مد و استایل

مواد غذایی که برای پوست درخشان و مرطوب لازم دارید

به گزارش کارمادیو، تابستان، همان‌قدر که فوق‌العاده و پرطرفدار است، جنبه‌های منفی هم دارد. به‌ویژه وقتی صحبت از تأثیر آن روی مو و پوست می‌شود. اگرچه می‌توان برای محافظت از پوست، از یک SPF قوی و به مقدار زیاد از انواع کرم های آبرسان استفاده کرد، اما بهتر است نکات بیشتری را بدانید.

محافظت از پوست و مو در تابستان

آیا در تابستان باید مراقبت بیشتری از پوست و موهای خود داشته باشیم؟

پاسخ متخصص تغذیه، دکتر لوئیس آلبرتو زامورا، به این سوال مثبت است و این به معنای توجه ویژه به رژیم غذایی است. به هر حال، سلامت پوست، مو و ناخن ما بازتابی واقعی از نحوه غذا خوردن ما است.

او توضیح می دهد :

پوست خوب نه تنها به روتین های زیبایی بلکه به مواد مغذی نیز بستگی دارد. این مواد از طریق غذا برای بدن تامین می‌شوند. کرم‌ها، روغن‌ها و سایر لوازم آرایشی، در واقع روی لایه بیرونی پوست کار می‌کنند و بسته به نوع کاربرد و مواد تشکیل دهنده‌شان کم و بیش می‌توانند به لایه های مختلف پوست نفوذ کنند.

در تابستان، این امر شدت می‌گیرد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید علاوه بر تولید رادیکال های آزاد بیشتر از طریق UVA و UVB، روند پیری پوست را تسریع می کند و کم آبی پوست را افزایش می دهد.

عناصر ضروری برای پوست بهتر

دستیابی به پوست بهتر، به خوردن غذاهایی بستگی دارد که این سه عنصر ضروری را دارند:

  1. هیدراتاسیون
  2. آنتی اکسیدان ها
  3. ویتامین ها

دکتر زامورا می‌گوید:

در تابستان و در هوای گرم، خوراکی های ساده تر، مانند هندوانه برای کمک به حفظ سطح مطلوب هیدراتاسیون مناسب هستند.

سبزیجات ضروری برای پوست بهتر

همچنین خوراکی هایی مانند خیار، کرفس، کدو سبز و اسفناج همانند عناصر جادوییِ جوان کننده برای پوست عمل می‌کنند. اغلب تصور دارند که کاهو آب زیادی دارد، اما اگر آن را با سایر غذاها مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که یک قسمت 55 گرمی کاهو تنها یک پنجم لیوان آب را تامین می کند.

برای آبرسانی بهتر پوست از طریق خوراکی های ارگانیک می‌توانید از گوجه فرنگی و کنسرو مارچوبه سفید نیز استفاده کنید.

ویتامین های ضروری

دکتر زامورا، همچنین تاکید می کند که پوست برای تجدید خود به مواد مغذی کافی نیاز دارد، بنابراین مهم است که غذاهایی که حاوی سطوح بالایی از ویتامین ها مانند A، E و B را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

علاوه بر این، ما باید مصرف ویتامین C خود را افزایش دهیم ، ویتامینی که برای تشکیل صحیح کلاژن لازم است تا به سفت تر شدن پوست، کشسانی و هیدراته نگه داشتن آن کمک کند.

منابع ضروری ویتامین C برای پوست

همچنین مرکبات مانند پرتقال، لیموترش، لیمو و گریپ فروت، منبع غنی و سرشار از ویتامین C هستند.

اگرچه بهتر است بدانید که هیچ چیز بهتر از فلفل قرمز نیست. فلفل قرمز یکی دیگر از سبزیجاتی است که باید در لیست مواد ضروری برای داشتن پوستی سالم در تابستان باشد، به خصوص اگر آن را به صورت خام به سالاد یا اسموتی سبزیجات اضافه کنیم تا به خنک شدن ما کمک کند.

فراموش نکنید که وقتی به دنبال میان‌وعده‌ای سالم در روزهای گرم هستید، دیگر میوه‌های سرشار از ویتامین مانند کیوی، گواوا، انبه، پاپایا و تمشک را فراموش نکنید.

مواد غذایی برای محافظت در برابر آفتاب

خوراکی های سرشار از آنتی اکسیدان: منبع آنتی اکسیدان

دکتر زامورا بر اهمیت کمک به پوست در برابر اثرات قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید با خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان تاکید می کند. آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که می‌توانند از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری کنند یا این آسیب‌ها را به حداقل برسانند؛ رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که بدن در واکنش به فشارهای محیطی و سایر فشارها تولید می‌کند.

آنها هرگز جایگزین کرم ضد آفتاب خوب نمی‌شوند که اشعه‌های UVA و UVB را فیلتر می‌کند، اما با دفاع در برابر رادیکال‌های آزاد که خورشید در داخل پوست تولید می‌کند و روند پیری را تسریع می‌کند، این عمل را تکمیل می‌کنند.

یک غذای کوچک اما قدرتمند که متخصص تغذیه به ویژه توصیه می کند، زغال اخته است که آن را به عنوان بمب آنتی اکسیدان می‌شناسند. زغال اخته حاوی فلاونوئیدها، آنتوسیانین ها، فنول ها، ویتامین E و ویتامین C است که عملکرد آنتی اکسیدانی دارند.

خواص کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی دیگر از مواد غذایی مفیدی است که همه ما باید در تابستان بیشتر از آن استفاده کنیم. به خصوص اگر بخارپز باشد که بیشتر خواص سالم خود را حفظ کند. کلم بروکلی سرشار از لوتئین و زآگزانتین است، یعنی آنتی اکسیدان های مرتبط با سلامت چشم.

به یاد داشته باشید که نور خورشید بر چشم و بینایی نیز تأثیر می گذارد، بنابراین، بروکلی علاوه بر کمک به محافظت از پوست، این مزیت کمک به سلامت چشم را نیز دارد.

خواص انگور و هویج برای پوست و چشم

انگور، هویج و چای سبز، سرشار از کاتچین، یک نوع آنتی اکسیدان قوی، هستند. همان آنتی اکسیدان هایی کهبه کاهش التهاب کمک می‌کنند، که به نوبه خود به مقابله با تاثیر نور خورشید کمک می کند.

این متخصص در پایان می‌گوید: ما همچنین می‌توانیم این کاتچین‌ها را در پسته و آووکادو تهیه کنیم که به عنوان یک میان وعده در روز انتخاب محشری است. امیدواریم این مقاله از کارمادیو برای شما مفید بوده باشد.

امتیاز بدهید

منبع
کارمادیوVogue

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا