خواندنی

خواص گوجه فرنگی برای کودکان / 6 خاصیت

پرورش و تغذیه کودکان موضوع چالش برانگیزی است. بنابراین داشتن یک رژیم غذایی مناسب که رشد همه جانبه آنان را تضمین کند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است‌. گوجه فرنگی یکی از مواد غذایی است که ارزش تغذیه ای بیشماری دارد. با استفاده از گوجه فرنگی می توانید انواع سالاد و همچنین غذاهای متنوعی برای کودک خود تهیه کنید تا از خواص آن بهره ‌مند شود. در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم تا شما را با خواص گوجه فرنگی برای کودکان آشنا کنیم بنابراین تا اتمام مقاله همراه ما باشید.

خواص گوجه فرنگی برای کودکان

گوجه فرنگی خواص بسیار زیادی برای کودکان دارد که در ادامه این مطلب به مهم ترین خواص آن برای کودکان اشاره می کنیم.

۱- تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان

گوجه فرنگی با دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین C سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت می‌کند و از آنفلوانزا و سرماخوردگی های مکرر در کودکان پیشگیری می کند‌. همچنین بسیاری از ترکیبات بیوشیمیایی که در گوجه فرنگی وجود دارند با تقویت کردن سیستم ایمنی بدن به رشد کودک کمک می کنند.

ویتامین C سبب افزایش تولید آنتی بادی در بدن کودکان می شود که می تواند به خطر ابتلا به انواع عفونت ها کمک کند.

۲- رشد قد و ترمیم استخوان های کودکان

ویتامین K موجود در گوجه فرنگی که به مقدار بسیار زیادی در گوجه فرنگی یافت می شود برای رشد و ترمیم استخوان های کودکان بسیار ضروری است. بنابراین با مصرف گوجه فرنگی برای کودکان می توانید به رشد قد کودکان خود کمک زیادی کنید.

۳– خواص آنتی اکسیدانی گوجه فرنگی برای کودکان

گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان ها است که به سلامت سلول های کودکان و همچنین پیشگیری از آسیب دیدگی سلول ها کمک می کند. آنتی اکسیدان ها با افزایش فعالیت رادیکال های آزاد خطر بروز ابتلا به بیماری های مزمن نظیر سرطان را در بدن کودکان کاهش می دهند‌.

۴- تقویت سیستم بینایی کودکان و کاهش خطر ابتلا به بیماری های تنفسی

گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی ویتامین A است که به سلامت چشم ها و پوست کودکان کمک می کند. ویتامین A موجود در گوجه فرنگی سبب تقویت سیستم تنفسی کودکان می شود و خطر بروز ابتلا به بیماری های تنفسی در کودکان را کاهش می دهد.

۵- سلامت دستگاه گوارش کودکان

گوجه فرنگی سرشار از فیبر است که می تواند به حفظ سلامت دستگاه گوارشی کودکان کمک کند. فیبر موجود در گوجه فرنگی سبب تسهیل گردش معده و روده می شود و از مشکلات گوارشی مثل یبوست جلوگیری می کند.

۶- درمان مسمومیت با سرب در کودکان

یکی از بهترین درمان های خانگی برای درمان مسمومیت با سرب در کودکان مصرف گوجه فرنگی برای آنان است. گوجه فرنگی با دارا بودن ویتامین C اثرات مضر سرب را در بدن کاهش می دهد.

زمان شروع دادن گوجه فرنگی به کودکان

نکات لازم قبل از مصرف گوجه برای کودکان

با وجود خواص فراوان گوجه فرنگی برای کودکان بهتر است قبل از مصرف موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • بافت و رنگ: بافت گوجه باید عاری از هرگونه لکه زدگی و له شدگی باشد همچنین رنگ آن باید نارنجی یا قرمز باشد.
  • ارگانیک بودن: گوجه فرنگی را از جاهایی برای کودکان تهیه کنید که به صورت ارگانیک پرورش داده شده اند تا عاری از هر نوع سموم و حشره کش ها باشند و مواد مغذی بیشتری داشته باشند.
  • بررسی واکنش های آلرژیک: بعضی از کودکان ممکن است با خوردن گوجه‌فرنگی دچار آلرژی شوند بنابراین بهتر است پیش از مصرف گوجه فرنگی برای کودکان این موضوع را بررسی کنید.
  • آماده سازی مناسب: از آن جا که خیلی از کودکان ممکن است دیرتر دندان در بیاورند بهتر است گوجه فرنگی را به صورت نیمه مایع یا پوره برای آنان تهیه کنید.

زمان شروع دادن گوجه فرنگی به کودکان

کودکان کمتر از یک سال می توانند گوجه فرنگی بخورند. شما می توانید از شروع سن ۸ الی ۱۰ ماهگی به کودکان خود گوجه فرنگی بدهید. البته بهتر است نظر دکتر تغذیه را نیز در مورد کودک خود جویا شوید. معمولا گوجه فرنگی سبب واکنش های آلرژیک در کودکان نمی شود اما در صورت بروز التهابات پوستی بعد از مصرف گوجه فرنگی در کودکان، فورا اقدامات لازم را اجرا کنید.

سخن آخر

گوجه فرنگی یک ماده بسیار مغذی است که با گنجاندن آن در برنامه روزانه رژیم غذایی کودکان می توانید کودکان خود را از این خواص بی شمار بهره‌مند کنید. در این مقاله از کارمادیو شما را با خواص گوجه فرنگی برای کودکان. همچنین نکات لازم قبل از مصرف گوجه برای کودکان و زمان شروع دادن گوجه فرنگی به کودکان آشنا کردیم.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا