سلامت

علائمی که نشان می دهد دچار کم آبی شده‌اید+ درمان

به گزارش کارمادیو، کم آبی بدن یا (Dehydrated)، اتفاقی است که شما بیشتر از مقداری که آب دریافت می‌کنید از دست می‌دهید. این امر انجام برخی از کارهای اساسی مانند ثابت نگه داشتن دمای بدن و دفع مواد زائد را برای بدن دشوارتر می‌کند.

در عرق، اشک و هر بار که به دستشویی می روید، آب از دست می دهید. حتی نفس کشیدن هم کمی از شما می گیرد. معمولاً با چیزی که می نوشید و می خورید جبران می کنید. اما هوای گرم، ورزش و بیماری می تواند تعادل شما را از بین ببرد.

کمبود آب چگونه بر شما تأثیر می گذارد

علائمی که نشان می دهد دچار کم آبی شده‌اید+ درمان

بیش از نیمی از وزن بدن شما از آب می‌شود. بنابراین اگر آب بدن شما کم باشد، می توانید به راحتی این قضیه را تشخیص بدهید.

کم آبی خفیف می تواند باعث احساس خستگی و سردرد شود. حتی تمرکز ذهنی، اختلال در خلق و خو و حافظه شما می تواند ضربه جدی به شما وارد کند.به عنوان مثال، وقتی در باشگاه بدنسازی به شدت به خود فشار می آورید، این همه تعریق در واقع میزان فشار خون شما را برای مقداری کاهش می دهد.

آیا تشنگی نشانه کم آبی بدن است؟

علائمی که نشان می دهد دچار کم آبی شده‌اید+ درمان

بله، اما نیازی به وحشت نیست. این دقیقاً نحوه عملکرد بدن است. زمانی که میل به رفع تشنگی خود را پیدا می کنید، در حال حاضر کمی کم آب شده اید.

تا زمانی که توجه کنید و وقتی بدنتان به شما می گوید، یک نوشیدنی می خورید، مشکلی نیست. برای بزرگسالان مسن تر، تاخیر ممکن است کمی بیشتر باشد. بنابراین می تواند به ایجاد عادت نوشیدن آب کمک کند، به خصوص زمانی که آب گرم است یا احساس بیماری می کنید.

 چه کسانی در معرض کم‌آبی قرار دارند؟

علائمی که نشان می دهد دچار کم آبی شده‌اید+ درمان

در صورت داشتن اسهال و استفراغ می توانید بیش از یک گالن آب در روز از دست بدهید. نوزادان و کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار کم آبی می شوند زیرا بدن آنها کوچکتر است. افراد مسن باید مراقب باشند زیرا حس تشنگی شما با افزایش سن ضعیف تر می شود. بیماری کلیوی و برخی شرایط سلامتی می تواند بدن شما را خشک کند. زنان باردار یا شیرده نیاز به نوشیدن بیش از حد معمول دارند.

علائم در کودکان خردسال

علائمی که نشان می دهد دچار کم آبی شده‌اید+ درمان

نوزادان و بچه های کوچک همیشه نمی توانند به شما بگویند که در بدنشان چه می گذرد. به دنبال زبان خشک، بدون اشک در هنگام گریه کردن، بدون پوشک خیس به مدت 3 ساعت، و بیش از حد معمول بی قراری باشید.

وقتی شدیدتر باشد، دهان آنها خشک و چسبناک خواهد بود و چشم ها و گونه هایشان ممکن است گود رفته به نظر برسند. آنها همچنین ممکن است سریع نفس بکشند و نبض تند یا ضعیف داشته باشند. و نقطه نرم بالای سر کودک شما ممکن است فرو رفته باشد.

علائم در کودکان بزرگتر و بزرگسالان

علائمی که نشان می دهد دچار کم آبی شده‌اید+ درمان

ممکن است تشنه باشید و دهانتان خشک یا چسبناک باشد. شما اغلب ادرار نمی کنید.کمتر از 4 بار در روز. وقتی می روید، ممکن است ادرار زیاد نباشد و تاریک باشد یا بوی تند بدهد. ممکن است احساس سرگیجه یا سبکی سر داشته باشید، به خصوص زمانی که ایستاده اید، و ممکن است بیهوش شوید.

با بدتر شدن کم‌آبی، تشنگی شما افزایش می یابد. تنفس و ضربان قلب شما ممکن است سریعتر از حد معمول باشد. ممکن است بیش از حد گرم شوید و ممکن است احساس سردرگمی یا بدخلقی کنید.

آیا باید 8 لیوان آب در روز بنوشیم؟

علائمی که نشان می دهد دچار کم آبی شده‌اید+ درمان

مقداری که باید بنوشید به میزان تحرک، محل زندگی و سلامت کلی شما بستگی دارد. پس به تشنگی خود گوش فرا دهید. اگر مطمئن نیستید که به اندازه کافی نوشیدنی می نوشید، رنگ ادرار خود را بررسی کنید. زرد روشن یا کم رنگ به این معنی است که همه چیز آماده است. تیره تر به این معنی است که باید آب بنوشید.

الکترولیت های مغز

علائمی که نشان می دهد دچار کم آبی شده‌اید+ درمان

سطح الکترولیت شما با میزان آب موجود در بدن شما ارتباط نزدیکی دارد. این بدان معناست که اگر مقدار زیادی مایعات از دست داده باشید، با تلاش بدن برای بازگرداندن تعادل الکترولیت ها، احساس تشنگی و ادرار کمتری خواهید داشت.

