خواندنی

چگونه عذرخواهی کنیم؟ نکاتی برای تاثیرگذاری بیشتر عذرخواهی

بسیاری از ما هر روز دچار اشتباهات احتمالی می شویم که ممکن است فرد و یا افرادی را از نزدیکان خود برنجانیم، در مواجهه با اشتباهات به دو دسته از افراد برخورد خواهیم کرد دسته ای که همیشه حق به جانب هستند و اشتباهشان را نمی پذیرند و دسته ای که به فکر جبران خطای خود هستند.

اگر شما جز افراد دسته دوم هستید در این مقاله از کارمادیو همراه ما باشید تا مراحل مهم یک عذرخواهی را با هم مرور کنیم.

عذرخواهی چیست؟

عذرخواهی یک بیانیه می باشد که دو عنصر کلیدی دارد، این دو عنصر به شرح زیر هستند.

  1. نشان دهنده این است که در مورد اعمالتان شرمنده هستید.
  2. نشان دهنده صدمه ای است که اقدامات شما باعث آسیب به شخص دیگری شده است.

ما با عذرخواهی کردن تنش را آرام و روابط خود با دیگران را ترمیم می کنیم، اشتباه خود را قبول می کنیم و برای جبران آن می کوشیم.

چرا عذرخواهی لازم است؟

برخلاف تصور برخی افراد عذرخواهی ضعف نیست بلکه یک جسارت و شهامت است، با عذرخواهی به این دستاوردها خواهید رسید‌.

۱- حفظ و دوام رابطه

عذرخواهی باعث ایجاد صمیمیت بیشتر و در نتیجه حفظ و دوام رابطه خواهد شد، چه بسیار بحث ها و دعواهایی که که فقط به یک عذرخواهی ساده نیاز است تا تمام شوند، ولی به علت لجبازی، غرور، خودخواهی و … این اتفاق نمی افتد‌.

برای حفظ و دوام رابطه باید گذشت داشته باشید، یکی از مصداق های گذشت این است که شهامت عذرخواهی داشته باشید.

۲- آسودگی وجدان

هنگامی که اشتباهی را مرتکب می شویم ولی حاضر به معذرت خواهی نیستیم در این صورت وجدان ما آسوده نیست، با یک عذرخواهی ساده و در عین حال صحیح می توانیم آسودگی وجدان داشته باشیم.

بنابراین اگر با یک حرف یا یک اقدام اشتباه طرف مقابل را رنجاندیم باید از او عذرخواهی کنیم تا هم وجدان خودمان آسوده باشد و هم رنجش خاطر او را برطرف کنیم.

۳- حفظ پرستیژ و برند شخصی

حتما بارها و بارها دیده اید که سلبریتی ها و هنرمندانی که اشتباهی می کنند، نه تنها با غرور بیجا و وقیحانه عذرخواهی نمی کنند بلکه محبوبیت خود را نیز از دست می دهند ولی افرادی که صادقانه عذرخواهی می کنند بسیار مورد قبول همه قرار می گیرند.

با عذرخواهی نه تنها ضعیف و کوچک دیده نمی شوید بلکه شخصی با شهامت هم به نظر خواهید رسید.

۴- حل سوتفاهم های احتمالی

یکی از اصلی ترین و مهم ترین فواید عذرخواهی حل سوتفاهم های احتمالی است، با عذرخواهی آتش شعله ور بحث ها و دعواها فروکش می کند و باعث برقراری ایجاد صمیمیت بیشتر نیز می شود.

چگونه عذرخواهی کنیم؟

چگونه عذرخواهی کنیم؟

عذرخواهی نه تنها ما را کوچک نمی کند بلکه نشان دهنده جسارت و شهامت ماست، افرادی که خودشیفته هستند یا عزت نفس پایینی دارند عذرخواهی ‌کردن را نیز نشانه ضعف می دانند اما بی شک عذرخواهی عواقب و نتایج خوبی دارد که در قسمت قبل به آنها اشاره کردیم.

اکنون برای چگونگی یک عذرخواهی خوب و موثر مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مسئولیت کار خود را بر عهده بگیرید

کسانی که مسئولیت خطا و اشتباه خود را می پذیرند، به زودی از آن خطا و اشتباه درس و تجربه می گیرند افراد خودشیفته و دارای اعتماد به نفس کاذب و مغرور هرگز از خطا و اشتباه خود درس نمی گیرند چون آن را نمی پذیرند‌.

به عنوان مثال بهتر است به جای جمله ” ببخشید شوخی کردم ” جمله ” متاسفم که باعث رنجش شما شدم ” را به کار ببرید چرا که با این کار مسئولیت پذیری و تعهد خود را نشان می دهید و طرف مقابل متوجه می شود که شما از رنجش او کاملا آگاه هستید.

مرحله دوم: ابراز پشیمانی

اگر واقعا از گفته یا اقدام خود پشیمان هستید و رنجور و ناراحت هستید، باید ابراز پشیمانی کنید البته نه با حرف و کلام بلکه باید از ته دل خود پشیمان باشید و در صدد جبران آن باشید، در اینجا پشیمانی بدین معنی است که اگر به گذشته برگردید هرگز آن خطا را تکرار نخواهید کرد  و یا در آینده آن اشتباه را مرتکب نخواهید شد.

بهتر است با صراحت به شخص مقابل بگویید ” اگر به گذشته برگردم، این اشتباه را تکرار نخواهم کرد” با این کار طرف مقابل شما متوجه می شود که شما از کار خود راضی نیستید و آرامش پیدا می کند.

مرحله سوم: شخصا عذرخواهی کنید

هنگام عذرخواهی فقط خودتان این کار را انجام دهید و هیچ کس دیگری را واسطه قرار ندهید چرا که با انجام این کار شانس کمتری برای بخشیده شدن دارید، همچنین واسطه کردن شخص دیگری نشان از غرور و تکبر است و کم ارزش بودن شخص مقابل برای شماست.

مرحله چهارم: به جای دفاع آگاهی خود را نشان دهید

بسیار مهم است که شخص مقابل متوجه شود که ما به اشتباه خود آگاه هستیم اگر جهت پذیرش مسئولیت اشتباه خود بگویید ” من به فکر خودت بودم که فلان کار یا فلان حرف را زدم ” شخص مقابل خودخواهی شما را برداشت می کند.

در عوض بگویید “من می دانم که باعث ناراحتی شما شدم اما قصدم کمک به شما بود” در نتیجه شخص مقابل متوجه می شود که به اشتباه خود آگاه هستید و قصد بدی نداشتید.

مرحله پنجم: جبران اشتباه

برای اینکه حسن نیت خود را به شخص مقابل نشان دهید باید بداند که به فکر جبران خطای خود هستید، در این مرحله بهتر است جبران اشتباه را طور حقیقی نشان دهید بنابراین در این مرحله به جای اینکه صحبت کنید، بهتر است که عمل کنید.

نکاتی برای تاثیرگذاری بیشتر عذرخواهی

به غیر از مطالب فوق لازم است به نکاتی که در این قسمت ذکر می کنیم، دقت کنید تا معذرت خواهی شما موثرتر باشد.

نکته اول: همیشه سعی کنید در موقع عذرخواهی با طرف مقابل ارتباط چشمی برقرار کنید و با نگاهی صمیمانه و حاکی از پشیمانی به چشم های او نگاه کنید.

نکته دوم: زبان بدن شما باید صمیمانه باشد نباید حالت تهاجمی یا تدافعی مثل مشت کردن دست ها یا دست به سینه ایستادن که نشانه تهاجم یا تدافع است، به خود بگیرید‌.

نکته سوم: اگر می توانید طرف مقابل را آغوش کنید چرا که در آغوش گرفتن طرف مقابل نشانه ای قوی برای پایان تنش و اثربخشی بیشتر عذرخواهی خواهد سد.

نکته چهارم: یک مکان مناسب برای مثلا یک مکان خصوصی برای عذرخواهی انتخاب کنید تا تمرکز هر دو نفر شما بیشتر باشد.

نکته پنجم: برای اینکه متوجه شوید طرف مقابل شما واقعا از چه چیزی رنجیده، شنونده خوبی باشید حرف هایش را خوب بفهمید و برای عذرخواهی عجله نکنید ابتدا او را کاملا درک کنید و حرفهایش را با دقت گوش کنید.

جمع بندی

در این مقاله از کارمادیو به سوال چرا عذرخواهی لازم است؟ و چگونه عذرخواهی کنیم؟ به صورت کامل پاسخ دادیم، همچنین نکاتی برای تاثیرگذاری بیشتر عذرخواهی را ذکر کردیم تا بتوانید با توجه به این مطلب معذرت خواهی درست و اصولی را یاد بگیرید تا سو تفاهمات بین شما رفع شود و در روابطتان صمیمیت جاری شود.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا