سلامتسبک زندگی

از کجا بفهمیم افسردگی داریم و چطور درمان کنیم؟

معمولا افراد در طول زندگی خود، گاهی دچار بی میلی یا از دست دادن علاقه نسبت به انجام کار هایشان می شوند. ممکن است احساس دلمردگی و اندوه کنند و حس کنند انرژی برای انجام هیچ کاری ندارند. همین موضوع، تاثیرات مخربی روی زندگی آن ها می گذارد. اما شاید تشخیص اینکه این نشانه ها مربوط به افسردگی است یا نه کمی مشکل باشد. در این مقاله از سایت کارمادیو همراه ما باشید تا علائم افسردگی، انواع افسردگی و درمان آن را به طور کامل برای شما توضیح دهیم.

علائم افسردگی

علائم افسردگی

افسردگی هم مانند دیگر بیماری های روحی و جسمی علائمی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  • احساس غم و اندوه طولانی به طوری که با هیچ روشی از بین نرود.
  • بی میلی و از دست دادن علاقه و انگیزه به صورت ناگهانی برای انجام کار های روزانه
  • افزایش یا کاهش اشتهای ناگهانی
  • اختلال در خواب ( بی خوابی یا خوابیدن بیش از حد )
  • خستگی های مفرط و خواب آلودگی
  • احساس گناه و عذاب وجدان
  • احساس ناکافی بودن و بی ارزشی
  • از دست دادن تمرکز و ناتوانی در تصمیم گیری های ساده
  • فکر کردن یا اقدام به خودکشی و مرگ

این ها علائمی از مشکلات روحی هستند که می تواند در هر فرد ایجاد شود. افسردگی می تواند بیماری های جسمی نیز به همراه داشته باشد. بیماری های تیروئید، تومور های مغزی، کمبود ویتامین، سردرد، مشکلات گوارشی و معده و درد عضلات که منشا درد در بدن یافت نمی شود، می تواند از علائم افسردگی باشد.

انواع افسردگی

با توجه به شدت یا ضعف این بیماری در افراد، به چند دسته تقسیم می شود و انواع مختلفی دارد.

1. افسردگی تک قطبی

افسردگی تک قطبی علائمی مانند از دست دادن علاقه و لذت نسبت به کار یا تفریح، کم شدن انرژی و ضعف اعصاب باشد که اگر درمان نشود، اثرات بدی در زندگی شخصی، کاری و حتی روابط فرد می گذارد.

2. روان پریشی

گاهی اوقات فردی که دچار افسردگی هستند، ممکن است در اثر شدید شدن بیماری، دچار روان پریشی شده و اصطلاحا دچار توهم می شود. یعنی اتفاقاتی را می بیند یا چیزهایی می شنود که واقعیت ندارند.

3. افسردگی در زنان

آمار ها و پژوهش ها نشان می دهد زنان بیشتر از مردان افسردگی را تجربه می کنند. طبق پژوهشات انجام شده تقریبا یک سوم زنان، دچار یک دوره افسردگی در طول زندگی خود می شوند. عواملی مانند جنسیت، نقش زنان در اجتماع، هورمون ها و فیزیولوژی آن ها در این موضوع دخیل هستند.

4. افسردگی قبل از قاعدگی

نوسانات و تغییرات هورمونی که در دوران پیش از قاعدگی در زنان ایجاد می شود، علائم جسمی مانند نفخ، شکم درد، کمر درد، سردرد، تحریک پذیری، خستگی و واکنش های شدید احساسی است. البته این افسردگی مقطعی است و تقریباً ۱۰ تا ۱۵ روز قبل از قاعدگی شروع می‌ شود و پس از گذشت چند روز بهبود می‌ یابد.

5. افسردگی در دوران بارداری

تغییرات هورمونی در دوران بارداری و حتی سقط جنین ممکن است بسیاری از زنان را دچار افسردگی کند این پدیده معمولاً به محیط و شرایط ربطی ندارد و یک اتفاق درونی است که به صورت ناخواسته ایجاد می‌ شود.

6. افسردگی پس از زایمان

برخی از زنان نیز دچار افسردگی بعد از زایمان می‌ شوند که این هم نوعی افسردگی مقطعی و البته طبیعی بوده و پس از چند هفته بهبود پیدا می‌ کند.

7. افسردگی در دوران یائسگی

همانطور که در دوران قاعدگی و باروری، هورمون‌ها دچار تغییر و نوسان می‌ شوند، در دوران یائسگی نیز خطر ابتلا به افسردگی زنان را بیشتر تهدید می‌ کند.

8. افسردگی در مردان

آقایان معمولاً احساسات خود را کمتر بروز می‌ دهند. به همین خاطر تشخیص افسردگی در آنها نسبت به زنان سخت تر است. البته افسردگی در مردان نیز علائمی دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌ پردازیم.

  • دردهای جسمانی از قبیل کمردرد، سردرد، اختلال در خواب، مشکلات گوارشی و مشکلات جنسی
  • عصبانیت و زود از کوره در رفتن و از دست دادن حس شوخ طبعی
  • انجام کار های پر خطر مانند رانندگی‌ های پر سرعت، ورزش‌ های خطرناک و افتادن در دام اعتیاد

9. افسردگی در سالمندان

علائم افسردگی در سالمندان با علائمی که در جوانان ایجاد می‌ شود، معمولاً متفاوت است. به همین دلیل ممکن است تشخیص افسردگی در آنها کمی دشوار به نظر بیاید. احساس خستگی، اختلال در خواب، فراموشی کوتاه مدت و حتی گاهی آلزایمر نشان دهنده افسردگی در سالمندان است. افسردگی در افراد مسن می تواند به صورت بیماری‌ هایی همچون سرطان، سکته و حتی مشکلات قلبی خود را نشان دهد. بعضی اوقات عوارض استفاده از داروها هم موجب بروز افسردگی می‌ شود.

10. افسردگی فصلی

افسردگی فصلی یا اختلال عاطفی فصلی با تغییر فصول ایجاد می‌ شود. هر سال در یک زمان مشخص در پایان یک فصل شروع شده و بعد از گذشت مدتی فروکش می‌ کند.

درمان افسردگی

درمان افسردگی

قبل از انجام هر نوع درمان نیاز است که فرد افسرده توسط یک متخصص معاینه شود. ممکن است لازم باشد فرد افسرده آزمایش‌ هایی انجام بدهد تا این اطمینان حاصل گردد که آیا افسردگی به خاطر بیماری‌ های جسمی بوده یا منشا دیگری دارد؟

حدوداً یک سوم بیمارانی که دارای اختلال افسردگی شدید هستند، تن به مصرف دارو های ضد افسردگی نمی‌ دهند. برای همین بهتر است بستری شده و تحت مراقبت قرار بگیرند تا روند درمان سریعتر طی شود. توصیه می شود پس از مراجعه به روانشناس و یا روانپزشک، در خانه نیز روش‌ هایی را برای بهبود امتحان کنید. روش‌ هایی مانند: انجام دادن فعالیت‌ های جدید، ورزش کردن، کمک کردن به دیگران و بازی‌ های سرگرم کننده.

همین کارهای به نظر ساده و آسان می‌ توانند نقش بسیار خوبی در روند درمان داشته باشد.

داروهای ضدافسردگی

به گزارش کارمادیو، داروهای ضد افسردگی، نوعی درمان برای این بیماری می‌ باشد. مخصوصاً افرادی که به خاطر مصرف دارو های شیمیایی دچار افسردگی شده‌اند، استفاده از داروهای ضد افسردگی برایشان موثر است. البته این کار باید زیر نظر یک روانپزشک متخصص باشد و به هیچ وجه از این داروها به طور سرخود استفاده نشود.

جمع بندی

در مقاله بالا انواع افسردگی،علائم و درمان آن را بررسی کردیم. امیدوارم برایتان مفید واقع شده باشد. شما می توانید مقاله فوبیا یا هراس زدگی چیست؟ آشنایی با انواع PHOBIA و روش درمان آن را جهت شناخت و مقابله با فوبیا های خود در زندگی مطالعه کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا