خودرو

ایلان ماسک از روباتاکسی خودران تسلا Cybercab رونمایی کرد

به گزارش کارمادیو، تسلا Cybercab رونمایی شد. ایلان ماسک، مدیرعامل پرآوازه تسلا، دیشب در رویدادی هیجان‌انگیز که در استودیوی فیلم‌سازی برادران وارنر در بربنک کالیفرنیا برگزار شد، از خودروی الکتریکی جدید تسلا Cybercab با تمرکز ویژه بر رانندگی خودران رونمایی کرد. تسلا Cybercab خودرویی خودران و فاقد فرمان و پدال است که طراحی آینده‌نگرانه‌ای با درهای پروانه‌ای و کابین کوچکِ دو نفره دارد.

ماسک اعلام کرد که این خودرو برای شارژ شدن از سیستم شارژ القایی بی‌سیم بهره می‌برد و نیازی به اتصال فیزیکی ندارد.

مدیرعامل تسلا در این مراسم با نمایش ۲۰ دستگاه از تسلا Cybercab، حضار را شگفت‌زده کرد. او مدعی شد که خودروهای خودران ۱۰ تا ۲۰ برابر ایمن‌تر از خودروهای با راننده‌ی انسانی هستند و هزینه‌ی عملیاتی آن‌ها به ازای هر مایل (۱٫۶۱ کیلومتر)، تنها ۰٫۲۰ دلار خواهد بود؛ در مقایسه با هزینه‌ی ۱ دلاری اتوبوس‌های شهری. وی همچنین اعلام کرد که قیمت تسلا Cybercab کمتر از ۳۰,۰۰۰ دلار خواهد بود.

تسلا Cybercab

ماسک با تأکید بر اهمیت این نوآوری گفت:

این اتفاق بسیار بزرگی است. تسلا Cybercab جان بسیاری را نجات خواهد داد و از صدمات فیزیکی جلوگیری خواهد کرد.

او همچنین از برنامه‌ی تسلا برای راه‌اندازی سیستم رانندگی کاملا خودکار (FSD) بدون نظارت در تگزاس و کالیفرنیا در سال آینده، با استفاده از خودروهای مدل ۳ و مدل Y خبر داد و افزود که تولید انبوه سایبرکب تا قبل از سال ۲۰۲۷ آغاز خواهد شد.

تسلا در مسیر تحول: تسلا Cybercab

تسلا Cybercab

ماسک در تلاش است تا تمرکز تسلا را از تولید و فروش خودروهای الکتریکی به سمت تولید ربات و هوش مصنوعی تغییر دهد. ارزش بازار تسلا تقریبا با مجموع ارزش تمام خودروسازان جهانی برابری می‌کند و بخش بزرگی از قیمت سهام این شرکت، بر پایه‌ی وعده‌ی چندین ساله‌ی ماسک برای حل چالش رانندگی خودران و عرضه‌ی خودرویی انقلابی است که بتواند به‌طور مستقل در هر مکانی رانندگی کند.

با وجود سابقه‌ی ماسک در غلبه بر چالش‌ها، کارشناسان حوزه‌ی خودروهای خودران، رویکرد تسلا به این فناوری، به‌ویژه تمرکز این شرکت بر سیستم‌های کمک‌راننده‌ی پیشرفته‌ی سطح ۲ مانند اتوپایلوت و FSD (تحت نظارت)، را زیر سوال می‌برند.

این سیستم‌ها که کاملا خودران نیستند و نیازمند هوشیاری راننده هستند، علی‌رغم قابلیت‌های چشمگیر، گاهی اوقات خطاهای جدی مرتکب می‌شوند.

در اوایل سال جاری، یک موتورسوار ۲۸ ساله توسط راننده‌ی تسلا که گفته می‌شود از FSD استفاده می‌کرده، کشته شد. در پی افزایش نظارت‌های دولتی بر ادعاهای تسلا در مورد قابلیت‌های خودران، این شرکت مجبور به فراخوان هر دو سیستم کمک‌راننده‌ی خود شده است.

تسلا Cybercab

در این رویداد، ماسک بر صرفه‌جویی در زمان به‌عنوان مزیت اصلی خودروهای خودران تأکید کرد و گفت:

به زمان انباشته‌ای که مردم در خودرو سپری می‌کنند فکر کنید، زمانی که می‌توانند پس بگیرند و صرف مطالعه، تماشای فیلم یا انجام کارهای دیگر کنند.

بااین‌حال، تسلا Cybercab در مقایسه با شرکت‌هایی مانند Waymo و Cruise که میلیون‌ها مایل آزمایش جاده‌ای با خودروهای بدون راننده‌ی خود انجام داده‌اند، عقب‌تر است. تاکسی‌های رباتیک با چالش‌هایی مانند مسدود شدن خودروها، ترافیک و حتی چندین مورد جراحت مواجه بوده‌اند.

نهادهای نظارتی ایمنی فدرال در حال بررسی چندین شرکت بزرگ هستند تا مشخص کنند که آیا فناوری به‌کاررفته در این خودروها ایمن است یا نه. خانواده‌های رانندگان تسلا که در تصادفات مربوط به اتوپایلوت کشته شده‌اند، از این شرکت به دلیل مرگ غیرقانونی شکایت کرده‌اند.

همانطور که گفتیم، ایلان ماسک وعده داده تولید خودرو تسلا Cybercab را از سال ۲۰۲۶ آغاز کند ولی ممکن است تاریخ تولید آن تا ۲۰۲۷ به تعویق بیفتد. اما با توجه به اینکه تسلا در زمینه‌ی خوش‌قولی برای تاریخ تولید سابقه‌ی خیلی خوبی ندارد، باید ببینیم که آیا این وعده‌ها برای تسلا Cybercab عملی می‌شود یا نه. برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار و مقالات تکنولوژی، کارمادیو را دنبال کنید.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

منبع
digikala

نوشته های مشابه

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
3 روز قبل

جالبه کار های ایلان ماسک

دکمه بازگشت به بالا