آشپزی

ایده و طرز تهیه ۴ مدل ژله برای شب یلدا

یکی از دسرهای خوشمزه و دوست داشتنی که در سفره یلدا جایگاه ویژه ای دارد ژله است که با رنگ ها و شکل های جذابی تهیه می شود. در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم تا طرز تهیه ۴ مدل ژله جذاب را برای شب یلدا به شما آموزش دهیم بنابراین تا اتمام مقاله همراه ما باشید‌.

طرز تهیه ۴ نوع ژله برای شب یلدا

ژله های شب یلدا را متناسب با این شب به شکل های هندوانه، انار و معمولا از رنگ قرمز، سفید و سبز استفاده می کنند. در ادامه این مطلب طرز تهیه ۴ نوع ژله برای شب یلدا به شما آموزش خواهیم داد.

۱- طرز تهیه ژله انار برای شب یلدا

طرز تهیه ژله انار برای شب یلدا

یکی از ژله های پرطرفدار و خوش طعم مخصوص شب یلدا ژله انار است و به علت طعم فوق‌العاده و رنگ آن مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

مواد لازم

  • پودر ژله انار یک عدد
  • دانه انار به مقدار دلخواه
  • آب جوش یک لیوان و آب سرد یک لیوان

طرز تهیه

ابتدا ژله را با یک لیوان آب جوش داخل کاسه شیشه ای یا چینی روی کتری می گذاریم تا با بخار کتری تمام ذرات ژله به خوبی حل شوند و سپس ژله را از روی حرارت کتری بر می داریم تا کمی خنک شود سپس یک لیوان آب سرد و دانه های انار را به ژله اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم.

در این مرحله ژله را به قالب یا قالب های مورد نظر منتقل کنید و درون یخچال قرار دهید تا کاملا ژله ببندد.

۲- طرز تهیه ژله هندوانه برای شب یلدا

طرز تهیه ژله هندوانه برای شب یلدا

یکی از محبوب ترین ژله ها برای سفره شب یلدا، ژله هندوانه است و به دلیل شباهت آن به هندوانه بسیار مورد توجه است.

مواد لازم

  • ژله قرمز و ژله سبز و ژله آلوئه ورا هر کدام یک عدد
  • بستنی ۵ قاشق غذاخوری و شکلات اشکی یک الی دو قاشق غذاخوری
  • آب جوش سه لیوان و آب سرد به مقدار کافی

طرز تهیه

۱- قبل از هرکاری ابتدا قالب ناودونی را با کمی روغن مایع چرب کنید و ۳۰ تا ۴۰ دقیقه درون فریزر قرار دهید.

۲- پودر ژله قرمز را درون یک ظرف مناسب بریزید و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و روی حرارت کتری بن ماری کنید تا ذرات ژله به خوبی در آب جوش حل شوند وقتی که ذرات ژله حل شدند ظرف را از روی کتری بردارید تا خنک شود سپس یک لیوان آب سرد هم به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

۳- در این مرحله ژله قرمز را به قالب ناودونی منتقل کنید و در یخچال قرار دهید تا ژله نیم بند شود. در ادامه کار یک لیوان آب جوش به ژله آلوئه ورا اضافه کنید و روی بخار کتری قرار دهید وقتی  ذرات آن کاملا حل شوند ظرف را از روی کتری بردارید تا خنک شود سپس یک چهارم لیوان آب سرد به آن بیفزایید و دو قاشق بستنی هم به کاسه اضافه و خوب هم بزنید.

۴- اکنون ژله قرمز نیم بند را از یخچال خارج کنید و ژله آلوئه ورا را روی آن بریزید و قالب را به مدت نیم ساعت درون یخچال قرار دهید‌.

۵- در این فاصله ژله سبز را هم با یک لیوان آب جوش درون یک کاسه مناسب با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و روی بخار کتری بن ماری کنید زمانی که ذرات ژله کاملا حل شدند اجازه دهید کمی خنک شود و یک چهارم لیوان آب سرد به آن بیفزایید و هم بزنید سپس ۳ قاشق غذاخوری بستنی هم به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

۶- وقتی که ژله آلوئه ورا هم نیم بند شد، ژله سبز رنگ را روی آن بریزید و سه تا چهار ساعت زمان دهید ژله داخل یخچال بماند تا سفت شود. بعد از گذشت سه الی چهار ساعت ژله را از یخچال خارج کنید.

۷- در مرحله آخر لبه های ژله را با کمک یک چاقو از قالب جدا کنید و ظرف سرو را کمی خیس کنید که ژله به آن نچسبد سپس ژله را از قالب خارج کنید و به ظرف سرو منتقل کنید و با استفاده از یک چاقوی کاملا تیز برش بزنید و با شکلات های اشکی تزیین کنید.

۳- طرز تهیه ژله چند رنگ برای شب یلدا

طرز تهیه ژله چند رنگ برای شب یلدا

اگر تصمیم دارید یک ژله فانتزی برای سفره یلدایتان آماده کنید ژله چند رنگ را فراموش نکنید می توانید این ژله را با مغزیجات یا تکه های میوه تزیین کنید.

مواد لازم

  • پودر ژله در چند رنگ دلخواه
  • چهار لیوان آب جوش
  • آب سرد به مقدار لازم

طرز تهيه

۱- پودر هر کدام از این ژله ها را به طور جداگانه با آب جوش مخلوط کنید و روی بخار کتری قرار دهید تا کاملا ذرات ژله در آن حل شوند سپس آب سرد به آنها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید .

۲- ژله های حل شده را جداگانه در قالب های مورد نظر بریزید و درون یخچال قرار دهید تا سفت شوند. وقتی ژله ها سفت شدند آنها را از یخچال بیرون بیاورید و از قالب خارج کنید و کنار هم قرار دهید.

۴- طرز تهیه ژله پرتقال با تکه های میوه

طرز تهیه ژله پرتقال با تکه های میوه

یکی دیگر از ژله هایی که می توانید با پودر ژله و میوه های فصل برای شب یلدا آماده کنید ژله پرتقال با تکه های میوه است. برای سرو راحت حتما از میوه های نرم و رسیده استفاده کنید.

مواد لازم

  • ژله پرتقال یک عدد
  • میوه به دلخواه (کیوی، موز و …)
  • آب جوش یک لیوان و آب سرد یک لیوان

طرز تهیه

۱- هر نوع میوه ای که قصد دارید در ژله استفاده کنید آن را خوب بشویید و به صورت منظم برش بزنید. اگر میوه شما دارای هسته بود، هسته آن را حتما خارج کنید.

۲-  ابتدا یک بسته پودر ژله پرتقال را با یک لیوان آب جوش درون یک کاسه مناسب ریخته و روی بخار کتری کاملا بن ماری کنید‌. پس از حل شدن ژله آن را از روی حرارت کتری بردارید تا کمی خنک شود سپس یک لیوان آب سرد را نیز به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

۳- در این مرحله قالب ژله را کمی چرب کنید طوری که براق شود. سپس یک ردیف میوه کف قالب بچینید و کمی از مایع ژله روی میوه ها بریزید تا روی آنها را بپوشاند و در یخچال قرار دهید تا نیم بند شود.

۴- اکنون قالب را از یخچال خارج کنید و یک ردیف میوه روی ژله بچینید تا ظرف تقریبا از میوه پر شود و باقی ژله را دوباره کمی روی بخار کتری بن ماری کنید تا مجدد روان شود و آن را روی میوه ها بریزید و در یخچال قرار دهید تا کاملا سفت شود.

۵- پس از سه الی چهار ساعت ژله شما کاملا سفت می شود پس از این مدت قالب را از یخچال بیرون بیاورید و به مدت ۱۵ ثانیه درون آب جوش قرار دهید و ظرف سرو را روی قالب قرار دهید و ژله را برگردانید. ژله پرتقال شما با تکه های میوه رنگارنگ آماده است.

جمع بندی

در این مقاله از کارمادیو طرز تهیه ۴ مدل ژله برای شب یلدا را به شما آموزش دادیم‌. این ژله ها را می توانید در شب یلدا آماده کنید و از طعم آنها در کنار خانواده و میهمانان خود لذت ببرید‌. پیشنهاد میکنیم مقاله نماد و لیست خوراکی های شب یلدا + لیست وسایل و میوه ها را هم از سایت ما برای کسب اطلاعات بیشتر جهت آماده شدن شب یلدا مطالعه کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا