خواندنی

بلک فرایدی چیست؟ تاریخ جمعه سیاه در ایران

به گزارش کارمادیو، یکی از فرهنگ و رسوم کشور آمریکا، روز بلک فرایدی (Black Friday) است که به رسم هر سال، پس از مراسم روز شکرگزاری و پیش از عید کریسمس و سال نو، تمام فروشگاه‌ها و برندهای مطرح دنیا، محصولات خود را با چندین درصد تخفیف شگفت‌انگیزی به فروش می‌گذارند. در واقع طبق رسم و رسوم آمریکایی‌ها اولین روز پس از روز شکرگزاری که خود یک جشن و تعطیلاتی رسمی در ایالات متحده است، به عنوان روز خرید برای کریسمس تلقی می‌شود که امروزه تحت عنوان بلک فرایدی شهرت جهانی یافته است.

در روز حراج جمعه سیاه تمامی فروشگاه‌ها در سراسر ایالت متحده آمریکا آماده خدمت رسانی بوده و تمامی کالا‌های خود را با تخفیف بسیار بالایی به فروش می‌رسانند.

حتی در این روز برخی از فروشگاه‌ها کار خود را زودتر آغاز کرده و به محض پایان روز شکرگزاری فعالیت خود را شروع می‌کنند حراج بزرگ جمعه سیاه در ایران نیز تحت عنوان جمعه سیاه رواج یافته است و بسیاری از فروشگاه‌ها به خصوص فروشگاه اینترنتی بسیاری، از محصولات خود را تحت عنوان تخفیف بلک فرایدی سال ۲۰۲۲ ارائه می‌دهند.

تاریخچه بلک فرایدی Black Friday

تاریخچه بلک فرایدی Black Friday

رابطه روز شکرگزاری با خرید کریسمس در دهه 1930 به بحث و جدل منجر شد. فروشگاه‌های خرده‌فروشی دوست داشتند فصل خرید طولانی‌تری داشته باشند، اما هیچ فروشگاهی نمی‌خواست سنت شکنی کند و قبل از روز شکرگزاری شروع به تبلیغات کند.

به همین دلیل در سال 1939 رئیس جمهور فرانکلین دی .اکثر مردم تغییر رئیس جمهور را پذیرفتند، که بعداً با اقدام کنگره تقویت شد، اما بسیاری به جشن شکرگزاری در تاریخ سنتی ادامه دادند.

در سال 2015، Amazon.com اولین شرکتی بود که معاملات «جمعه سیاه در ماه جولای» را در آنچه «روز اول» نامیدند، ارائه داد و وعده‌های بهتری نسبت به جمعه سیاه داد. آمازون این رویه را در سال‌های 2016 و 2017 تکرار کرد و سایر شرکت‌ها شروع به ارائه معاملات مشابه کردند.

مارشال کوهن، تحلیلگر گروه NPD در سال 2020 ادعا کرد که جمعه سیاه به نفع خرید آنلاین رو به کاهش است و همه‌گیری COVID-19 این روند را تسریع کرده است. این بیماری همه گیر همچنین منجر به ارائه معاملات تعطیلات در مدت زمان طولانی تر، حتی در اوایل اکتبر شد.

افراد کمتری در جمعه سیاه 2020 شخصاً خرید کردند و بیشتر تجارت به صورت آنلاین انجام شد. شرکت تحقیقات بازار Numerator گفت که فروشندگان پوشاک، ابزار و سایر اقلامی که در طول قرنطینه غیرضروری در نظر گرفته می‌شوند، چندان تبلیغ نمی‌شوند، زیرا تولید کمتر به معنای در دسترس بودن کمتر برای فروش است.

Adobe Analytics گزارش داد که فروش آنلاین به 9 میلیارد دلار در سال 2020 رسیده است که 22 درصد بیشتر از سال قبل است. بر اساس گزارش RetailNext، ترافیک پیاده به فروشگاه ها در سال 2020 نسبت به سال گذشته 48 درصد کاهش یافته است، در حالی که Sensormatic Solutions کاهش 52 درصدی را گزارش کرده است.

تاریخ بلک فرایدی ۱۴۰۳ چه روزی است؟

تاریخ بلک فرایدی ۱۴۰۳ چه روزی است؟

تاریخ بلک فرایدی ۱۴۰۳، مصادف با جمعه ۹ آذرماه است. بلک فرایدی (Black Friday) که یکی از بزرگترین رویدادهای خرید در جهان است، هر ساله پس از روز شکرگزاری (Thanksgiving) در ایالات متحده برگزار می‌شود. بلک فرایدی ۲۰۲۴ نیز در تاریخ ۲۹ نوامبر 2024 برگزار خواهد شد.

در این روز، نه تنها در کشورهای غربی بلکه در سراسر جهان، از جمله ایران، میلیونها نفر در انتظار تخفیف‌های ویژه و فرصت‌های خرید هستند. در ایران، این روز با نام “حراج جمعه سیاه” نیز شناخته میشود.

در بلک فرایدی، اکثر برندهای کوچک و بزرگ تخفیفهای بیشتری نسبت به زمانهای دیگر ارائه میدهند و پیشنهادات جذابی را برای مشتریان خود در نظر میگیرند.

در سال‌های اخیر جمعه سیاه محدود به فروشگاه‌های حضوری نیست و در فروشگاه‌های آنلاین هم برنامه ریزی می‌شود، برای مثال بلک فرایدی آمازون آمار فروشی بیشتری از بسیاری از فروشگاه‌های واقعی ثبت می‌کند.

نخستین کاربرد عبارت بلک فرایدی

black friday poster

رابطه روز شکرگزاری با خرید کریسمس در دهه 1930 به بحث و جدل منجر شد. فروشگاه‌های خرده‌فروشی دوست داشتند فصل خرید طولانی‌تری داشته باشند، اما هیچ فروشگاهی نمی‌خواست سنت شکنی کند و قبل از روز شکرگزاری شروع به تبلیغات کند. به همین دلیل در سال 1939 رئیس جمهور فرانکلین دی اکثر مردم تغییر رئیس جمهور را پذیرفتند، که بعداً با اقدام کنگره تقویت شد، اما بسیاری به جشن شکرگزاری در تاریخ سنتی ادامه دادند.

در سال 2015، Amazon.com اولین شرکتی بود که معاملات «جمعه سیاه در ماه جولای» را در آنچه «روز اول» نامیدند، ارائه داد و وعده‌های بهتری نسبت به جمعه سیاه داد. آمازون این رویه را در سال‌های 2016 و 2017 تکرار کرد و سایر شرکت‌ها شروع به ارائه معاملات مشابه کردند.

مارشال کوهن، تحلیلگر گروه NPD در سال 2020 ادعا کرد که جمعه سیاه به نفع خرید آنلاین رو به کاهش است و همه‌گیری COVID-19 این روند را تسریع کرده است. این بیماری همه گیر همچنین منجر به ارائه معاملات تعطیلات در مدت زمان طولانی تر، حتی در اوایل اکتبر شد.

افراد کمتری در جمعه سیاه 2020 شخصاً خرید کردند و بیشتر تجارت به صورت آنلاین انجام شد. شرکت تحقیقات بازار Numerator گفت که فروشندگان پوشاک، ابزار و سایر اقلامی که در طول قرنطینه غیرضروری در نظر گرفته می‌شوند، چندان تبلیغ نمی‌شوند، زیرا تولید کمتر به معنای در دسترس بودن کمتر برای فروش است.

Adobe Analytics گزارش داد که فروش آنلاین به 9 میلیارد دلار در سال 2020 رسیده است که 22 درصد بیشتر از سال قبل است. بر اساس گزارش RetailNext، ترافیک پیاده به فروشگاه ها در سال 2020 نسبت به سال گذشته 48 درصد کاهش یافته است، در حالی که Sensormatic Solutions کاهش 52 درصدی را گزارش کرده است.

 

بلک فرایدی یا جمعه سیاه در کشورهای مختلف

بلک فرایدی یا جمعه سیاه در آمریکا

استثنایی‌ترین روز حراجی در دنیا یا همان بلک فرایدی (حراج جمعه) این روزها همه گیر شده‌ است. در اکثر نقاط دنیا این روز به عنوان پادشاه حراجی‌ها به رسمیت شناخته شده و برگزار می‌شود. خریداران همواره به این روز به عنوان فرصتی طلایی برای خرید نگاه کرده و نوع و تاریخ برگزاری این حراجی در هر یک از کشورهای دنیا با توجه به فرهنگ آن‌ها متغیر است.

در سال ۲۰۱۸، به‌طور رسمی ۱۲۹ کشور در مراسم بلک فرایدی شرکت کردند که با فعالیت ایران و ۲۹ کشور دیگر که برخی از فروشگاه‌ها در آن شرکت می‌کنند، این آمار به ۱۵۹ کشور رسید! با این حال شاید برایتان جالب باشد که برخی از برندهای لوکس دنیا همچون گوچی و شنل به دلایل خاص خود در این مراسم و تخفیف‌ها شرکت نمی‌کنند، چرا که آن‌ها ترجیح می‌دهند مشتریان ثروتمند و خاص خود را داشته باشند!

دوشنبه‌های سایبری

دوشنبه‌های سایبری

واژه دوشنبه سایبری، یک نئولوژیسمی است که در سال 2005 توسط بخش Shop.org در فدراسیون ملی خرده‌فروشی ابداع شد، به دوشنبه بلافاصله پس از جمعه سیاه بر اساس روندی که خرده‌فروشان شروع به شناسایی آن در سال‌های 2003 و 2004 کردند، اشاره دارد.

خرده‌فروشان متوجه شدند که بسیاری از مصرف کنندگان که در آخر هفته شکرگزاری خیلی مشغول خرید بودند یا چیزی را که به دنبالش بودند پیدا نکردند، خرید کردند. برای معاملات آنلاین آن دوشنبه از خانه یا محل کار. در سال 2010، Hitwise گزارش داد:

تعطیلات آخر هفته شکرگزاری شروع قدرتمندی را ارائه داد، به خصوص که فروش جمعه سیاه همچنان به رشد محبوبیت خود ادامه می‌دهد. برای دومین سال متوالی، جمعه سیاه بالاترین روز برای ترافیک خرده فروشی در طول فصل تعطیلات بود و پس از آن روز شکرگزاری و دوشنبه سایبری قرار گرفتند.

بیشترین افزایش سالانه بازدیدها در دوشنبه سایبری و جمعه سیاه به ترتیب با رشد 16 درصدی و 13 درصدی رخ داد.
در سال 2013، فروش آنلاین سایبر دوشنبه 18 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به رکورد 1.73 میلیارد دلار رسید، با میانگین ارزش سفارش 128 دلار.

در سال 2014، دوشنبه سایبری شلوغ ترین روز سال با فروش بیش از 2 میلیارد دلار در هزینه آنلاین دسکتاپ بود که 17 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

پنجشنبه سیاه

پنجشنبه سیاه

برای سال‌های متمادی، خرده‌فروشان زمان‌های بازگشایی در جمعه سیاه را زودتر و زودتر افزایش می‌دادند و در نهایت به نیمه‌شب می‌رسیدند، قبل از اینکه در عصر روز شکرگزاری باز شوند. Kmart فروشگاه های خود را در اوایل سال 1991 در روز شکرگزاری افتتاح کرد و سال ها در روز شکرگزاری باز بود.

در سال 2009، فردی ماس، مدیر Kmart در ساعت 7 بعد از ظهر روز شکرگزاری افتتاح شد تا به خریداران اجازه دهد از ترافیک جمعه سیاه خودداری کنند و به موقع برای صرف شام با خانواده خود به خانه بازگردند. دو سال بعد، تعدادی از خرده‌فروشان در ساعت 8 شب یا 9 شب، در روزی که به تمسخر “پنجشنبه سیاه” معروف شد، شروع به کار کردند.

در سال‌های بعد، فروشگاه‌های دیگر از این روند پیروی کردند و در روز شکرگزاری زودتر و زودتر باز شدند، یا تمام روز را از ساعات اولیه صبح باز ماندند. برخی از منابع خرده فروشی و رسانه ای به جای آن از اصطلاحات “پنجشنبه خاکستری” یا “پنجشنبه قهوه‌ای” استفاده کرده اند.

فروش “پنجشنبه سیاه” 2014 عموماً شکست خورده بود، زیرا فروش کلی تعطیلات آخر هفته نسبت به سال قبل با وجود ترافیک سنگین در فروشگاه ها در شب شکرگزاری، 11 درصد کاهش یافت. در پاسخ، تعدادی از خرده فروشان تصمیم گرفتند به تعطیلات روز شکرگزاری در سال 2015 بازگردند، و والمارت ، اگرچه شرکت هلدینگ خود در تعطیلات افتتاح شد و فروش خود را برگزار کرد، همچنین متعهد شد که همان معاملات را به صورت آنلاین برای کسانی که مایلند ارائه دهد.

خرده فروشان به دلیل بازگشایی در روز شکرگزاری از سوی برخی از مصرف کنندگان مخالفت کرده اند. مخالفت خریداران با بازگشایی فروشگاه‌ها در روز پنجشنبه شامل تجاری‌سازی بیش از حد روز شکرگزاری، کارگران خرده‌فروشی که نمی‌توانند در تعطیلات با عزیزان خود وقت بگذرانند و فروش درب‌های پنج‌شنبه که مصرف‌کنندگان را مجبور به قربانی کردن لذت بردن از عصر شکرگزاری می‌کند، می‌شود.

خانواده های خود را برای جلوگیری از از دست دادن اقلام بسیار به دنبال پس از که ممکن است دوباره قبل از کریسمس در دسترس نیست.

بیشتر خرده‌فروشان از تلاش‌های خود برای برگزاری فروش در روز شکرگزاری در سال 2020 صرف نظر کردند. از ماه مارس به دلیل همه‌گیری مداوم کووید-19، ازدحام جمعیت در اکثر شرایط ممنوع شده بود ، خرده‌فروش‌های بزرگی مانند Walmart و Target ساعات کاری خود را کاهش داده بودند.

همچنین فعالیت‌های 24/7 خود را در پاسخ به همه‌گیری متوقف کرده بودند، و چندین خرده‌فروش معروف به بازگشایی در تاریخ تعطیلات (به ویژه Kmart ، که معمولاً ساعات معمولی باز بوده است) به سرعت کاهش یافته است.

بر اساس Adobe Analytics ، خرید آنلاین در روز شکرگزاری 2020 با 5.1 میلیارد دلار در مجموع هزینه، 21.5 درصد بیشتر از سال 2019، رکوردی را ثبت کرد.

دائمی باشد؛ اقلیت کوچکی از زنجیره‌های خرده‌فروشی که در تعطیلات آن سال باز بودند، عمدتاً به داروخانه‌ها، فروشگاه‌های دلاری و خواربارفروشی‌ها محدود می‌شدند، دسته‌های خرده‌فروشی که به‌طور سنتی از درب‌ها استفاده نمی‌کردند.

جمع بندی

مردم در حال خرید در روز جمعه سیاه

جمعه سیاه یا همان black Friday به روز بعد از تعطیلات شکرگزاری در کشورهایی مثل آمریکا گفته می‌شود که از قدیم و به طور سنتی، جزو تعطیلات بسیاری از شرکت‌ها بوده و هست، اما آن چیزی که این جمعه را متفاوت و تبدیل به بلک فرایدی می‌کند، خرید و فروش‌های بزرگ در این روز است.

در این جمعه هیجان انگیز، فروشگاه‌های مختلف عمدتا بزرگ و زنجیره‌ای، محصولات خود را با تخفیفات بزرگ عرضه می‌کنند؛ تخفیفاتی که منجر به حجم بالای معاملات و خرید و فروش (black friday deals) در یک روز می‌شوند.

به طور قاطعانه نمی‌توان گفت که فلسفه بلک فرایدی چیست ، اما بسیاری افراد آن را ایجاد امکان خرید برای تمامی اقشار پیش از عید کریسمس می‌دانند. امیدواریم از خواندن این مقاله از کارمادیو لذت برده باشید. لطفا نظرات خود را با ما و مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا