آشپزی

طریقه پخت ماهی بخارپز شده با زنجبیل، پیازچه و سویا

در این مقاله از کارمادیو، یک روش ساده برای تهیه ماهی را برای شما تهیه کرده ایم، اما روشی که کمتر آشپز غربی بر آن مسلط است. در فرهنگ ویتنامی، یک ماهی که به درستی بخارپز شود، معیاری برای سرآشپزها است و کسانی که نمی توانند این کار را به درستی انجام دهند، آشپز بدی در نظر گرفته می شوند.

ماهی کاملاً بخار پز شده گوشتی دارد که فقط در استخوان پخته می شود و هرگز خشک نمی شود. به طور معمول، ماهی کامل با مایعی که در آن بخارپز شده سرو نمی شود، که مزه ماهی دارد و هر سسی در پایان، پس از پخته شدن ماهی به آن اضافه می شود. در این آماده سازی کلاسیک چینی، روی ماهی را با پیازچه، گشنیز و زنجبیل پوشانده و سپس با روغن داغ آغشته می شود که طعم معطر را در گوشت ماهی آزاد می کند.

طرز تهیه یک ماهی با زنجبیل، پیازچه و سویا

بیشتر بازارها ماهی هایی را می فروشند که از قبل پوسته پوسته شده اند و روده آنها جدا شده است. اگر ماهی تمیز شده می‌خواهید، می توانید از ماهی فروش بخواهید آن را برای شما تمیز کند. وقتی یک ماهی کامل را در رستوران ها سرو می کنیم، باله های آن را هم جدا می کنیم زیرا ماهی بدون آنها راحت تر سرو می شود. با یک قیچی، باله های ماهی را از دو طرف، از شکم و سپس باله های پشتی (آنهایی که در امتداد پشت قرار دارند) جدا کنید. در نهایت دم را با برش به شکل V کوتاه کنید و ماهی را خط بزنید.

مواد تشکیل دهنده

  • 1 ماهی سفید کامل تمیز شده با سر و دم دست نخورده
  • نمک و فلفل سیاه تازه آسیاب شده
  • زنجبیل تازه پوست کنده و ریز خرد شده
  • ¼ فنجان سس سویا سبک
  • 1 عدد پیازچه، فقط قسمت های سفید و سبز روشن
  • 4 شاخه گشنیز
  • ½ فنجان روغن کانولا

مراحل پخت

طریقه پخت ماهی بخارپز شده با زنجبیل، پیازچه و سویامرحله 1. ماهی را در آب سرد بشویید و با دستمال کاغذی خشک کنید. داخل و خارج ماهی را با نمک و فلفل مزه دار کنید. ماهی را روی یک بشقاب ضد حرارت قرار دهید که هم به اندازه کافی بزرگ باشد که در آن جای بگیرد (یک بشقاب پای شیشه ای به خوبی کار می کند) و هم در داخل بخارپز شما قرار می گیرد، اگر ماهی خیلی بلند بود کمی خم کنید. نیمی از زنجبیل را داخل حفره ماهی پر کنید و باقیمانده زنجبیل را روی ماهی بمالید.

مرحله2. آب را در تابه ووک بریزید و بخارپز را در ووک قرار دهید. مطمئن شوید که آب به کف بخارپز برخورد نمی کند. آب را روی حرارت زیاد به جوش بیاورید.

مرحله 3.  بشقاب نگهدارنده ماهی را در بخارپز قرار دهید، روی آن را بپوشانید و حدود 8 دقیقه بخارپز کنید تا زمانی که ماهی با نوک چاقو تست شود، به راحتی پوسته پوسته شود.

مرحله 4. در حالی که ماهی در حال بخار شدن است، در یک کاسه کوچک، سس سویا 1 قاشق غذاخوری آب را با هم مخلوط کنید. کنار بگذارید.

مرحله 5. وقتی ماهی آماده شد، بشقاب را با احتیاط از بخارپز خارج کنید و مایع جمع شده را از روی آن بریزید. پیازچه و گشنیز را در امتداد بالای ماهی قرار دهید. در یک ماهیتابه کوچک، روغن را روی حرارت زیاد گرم کنید تا داغ شود اما دود نشود. روغن را از روی حرارت بردارید و مستقیماً روی پیازچه و گشنیز بریزید تا پخته شوند. مخلوط سویا را روی ماهی بریزید و بلافاصله سرو کنید.

سخن آخر

وقتی صحبت از پخت ماهی می‌شود، برخی از افراد به یاد بوی نامطبوع آن می‌افتند. ولی اگر روش طبخ ماهی به درستی و ماهرانه انجام شود یکی از خوش طعم‌ترین وعده‌های غذایی را تجربه خواهید کرد. طرز تهیه ماهی به روش‌ گفته شده به انتخاب صحیح نوع ماهی نیز وابسته است. یعنی قبل از خرید، نوع ماهی خود را مطابق با سلیقه و ذائقه خانواده انتخاب کنید. برای مثال ماهی‌های جنوب کشور در مقایسه با ماهی‌های شمال، ساختار و طعم متفاوت دارند. همچنین طبع گرم آن‌ها برای افراد سرد مزاج مناسب‌تر است. امیدواریم این مقاله از کارمادیو، برای شما مفید بوده باشد. نوش جان!

امتیاز بدهید

منبع
epicuriousکارمادیو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا