سلامت

تفاوت میگرن و سردرد خوشه ای چیست؟ علائم + درمان

به گزارش کارمادیو، سردرد خوشه ای و حمله میگرنی، دو بیماری عصبی هستند که در برخی علائم، اشتراک دارند. هر کدام باعث سردردهای ناتوان کننده ای می شوند که ممکن است شما را کمی بیمار کند. محرک هایی مانند استرس، کمبود خواب و تغییرات آب و هوایی مشترک دارند. اما چند تفاوت اساسی وجود دارد.
تفاوت میگرن و سردرد خوشه‌ای
ممکن است هم میگرن و هم سردردهای خوشه ای داشته باشید، اما درمان شما بستگی به این دارد که کدام یک باعث درد شما شده است. پزشک می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه اتفاقی در حال رخ دادن است. در اینجا سؤالاتی وجود دارد که ممکن است پزشک از شما بپرسد.

سردرد شما چقدر طول می کشد؟

“طول زمان یک سرنخ بزرگ است”. سردرد خوشه ای مختصر است، اما سریع و قوی ظاهر می شود. گاهی اوقات با عنوان “بمب” توصیف می شود. درد ممکن است در عرض 10 تا 15 دقیقه به اوج خود برسد و در عرض 15 دقیقه تا 2 ساعت از بین برود. ممکن است بیشتر طول بکشد، اما این غیر معمول است.
اما میگرن معمولا به آرامی ایجاد می شود و برای مدت طولانی دوام می آورد. اگر درمان نشود، می تواند تا 72 ساعت باقی بماند. علائم میگرن می‌توانند بر زندگی روزمره تأثیر بگذارند، اما میگرن نسبت به سردرد خوشه ای شدت کمتری دارد.

تفاوت میگرن و سردرد خوشه‌ای

چه زمانی و چند بار سردرد می گیرید؟

تفاوت سردرد خوشه‌ای و میگرن

سردردهای خوشه‌ای معمولاً در بهار یا پاییز، هر روز برای هفته‌ها یا ماه‌ها تقریباً در همان زمان اتفاق می‌افتند. در طول یک خوشه، ممکن است یک روز در میان یا تا هشت روز مداوم سردرد داشته باشید. برخی ممکن است شما را در شب بیدار کنند. اما پس از آن می توانید برای هفته ها یا سال ها پریودهای بدون درد داشته باشید.

درد میگرن ممکن است در طول روز بالا و پایین شود. اما نادر است که بیش از یک سردرد در روز داشته باشید. و برخلاف سردردهای خوشه ای، میگرن بیشتر در طول روز اتفاق می افتد و به نظر نمی رسد از الگوی فصلی پیروی کند.

چه ناحیه ای از سر شما درد می کند؟

سردرد خوشه ای یک طرفه است. یعنی فقط یک طرف سر شما را تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است احساس کنید درست پشت چشم یا کنار پیشانی شماست. درد ممکن است در حمله دیگری تغییر سمت دهد، اما در طول یک دوره از بین نمی رود. سر درد یک طرفه نیز با میگرن رایج است. اما ممکن است سردرد پشت چشم، شقیقه، هر دو طرف یا جلو یا پشت سر داشته باشید.

در هنگام سردرد چه احساسی دارید؟

تفاوت سردرد خوشه‌ای و میگرن

سردرد خوشه ای و میگرن برخی از علائم مشابه را دارند. این یکی از دلایلی است که به راحتی مخلوط می شوند. اما عواملی وجود دارد که آنها را متمایز می کند. سردردهای خوشه ای اغلب به شما احساس بی قراری می دهد. اگر در اطراف قدم بزنید، ممکن است احساس بهتری داشته باشید. صورت یا پیشانی شما نیز ممکن است شروع به عرق کردن کند.

سردرد خوشه ای نیز باعث درد مداوم می شود. و معمولاً علائمی در همان سمت سردرد خود خواهید داشت. که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • قرمزی چشم
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش سوراخ بینی
  • پلک پف کرده

سردردهای میگرنی معمولاً به شما میل به دراز کشیدن و استراحت می دهد. در واقع، درد شما ممکن است زمانی که فعال هستید بدتر شود. میگرن ممکن است باعث درد مداوم شود، اما معمولاً ضربان دارد. ممکن است احساس کنید ضربان قلب شما در سرتان می تپد. علائم دیگر عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • حساسیت به نور یا صدا
  • تغییرات بینایی، گفتاری یا حسی

چگونه میگرن یا سردرد خوشه ای درمان کنیم؟

وقتی سردرد می‌گیرید، کاری را که انجام می‌دهید یادداشت کنید. اگر بدانید چه چیزی باعث حمله شده است، ممکن است بتوانید از وقوع آن جلوگیری کنید. عوامل خاصی ممکن است باعث میگرن یا سردرد خوشه ای شوند. این موارد عبارتند از:

  • استرس
  • تغییرات در برنامه خواب شما
  • الکل بیش از حد
  • نور روشن
  • سفر به ارتفاعات

اگر زیاد سردرد می‌گیرید، ممکن است برای کاهش شدت سردرد یا دفعات بروز آن در آینده به دارو نیاز داشته باشید.

درمان میگرن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داروی بدون نسخه: مسکن هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) ممکن است به درد خفیف کمک کنند.
  • اسپری های تزریقی و بینی: این داروها مواد شیمیایی مغز و عروق خونی را هدف قرار می دهند که باعث درد میگرن و علائمی مانند حالت تهوع می شوند. شما فقط می توانید آنها را با نسخه پزشک خود دریافت کنید. زمانی که آنها را در شروع حمله خود استفاده می‌کنید، بهترین عملکرد را دارند.
  • داروهای پیشگیری کننده: اگر بیش از چهار حمله میگرنی در ماه داشته باشید، ممکن است پزشک شما پیشنهاد داروی بیشتر دهد. ممکن است به داروهای خوراکی یا واکسن نیاز داشته باشید.

سردرد خوشه‌ای چیست+ درمان

درمان سردردهای خوشه ای ممکن است منجر به بیمارستان شود. این سردردها تهدید کننده زندگی نیستند، اما درد می تواند آنقدر بد باشد که شما فوراً به کمک نیاز دارید.

ممکن است به یک یا چند مورد از موارد زیر نیاز داشته باشید:

  • اکسیژن با جریان بالا: این معمولاً اولین چیزی است که پزشک شما امتحان می کند، به خصوص اگر بیش از یک سردرد خوشه ای در روز داشته باشید. یک متخصص بهداشت از شما می خواهد هوا را از طریق یک ماسک به مدت 15 یا 20 دقیقه تنفس کنید. گاهی اوقات می توانید اکسیژن را در خانه دریافت کنید.
  • شلیک های سوماتریپتان: این دارو مستقیماً زیر پوست شما می رود. در مقایسه با یک قرص، یک تزریق سریعتر برای هدف قرار دادن عروق خونی و درد درگیر در سردرد خوشه ای عمل می کند.
  • لیدوکائین: داخل بینی اگر اکسیژن و تریپتان ها موثر نباشند، پزشک ممکن است این عامل بی حس کننده را روی بینی شما اسپری کند.
  • داروهای پیشگیری کننده: ممکن است برای مدت کوتاهی نیاز به مصرف یک استروئید، مثل پردنیزون داشته باشید. این می تواند التهاب و تورم را که منجر به سردرد شما می شود کاهش دهد. پزشک ممکن است داروهای دیگری به شما بدهد که رگ های خونی را شل می کند یا بر برخی مواد شیمیایی مغز تأثیر می گذارد. معمولاً وراپامیل، لیتیوم یا توپیرامات.

سردرد خوشه‌ای چیست؟ علائم و درمان

به پزشک خود در مورد سردردهای خود و تمام علائمی که همراه با آنها هستند اطلاع دهید. درمان به شما کمک می‌کند که بدون توجه به اینکه چه چیزی باعث سر درد شما شده است، احساس بهتری داشته باشید. با پزشک یا متخصص مغز و اعصاب خود کار کنید تا بهترین را برای شما بیابید. انیدواریم این مقاله از کارمادیو برای شما مفید بوده باشد.

امتیاز بدهید

منبع
webmdکارمادیو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا