سلامت

10 غذا برای تقویت روده ضعیف

به گزارش کارمادیو، یک میکروبیوم متعادل روده برای تقویت روده ضعیف، جذب مواد مغذی و حذف ضروری است. همچنین از یک پاسخ التهابی سالم پشتیبانی می کند و سیستم ایمنی بدن ما را قوی نگه می دارد. بسیاری از بیماری‌ها را می‌توان در عدم تعادل روده ردیابی کرد، پس چگونه مطمئن شویم که بیماری ما در وضعیت خوبی است و به تقویت روده ضعیف کمک می‌کند؟

با خوردن غذاهایی شروع کنید که می توانند پوشش روده شما را ترمیم و تقویت کنند. همچنین، از منابع پروبیوتیک استفاده کنید تا تعداد زیادی باکتری خوب برای تقویت روده ضعیف داشته باشید. پروبیوتیک ها را به عنوان باکتری های سالم روده برای تقویت روده ضعیف در نظر بگیرید.

در حالی که پری بیوتیک ها (فیبر غیرقابل هضم) غذای پروبیوتیک ها هستند. درست مانند ما، پروبیوتیک ها برای انجام درست وظایف خود به سوخت نیاز دارند. بیایید ببینیم که چگونه برخی از این غذاهای قدرتمند می توانند به تقویت روده ضعیف، کمک به هضم غذا و ایجاد یک اکوسیستم سالم کمک کنند تا بتوانیم بیشترین نتیجه در پروسه‌ی تقویت روده ضعیف داشته باشیم.

1. کلم ترش

کلم ترش خانگی برای تقویت روده ضعیفکلم ترش (کلم سفید ترش) کلم تخمیر شده ای است که باکتری های خوب زیادی را برای بدن فراهم می کند. محتوای فیبر بالای کلم با حفظ عملکرد روان دستگاه گوارش با نفخ و سوء هاضمه مبارزه کرده و خوراکی مفیدی برای تقویت روده ضعیف است. بهتر است که به جای کنسرو به دنبال کلم ترش تازه باشید.

2. مارچوبه برای تقویت روده ضعیف

انواع مارچوبه برای تقویت روده ضعیفمارچوبه به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند که حاوی سطوح بالایی از فیبر غیرقابل هضم اینولین است که باکتری های سالم مانند بیفیدوباکتری ها و لاکتوباسیل ها را تغذیه می کند.

مارچوبه همچنین دارای سطوح بالایی از ویتامین B و آنتی اکسیدان های ضد التهاب است. سعی کنید آن را به‌صورت خام همراه با سایر خوراکی‌های خام بخورید و برای حداکثر تأثیرات پری‌بیوتیک، آن را در آب خیس کنید.

3. آناناس

آناناس خرد شدهآناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین است که به عنوان یک کمک کننده گوارشی عمل می کند و به تجزیه پروتئین از مولکول های بزرگ غذا به پپتیدهای کوچکتر کمک کرده و باعث تقویت روده ضعیف می‌شود. مطالعات نشان داده اند که بروملین با درد و التهاب در سراسر بدن (به ویژه بافت های سینوسی) مقابله می کند و ترشح سایتوکاین های پیش التهابی را که می توانند به پوشش روده آسیب برسانند، کاهش می دهد.

4. پیاز

انواع پیاز برای تقویت روده ضعیفپیاز خام منبع بسیار خوبی از پری بیوتیک ها است و حاوی کورستین (آنتی اکسیدان قوی مفید برای تقویت روده ضعیف) است که با رادیکال های آزاد مضر در بدن مبارزه می کند. پیاز همچنین حاوی کروم (که تولید انسولین را افزایش می دهد) و ویتامین C که از سیستم ایمنی قوی پشتیبانی می کند، است.

5. سیر برای تقویت روده ضعیف

سیر های تازهسیر خام یکی دیگر از مواد غذایی پربیوتیک عالی با سطوح بالای اینولین است که به باکتری های خوب روده و تقویت روده ضعیف کمک می کند. سیر سرشار از مواد مغذی از جمله منگنز، ویتامین B6، ویتامین C، سلنیوم و بسیاری از ترکیبات فعال مانند آلیسین است. آلیسین یک ماده قوی برای مبارزه با بیماری است که پس از له شدن یا خرد شدن سیر ایجاد می شود.

6. آبگوشت استخوان

آبگوشت استخوان برای تقویت روده ضعیفآبگوشت استخوان به ترمیم پوشش روده و تقویت روده ضعیف کمک می کند، که به نوبه خود از عملکرد سیستم ایمنی و یک پاسخ التهابی سالم پشتیبانی می کند. آب استخوان حاوی انواع مواد معدنی و ترکیبات شفابخش مانند ژلاتین، کلاژن و اسیدهای آمینه پرولین، گلوتامین و آرژنین است که به مهر و موم کردن پوشش روده، کاهش نفوذپذیری، مبارزه با التهاب و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

7. سرکه سیب

سرکه سیب تازهسرکه سیب با تحریک شیره های گوارشی و افزایش تولید اسید معده به تجزیه و هضم غذا و در نهایت به تقویت روده ضعیف کمک می کند. همچنین دارای خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی است، رشد باکتری‌هایی را که نمی‌خواهیم در دستگاه گوارش (GI) زندگی کنند، کاهش می‌دهد و به خلاص شدن از مخمر اضافی بدن کمک می‌کند. این نقش های مهم از یک میکروبیوم سالم و سیستم ایمنی حمایت می کنند.

8. کیمچی

کیمچی فرآیند تخمیر سبزیجات مورد استفاده برای تهیه کیمچی نه تنها طعم آن را افزایش می دهد، بلکه کشت های زنده و فعال پروبیوتیک را تولید می‌کند که یکپارچگی روده را تقویت می‌کند. این غذای جانبی کره ای مقادیر زیادی فیبر و آنتی اکسیدان های قوی ارائه می دهد و به طور طبیعی بدن را سم زدایی می کند و در نتیجه باعث تقویت روده ضعیف می‌شود.

9. زنجبیل

زنجبیل خرد شده و تازهزنجبیل به آرامش معده، تسکین حالت تهوع و کاهش ناراحتی های روده و تقویت روده ضعیف کمک می کند. زنجبیل نه تنها منبع طبیعی ویتامین C، منیزیم، پتاسیم، مس و منگنز است، بلکه به هضم غذا نیز کمک می کند و از نفخ جلوگیری می کند. برای استفاده از زنجبیل می‌توانید با اضافه کردن زنجبیل پوست کنده به چای ها و اسموتی ها طعم فوق العاده ای را تجربه کنید.

10. سبزی یا گیاه قاصدک

سبزی یا گیاه قاصدک تازه برای تقویت روده ضعیفسبزی قاصدک یکی از سم‌زدا ترین مواد غذایی برای خوردن است و سرشار از مواد مغذی، فیبر، آنتی اکسیدان ها و فواید پربیوتیک است که می تواند به تقویت روده ضعیف ما کمک کند. این سبزی‌های برگ‌دار سرشار از ویتامین‌های A و K، کلسیم و آهن، یکی از افزودنی‌های مورد علاقه من برای سم‌زدایی قوی و آب‌میوه‌های سبز ضد التهاب هستند.

جمع بندی

شروع به ترکیب برخی از این غذاها در رژیم روزانه خود کنید. بدن و ذهن سالم با یک روده قوی شروع می شود. مسائل مربوط به هضم چالش برانگیز بوده اما برخی غذاها می توانند در کاهش علائم ناراحت کننده مفید باشند.

بر اساس تحقیقات، خوردن غذاهای تخمیر شده مانند ماست، کیمچی و تمپه به افزایش پروبیوتیک های رژیم غذایی کمک کرده و می تواند سلامت گوارش را بهبود ببخشد. غذاهای سرشار از فیبر مانند غلات کامل، سبزیجات سبز تیره و دانه چیا نیز با کمک به حرکت راحت و سریعتر غذا در طول سیستم گوارش در هضم غذا نقش دارند. امیدواریم این مقاله از کارمادیو برای شما مفید بوده باشد.

امتیاز بدهید

منبع
healthlineکارمادیو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا