خواندنی

جینسینگ چیست؟ چه خاصیت و مضراتی دارد؟

جینسینگ نوعی گیاه دارویی بسیار معروف است که در طول چند سال اخیر به عنوان یک تقویت کننده برای بدن شناخته شده است. در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم تا جینسینگ را برای شما تعریف کنیم و شما را با خواص و مضرات آن بیشتر آشنا کنیم بنابراین تا اتمام این نوشتار ما را همراهی کنید.

جینسینگ چیست؟

جینسینگ یک گیاه دارویی از خانواده زنجبیل است که منشا آن آسیاست و نام علمی آن Panax ginseng می باشد. این گیاه دارویی قدرتمند دارای ریشه های ضخیم و قوی است که گاهی اوقات شبیه انسان است به همین علت آن را جینسینگ یا ریشه انسان نامیده اند.

در ریشه گیاه جینسینگ ترکیبات مفیدی مانند ساپونین ها، پلی ساکاریدها، آنتوسیانین ها و جین سنوزیدها وجود دارد که همین موارد سبب خواص بسیار زیاد این گیاه شده اند.

جینسینگ به شکل های گوناگونی مانند عصاره، چای، قرص، پودر و … در بازار موجود است که بعضی از مردم آن را به عنوان یک داروی تقویت کننده یا مکمل غذایی مصرف می کنند.

لازم به ذکر است که جینسینگ رشدی آرام و ریشه های گوشتی  دارد و با توجه به مدت زمان رشد این گیاه به سه دسته تازه، سفید و قرمز تقسیم می شود.

اگر این گیاه قبل از سال چهارم برداشت شود آن را جینسینگ تازه می نامند در صورتی که جینسینگ قرمز بین ۴ الی ۶ سال برداشت می شود و جینسینگ قرمز پس از ۶ سالگی برداشت می شود.

مهم ترین خواص جینسینگ

تصور بیشتر افراد بر این است که خاصیت جینسینگ فقط تقویت سیستم ایمنی بدن و آرامبخش بودن آن است در حالی که جینسینگ خواص بسیار زیادی دارد که در این بخش به مهم‌ترین آنها اشاره می کنیم.

۱- تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که ذکر کردیم جینسینگ یک تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است بنابراین می تواند باعث کاهش انواع عفونت ها در بدن شود. جینسینگ در برابر آنفلوآنزا و همچنین سیستم ایمنی افراد سرطانی نیز تاثیر مثبت دارد.

۲- افزایش انرژی و بالا رفتن متابولیسم

افزایش انرژی و بالا رفتن متابولیسم یکی از مهم‌ترین خواص گیاه جینسینگ است چرا که الیگوپپتید ‌و پلی ساکارید موجود در این گیاه دارویی منجر به افزایش انرژی می شوند. از دیگر خواص جینسینگ در این حوزه می توان به رفع خستگی در افراد اشاره کرد.

۳- اثرات ضدالتهابی

از آنجا که جینسینگ دارای ترکیبات جینسینوساید است بنابراین می تواند از بروز التهاب جلوگیری کند و آنتی اکسیدان ها را در سلول ها افزایش دهد البته برای جلوگیری از التهاب بهتر است که از جینسینگ قرمز استفاده شود چرا که دارای آنتی اکسیدان های قوی تری است.

۴- کاهش قند خون

بعضی از محققان بر این باورند که گیاه جینسینگ می تواند میزان گلوکز خون را در افراد دیابتی و سالم را کنترل کند بنابراین با مصرف این گیاه می توانید باعث افزایش تولید انسولین و بهبود عملکرد سلول پانکراس شوید تا قندخون در بافت ها به صورت بهتری جذب شود.

۵- افزایش توانایی های ذهنی

اگر از ضعف حافظه رنج می برید به شما پیشنهاد می کنیم حتما سراغ گیاه جینسینگ بروید چرا که این گیاه به افزایش تمرکز، حافظه و توانایی های ذهنی کمک می کند.

در این گیاه ترکیباتی مانند پتاسیم و جینسینوساید وجود دارد که مغز را در مقابل آسیب های ناشی از رادیکالهای آزاد محافظت می کند.

جینسینگ

مضرات جینسینگ

جینسینگ خواص بسیار زیادی دارد ولی اگر در مصرف این گیاه پرخاصیت زیاده روی کنید با عوارضات آن روبرو می شوید که در این قسمت به آنها اشاره می کنیم.

  • سرگیجه، سردردهای شدید و تاری دید را در پی دارد.
  • خشکی بیش از حد دهان که در نهایت باعث مشکلات مربوط به بلع می شود.
  • منجر به افزایش ضربان قلب می شود که خود عامل افزایش فشار خون بالا و در نهایت سکته می شود.
  • اختلالات مربوط به خواب مانند توهم، بی قراری، عدم آرامش، بی خوابی و … می شود.
  • خونریزی دستگاه تناسلی
  • واکنش های پوستی مثل بروز لکه های پوستی، انواع حساسیت ها و واکنش های آلرژی

موارد منع مصرف و احتیاط گیاه جینسینگ

بعضی افراد باید از مصرف جینسینگ خودداری کنند و یا اینکه بیشتر در مورد مصرف این گیاه احتیاط کنند که این افراد دارای شرایط زیر هستند.

  • زنان باردار و شیرده
  • کودکان و خردسالان
  • مردان مبتلا به سرطان پروستات
  • افراد مبتلا به ام اس
  • بیماران کلیوی
  • افراد مبتلا به اختلالات خونی
  • زنان مبتلا به سرطان سینه، فیبروم رحم، آندومتریوز و سرطان تخمدان و رحم

جمع بندی

جینسینگ یکی از پرخاصیت ترین گیاهان دارویی است که دارای مواد مغذی و نشاط آور می باشد و در کشورهایی مانند چین، کره و ژاپن و نوحی کوهستانی منچوری قابل برداشت است. این گیاه دارای خواص بسیار زیادی برای افراد است و می تواند مشکلات مربوط به استرس، اضطراب، کاهش قند خون و .‌‌.. را در افراد کاهش دهد.

در این مقاله از کارمادیو به تعریف جینسینگ، خواص و مضرات آن پرداختیم همانطور که ذکر کردیم مصرف بیش از حد این گیاه می تواند عوارض هایی به دنبال داشته باشد بنابراین بهتر است مکمل های این گیاه دارویی را با احتیاط و تحت نظر پزشک مصرف کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا