سلامت

جعبه نگرانی (Worry Box) چیست؟ + معرفی و نحوه استفاده

استفاده از جعبه نگرانی، یکی از بهترین راهکار ها برای مقابله و کنترل استرس و اضطراب کودکان است. اگر کودک شما اغلب احساس نگرانی یا اضطراب می کند و باعث ناراحتی او می شود یا فکر کردن یا انجام کارهای دیگر را برای او دشوار می کند، می توانید با هم یک جعبه نگرانی درست کنید. برای خواندن ادامه مقاله با کارمادیو همراه باشید.

جعبه نگرانی چیست

 

جعبه‌های نگرانی ظروفی هستند که کودکان می‌توانند افکار مضطرب خود را در آن قرار دهند. درست کردن Worry Box ها به دلایل زیر، به شدت برای فرزند شما آرامش بخش باشد:

  1. به آنها این امکان را می‌دهد تا به صورت فیزیکی از شر نگرانی های خود خلاص بشوند تا مجبور نباشند آنها را با خود حمل کنند.
  2. با آگاهی به این مساله که مشکلات و نگرانی هایشان در مکانی قابل کنترل نگه داری می‌شود، احساس امنیت بیشتری می‌کنند.
  3. بهترین روش برای اینکه به آنها نشان بدهید که فکر ها، صرفا فکر و خیال هستند، نه چیزهای واقعی که در دنیای واقعی در حال اتفاق افتادن هستند و مهم تر از همه این که این امکان وجود دارد که بیتوانیم بیخیال این افکار شویم.
  4. این کار باعث ایجاد یک عادت رفتاری برای کودک شما می‌شود که هم بتواند کنترل افکار و نگرانی هایش را در دست بگیرد و هم اینکه آنها ار با شما والدین در میان بگذارد.

جعبه نگرانی چیه

“این مقاله مناسب والدینی است که کودکان زیر 12 سال دارند. هر چند که استفاده از این روش می‌تواند برای نوجوانان نیز مفید باشد.”

وسایل مورد نیاز برای ساخت جعبه نگرانی

  • هر نوع جعبه یا ظرفی قابل استفاده مثل جعبه دستمال کاغذی، شیشه مربا یا حتی جعبه کفش
  • وسایل تزئینی برای زیبا تر کردن جعبه، مثل استفاده از برچسب، نقاشی، کاغذ رنگی یا اکلیل
  • کاغذ
  • خودکار

چه جوری از جعبه نگرانی استفاده کنیم

قدم اول: جعبه نگرانی را به فرزند خود معرفی کنید

عکس جعبه نگرانی (worry box)

  • در مرحله اول به فرزند خود توضیح دهید که همه‌ی ما دچار نگرانی و اضطراب می‌شویم. اما زمانیکه مغز هایمان با افکار منفی و نگرانی ها پر می‌شود، انجام هر کاری یا فکر کردن به هر مساله‌ی دیگری برایمان غیر قابل ممکن می‌شود.
  • در مرحله دوم به آنها توضیح دهید که راهی برای رهایی از این افکار وجود دارد و آن هم سپردن فکر‌ ها و نگرانی ها به جعبه نگرانیست. این جعبه می‌تواند این افکار را نگه دارد تا ما مجبور نباشیم که مدام آنها را در ذهن خود نگه داریم و بتوانیم آنها را رها کنیم.
  • در مرحله سوم به کودکان خود اطمینان بدهید که قرار است از این جعبه با همدیگر استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که کودکان متوجه شوند که در زمان فکر کردن به نگرانی و ترس هایشان، شما در کنارشان هستید و به آنها در رویارویی با افکار ترسناکشان، کمک می‌کنید.

قدم دوم: درست کردن جعبه نگرانی

شیوه درست کردن جعبه نگرانی

1-انتخاب جعبه یا ظرف:

اگر از جعبه مقوایی استفاده می کنید، درب آن را با نوار چسب ببندید و سپس با استفاده از قیچی شکافی در قسمت بالایی ایجاد کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا تکه های کاغذ را از آن بچسبانید، به طوری که مانند جعبه پستی کار کند. اگر از جعبه یا شیشه چوبی استفاده می کنید، مطمئن شوید که می توانید درب آن را باز و بسته کنید. کودک شما ممکن است دوست داشته باشد درب آن را با یک تکه نخ ببندد (اما به یاد داشته باشید که مطمئن شوید که می تواند آن را به راحتی باز کند!)

2-جعبه را تزئین کنید:

اگر می تواند به فرزندتان اجازه دهید در دکور کردن جعبه کار اصلی را به دست بگیرند. می توانید از چیزهایی مانند نوک نمدی، رنگ، بسته بندی یا دستمال کاغذی، برچسب و زرق و برق استفاده کنید.

3-روی جعبه برچسب بزنید:

با نوشتن این عبارت در جایی روی ظرف، برچسب “جعبه نگرانی” را  برای به رسمیت شناختن این وسیله بزنید.

4-با همفکری کودکان جایی ثابت برای جعبه پیدا کنید:

از فرزندتان بپرسید که آیا مکان خاصی برای او مناسب است یا خیر. از نگهداری آن در اتاق خواب یا کنار آن خودداری کنید. سعی کنید جایی را پیدا کنید که کمی بین آنها و نگرانی هایشان فاصله ایجاد کند. آنها ممکن است بخواهند آن را در یک کمد در اتاق نشیمن یا آشپزخانه پنهان کنند. یا اگر آنها نگران چیزهایی هستند که وظیفه والدین آنها را مدیریت می کند، می تواند به نگه داشتن جعبه در اتاق خواب شما کمک کند.

5-تکه های کاغذ آماده برای نوشتن فرزندتان، فراهم کنید:

چند تکه کاغذ را پاره کنید و با خودکار کنار جعبه بگذارید.

قدم سوم: حالا از جعبه نگرانی استفاده کنید

طریقه استفاده از جعبه نگرانی

1- زمان مشخصی را برای استفاده از جعبه با یکدیگر، تعیین کنید:

از فرزندتان بپرسید که آیا مایل است این کار را در زمان خاصی هر روز یا هفته انجام دهد یا فقط زمانی که احساس اضطراب خاصی دارد. از استفاده از جعبه درست قبل از خواب خودداری کنید، تا زمانی را داشته باشند که قبل از اینکه بخواهند بخوابند، نگرانی ها را از بین ببرند.

2-از کودک بخواهید تا نگرانی ها را بنویسد:

در زمان توافق شده، از فرزندتان بخواهید هر چیزی که نگرانش است را روی کاغذ بنویسد یا بکشد (در صورت نیاز می توانید برای فرزندتان بنویسید.)

3-از او درخواست کنید تا نگرانی هایش را با شما به اشتراک بگذارد:

از فرزندتان بخواهید که هر نگرانی را با شما در میان بگذارد و لحظه ای را با هم به تصدیق آن اختصاص دهید. ممکن است با تکرار نگرانی برای آنها و فکر کردن مختصر در مورد هر راهبردی که می تواند به فرزندتان کمک کند تا با نگرانی در آینده کنار بیاید، نشان دهید که آنها را شنیده اید. سپس از کودک خود بخواهید که تکه کاغذ را تا کرده و در جعبه قرار دهد.

4-نگرانی هارا داخل جعبه رها کنید:

با هم تشخیص دهید که نگرانی ها به جعبه داده شده است و می توان آن را در آنجا رها کرد. موافقت کنید که آن روز را دیگر بیشتر از کاری که کردید، صرف افکار و جعبه نکنید زیرا جعبه آنها را دریافت کرده است و آنها می توانند آنها را رها کنند.

5-در جعبه را ببندید:

اگر جعبه درب مهر و موم شده ندارد، درب را دوباره روی آن قرار دهید و یا آن را با نخ ببندید. سپس جعبه را در محل نگهداری که با هم توافق کرده بودید، قرار دهید.

6-چند دقیقه ای را صرف تفکر درباره‌ یک ایده یا عمل مثبت کنید:

ممکن است این چیزی باشد که فرزند شما اخیراً از آن لذت برده است، چیزی که مشتاقانه منتظر آن است، شخصی که دوستش دارد یا فعالیتی که می داند دوست دارد انجام دهد. برخی از کودکان ممکن است دوست داشته باشند جعبه دیگری از افکار مثبت بسازند که در آن چیزهای شاد خود را بنویسند و نگه دارند. این جعبه می تواند باز بماند تا هر زمان که خواستند بتوانند از آن بازگردند.

سخن پایانی

توجه داشته باشید، در حالی که جعبه نگرانی می تواند به فرزند شما کمک کند تا برخی از افکار مضطرب را رها کند، اما ممکن است نیاز داشته باشد در مواقع دیگر درباره نگرانی های خود با شما صحبت کند. صحبت کردن در مورد نگرانی های آنها می تواند به کاهش بار آنها کمک کند و به شما فرصتی می دهد تا آنها را مطمئن کنید و کودکتان حس امنیت ایجاد کنید. اغلب چیزی که بیشترین کمک را می‌کند این است که احساس آنها را بشناسید و در کنار آنها باشید، پس با هم صحبت کنید و کنجکاو باشید که اضطراب آنها چگونه است و چه چیز دیگری می‌تواند کمک کند. امیدواریم این مقاله از کارمادیو برای شما مفید باشد.

امتیاز بدهید

منبع
young minds

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا