سلامت

علائم اولیه بارداری چه هستند؟ از کجا بفهمیم باردار شدیم؟

در این مقاله از کارمادیو، به علائم اولیه بارداری پرداخته‌ایم. در اینجا چیزی است که باید به دنبال آن توجه کنید. آیا همه علائم اولیه بارداری را دارند؟ هر کس متفاوت است. تجربیات افراد از بارداری نیز همینطور است. همه افراد از بارداری به بارداری بعدی دیگر علائم مشابه یا حتی علائم مشابهی ندارند.

همچنین، از آنجایی که علائم اولیه بارداری اغلب شبیه علائمی است که ممکن است درست قبل و در طول قاعدگی داشته باشید، ممکن است متوجه بارداری خود نباشید.

آنچه در زیر می آید شرح برخی از شایع ترین علائم اولیه بارداری است. این علائم ممکن است ناشی از موارد دیگری غیر از بارداری باشد. بنابراین این واقعیت که شما متوجه برخی از آنها می شوید لزوما به معنای باردار بودن شما نیست. تنها راه اطمینان دادن آزمایش بارداری است.

لکه بینی و گرفتگی از علائم بارداری

پس از اینکه اسپرم تخمک را بارور کرد، تخمک بارور شده خود را به دیواره رحم می چسباند. این می تواند یکی از اولین علائم بارداری را ایجاد کند. لکه بینی و گاهی اوقات گرفتگی در این مرحله اتفاق می‌افتند که به آن خونریزی لانه گزینی نیز می گویند که 6 تا 12 روز پس از بارور شدن تخمک رخ می دهد. گرفتگی ها، شبیه گرفتگی های دوره پریود هستند، بنابراین برخی افراد آن و خونریزی را با شروع پریود اشتباه می گیرند. اما توجه کنید که خونریزی و گرفتگی خفیف است.

ترشحات اوایل بارداری

علاوه بر خونریزی، ممکن است متوجه ترشحات سفید و شیری رنگ از واژن خود شوید. این مربوط به ضخیم شدن دیواره های واژن است که تقریباً بلافاصله پس از بارور شدن تخمک توسط اسپرم شروع می شود. افزایش رشد سلول های پوشاننده واژن باعث ترشح می شود.

این ترشحات که می تواند در طول بارداری ادامه یابد، معمولاً بی ضرر است و نیازی به درمان ندارد. اما اگر بوی بد یا احساس سوزش و خارش نیز وجود دارد، به پزشک خود اطلاع دهید تا بررسی کند که آیا عفونت قارچی، عفونت باکتریایی یا بیماری مقاربتی (STD) دارید یا خیر.

تغییرات سینه

تغییرات سینه یکی دیگر از علائم اولیه بارداری است. سطح هورمون شما پس از بارور شدن تخمک به سرعت تغییر می کند. به دلیل این تغییرات،  سینه‌های شما ممکن است یک یا دو هفته بعد متورم، دردناک یا گزگز شوند. یا ممکن است احساس سنگینی یا سیری بیشتری داشته باشند یا در لمس حساس شوند. ناحیه اطراف نوک سینه ها که آرئول نامیده می شود نیز ممکن است تیره شود.

موارد دیگر هم می‌تواند باعث تغییرات سینه شود. اما اگر این تغییرات از علائم اولیه بارداری است، به خاطر داشته باشید که چندین هفته طول می کشد تا به سطوح جدید هورمون عادت کنید. اما بعد از گذشت این دوران، درد سینه باید کاهش یابد.

خستگی

احساس خستگی بسیار در بارداری طبیعی است که از اوایل بارداری شروع می شود. شما می توانید به محض یک هفته پس از بارور شدن تخمک احساس خستگی غیرعادی داشته باشید.

این مساله اغلب به سطح بالایی از هورمونی به نام پروژسترون مربوط می شود. اگرچه موارد دیگر، مانند سطوح پایین قند خون، کاهش فشار خون و افزایش تولید خون، همگی می توانند در این امر نقش داشته باشند. اگر خستگی شما مربوط به بارداری است، مهم است که استراحت کافی داشته باشید. خوردن غذاهای غنی از پروتئین و آهن می تواند به جبران آن کمک کند.

حالت تهوع

تهوع صبحگاهی یکی از علائم معروف بارداری است. اما برای همه این اتفاق نمی افتد. علت دقیق تهوع صبحگاهی مشخص نیست، اما احتمالاً هورمون‌های بارداری نقش دارند. حالت تهوع در دوران بارداری ممکن است در هر زمانی از روز اتفاق بیفتد، اما بیشتر در صبح رخ می دهد.

همچنین، برخی از افراد در دوران بارداری میل می کنند یا نمی توانند برخی غذاها را تحمل کنند. این نیز به تغییرات هورمونی مربوط می شود. این تأثیر می تواند آنقدر قوی باشد که حتی فکر کردن به اینکه قبلاً یک غذای مورد علاقه بود، می تواند معده شما را متحول کند.

این احتمال وجود دارد که حالت تهوع ، هوس، و بیزاری از غذا می تواند برای کل بارداری ادامه داشته باشد. خوشبختانه، علائم در بسیاری از افراد در حدود هفته سیزدهم یا چهاردهم بارداری کاهش می یابد.

در این بین، مطمئن شوید که یک رژیم غذایی سالم داشته باشید تا شما و کودک در حال رشدتان مواد مغذی ضروری را دریافت کنید. برای مشاوره در این مورد می توانید با پزشک خود صحبت کنید.

پریود از دست رفته

بارزترین علامت اولیه بارداری و آن چیزی که اکثر افراد را وادار به انجام تست بارداری می کند، عقب افتادن قاعدگی است. اما همه پریودهای عقب افتاده یا تاخیری ناشی از بارداری نیست.

همچنین ممکن است در دوران بارداری مقداری خونریزی داشته باشید. اگر این کار را می کنید، از پزشک خود بپرسید که باید از چه چیزی آگاه باشید. مثلا چه زمانی خونریزی طبیعی است و چه زمانی نشانه اورژانس است؟

دلایلی غیر از بارداری برای از دست دادن پریود وجود دارد. ممکن است وزن شما بیش از حد افزایش یا کاهش یابد. مشکلات هورمونی، خستگی یا استرس از دیگر احتمالات هستند. با قطع مصرف قرص های ضد بارداری ممکن است پریود خود را از دست بدهید. اما اگر پریود دیر شده و احتمال بارداری وجود دارد، ممکن است بخواهید آزمایش بارداری بدهید.

سایر علائم اولیه بارداری

بیبی چک برلای بارداریبارداری تغییراتی در تعادل هورمونی شما ایجاد می کند و این می تواند علائم دیگری ایجاد کند که عبارتند از:

  • ادرار کردن زیاد برای بسیاری از افراد که این حدود هفته ششم یا هشتم پس از لقاح شروع می شود. اگر چه این می تواند ناشی از عفونت دستگاه ادراری ، دیابت یا استفاده از  دیورتیک ها باشد، اما اگر باردار هستید، به احتمال زیاد به دلیل سطح هورمون است.
  • به سختی مدفوع کردن در دوران بارداری، سطوح بالاتر هورمون پروژسترون می تواند باعث یبوست شود. پروژسترون باعث می شود غذا به آرامی از روده شما عبور کند. برای کاهش این مشکل، مقدار زیادی آب بنوشید، ورزش کنید و غذاهای پر فیبر مصرف کنید.
  • نوسانات خلقی اینها به ویژه در سه ماهه اول شایع هستند . اینها همچنین با تغییرات هورمونی مرتبط هستند.
  • سردرد و کمر درد. بسیاری از افراد سردردهای خفیف مکرر در دوران بارداری را گزارش می کنند و برخی دیگر نیز کمردرد دارند.
  • سرگیجه و غش. اینها ممکن است با گشاد شدن عروق خونی، کاهش فشار خون و کاهش قند خون مرتبط باشند.
  • گرفتگی بینی. ممکن است به دلیل افزایش سطح هورمون و تولید خون دچار آبریزش یا گرفتگی بینی شوید. این می تواند باعث شود که غشاهای مخاطی شما با خشک شدن، تورم یا خونریزی واکنش نشان دهند.
  • نفخ. درست مانند شروع قاعدگی، ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی احساس نفخ کنید.
    شما ممکن است همه این علائم را داشته باشید، یا شاید فقط یک یا دو علامت داشته باشید. اگر هر یک آزاردهنده شد، با پزشک خود در مورد آنها صحبت کنید تا بتوانید برنامه ای برای جبران آنها ایجاد کنید.

وقتی صحبت از بچه دار شدن به میان می آید، همه افراد منحصر به فرد هستند، اما علائم اولیه بارداری وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید. علائم اولیه بارداری ممکن است شامل از دست دادن پریود، لکه بینی یا گرفتگی عضلات، احساس خستگی، حالت تهوع و موارد دیگر باشد. بارداری منجر به تغییراتی در هورمون ها می شود که باعث تغییرات زیادی می شود. اگر فکر می کنید ممکن است باردار باشید، در وحله‌ی اول آزمایش بدهید، سپس به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول علائم اولیه بارداری

علائم اولیه بارداری چقدر زود شروع می شود؟

علائم اولیه بارداری، مانند خستگی، می تواند به محض یک هفته پس از بارور شدن تخمک شروع شود.

در هفته اول بارداری چه علائمی دارید؟

یک هفته پس از بارداری، ممکن است علائمی مانند احساس خستگی، لکه بینی یا تاخیر در پریود شدن را مشاهده کنید.

هفت نشانه بارداری چیست؟

علائم بارداری برای هر فرد متفاوت است، اما هفت مورد از آنها ادرار کردن زیاد، نفخ، مدفوع سخت، سردرد، کمردرد، تغییر در سینه ها و تغییرات خلقی هستند.

سخن آخر

به طور کلی داشتن سینه های دردناک، خستگی، افزایش حساسیت بویایی، نفخ، نوسانات خلقی و گرفتگی از علائم اصلی بارداری هستند. هرچند که در مقاله ذکر کردیم که داشتن این علائم به نشانه‌ی بارداری قطعی نیستند و ممکن است از علائم پریود باشند.

اگر پریودتان را از دست دادید و متوجه برخی از علائم یا نشانه‌های فوق شدید، یک تست بارداری خانگی انجام دهید یا به پزشک خود مراجعه کنید. اگر تست بارداری خانگی شما مثبت است، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. هر چه زودتر بارداری شما تایید شود. امیدواریم این مقاله از کارمادیو برای شما مفید بوده باشد.

امتیاز بدهید

منبع
webmdکارمادیو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا