خواندنی

آیا وارد شدن ضربه به سر پس از کاشت مو خطرناک است؟

کاشت موی طبیعی یک راه‌حل دائمی برای از بین بردن مشکل ریزش مو است که عوارض بسیار کمی دارد. با این حال رعایت نکردن برخی از توصیه‌ها و مراقبت‌های پس از کاشت مو باعث می‌شود که شدت این عوارض زیاد شده و در نتیجه گرافت‌های کاشته شده آسیب ببینند. این مراقبت‌های پس از کاشت مو دربرگیرنده تمامی جنبه‌های زندگی فرد مانند استحمام، دوش گرفتن، خوابیدن، رابطه زناشویی و حتی الگوی تغذیه‌ای هستند. علاوه بر این موارد به طور اکید توصیه می‌شود که پس از کاشتن موها باید از وارد شدن هرگونه ضربه به سر جلوگیری کنید. اما سوال اینجا است که تا چه زمانی وارد شدن ضربه به موهای کاشته شده می‌تواند خطرناک باشد؟ آیا هر ضربه‌ای با هر شدتی باعث آسیب زدن به گرافت‌ها می‌شود؟

چه ضربه‌هایی پس از کاشت مو خطرناک هستند؟

برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم که کدام ضربه‌ها پس از کاشت مو خطرناک هستند، اولین موردی که باید بررسی شود، زمان وارد شدن ضربه است. زیرا با گذشت زمان رفته‌رفته استحکام گرافت‌های کاشته شده بیشتر می‌شود و ضربه‌های واردشده فشار کمتری به آن‌ها وارد خواهد کرد. با توجه به این موضوع، ضربه‌های خطرناک در بازه‌های زمانی مختلف از قرار زیر هستند:

3 روز پس از کاشت مو

در بازه زمانی 3 روز پس از کاشت مو، گرافت‌ها هنوز در جای خود محکم نشده‌اند و کمترین فشاری می‌تواند باعث جابجایی آن‌ها و یا حتی خارج شدن پیوندها از جای خود شود. در این زمان معمولا اثر داروهای بی‌حسی هنوز به طور کامل از بین نرفته است. به همین دلیل ممکن است که شما شدت ضربه‌ای را که به سرتان وارد شده است حس نکرده و آن را نادیده بگیرید. اما باید بدانید که در برخی موارد حتی فشار بسیار کمی مانند یک نوازش ساده می‌تواند به موهای تازه کاشته شده آسیب بزند.

به همین دلیل در این مدت باید کاملا حواستان را جمع کنید تا در حین عوض کردن پانسمان، شستشو یا خوابیدن هیچ ضربه‌ای به سر وارد شود. در بازه زمانی 3 روزه، ضربه‌هایی مانند خوردن توپ به سر و یا خوردن سر به میله، حتی اگر باعث خونریزی، کبودی و ورم نشوند، می‌توانند به طور کامل گرافت‌های کاشته شده را از بین ببرند. بنابراین باید در این 3 روز از موهای خود به خوبی مراقبت کنید تا فولیکول‌ها بتوانند وارد مرحله رشد شوند.

۴ تا ۱۰ روز پس از کاشت مو

پس از اینکه از بازه زمانی 3 روزه طی شد، می‌توان گفت که از حساسیت فولیکول‌ها کاسته شده است. اما باید بدانید که حتی با وجود گذشت 10 روز هم گرافت‌های کاشته شده به مرحله‌ای نرسیده‌اند که بتوان گفت ضربات واردشده آسیبی به آن‌ها وارد نخواهد کرد. در بازه زمانی 3 تا 10 روز پس از کاشت مو، هنوز هم باید مراقب باشید که هیچ فشاری به موها وارد نشود. به ویژه ضربه‌ها و فشارهایی که باعث خونریزی می‌شوند، بسیار خطرناک خواهند بود. هرچند این خونریزی جزئی باشد، باز هم این احتمال وجود دارد که فولیکول‌ها آسیب دیده و نتوانند چرخه رشد خود را طی کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در این بازه زمانی هم به همان اندازه مراقب باشید که در 3 روز اول مراقبت کرده‌اید. پس دقت کنید که تا 10 روز پس از کاشت مو، در حین عوض کردن پانسمان، خوابیدن و استحمام هیچ فشاری به فولیکول‌ها وارد نشود. همچنین باید دقت کنید که در این زمان ورزش‌های سنگین انجام نداده و سر خود را به مدت طولانی خم نکنید.

10 روز تا 1 ماه

زمانی که 10 روز از کاشت مو گذشت، می‌توان گفت که ریسک وارد شدن آسیب به گرافت‌های کاشته شده تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. در این مدت دیگر ضربه‌های خفیفی که در حین خوابیدن یا شستن موها ممکن است به موهای کاشته شده وارد شوند، خطرناک نخواهد بود. هرچه مدت بیشتری از کاشت مو گذشته و به یک ماه نزدیک‌تر شویم، گرافت‌ها استحکام بیشتری پیدا کرده و در برابر ضربه‌های خفیف مقاوم‌تر می‌شوند. به همین دلیل مواردی که خونریزی، کبودی یا ورم را به دنبال ندارند، خطرناک نخواهند بود. اما اگر در اثر وارد شدن ضربه به ناحیه کاشت، دچار خونریزی شدید یا اینکه پس از ضربه، تورم یا کبودی ایجاد شد؛ باید نگران آسیب دیدن گرافت‌ها باشید. زیرا این نشانه‌ها معمولا به دلیل ایجاد یک شکاف یا وارد شدن آسیب جدی به آن ناحیه ایجاد می‌شوند و این موضوع می‌تواند مقاومت گرافت‌های کاشته شده را کاهش دهد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود در این بازه زمانی هرگز ورزش‌هایی مانند کاراته، تکواندو، جودو، کشتی، ورزش‌های توپی و فعالیت‌هایی که احتمال آسیب دیدن سر در آن‌ها وجود دارد، انجام ندهید.

کاشت موی طبیعی

1 تا 6 ماه

پس از گذشت یک ماه از کاشت مو دیگر تقریبا نیازی نیست که از بابت وارد شدن ضربه به سر نگران باشید. در این بازه زمانی ضربه‌هایی مانند خوردن توپ به سر نمی‌تواند آسیبی به گرافت‌ها وارد کند. حتی خوردن سر به میله هم در صورتی که خونریزی به دنبال نداشته باشد، اصلا جای نگرانی ندارد. در بازه زمانی 1 تا 6 ماه پس از کاشت موها تنها باید مراقب ضربه‌هایی باشید که ممکن است خونریزی‌های شدید و کبودی و تورم گسترده را به دنبال داشته باشند. برای مثال تصادف‌های خطرناک یا سقوط از ارتفاع می‌تواند سلامت و استحکام گرافت‌های کاشته شده را به خطر بیندازد. البته توصیه می‌شود که در صورت وارد شدن ضربه‌هایی که خونریزی‌های جزئی هم به دنبال داشته‌اند، حتما به پزشک خود مشورت کرده و محل ضربه را به او نشان دهید. به این ترتیب می‌توانید از سلامت فولیکول‌ها مطمئن شوید.

پس از وارد شدن ضربه به سر پس از کاشت مو باید چه کار کرد؟

همان‌طور که گفتیم شدت آسیب حاصل از این ضربه، به زمان گذشته شده از کاشت مو و شدت ضرب بستگی دارد. در 10 روز اول در صورت وارد شدن هر ضربه‌ای، حتما باید به پزشک برای معاینه‌های بیشتر مراجعه کنید. در بازه زمانی 10 روز تا 1 ماه تنها ضربه‌های منجر به توزم یا خونریزی نیاز به معالجه پزشک دارند. اما در مورد ضربه‌های خفیف هم بد نیست که با پزشک خود مشورت کنید. اما پس از گذشت 1 ماه تنها برای بررسی اثر ضربه‌هایی که خونریزی، کبودی یا تورم به دنبال داشته‌اند، نیاز به معالجه پزشک وجود دارد.

آیا می‌توان گرافت‌های آسیب دیده پس از ضربه را بلافاصله ترمیم کرد؟

گرافت‌هایی که پس از وارد شدن ضربه به سر به طور کامل از بین رفته‌اند، بلافاصله قابلیت ترمیم ندارند. زیرا بهترین زمان برای ترمیم کاشت مو حدود یک سال پس از آن است.

از چه زمانی پس از کاشت مو می‌توان در حین شستشو موها را لمس کرد؟

پس از گذشت ده روز از کاشت مو می‌توانید در حین شستن موها آن‌ها را به طور آهسته ماساژ دهید. در این زمان ممکن است که ساقه موها به همراه پوست‌های ایجادشده بر روی سر بریزند که جای نگرانی ندارد.

ضربه واردشده به سر پس از کاشت مو چه زمانی اثر خود را نشان می‌دهد؟

ضربه‌های شدیدی که باعث خونریزی، کبودی یا ورم می‌شوند، معمولا اثرات خود را به‌صورت آنی نشان می‌دهند. اما پس از گذشت ده روز، نمی‌توان به طور قطع درباره اثر ضربه‌هایی که باعث بروز این عوارض نشده‌اند، نظر داد. در چنین مواردی معمولا توصیه می‌شود که تا دو ماه پس از کاشت صبر کنید تا دوره شوک و ریزش موها پس از کاشت مو تمام شود. پس از این مدت می‌توان گفت که آیا ضربه باعث از بین رفتن گرافت‌ها شده است یا خیر؟

4.7/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا