‌خوانند. تنفس در هوای پاک کوهستانی، لذت شنیدن صدای شرشر آب در مسیر آبشار و رودخانه ‌ها، سایه دل‌ چسب درختان تنومند و وزش نسیم ملایمی که در موهایتان می‌ پیچد اسباب پذیرایی این طبیعت زیبا برای شما است.

 گردش در روستای بیشه

مردم خونگرم و مهمان نواز روستای بیشه که با آن زبان شیرین لری سخن می‌ گویند، خود به‌ تنهایی مکان بسیار جذابی برای گردش و خرید سوغات محلی از جمله عسل، کشک و گردو محسوب می‌ شود. درختان سر به فلک کشیده چنار، انار، گردو در کوچه ‌و پس‌ کوچه‌ های باریک، زیبایی این روستا را دو چندان می‌کنند. ما به شما روستاگردی زیر آسمان آبی بیشه و استشمام هوای پاک و دل انگیز را به شما پیشنهاد می کنیم.

اسب‌سواری

اسب ‌سواری به ‌خودی ‌خود تفریح مفرح و جذابی است حال اگر میزبان شما طبیعت بی ‌نظیر بیشه باشد، شکی برایتان باقی نمی ‌گذارد تا اسبی کرایه کنید و لذت اسب‌ سواری را به خود حتما هدیه بدهید.

کمپینگ در آبشار بیشه

کمپینگ در این مکان بانشاط و شکوهمند حسی از شور و شعف را برای شما و عزیزان تان به همراه خواهد داشت. لذت فراهم کردن غذا در دل طبیعت و بازی گروهی با دوستان تجربه فوق‌ العاده‌ای را در ذهن شما و عزیزان تان ابدی خواهد کرد.

آبشار بیشه لرستان

عکاسی از آبشار بیشه دورود

این مکان به‌ قدری زیبا و افسونگر است که شما  تصمیم به ثبت این تصاویر در قاب دوربین ‌تان خواهید گرفت. با عکاسی کردن در بیشه خاطرات بی‌ تکراری که از این سفر و روستاگردی دارید را برای همیشه برای خود ثبت می کنید و به همراه خود خواهید برد.

بازدید از دیدنی‌های اطراف آبشار بیشه

جاذبه ‌های مجاور آبشار و روستای بیشه هم چیزی از زیبایی و شگفتی کم ندارند. اگر فرصت کافی داشتید، پیشنهاد ما به شما این است که از سایر جاهای دیدنی آن حوالی مثل آبشار ازنادر، آبشار آبگرم، آبشار نوژیان، دریاچه گهر، دشت لاله ‌های واژگون، تنگه لی‌لی، تنگه نی گا و کوه نارون هم حتما بازدید کنید.

شرایط اقامت در بیشه

در طی این سفر می ‌توانید به روستای بیشه بروید و در خانه‌ های محلی و مهمان‌خانه‌ ها اقامت کنید. اگر میخواهید اقامتی جذاب ‌تر و نزدیک ‌تر به طبیعت داشته باشید، پیشنهاد ما به شما کمپ در اطراف آبشار بیشه است . در اطراف این آبشار اقامتگاه ‌هایی برای کمپینگ وجود دارد که به شما فرصت اقامتی بسیار لذت بخش  در دل طبیعت را می ‌دهند. همچنین می ‌توانید چادرتان را بر روی سکوهایی که در این منطقه وجود دارد، برپا کنید و فاصله ‌تان را با طبیعت به حداقل برسانید.

لوازم موردنیاز برای کمپ در طبیعت

  • چادر مسافرتی
  • زیرانداز
  • کیسه خواب و پتو
  • لوازم کمک‌ های اولیه
  • چراغ قوه
  • لباس گرم و سرد
  • کفش و لباس اضافه
  • غذاهای غیر فاسدشدنی
  • آب معدنی
  • پاور بانک
  • کیسه زباله و…

نکاتی در مورد سفر به آبشار بیشه

  • در هنگام رفتن به طبیعت بیشه، حتما همراه خودتان کیسه زباله ببرید و زباله در این منطقه زیبا باقی نگذارید.
  • مراقبت از طبیعت جنگلی وظیفه همه افراد است و هرگز در کنار این درختان زیبا آتش روشن نکنید.
  • اگر در فصل پاییز و زمستان قصد سفر دارید، حتما پیش از سفر وضعیت آب ‌و هوایی منطقه را چک کنید.
  • سرعت جریان رود سزار و عمق آن بسیار زیاد است و خطر غرق شدن در آن وجود دارد.
  • به علت خطر غرق ‌شدگی شنا در رودخانه سزار ممنوع است و به هیچ وجه در این رود بزرگ شنا نکنید.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی آبشار بیشه از مهمترین جاذبه های گردشگری لرستان پرداختیم و ویژگی ها و مشخصات جغرافیایی، امکانات رفاهی، شرایط اقامت و امکان دسترسی به این مکان زیبا را ذکر کردیم.

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا