گل و گیاه

صفر تا صد معرفی و نگه داری گیاه بنت قنسول (Poinsettia)

به گزارش کارمادیو، گیاه بنت قنسول (Poinsettia) با نام گیاهی Euphorbia pulcherrima ستاره گیاهی فصل زمستان است، و با چند نکته می‌توانید در طول فصل سرد، گیاه خانگی شاد و سالمی داشته باشید. در حالی که ما به دیدن بنت قنسول یا Poinsettia در ماه های سرد سال عادت کرده ایم، این گیاه در واقع یک گیاه استوایی بومی مکزیک است.

برگ‌های رنگارنگ گیاه بنت قنسول (از سفید تا صورتی روشن یا قرمز روشن) است و واکنش گیاه به ساعات کوتاه‌تر نور خورشید در زمستان است، به همین دلیل است که در تمام طول سال شکوفا نمی‌شوند.

گل‌های Poinsettia در واقع انواعی از برگ‌های براکت هستند، اما گل‌های زرد ریزی در مرکز آن وجود دارند (به نام سیاتیا) که حشرات را جذب می‌کنند و پس از گرده‌افشانی می‌ریزند.

هر چند وقت یک بار باید بنت قنسول را آبیاری کنم؟

صفر تا صد معرفی و نگه داری گیاه بنت قنسول (Poinsettia)

اکثریت بر این باورند که که خاک باید مرطوب باشد نه خیس؛ که ممکن است در این صورت رشیه‌ی گیاه پوسیده شود.

بنابراین بهترین روش این است که سطح خاک خود را لمس کنید و زمانی که تقریبا خشک شده بود، لازم است که آبیاری مجدد را انجام دهید.

برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه از یک گلدان با سوراخ های زهکشی در کف گلدان استفاده کنید. یا اگر فویل تزئینی مورد پسند شماست و از آن استفاده می‌کنید، آن را از روی فویل بردارید و آب داخل سینک را بریزید و پس از تخلیه آب اضافی آن را دوباره روی فویل قرار دهید.

Poinsettia به چه مقدار نور خورشید نیاز دارد؟

صفر تا صد معرفی و نگه داری گیاه بنت قنسول (Poinsettia)

Poinsettia یا بنت قنسول در داخل خانه نور غیر مستقیم خورشید را لازم دارد، بنابراین آنها را در جایی نگه دارید که دارای نور روشن است اما مستقیماً به گیاه برخورد نکنید.

کود دهی گیاه بنت قنسول

اگر فقط گیاه Poinsettia خود را در فصل زمستان نگهداری می کنید، دیگر نیازی به کود دادن به آن نیست. اگر می‌خواهید آن را بعد از زمستان هم نگه دارید، می‌توانید هر ماه آن را با کود همه منظوره نیم قوت کود دهی کنید.

دما و رطوبت برای گیاه Poinsettia

بنت قسنول، باید در دمای بین 18 تا 21درجه سانتیگراد نگه داری شود تا رشد و سلامت خوبی داشته باشد. در دماهای پایین تر در زمستان این گیاه در خطر جدی آسیب دیدن و یا حتی مرگ به دلیل سرما هستند. اگر قصد دارید بنت قنسول های خود را در فضای باز یا در ایوان خود نگه دارید اما دمای هوا 10 درجه سانتیگراد یا پایین تر از آن است بهتر است که گیاه را با یک کیسه بپوشانید و اجازه ندهید که سرما به جان گیاه نفوذ کند.

بهتر است که گیاه Poinsettia را از مناطقی با تغییرات دمایی زیاد دور نگه دارید؛ بنابراین از قرار دادن بنت قنسول در نزدیکی دریچه کولر یا سیستم های گرمایشی، هواکش ها و حتی درهای ورودی منزلتان خودداری کنید.

بهتر است بدانید که Poinsettia یک گیاه گرمسیری است، پس قاعدتا این گیاه از فضاهای مرطوب، لذت بیشتری می‌برد. بنابراین می توانید برای خوشحال نگه داشتن آنها یک مرطوب کننده هوا (دستگاه بخور) در اتاق قرار دهید.

گلدان مجدد گیاهان بنت قنسول

صفر تا صد معرفی و نگه داری گیاه بنت قنسول (Poinsettia)-کارمادیو

اگر فقط از گیاه بنت قنسول در فصل زمستان نگهداری می کنید، نیازی نیست نگران گلدان مجدد آن باشید. اما اگر می‌خواهید آن را تا زمستان بعدی زنده نگه دارید، در اواخر بهار یا اوایل تابستان، گیاه را از گلدان قدیمی خارج کرده و خاک قدیمی را با دقت از ریشه گیاه بشویید. بنت قنسول خود را در یک گلدان بزرگتر قرار دهید که حدود 5 تا 10 سانتی متر بزرگتر از ظرف اصلی است. از گلدانی با سوراخ های زهکشی خوب استفاده کنید و مخلوط خاکی را انتخاب کنید که دارای مواد آلی زیادی باشد؛ مانند خاک Peat moss یا همان خزه پوده‌زار.

تکثیر گیاهان Poinsettia

شما می‌توانید در منزل، گیاهان بنت قنسول را از قلمه‌ها تکثیر کنید و در عرض چند هفته گیاه جدیدی را برای خود پرورش دهید. برای تکثیر Poinsettia:

  • خاک گلدان را به یک فنجان کوچک یا گلدان کوچک اضافه کنید.
  • از قیچی هرس برای قطع کردن یک بخش 7 تا 10 سانتی متری از شاخه ای که به طور فعال در حال رشد است استفاده کنید و برگ های پایینی، که برگ های بالایی را رها می کنند را برای تامین آب برای گیاه بچسبانید.
  • این گزینه اختیاری است، اما می توانید انتهای بریده شده را قبل از چسباندن انتهای بریده شده در خاک، در هورمون ریشه زایی قرار دهید.
  • هنگامی که انتهای بریده شده در خاک کاشته شد، گیاه جدید را در یک منطقه مرطوب و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. نیازی به آبیاری آن ندارید زیرا آب را از برگ هایش می کشد و تغذیه می‌کند، اما برای افزایش رطوبت، می توانید برگ ها را با آب خیس کنید و یک کیسه پلاستیکی کوچک روی فنجان بگذارید تا رشد کند.
  • در حدود چهار هفته شما باید شاهد رشد ریشه ها از قلمه باشید و می توانید دوباره آن را در گلدانی با سوراخ های زهکشی بکارید و طبق معمول شروع به آبیاری کنید.

چگونه Poinsettia را دوباره احیا کنیم

صفر تا صد معرفی و نگه داری گیاه بنت قنسول (Poinsettia)-کارمادیو

اگر می خواهید گیاه خود را در تمام طول سال زنده نگه دارید و در فصل زمستان بعدی هم شاهد شکوفه دادن آن باشید، باید مراقبت بیشتری از آن به عمل آورید زیرا بنت قنسول، گیاهی بسیار حساس و ویژه است.

از ماه فروردین تا اردیبهشت آبیاری خود را متوقف کنید تا گیاه شروع به خشک شدن کند، اما نه آنقدر بی‌آب، که ساقه شروع به چروک شدن کندو آن را در منطقه ای با دمای حدود 15 درجه سانتی گراد قرار دهید.

در اواسط ماه اردیبهشت تا خرداد، می توانید گیاه را تا ساقه های 10 سانتی متری برگردانید و گیاه را در گلدان کمی بزرگتر بکارید. گیاه را در محلی با نور غیر مستقیم  قرار دهید و دوباره شروع به آبیاری منظم کنید. همانطور که رشد جدید شروع به ظاهر شدن می کند، می توانید به صورت ماهانه آن را بارور کنید. ساقه ها را یک بار در تیر ماه و بار دیگر در شهریور به عقب برگردانید.

برای اینکه گیاه شکوفا شود، باید تا 10 هفته، هر روز 12 ساعت یا کمتر در معرض نور خورشید باشد، بنابراین از ماه مهر تا آبان باید گیاه را از ساعت 5 بعد از ظهر در تاریکی کامل و بدون وقفه نگه دارید.

تا ساعت 8 صبح هر روز می توانید گیاه را در کمد یا حتی زیر جعبه قرار دهید، هر جایی که گرم اما تاریک است، مناسب گیاه شماست!

مشکلات رایج نگه‌داری گیاه بنت قنسول

صفر تا صد معرفی و نگه داری گیاه بنت قنسول (Poinsettia)-کارمادیو

برگ های پژمرده یا پیچ خورده: گیاه احتمالاً به آب بیشتری نیاز دارد. آبیاری را به خوبی انجام بدهید و ببینید که آیا برگها در طی یک یا دو روز جوانه می زنند یا خیر.

از دست دادن برگ: از دست دادن برگ می تواند به دلیل عوامل زیادی مانند آبیاری بیش از حد، سرد بودن یا خیلی خشک بودن آب و هوا باشد. اگر خاک خشک است و برگ ها در حال ریزش هستند، آبیاری را انجام دهید تا ببینید آیا این کار باعث ترمیم گیاه می شود یا خیر. اگر خاک هنگام ریزش خیس شد، ممکن است بیش از حد آبیاری کرده باشید و باید اجازه دهید در فاصله زمانی بین آبیاری، خاک تقریباً به طور کامل خشک شود. مطمئن شوید که گیاه از مناطق سرد دور است (مثلا در کنار پنجره یا نزدیک درب) و اگر مشکوک هستید هوای شما برای گیاه خیلی خشک است، می‌توانید از یک مرطوب‌کننده گیاه استفاده کنید.

زرد شدن برگ های پایینی: اگر برگ های پایینی گیاه شما زرد شده و می ریزند، ممکن است به دلیل نور کافی نبودن باشد و ممکن است به مکان آفتابی تر با نور غیر مستقیم بیشتر نیاز داشته باشید.

سوالات متداول

آیا پونستیا برای انسان یا حیوانات سمی است؟

در حالی که شیره گیاه می تواند باعث ایجاد حساسیت پوستی شود، خود گیاه در واقع آنقدرها که در تاریخ تصور می شد سمی نیست.

اگر خورده شود کشنده نیست، اما بچه ها یا حیوانات خانگی در صورت خوردن ممکن است دچار بثورات دهانی و ناراحتی معده شوند، بنابراین بهتر است آن را دور از دسترس بگذارید. امیدواریم این مقاله از کارمادیو برای شما مفید بوده باشد.

امتیاز بدهید

منبع
abeautifulmessکارمادیو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا