آشپزی

طرز تهیه ترشی انبه بندری + نکات و ترفند های طلایی

ترشی ها از چاشنی های پر طرفدار در بین ما ایرانی هاست. خیلی از ما با وجود چاشنی هایی همچون ترشی، شور و… میل بیشتری به غذا خوردن پیدا می کنیم. ترشی انبه از ترشی هایی است که از گذشته در کشور هایی مانند هند، پاکستان و ایران تهیه می شد.

ترشی انبه با طعم بسیار لذیذ و متفاوتیش دستور تهیه آسانی دارد که در ادامه این مطلب از سایت کارمادیو، طرز تهیه این ترشی را به همراه نکات مهم در تهیه آن خواهیم گفت. اگر شما هم دوست دارید آن را در خانه تهیه کنید، همراه ما باشید.

ترشی انبه

برای تهیه این ترشی سنتی خوشمزه، تکه های انبه را به همراه ادویه های مخصوص و سرکه در یک ظرف بزرگ قرار می دهند. طعم ترشی انبه به ادویه ها و حتی منطقه بستگی دارد که در اغلب مناطق از جمله جنوب، به صورت تند آن را درست می کنند. بنابراین به روش های مختلفی می توان ترشی انبه را تهیه کرد. در ادامه موارد لازم ترشی انبه نوشته شده است.

مواد مورد نیاز ترشی انبه + ادویه

  • 4 عدد انبه سفت
  • 4 حبه سیر
  • 3 قاشق غذا خوری سس تمر هندی
  • 1 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی
  • ادویه (زردچوبه، گلپر، نمک، فلفل قرمز) به مقدار لازم
  • 2 لیوان سرکه سفید
  • 1 عدد لیمو ترش
  • نصف قاشق غذا خوری سیاه دانه
  • نصف قاشق غذا خوری تخم گشنیز

آماده کردن این ترشی قرار است فقط 15 دقیقه از وقت شما را بگیرد. پس اگر مواد اولیه اش را تهیه کردید، همین  حالا می توانید دست به کار شوید.

طرز تهیه ترشی انبه به روش بندری

مرحله اول

انبه ها را خرد کنید و در یک ظرف نسبتا بزرگ بریزید. اندازه هر تکه به نظر و سلیقه شما بستگی دارد. روی آن ها آب لیمو ترش تازه بریزید و اجازه دهید دقایقی بماند.

مرحله دوم

سرکه سفید را در یک قابلمه با اندازه متوسط بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید با به جوش بیاید. سپس ر گوجه فرنگی و سس تمر هندی را اضافه کنید و به خوبی با هم مخلوط کنید.

مرحله سوم

سیر و ادویه ها ( بجز نمک ) و تخم گشنیز و سیاه دانه را نیز به سرکه اضافه کنید و هم بزنید. باید حدود 5 دقیقه روی شعله ملایم باشند تا بجوشند و به خوبی با هم ترکیب شوند.

مرحله چهارم

حالا نوبت انبه هاست و باید انبه ها را به مخلوط سرکه و ادویه ها بیفزایید. نمک را نیز در این مرحله اضافه کنید تا 10 دقیقه روی شعله ملایم باشند. در این فاصله کمی از آن را بچشید و در صورت لزوم، مقدار ادویه ها را افزایش دهید.

مرحله پنجم

پس از گذشت 10 دقیقه، زیر قابلمه را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود. سپس ترشی را در یک ظرف شیشه ای مناسب بریزید. حواستان باشد که سرکه حتما روی انبه ها را بپوشاند.

ظرف ترشی را در مکانی خنک و به دور از نور آفتاب نگه داری کنید. پس از گذشت یک روز ترشی شما آماده سرو است. این مقدار ترشی تقریبا برای 20 نفر کفایت می کند.

نکات مهم و قابل توجه در تهیه ترشی انبه

  1. دقت کنید انبه باید سفت و حتما رسیده باشد. از انبه های له شده یا دارای زدگی بهتر است استفاده نکنید.
  2. اندازه تکه های انبه همان طور که گفتیم دست خودتان است اما اگر آن را به تکه های مربع و کوچک خرد کنید، چاشنی ها بهتر به خورد آن رفته و طعم ترشی بیشتر احساس می شود.
  3. می توانید انبه را بدون خرد کردن با پوست نیز ترشی بیاندازید. برای این کار بهتر است از انبه های کوچک تر استفاده شود.
  4. فلز با سرکه واکنش می دهد. پس حتی الامکان از قاشق فلزی در هم زدن ترشی استفاده نکنید و همچنین دقت کنید در ظرف ترشی فلزی نباشد.
  5. تنظیم ادویه ها به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارید. اما در این ترشی به طور معمول فلفل بیشتری استفاده می شود و طعم تندی اش غالب است.
  6. اگر سس تمر هندی در دسترس نداشتید، می توانید از تمر هندی هم استفاده کنید. به این صورت که تمر هندی را در آب جوش حل کنید و آن را از صافی رد کنید و از آن استفاده کنید.
  7. تخم گشنیز ها را له کنید تا عطر و طعم بیشتری به ترشی بدهد.
  8. یک روز پس از آماده کردن ترشی می توانید کنار غذا سرو کنید. اما اگر بخواهد بیشتر جا بیفتد و طعم بهتری پیدا کند بهتر است یک ماه به آن فرصت دهید و صبر کنید.

ترشی انبه

خواص ترشی انبه

منبع آنتی اکسیدان

انبه ها بدلیل اینکه به صورت خام تبدیل به ترشی شده اند و پخته شده نیستند، دارای آنتی اکسیدان بالا هستند که از بدن در برابر آسیب ها و بیماری ها و پیری جلوگیری می کند و حتی ضد سرطان است.

ویتامین ها و مواد مغذی

انبه دارای ویتامین سی، کا، ب و فیبر زیاد است که اختلالات خونی را برطرف کرده و سیستم ایمنی را تقویت می کنند. با تقویت سیستم ایمنی، بد در برابر بیماری های عفونی و ویروسی مقاوم می شود.

کاهش وزن

در صورتی که ترشی انبه را به صورت متعادل مصرف کنید، می تواند در کاهش وزن شما موثر باشد. موادی که در این ترشی به کار رفته به چربی سوزی کمک می کند و به دلیل داشتن فیبر زیاد عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. معده شما با مصرف ترشی انبه برای مدت تقریبا طولانی سیر می ماند و به این ترتیب از پر خوری جلوگیری می شود.

تقویت پوست و مو

ویتامین های موجود در ترشی انبه، برای کلاژن سازی، حفظ لطافت پوست و رشد و تقویت مو بسیار مفید است.

هضم بهتر غذا

ترشی انبه حرکات روده و عملکرد دستگاه گوارش را به خوبی تنظیم می کند. به کمک آنزیم ها، اختلالات گوارشی درمان شده و به درمان یبوست نیز بسیار کمک میکند.

کلام آخر

در مقاله بالا طرز تهیه ترشی انبه و نکات لازم برای آماده کردن این ترشی گفته شد. علاوه بر آن خواص ترشی انبه را نیز بیان کردیم. شما نیز این ترشی ساده و متفاوت را درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید. پیشنهاد میکنیم مقاله طرز تهیه آبلیمو طبیعی در منزل + آموزش گرفتن تلخی و جلوگیری از کپک زدن را از دست ندهید و آبلیمو را بصورت ارگانیک تهیه کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا