سبک زندگی

بهترین و بدترین ظروف برای پخت و پز / کدام ظرف بهتر است؟

غذایی که می خوریم اهمیت بسیار زیادی دارد اما اهمیت ظروفی  که غذا در آن طبخ می شود نیز قابل چشم پوشی نیست. جالب است بدانید ظرفی که برای پخت غذا استفاده می کنیم در سلامت و طعم آن نقش بسزایی دارد.

برای اینکه بدانیم چه ظرفی برای پخت و پز سالم تر است نیاز به جمع آوری اطلاعات در مورد آنها داریم. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت کارمادیو به شما بگوییم برای طبخ، چه ظرفی مناسب و چه ظرفی نا مناسب است.

ظروف مسی برای پخت و پز غذا

ظروف مسی برای پخت و پز غذا

ظروف مسی معمولاً حرارت را خیلی سریع جذب می‌ کنند. مس ماده ای معدنی است که برای بدن ما ضروری و مفید می‌ باشد که البته زیاده روی در استفاده از آن می‌ تواند باعث مشکلاتی برای بدن شود. به همین دلیل معمولاً ظروف مسی با لایه‌ ای از قلع و یا نیکل پوشانده می‌ شوند.

مس با خاصیت ضد باکتریایی می‌ تواند از بدن ما در برابر میکروب‌ ها دفاع کند. با این تفاسیر ظروف مسی که با لایه‌ ای از قلع و یا نیکل پوشانده می‌ شوند، ظروفی مناسب برای پخت و پز می‌ باشند.

ظروف تفلون برای پخت و پز غذا

ظروف تفلون برای پخت و پز غذا

ظروف تفلون که برای تهیه آنها از پوشش‌های نچسب استفاده می‌شود، ماده‌ای شیمیایی است که اغلب برای لباس‌ های ضد آب نیز استفاده می‌شود.

این ظروف طرفداران خاص خود را در جهان دارد و معمولا در بین خانم‌ ها محبوب هستند اما بهتر است بدانید تفلون به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی در فرمولاسیون خود، می تواند زمینه ساز مشکلاتی همچون سرطان، کلسترول و انواع مشکلات هورمونی باشد.

این ظروف در اثر گرمای بالا تر از سه هزار درجه سانتیگراد خیلی سریع خراب می‌ شوند و از آنها بخاری سمی ساطع می‌شود و به مرور با کنده شدن مواد تفلون ممکن است وارد بدن و یا محیطی که ما در آن زندگی می‌ کنیم شوند و از این طریق به ما آسیب برسانند.

ظروف آلومینیومی برای پخت و پز غذا

ظروف آلومینیومی برای پخت و پز غذا

ظروف آلومینیومی نیز همچون ظروف مسی رسانای حرارت هستند و حرارت را به خوبی جذب و در سراسر ظرف پخش می‌ کنند. آلومینیوم می‌ تواند با برخی مواد خوراکی از جمله خوراکی های اسیدی واکنش دهد و ویتامین و مواد مغذی موجود در غذا را خنثی کند.

پختن غذا در این ظروف توصیه نمی‌ شود چرا که اگر این ماده جذب بدن شود، باعث بروز مشکلاتی همچون سوء هاضمه، زخم معده، مشکلات پوستی و التهاب روده می شود.

ظروف استیل برای پخت و پز غذا

ظروف استیل برای پخت و پز غذا

استیل یک آلیاژ فلزی است که در دسته پرطرفدارترین ظروف آشپزخانه قرار می‌ گیرد. ظروف استیل، ظروف بسیار مستحکمی هستند که با غذاها واکنش شیمیایی نمی دهند.

این ظروف به دلیل نداشتن روکش‌ های شیمیایی ضرری برای بدن ما ندارند و می‌ توانید با خیال راحت از آنها برای پخت غذا استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید استیل باید با کیفیت و با دوام باشد. ظروف استیل تقلبی و بی‌ کیفیت دارای خطر جدی برای سلامتی هستند‌‌.

ظروف سفالی برای پخت و پز غذا

ظروف سفالی برای پخت و پز غذا

ظروف سفالی که از خاک رس ساخته شده‌ اند، مواد خوراکی را سمی نمی‌کند و به دلیل قلیایی بودن خاک، ph موجود در مواد غذایی را خنثی می کند و مانند سم زدای طبیعی عمل می‌ کند.

ظروف سفالی، غذا را بسیار معطر می‌کنند. غذایی که در این ظروف پخته شود حاوی انواع ویتامین‌ها خواهد بود. ظروف سفالی می‌تواند ایجاد رطوبت کند.

پس نیاز به روغن و چربی را کم می‌کند. در نتیجه دچار افزایش وزن نخواهید شد و چربی کم تری را در وعده‌ های غذایی خواهید داشت‌‌. این ظروف در تمام نقاط  کشور در دسترس و از لحاظ قیمت، مقرون به صرفه هستند.

ظروف چدن برای پخت و پز غذا

ظروف چدن برای پخت و پز غذا

این ظروف از جنس آهن هستند به همین دلیل از بهترین گزینه‌ها برای پخت و پز می‌ باشند. زیرا بدن ما به آهن نیاز زیادی دارد. این ظروف نسبت به ظروف تفلون دارای سلامت بیشتری هستند و در صورت خوب مراقبت کردن، عمر طولانی خواهند داشت و در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند.

ظروف سرامیکی برای پخت و پز غذا

ظروف سرامیکی برای پخت و پز غذا

ظروف سرامیکی نسبت به ظروفی مانند تفلون جدید تر هستند.این ظروف نچسب می باشند و دارای مقاومت بالایی در برابر آسیب دیدگی هستند.

گرچه از لحاظ وزن نسبتا سنگین می‌ باشند و در برابر حرارت مقاومت کم تری دارند اما هنگام پخت غذا نیاز کمی به روغن دارید. در نتیجه غذای سالمی خواهید داشت.

این ظروف با مواد خوراکی واکنش نمی‌ دهند و در طعم غذا تغییر ایجاد نمی‌ شود. اما قیمت نسبتاً بالایی نسبت به بقیه ظروف دارند.

 

جمع بندی

در مقاله بالا از کارمادیو خواندیم هر نوع ظرف چه معایب و چه مزایایی برای پخت غذا دارد.در پایان می توانید به مقاله سرویس پلاستیک عروس شامل چه اقلامی می باشد؟ سر بزنید تا با خواندن آن، اطلاعات بیشتری راجع به خرید سرویس پلاستیک عروس بدست آورید.

3.7/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا