مشخصات و معرفی کامل کیا K3 وارداتی + قیمت
به گزارش کارمادیو، در کشورهای شرق آسیا کیا K3 به عنوان محصولی کوچکتر و ارزانتر از سراتو فروخته میشود. این محصول همراه امکانات نزدیک به مدل فول آپشن به زودی وارد ایران میشود.
اندک نمونههای وارد شده از تویوتا کرولا و کیا اپتیما K5 و هیوندای الانترا طی ماههای اخیر، پیشرانههای ضعیف و امکانات حداقلی دارند. این شرایط احتمالا با ورود K3 تغییر خواهد کرد و امکانات معمول در خودروهای استاندارد دنیا برای مشتری ایرانی ارایه خواهد شد.
کیا موتورز کره جنوبی، در ایران با خودروی پراید معرفی شد؛ اما امروزه با محصولاتی متنوع در کلاس بدنههای متفاوت، برندی مشهور برای خریداری داخلی محسوب میشود. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ و حدود ۷۲ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با تکیه بر محصولات ژاپنی تمرکز داشت.
اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفتو حالا با کارخانههای متعدد در سراسر دینا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت میکند. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگترین گروههای خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات کیاموتورز ۳/۵ تا ۴ میلیون دستگاه است.
در فهرست محصولات کیا، کد K4 برای سراتو استفاده شده و K3 جایگزین ریو محسوب میشود. این موضوع، به وضوح ثابت میکند که اساسا K3 و سراتو مشابه نیستند. پلتفرم K3 نیز مشابه هیوندای اکسنت است و با هدف فروش در آسیا، مکزیک و امریکای لاتین تولید میشود.
دیگر موضوع جالب برای این خودرو، استفاده از ۲ نوع بدنه سدان و کراساور است که هردو میتوانند برای بازار ایران جالب باشند. ظاهرا کیا K3 با قطعات چینی در مکزیک مونتاژ میشود و عملا خط تولید آسیایی ندارد. باتوجه به عرضهی پرتعداد K3 در کشورهای خاورمیانه، فرایند واردات این خودرو از طریق امارات به ایران چندان مشکل نخواهد بود.
طراحی بدنه و نمای بیرونی کیا K3
از سال ۲۰۱۹ تا کنون، K3 درحال تولید است و به همین دلیل، سبک طراحی قدیمیتر نسبت به محصولات مدرن کیا مثل اپتیما K5 دارد. کیا K3 در بازار امریکای لاتین، امارات و چین، تفاوتهایی از نظر جلوپنجره و ابعاد چراغها دارد. برای این مطلب، از تصاویر مربوط به نسخهی امارات استفاده شده است و هنگام رونمایی رسمی در ایران، بهروزرسانی مقاله انجام خواهد شد.
اگر فیسلیفت ۲۰۲۴ کیا وارد ایران شود، کشیدگی چراغهای اصلی تا طرفین سپر خواهد داشت و سبک طراحی پژو را تقلید خواهد کرد. این مدل، جلوپنجرهی باریک و حس اسپرت با المانهای جوانپسند خواهد داشت.
کیا K3 جدید، حجمدهی جالب توجه سپر و درپوش موتور را با هدف افزایش ظاهری در ابعاد خودرو ارایه میکند؛ اما حفرهی بزرگ و بالچههای عمودی داخل سپر، اغراقشده به نظر میرسند.
در نمای جانبی، ادوات پلاستیکی در قاب گلگیر، فریم پنجره و رکاب، کیا K3 را خودرویی اقتصادی نشان میدهند. حتی خطوط روی بدنه و حجمدهی پیچیده نیز برای این بخش از خودرو استفاده نشده است. رینگهای ۱۷ اینچ آلومینیوم با طرح اسپرت و کشیدگی جذاب سقف تا انتهای بدنه، نکات مثبت کیا K3 هستند.
از دید پشت، پیوستگی به چراغها به K3 اضافه شده و حس یک خودروی مدرن را تداعی میکند. سپر پلاستیکی سیاه و نصب پلاک در پایین، مشابه خودروهای قدیمی بازار جهانی، همچنان در K3 وجود دارد. فرم کلی بدنه باتوجه به کلاس قیمتی این خودرو، قابل قبول است اما سادگی درپوش صندوق و پرهیز از خطوط حجمدهنده، ارزش طراحی K3 را پایین میآورد.
کیا K3 سدان با طول ۴,۵۴۵ و عرض۱,۷۶۵ و ارتفاع ۱,۴۷۵ و فاصله محوری ۲,۶۷۰ میلیمتر تولید میشود. این خودرو تقریبا از تمام ابعاد، مشابه سمند است اما عرض کمتر دارد.
طراحی کابین و نمای داخلی کیا K3
نمایشگر بزرگ و پیوسته با پنل پشت فرمان، برای سدان اقتصادی در کلاس کیا K3 فراتر از انتظار است. این موضوع به تنهایی میتواند برتری خودروی مذکور نسبت به رقبای چینی را نشان دهد.
چرم و مواد نرم در داشبورد K3 دیده نمیشود. شرکت سازنده تلاش کرده است با ترفندهای ساده مثل تغییر رنگ بخش میانی، جذابیت در کابین را افزایش دهد. طرح فرمان با کمترین هزینه، جالب به نظر میرسد و حس یک خودروی مدرن را برای راننده تداعی میکند؛ اما کلیدهای پلاستیکی و پنل دکمههای داشبورد، کاملا اقتصادی ساخته شدهاند.
دو نمایشگر پیوسته، ۱۰/۲۵ اینچ برای سیستم مدیا و ۴/۲ اینچ برای اطلاعات پشت فرمان هستند. کیا K3 از استارت دکمهای و ترمز پارک برقی استفاده میکند اما طبیعتا مجهز به گیربکس الکترونیک نیست و از اهرم ساده برای تغییر عملکرد جعبه دنده بهره میبرد.
کیا K3 برای ۴ سرنشین بلندقد فضای کافی فراهم میکند. صندلیهای این خودرو راحتی بسیار خوبی دارند اما خبری از چرم باکیفیت برای غالب مدلها نیست و فقط نسخهی GT لاین شرایط بهتری دارد.
حتی داخل تودریها نیز مواد نرم و مبله، کمحجم هستند اما تزئینات نقرهای وجود دارند. کیا K3 سدان از صندوق عقب ۵۴۴ لیتر استفاده میکند که برای خودرویی در کلاس سدان کامپکت، فراتر از انتظار است.
طراحی کابین و نمای داخلی کیا K3
سه نوع قوای محرک برای K3 در بازار جهانی وجود دارند و ظاهرا، قویترین نسخه وارد ایران خواهد شد. این خودرو از موتور ۱/۴ لیتر توربوشارژ، ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۲۱۱ نیوتنمتر گشتاور میگیرد.
کیا K3 توربو همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۵ تا ۶ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند.
شش کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکترونیک و کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، سنسور پارک جلو و عقب، هشدار خروج از خط، ترمز اضطراری اتوماتیک، اخطار برخورد از جلو با فناوری تشخیص عابر پیاده، سیستم کمک راننده و هدایت بین خطوط، مهمترین امکانات ایمنی کیا K3 هستند.
همچنین فرمان کمکی برقی، پدال تعویض دنده پشت فرمان، کروز کنترل هوشمند با قابلیت کاهش سرعت خودکار، سانروف برقی مخصوص ردیف جلو، استارت دکمه ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، شارژر بیسیم تلفن همراه، دوربین عقب، تهویه اتوماتیک، گرمکن فرمان، سردکن و گرمکن برای صندلیهای جلو، صندلی برقی راننده و نور بالای اتوماتیک در کیا K3 فول آپشن (GT لاین) دیده می شود.
دیگر مدلهای کیا K3 در بازار جهانی، شامل موتور ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی با ۱۲۰ اسب بخار و ۱۵۴ نیوتنمتر همراه گیربکس دستی ۶ سرعته میشود. همچنین نسخهی مجهز به پیشرانه ۲ لیتر تنفس طبیعی با ۱۵۰ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتنمتر نیز وجود دارد اما همگی نسبت به کیا K3 توربو، کم شتابتر هستند.
قیمت کیا K3 در بازار جهانی و پیشبینی برای ایران
در مکزیک مدل پایه با گیربکس دستی ۱۶ هزار دلار امریکا قیمت دارد و برای نسخهی توربو همراه امکانات کامل، ۲۳ هزار دلار پرداخت میشود. با این شرایط، ضمن توجه به نرخ دلار و عوارض گمرکی مربوط به خودروهای وارداتی، احتمالا برای خرید کیا K3 در ایران به بودجهی ۲/۵ میلیارد تومان نیاز است.
هماکنون برای خودروهای دست دوم، مثل هیوندای النترا ۲۰۱۸ یا کیا سراتو ۲۰۱۸ کمکار، حدود قیمت ۳ میلیارد تومان وجود دارد. اندک نمونههای صفر کیلومتر ۲۰۲۴ موجود در ایران هم، ۴ میلیارد تومان قیمتگذاری شدهاند. امیدواریم این مقاله از کارمادیو برای شما مفید بوده باشد.