همه آنچه باید در مورد فروشگاه های اوت لت (outlet) بدانید
در این مقاله کارمادیو، همه آنچه باید در مورد اوت لت (outlet) بدانید را برای شما آماده کردیم اما قبل از آنکه به مفهوم اوتلت بپردازیم نیاز است تا تعریفی کلی از مد داشت باشیم. مُد (به فرانسوی: Mode) یا فَشِن (به انگلیسی: Fashion) اصطلاحی است کلی در رابطه با هنر طراحی البسه که تحت تأثیر عوامل بسیار زیادی ازجمله اوضاع فرهنگی اجتماعی جامعه و برهههای زمانی خاص قرار میگیرد. یکی از مهمترین ویژگیهای صنعت مد و فشن بهروز بودن آن است.
مدها در بعضی برندها بهصورت فصلی و در بعضی دیگر بهصورت ماهانه و حتی هفتگی تغییر میکنند و مفهوم فشن نیز عملاً با جریان دائمی جایگزینی کالاهای نو با کالاهای قدیمیتر تعریف میشود. بنابراین، میتوان گفت مد به تغییر مداوم و مکرر طراحیهای پوشاک اطلاق میشود.
اوتلت (outlet) چیست؟
با گذر زمان محصولات طراحیشده برای هر فصل علاقهمندان خود را از دست میدهند بنابراین کمپانیهای طراحی و تولیدکننده پوشاک برای ایجاد تنوع بیشتر و رضایت مشتریان خود کلکسیونهای جدیدی را طراحی و معرفی مینمایند.
برندهای پوشاک با معرفی کلکسیونهای جدید برای عرضه محصولات کلکسیونهای قدیمی و خارج از فصل خود که همچنان جذاب و با باکیفیت هستند، روشهای متفاوتی در پیش میگیرند.
این کمپانیها گاهی با تخفیفهای آخر فصل و مناسبتی این محصولات را در اختیار مشتریان خود قرار میدهند اما برندهای لوکس معمولاً برای فروش این محصولات، فروشگاهی اختصاصی در نظر میگیرند که به آن فروشگاه اوتلت (Outlet) گفته میشود. فروشگاههای اوتلت غالباً در خارج از شهر راهاندازی میشوند.
برای افرادی که به دنبال خرید از برندهای لوکس اما با قیمت مناسبتر هستند فروشگاههای اوتلت میتوانند گزینهای بسیار عالی باشند.
چرا محصولات اوتلت ارزانتر هستند؟
همانطور که قبلاً ذکر شد کالای اوتلت شامل محصولات کلکسیونهای قدیمی و خارج از فصل میباشد. این محصولات به دلیل احترام به حقوق مصرف کننده و همچنین ایجاد فضای کافی برای محصولات جدید با قیمت مناسبتری عرضه میشوند. بااینوجود برخی از کمپانیها وجود دارند که کالاهایی مختص اوتلت تولید و آن را با قیمت پایینتری عرضه میکنند.
فرق فروشگاه معمولی و اوتلت چیست؟
تفاوت اصلی بین اوتلت و یک فروشگاه معمولی در عملکرد آنهاست. فروشگاه اوتلت محصولات خود را با قیمت مناسبتری ارائه میدهد. درواقع، فروشگاههای اوتلت ابتدا بهعنوان مکانهایی که خردهفروشان محصولات آسیبدیده با قیمت پایین میفروختند ایجاد شد اما طی سالها بعد اوتلتها به فروشگاههایی تبدیلشدهاند که نیاز مصرفکنندگان را به محصولات برند، اما با قیمت پایینتر و درعینحال با کیفیت را برآورده میکردند. در مقابل، یک فروشگاه معمولی محصولات به روز برند را با قیمت اصلی میفروشد، مگر اینکه به دلیل مناسبت یا رویداد خاصی فروش با تخفیف وجود داشته باشد.
تاریخچه اوتلت
اوتلتها اولین بار در دهه 1930 در شرق ایالت متحده ظهور یافتند. در ابتدا کارخانهها محصولات خود را بهصورت مستقیم و بدون واسط و باهدف فروش کالاهای آسیبدیده یا اضافی، با قیمت پایین به کارمندان خود میفروختند. پس از مدتی، مخاطبان دیگر نیز به مشتریان این کارخانهها اضافه شدند. در سال 1936، Anderson- Little (یک برند پوشاک مردانه) فروشگاهی مستقل از کارخانههای موجود خود افتتاح کرد. به این از فروش salse factory گفته میشد. تا دهه 1970، هدف اولیه فروشگاههای اوتلت عرضه کالاهای اضافی یا آسیبدیده بود. در سال 1974، Vanity Fair اولین مرکز اوتلت را در ریدینگ، پنسیلوانیا افتتاح کرد. در طول دهههای 1980 و 1990، مراکز خرید بهسرعت در ایالت متحده رشد کردند.
در سال 2003، مراکز خرید اوتلت در ایالت متحده 15 میلیارد دلار درآمد از 260 فروشگاه ایجاد کردند. تعداد این مراکز در ایالت متحده از 113 در سال 1988 به 276 در سال 1991 و به 325 در سال 1997 و 472 در سال 2013 افزایش یافت.
مراکز خرید اوتلت یک پدیده منحصراً آمریکایی نیستند. در کانادا، مرکز خرید Outlet Dixie مربوط به اواخر دهه 1980 است و پسازآن Mills Vaughan در سال 1999 و Toronto Premium Outlets در سال 2013 پیشتازان مراکز فروش اوتلت در نقاط دیگر جهان شدند.
چرا از فروشگاه اوتلت خرید کنیم؟
کالاهای فروشگاههای اوتلت هر برند، همگی محصولات دارای اصالت و متعلق به همان برند میباشند. علاقهمندان محصولات برندهای لوکس میتوانند با استفاده از تخفیفهای این فروشگاه، محصولات باقیمانده از فصلهای گذشته برند محبوب خود را در دسترستر بیابند. درواقع خریداران میتوانند با قیمت کمتر محصول برند و باکیفیتی را خریداری کنند که در صورت خرید آن از یک فروشگاه عادی متحمل هزینه بالاتری میشدند.
خصوصیات یک فروشگاه اوتلت
برای راهاندازی یک فروشگاه فیزیکی باید به این نکته توجه داشت که فروشگاههای اوتلت با فروشگاههای خردهفروشی معمولی در نوع ارائه محصول و هدفی که برای فروش دارند کاملاً متفاوت هستند.
هرکدام از این فروشگاهها دارای ویژگیهای منحصربهفرد خود است. مصرفکنندگانی که به دنبال قیمتهای مناسبتر هستند، اغلب فروشگاههای اوتلت را به فروشگاههای معمولی ترجیح میدهند.
در برخی موارد، هزینههای راهاندازی فروشگاههای خردهفروشی بالاتر از فروشگاه اوتلت است. به دلیل آنکه فروشگاههای اوتلت در خارج از شهر راهاندازی میشوند و هزینه اجاره و خرید آنها بسیار پایینتر از محدوده شهری است.
علاوه بر آن در اوتلتها هزینه انبارداری وجود ندارد و محصولات بهطور مستقیم پس از وارد شدن به فروشگاه عرضه و فروخته میشوند. درک تفاوت عملکرد این دو نوع فروشگاه به ما کمک میکند تا انتخاب بهتری در خرید خود داشته باشیم.