آیا به نوشیدنی ورزشی نیاز داریم؟

علائمی که نشان می دهد دچار کم آبی شده‌اید+ درمان

تقریبا هرگز. این ترکیبات آب، نمک و قند برای ورزشکاران سطح بالا مانند دوندگان ماراتن ساخته شده است. بسیاری از ما در حین ورزش به چیزی بیشتر از آب نیاز نداریم. فقط باید سخت تر کار کنید تا کالری اضافی نوشیدنی های ورزشی را بسوزانید.

اگر تمرینات شدید را بیش از یک ساعت انجام دهید، آنها می توانند منطقی باشند. حتی در این صورت، تا ساعت دوم نیازی به شروع نوشیدنی نخواهید داشت.

راهکار مایع‌درمانی خوراکی

علائمی که نشان می دهد دچار کم آبی شده‌اید+ درمان

وقتی کم آبی خفیف یا حتی متوسط ​​است، اغلب می توانید آن را با آب فراوان از بین ببرید. اما اگر اسهال شدید دارید یا دچار استفراغ هستید، یک محلول آبرسانی خوراکی ممکن است به شما کمک کند.

یشتر اوقات این کودکان هستند که به یکی نیاز دارند، اما بزرگسالان نیز می توانند از آن استفاده کنند. ترکیب ویژه نمک ها و قندها با آنچه بدن نیاز دارد مطابقت دارد. می توانید آن را بدون نسخه از داروخانه خریداری کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

علائمی که نشان می دهد دچار کم آبی شده‌اید+ درمان

هنگامی که علائم کم آبی شدید را مشاهده کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید. می‌تواند به سرعت به بچه‌ها ضربه بزند، بنابراین بهتر است زودتر چک کنید. علائم عبارتند از:

  • اسهال بیش از 24 ساعت
  • احساس سرگیجه، گیجی یا غش
  • نمی توانید مایعات را نگه دارد
  • فقدان انرژی
  • ضربان قلب یا تنفس سریعمدفوع سیاه یا خونی

درمان اورژانسی

علائمی که نشان می دهد دچار کم آبی شده‌اید+ درمان

وقتی سطح آب شما خیلی کم می شود، نمی توانید به تنهایی با کم آبی مقابله کنید. شما باید در بیمارستان درمان شوید. ایده یکسان است. برای وارد کردن مایعات به بدن و بازگرداندن تعادل بدن. پزشکان درمان را از طریق ورید با IV انجام می دهند، زیرا آب و املاح را خیلی سریعتر از آنچه که بتوانید بنوشید وارد بدن شما می کند.

آیا می توان زیاد آب نوشید؟

علائمی که نشان می دهد دچار کم آبی شده‌اید+ درمان

بله می توانید، اما این احتمال زیاد نیست. وقتی بیش از توانایی کلیه‌هایتان نوشیدنی می‌نوشید، در نهایت به وضعیتی به نام هیپوناترمی مبتلا می‌شوید. این زمانی است که سطح سدیم شما بسیار پایین می آید و باعث می شود سلول های شما متورم شوند.

این اتفاق می تواند کشنده باشد. این وضعیت بیشتر فقط برای افرادی اتفاق می افتد که در مسابقات طولانی مدت رقابت می کنند.

نکاتی برای هیدراته ماندن

علائمی که نشان می دهد دچار کم آبی شده‌اید+ درمان

اگر به یاد نمی آورید که به اندازه کافی آب بنوشید، به دنبال راه هایی باشید که آن را در روزتان بسازید. آب را به نوشیدنی مورد علاقه خود تبدیل کنید. در هر وعده غذایی و بین هر وعده غذایی یک لیوان بریزید. یا یک یادآوری روی گوشی خود تنظیم کنید تا هر ساعت یک لیوان بخورید.

برخی افراد متوجه می شوند که حمل یک بطری آب این کار را انجام می دهد. و اگر مشتاق یک میان وعده هستید، به جای آن آب بخورید. گاهی اوقات بدن ما تشنگی گرسنگی را گیج می کند.

میزان مصرف خود را اندازه گیری کنید

علائمی که نشان می دهد دچار کم آبی شده‌اید+ درمان

پیگیری میزان مصرف آب به شما امکان می دهد بدانید که آیا به اهداف خود می رسید و همچنین به شما کمک می کند تا انگیزه داشته باشید. این می تواند به آسانی ثبت مجموع خود در یک دفترچه یادداشت باشد. همچنین می توانید برنامه ای را دانلود کنید که می تواند هدف شما را تعیین کند، نوشیدنی را به شما یادآوری کند و مجموع شما را ثبت کند. بسیاری از برنامه های تناسب اندام ردیابی آب را به عنوان یک ویژگی خواهند داشت.

یا یک بطری هوشمند با تکنولوژی پیشرفته، می تواند همه این کارها را انجام دهد در حالی که آب شما را سرد نگه می دارد.

جمع بندی

کم آبی بدن، یکی از مسائل مهمی است که می‌تواند بر سلامت و عملکرد بهتر بدن تأثیرگذار باشد. آب، عنصر اساسی برای حفظ سلامت و عملکرد بهینه سیستم بدن است. هر چند، در گرمای تابستان یا به دلیل فعالیت بدنی شدید، می‌توان به راحتی آب بدن را از دست داد.

این می‌تواند منجر به کم آبی شود که عوارض جدی برای سلامت بدن دارد. علائم کم آبی بدن می‌توانند متنوع باشند، مثلاً شخص ممکن است احساس خشکی و تپش قلبی، دهان خشک و تاری دید داشته باشد. امیدواریم این مقاله از کارمادیو برای شما مفید بوده باشد.

امتیاز بدهید

منبع
کارمادیوWebmd

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا