سلامت

راهنمای جامع سرطان سینه: 5 مرحله اصلی، عوامل، علائم و روش‌های درمان

به گزارش کارمادیو، سرطان سینه زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سینه دچار جهش می‌شوند و شروع به تقسیم و تکثیر می‌کنند. افراد ممکن است ابتدا متوجه یک توده در سینه، تغییر رنگ، تغییر بافت یا علائم دیگر شوند. سرطان سینه، سرطانی است که در سلول های سینه ایجاد می شود. به طور معمول، سرطان در لوبول ها یا مجاری پستان تشکیل می شود.

لوبول ها غده هایی هستند که شیر تولید می کنند و مجاری مسیرهایی هستند که شیر را از غدد به نوک پستان می آورند. سرطان همچنین می تواند در بافت چربی یا بافت همبند فیبری سینه شما رخ دهد.

سلول های سرطانی کنترل نشده اغلب به سایر بافت های سالم پستان حمله می کنند و می توانند به غدد لنفاوی زیر بازوها بروند. هنگامی که سرطان وارد غدد لنفاوی می شود، به مسیری برای حرکت به سایر قسمت های بدن دسترسی پیدا می کند.

اگرچه طعمه سرطان سینه معمولاً خانم‌ها هستند، اما توجه توجه کنید که مردان نیز مانند زنان دارای بافت سینه هستند. مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند، اما بسیار نادرتر است. درباره علائم سرطان سینه، نحوه تشخیص آن و گزینه های درمانی موجود در ادامه این مقاله از کارمادیو، برای شما توضیح داده‌ایم.

علائم و نشانه های سرطان سینه

 سرطان سینه و تومور در سرطان سینه

سرطان سینه در مراحل اولیه خود ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. در بسیاری از موارد، تومور ممکن است خیلی کوچک باشد که قابل احساس نباشد، اما وجود یک ناهنجاری همچنان در ماموگرافی قابل مشاهده است.

اگر بتوان تومور را احساس کرد، اولین علامت معمولاً یک توده جدید در پستان است که قبلاً وجود نداشته است. با این حال، همه توده ها سرطانی نیستند. شایع ترین علائم سرطان سینه شامل موارد زیر است:

  • یک توده سینه یا ضخیم شدن بافت سینه که احساس متفاوتی نسبت به بافت معمول همیشگی اطراف دارد و جدید است
  • درد در سینه
  • تغییرات پوست بی رنگ و حفره دار روی سینه شما
  • تورم در تمام یا بخشی از سینه شما
  • ترشح از نوک پستان غیر از شیر مادر
  • ترشح خونی از نوک پستان شما
  • پوسته پوسته شدن پوست روی نوک پستان یا سینه شما
  • یک تغییر ناگهانی و غیر قابل توضیح در شکل یا اندازه سینه شما
  • نوک پستان معکوس
  • تغییر در ظاهر پوست روی سینه شما
  • توده یا تورم زیر بازو

اگر هر یک از این علائم را دارید، لزوماً به این معنی نیست که سرطان سینه دارید. به عنوان مثال، درد در سینه یا توده سینه می تواند ناشی از یک کیست خوش خیم یا حتی نزدیک شدن دوره پریود شما باشد.

با این حال، اگر توده ای در سینه خود پیدا کردید یا علائم دیگری دارید، برای معاینه و آزمایش بیشتر با پزشک صحبت کنید.
درباره علائم سرطان سینه بیشتر بدانید و تصاویری از شکل ظاهری آنها را در اینترنت ببینید.

انواع سرطان سینه

انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد که به دو دسته اصلی تهاجمی و غیرتهاجمی تقسیم می شوند. سرطان پستان غیر تهاجمی به عنوان سرطان سینه در محل نیز شناخته می شود.

در حالی که سرطان تهاجمی از مجاری یا غدد پستان به قسمت‌های دیگر پستان گسترش یافته است، سرطان غیرتهاجمی از بافت اصلی منتشر نشده است.

انواع سرطان سینه غیر تهاجمی

  1. کارسینوم مجرای درجا (DCIS): DCIS یک نوع سرطان غیرتهاجمی است. با DCIS، سلول های سرطانی به مجاری در سینه شما محدود می شوند و به بافت سینه اطراف حمله نکرده اند.
  2. کارسینوم لوبولار در محل (LCIS): LCIS سرطانی است که در غدد تولید کننده شیر پستان شما رشد می کند. مانند DCIS، سلول های سرطانی به بافت اطراف حمله نکرده اند.

انواع سرطان سینه مهاجم

  1. کارسینوم مجرای مهاجم (IDC): IDC شایع ترین نوع سرطان سینه است. از مجاری شیر سینه شما شروع می شود و سپس به بافت مجاور سینه حمله می کند. هنگامی که سرطان سینه به بافت خارج از مجاری شیر گسترش یافته است، می تواند شروع به گسترش به سایر اندام ها و بافت های مجاور کند.
  2. کارسینوم لوبولار مهاجم (ILC): ILC ابتدا در لوبول های سینه شما ایجاد می شود و سپس به بافت مجاور حمله می کند.
  3. سرطان سینه التهابی (IBC): IBC یک نوع سرطان پستان نادر اما تهاجمی است. به گفته موسسه ملی سرطان، IBC فقط تشکیل می دهد1% تا 5%از تمام موارد سرطان سینه این غدد لنفاوی نزدیک سینه ها را مسدود می کند، بنابراین رگ های لنفاوی سینه نمی توانند به درستی تخلیه شوند.
  4. بیماری پاژه نوک پستان: این نوع سرطان سینه از مجاری نوک پستان شروع می شود، اما با رشد آن شروع به تاثیر بر پوست و آرئول نوک پستان می کند.
  5. سرطان سینه سه گانه منفی: این یکی دیگر از انواع بیماری نادر است. فقط در مورد تاثیر می گذارد10 تا 15 درصداز افراد مبتلا به سرطان سینه
  6. آنژیوسارکوم: سرطانی است که روی رگ های خونی یا رگ های لنفاوی سینه رشد می کند.

نوع سرطانی که دارید به راهنمایی گزینه های درمانی و نتیجه طولانی مدت شما کمک می کند.

عوامل خطر سرطان سینه

علامت و آرم انجمن سرطان سینه

چندین عامل خطر وجود دارد که شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. با این حال، داشتن هر یک از اینها به این معنی نیست که قطعاً به این بیماری مبتلا خواهید شد.

عوامل خطر که می توانید آنها را تحت کنترل خود داشته باشید، شامل موارد زیر می‌شود:

  1. مصرف الکل: نوشیدن الکل خطر ابتلا را افزایش می دهد.
  2. هورمون درمانی: افرادی که برای کمک به کاهش علائم یائسگی خود از داروهای استروژن و پروژسترون پس از یائسگی استفاده کرده و یا مصرف می کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند.
  3. ورزش نکردن: کسانی که فعالیت بدنی ندارند اغلب در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.

عوامل خطری که نمی توانید کنترلی روی آنها داشته باشید عبارتند از:

  1. سن: خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می یابد. بیشتر سرطان های تهاجمی سینه در افراد بالای 55 سال دیده می شود.
  2. داشتن بافت متراکم سینه: بافت متراکم سینه خواندن ماموگرافی را سخت می کند. همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.
  3. ژن ها: افرادی که دارای جهش های ژن BRCA1 و BRCA2 هستند، نسبت به افرادی که فاقد آن هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. سایر جهش های ژنی نیز ممکن است بر خطر شما تأثیر بگذارد.
  4. خطر ارثی: اگر یکی از اقوام نزدیک زن مانند مادر، خواهر یا مادربزرگ شما به سرطان سینه مبتلا شده باشد، خطر ابتلا به آن افزایش می یابد.
  5. عدم سابقه بیماری: افرادی که هرگز باردار نشده اند یا بارداری را تا پایان ترم انجام داده اند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

تشخیص سرطان سینه

برای تعیین اینکه آیا علائم شما ناشی از سرطان سینه است یا یک بیماری خوش خیم پستان، پزشک علاوه بر معاینه پستان، یک معاینه فیزیکی کامل نیز انجام می دهد.

آنها همچنین ممکن است یک یا چند آزمایش تشخیصی را درخواست کنند تا بفهمند چه چیزی باعث ایجاد علائم شما می شود. این موارد عبارتند از:

تست های تصویربرداری

رایج ترین راه برای دیدن زیر سطح سینه، آزمایش تصویربرداری به نام ماموگرافی است. بسیاری از زنان بالای 40 سال ماموگرافی سالانه برای بررسی سرطان سینه انجام می دهند.

اگر پزشک مشکوک به داشتن تومور یا نقطه مشکوک باشد، از ماموگرافی نیز درخواست می کند. اگر یک ناحیه غیر معمول در ماموگرافی شما دیده شود، پزشک ممکن است آزمایش‌های اضافی مانند سونوگرافی سینه را درخواست کند.

این روش از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از بافت های عمیق در سینه استفاده می کند. سونوگرافی می تواند به پزشک کمک کند تا توده جامد مانند تومور و کیست خوش خیم را تشخیص دهد.

بیوپسی سینه

اگر پزشک بر اساس آزمایشاتی مانند ماموگرافی یا سونوگرافی به سرطان سینه مشکوک شود، ممکن است آزمایشی به نام بیوپسی سینه انجام دهد.

در طی این آزمایش، نمونه بافتی را از ناحیه مشکوک خارج کرده و در آزمایشگاه آزمایش می کنند. اگر آزمایش نمونه برای سرطان مثبت باشد، آزمایشگاه می تواند آن را بیشتر برای شناسایی نوع سرطان سینه آزمایش کند.

مراحل سرطان سینه

پزشکان سرطان سینه را بر اساس اندازه تومور و میزان گسترش آن به مراحل تقسیم می کنند.
سرطان‌هایی که بزرگ هستند یا به بافت‌ها یا اندام‌های مجاور حمله کرده‌اند در مرحله بالاتری نسبت به سرطان‌هایی هستند که کوچک هستند یا هنوز در پستان وجود دارند. برای مرحله بندی سرطان سینه، پزشکان باید بدانند:

  • اگر سرطان مهاجم یا غیرتهاجمی باشد
  • بزرگ یا کوچک بودن اندازه تومور
  • آیا غدد لنفاوی درگیر هستند
  • اگر سرطان به بافت یا اندام های مجاور گسترش یافته باشد

پنج مرحله اصلی: مراحل 0 تا 4

علامت انجمن حمایت از سرطان سینه

سرطان سینه پنج مرحله‌ی اصلی و کلی دارد که به مراحل 0 تا 4معروف هستند؛ که با جزئیات کامل در ادامه برای شما شرح می‌دهیم.

مرحله 0 سرطان سینه

مرحله 0 کارسینوم مجرای درجا (DCIS) است. سلول‌های سرطانی در DCIS محدود به مجاری پستان می‌مانند و به بافت مجاور گسترش پیدا نکرده‌اند.

مرحله 1 سرطان سینه

  • مرحله 1A: تومور اولیه 2 سانتی متر (سانتی متر) عرض یا کمتر دارد. غدد لنفاوی تحت تأثیر قرار نمی گیرند.
  • مرحله 1B: سرطان در غدد لنفاوی مجاور یافت می شود. یا تومور در سینه وجود ندارد یا تومور کوچکتر از 2 سانتی متر است.

مرحله 2 سرطان سینه

  • مرحله 2A: تومور کوچکتر از 2 سانتی متر است و به یک تا سه غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است، یا بین 2 تا 5 سانتی متر است و به هیچ گره لنفاوی گسترش نیافته است.
  • مرحله 2B: تومور بین 2 تا 5 سانتی متر است و به یک تا سه غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته است یا بزرگتر از 5 سانتی متر است و به هیچ گره لنفاوی گسترش نیافته است.

مرحله 3 سرطان سینه

  • مرحله 3A:سرطان به چهار تا نه غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته یا غدد لنفاوی پستانی داخلی را بزرگ کرده است. تومور اولیه می تواند هر اندازه ای باشد. تومورها بزرگتر از 5 سانتی متر هستند. سرطان به یک تا سه غدد لنفاوی زیر بغل یا هر غدد استخوان سینه گسترش یافته است.
  • مرحله 3B: تومور به دیواره قفسه سینه یا پوست حمله کرده است و ممکن است تا 9 غدد لنفاوی را تهاجم کرده باشد یا نداشته باشد.
  • مرحله 3C: سرطان در 10 یا بیشتر غدد لنفاوی زیر بغل، غدد لنفاوی نزدیک استخوان ترقوه یا گره های پستانی داخلی یافت می شود.

مرحله 4 سرطان سینه (سرطان متاستاتیک پستان)

مرحله 4 سرطان سینه می تواند تومور با هر اندازه ای داشته باشد. سلول های سرطانی آن به غدد لنفاوی نزدیک و دور و همچنین اندام های دور گسترش یافته اند.
آزمایشی که پزشک انجام می دهد مرحله سرطان سینه شما را مشخص می کند که بر درمان شما تأثیر می گذارد.

درمان سرطان سینه

مرحله سرطان سینه شما، میزان تهاجم آن (در صورت وجود) و بزرگی تومور، همه نقش مهمی در تعیین نوع درمانی شما دارند.
برای شروع، پزشک اندازه، مرحله و درجه سرطان شما را تعیین می کند. درجه سرطان شما میزان احتمال رشد و گسترش آن را توصیف می کند.

پس از آن، می توانید در مورد گزینه های درمانی خود صحبت کنید. جراحی رایج ترین درمان سرطان سینه است. بسیاری از افراد درمان های اضافی مانند شیمی درمانی، درمان هدفمند، پرتودرمانی یا هورمون درمانی دارند.

عمل جراحی

انواع مختلفی از جراحی ممکن است برای برداشتن سرطان سینه استفاده شود، از جمله:

  1. جراحی حفظ پستان (لامپکتومی): در این روش تومور و برخی از بافت های اطراف آن برداشته می شود و بقیه پستان دست نخورده باقی می ماند.
  2. جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی (بیوپسی گره نگهبان): این جراحی تعدادی از غدد لنفاوی را که درناژ تومور را دریافت می کنند، حذف می کند. این غدد لنفاوی آزمایش خواهند شد. اگر سرطان نداشته باشند، ممکن است نیازی به جراحی اضافی برای برداشتن غدد لنفاوی بیشتری نداشته باشید.
  3. تشریح غدد لنفاوی زیر بغل: اگر غدد لنفاوی برداشته شده در طی بیوپسی غدد نگهبان حاوی سلول های سرطانی باشد، پزشک ممکن است غدد لنفاوی اضافی را خارج کند.
  4. برداشتن یک یا هر دو سینه (ماستکتومی): در این روش جراح کل سینه را برمی دارد. در ماستکتومی دوبل، هر دو سینه را برمی دارند.
  5. ماستکتومی پیشگیرانه طرف مقابل: حتی اگر سرطان سینه ممکن است فقط در یک پستان وجود داشته باشد، برخی افراد ترجیح می دهند ماستکتومی پروفیلاکتیک طرف مقابل انجام دهند. این جراحی سینه سالم شما را برمی دارد تا خطر ابتلای مجدد به سرطان سینه را کاهش دهد.

پرتو درمانی

با پرتودرمانی، پرتوهای پرتوان پرتو برای هدف قرار دادن و کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود. اکثر پرتودرمانی ها از پرتوهای خارجی استفاده می کنند. این تکنیک از یک دستگاه بزرگ در قسمت بیرونی بدن استفاده می کند.

پیشرفت‌ها در درمان سرطان، پزشکان را قادر می‌سازد تا سرطان را از داخل بدن پرتوتاب کنند. این به عنوان شناخته شده استبراکی تراپی.

برای انجام براکی تراپی، جراحان دانه های رادیواکتیو یا گلوله ها را در داخل بدن در نزدیکی محل تومور قرار می دهند. دانه ها برای مدت کوتاهی در آنجا می مانند و سلول های سرطانی را از بین می برند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی یک درمان دارویی است که برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. برخی از افراد ممکن است فقط تحت شیمی درمانی قرار گیرند، اما این نوع درمان اغلب در کنار سایر درمان ها، به ویژه جراحی استفاده می شود.

برخی از افراد ابتدا تحت عمل جراحی قرار می گیرند و سپس درمان های دیگری مانند پرتودرمانی انجام می شود. این درمان کمکی نامیده می شود. برخی دیگر ممکن است ابتدا شیمی درمانی را برای کوچک کردن سرطان انجام دهند که درمان نئوادجوانت نامیده می شود و سپس جراحی را انجام دهند.

در برخی موارد، پزشکان ترجیح می دهند قبل از جراحی شیمی درمانی انجام دهند. امید بر این است که درمان تومور را کوچک کند و سپس نیازی به جراحی نباشد.

هورمون درمانی

اگر نوع سرطان سینه شما به هورمون ها حساس است، ممکن است پزشک هورمون درمانی را برای شما آغاز کند. استروژن و پروژسترون، دو هورمون زنانه، می توانند رشد تومورهای سرطان سینه را تحریک کنند.

هورمون درمانی با مسدود کردن تولید این هورمون ها در بدن یا مسدود کردن گیرنده های هورمونی روی سلول های سرطانی عمل می کند. این عمل می تواند به کاهش و احتمالاً توقف رشد سرطان شما کمک کند.

پیشگیری از سرطان سینه

پیشگیری از سرطان سینه

در حالی که عوامل خطری وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید، پیروی از یک سبک زندگی سالم، انجام غربالگری های منظم و انجام هر گونه اقدامات پیشگیرانه توصیه شده توسط پزشک می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند.

عوامل سبک زندگی

عوامل سبک زندگی می‌تواند بر خطر ابتلا به سرطان سینه شما تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، افرادی که چاق هستند ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. حفظ یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و انجام ورزش منظم تا حد امکان می تواند به کاهش وزن و کاهش خطر کمک کند.

به گفته انجمن تحقیقات سرطان آمریکا ، نوشیدن الکل نیز خطر ابتلا را افزایش می دهد، به خصوص نوشیدن بیش از مقدار متوسط ​​توصیه شده.

برای خانم ها مصرف متوسط ​​الکل تعریف شده توصیه شده است. به عنوان یک نوشیدنی در روز اگر الکل مصرف می کنید، با پزشک در مورد مقداری که برای شما توصیه می کند صحبت کنید.

غربالگری سرطان سینه

انجام منظم ماموگرافی ممکن است از سرطان سینه جلوگیری نکند، اما می تواند به کاهش احتمال ناشناخته ماندن آن کمک کند.
این انجمن سرطان آمریکا توصیه‌های کلی زیر را برای افراد در معرض خطر متوسط ​​سرطان سینه ارائه داده است:

  1. سنین 40 تا 44 سال: هر سال یک ماموگرافی اختیاری
  2. سنین 45 تا 54 سال: ماموگرافی هر سال
  3. سنین 55 سال و بالاتر: می توانند ماموگرافی سالانه را ادامه دهند یا به یک سال در میان تغییر دهند

توصیه های خاص برای ماموگرافی برای همه متفاوت است، بنابراین با پزشک مشورت کنید تا ببینید آیا باید به طور منظم ماموگرافی انجام دهید یا خیر.

درمان پیشگیرانه

ممکن است به دلیل عوامل ارثی، خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش یابد. به عنوان مثال، اگر والدین شما دارای جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 هستند، شما در معرض خطر بالاتری هستید.

اگر در معرض خطر این جهش هستید، در مورد گزینه های تشخیصی خود با پزشک صحبت کنید. ممکن است بخواهید برای تعیین اینکه آیا جهش را دارید یا خیر، آزمایش شوید.

اگر متوجه شدید که به آن مبتلا هستید، با پزشک در مورد اقدامات پیشگیرانه ای که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه انجام دهید، صحبت کنید.

این مراحل می تواند شامل ماستکتومی پیشگیرانه یا برداشتن سینه با جراحی باشد. همچنین ممکن است شیمی پروفیلاکسی یا مصرف داروهایی مانند تاموکسیفن را برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه در نظر بگیرید.

خودآزمایی ها

بسیاری از افراد به طور معمول خودآزمایی پستان را انجام می دهند. بهتر است این امتحان یک بار در ماه و در همان زمان هر ماه انجام شود. معاینه می تواند به شما کمک کند تا با ظاهر و احساس سینه های خود آشنا شوید تا از تغییراتی که رخ می دهد آگاه شوید.

معاینه پستان توسط پزشک

اگر علائمی دارید که شما را نگران می کند، بهتر است از پزشک معاینه سینه بخواهید. در طول معاینه، هر دو سینه شما را از نظر لکه های غیرطبیعی یا علائم سرطان سینه بررسی می کنند.

میزان بقای سرطان سینه

میزان بقای سرطان پستان بر اساس عوامل بسیاری متفاوت است. دو مورد از مهمترین عوامل، نوع سرطان شما و مرحله سرطان در زمان تشخیص است. عوامل دیگری که ممکن است نقش داشته باشند عبارتند از:

  • سن شما
  • جنسیت شما
  • نژاد شما
  • سرعت رشد سرطان

تحقیق از سال 2021نشان می دهد که میزان مرگ و میر در افراد رنگین پوست مبتلا به سرطان سینه نسبت به سفیدپوستان مبتلا به سرطان سینه بیشتر است. دلیل اصلی این امر، نابرابری‌های مراقبت های بهداشتی، مانند عدم دسترسی به مراقبت‌های با کیفیت است.

خبر خوب این است که میزان بقای سرطان سینه در حال بهبود است. میزان بقای نسبی 5 ساله سرطان سینه بسته به مرحله تشخیص متفاوت است. با توجه به انجمن سرطان آمریکا، نرخ بقای نسبی 5 ساله برای سرطان سینه عبارتند از:

  • 99% برای سرطان پستان موضعی
  • 86 درصد برای سرطان پستان منطقه ای
  • 31 درصد برای سرطان سینه دور
  • 91٪ برای همه مراحل ترکیبی

جمع بندی

سرطان سینه زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سینه دچار جهش می‌شوند و شروع به تقسیم و تکثیر می‌کنند. برخی از افراد ممکن است متوجه علائمی مانند توده، تغییر رنگ یا تغییرات بافت شوند.

انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد که به دو دسته اصلی تهاجمی و غیرتهاجمی تقسیم می شوند. نوع سرطانی که دارید به راهنمایی گزینه های درمانی و نتیجه طولانی مدت شما کمک می کند.

اگر متوجه تغییراتی در سینه خود شدید، مانند توده، تورم یا درد، برای مشاوره با یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا متخصص زنان تماس بگیرید. آن‌ها می‌توانند آزمایش‌هایی را انجام دهند تا تشخیص دهند چه چیزی می‌تواند باعث علائم شما شود.

به یاد داشته باشید، میزان پیشرفت در درمان سرطان سینه در حال بهبود است. توجه کنید که هر چه سرطان زودتر تشخیص داده شود، امکان پیشرفت بهتری در درمان وجود دارد. امیدواریم که این مقاله از کارمادیو برای شما مفید بوده باشد.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

منبع
healthlinekarmadio

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا