خواندنی

هفت روش آسان و کاربردی برای نگهداری از آکواریوم در منزل که باید بدانید

آکواریوم ها می توانند به شدت برای سلامتی شما مفید باشند مطالعات نشان داده اند که تماشای شنای ماهی می تواند فشار خون را کاهش دهد و سطح استرس را کاهش دهد. وجود آکواریوم در منازل نیز منبعی برای تحریک ذهنی به ویژه برای کودکان کوچکتر و سالمندان است. در این مقاله از کارمادیو، با اصول اولیه روش های نگهداری آکواریوم آشنا می شوید.

آکواریوم آب شور یا آب شیرین:

ماهی های آب شیرین در آکواریوم خانگی

پیش از اینکه اولین آکواریوم خود را خریداری کنید باید تصمیم بگیرید که چه نوع مخزن ماهی را می خواهید داشته باشید. به صورت کلی دو نوع مخزن ماهی وجود دارد که می توانید داشته باشید:

  • آکواریوم ماهی آب شیرین
  • آکواریوم ماهی آب شور

ماهی های آب شور برای آکواریوم در منزل

همانگونه که شما نیز در جریان هستید نگهداری و راه اندازی مخازن ماهی آب شیرین نسبت به مخازن ماهی آب شور آسان تر و کم هزینه تر می باشد. اما آکواریوم ماهی های آب شور رنگارنگ تر و زنده تر از آکواریوم آب شیرین هستند. بهترین راه به منظور اینکه متوجه شوید کدام نوع آکواریوم برای شما مناسب است این است که به مراکز فروش ماهی رفته (در تهران اتوبان نواب) و ماهی های رنگارنگ آن ها را نگاه کنید.

1.استفاده از فیلتر مناسب:

فیلتر مناسب برای آکواریوم

یکی از مهم ترین بخش های نگهداری ماهی نیز یکی از آسان ترین بخش ها است. درست مانند فیلتر هوا که هوای تنفسی ما را تمیز  می‌کند، فیلتر آکواریوم نیز آبی را که ماهی شما تنفس می کند تمیز می کند. همچنین کمک می کند تا آکواریوم شما بکر نظر برسد. شما تنها نمی‌توانید آن را با آب معمولی تمیز کنید و دوباره در آکواریوم خود قرار دهید. فیلترها و سنگریزه ها فضایی را برای رشد باکتری های مفید فراهم می کنند. بنابراین هنگام تمیز کردن آنها باید مراقب باشید زیرا ممکن است تمام باکتری های مفید را از دست بدهید. در این صورت، هنگام تمیز کردن فیلتر آکواریوم، باید آن را با خود آب آکواریوم تمیز کنید. این کار به حفظ باکتری های مفید کمک می کند. می‌توانید شن‌ها را با آب معمولی شیر تمیز کنید و مشکلی پیش نمی‌آید، اما برای اطمینان بیشتر.باید شن را با آب آکواریوم تمیز کنید. اگر می خواهید سنگ ریزه را با آب معمولی تمیز کنید، حتما از ضد کلر نیز استفاده کنید

2.استفاده از وسایل ضدعفونی شده برای تمیز کردن آکواریوم:

وسایل تمیز کننده آکواریوم

وسایلی که به طور مستقیم با داخل آکواریوم در ارتباط هستند مانند تور دستی (ساچوک)، لوله های باریک، بخاری، فیلتر، لوازم تزئینی و شیشه پاک کن باید همیشه تمیز و ضد عفونی شده باشند. بهترین راه ضدعفونی کردن آن ها استفاده از محلول آب نمک است. برای این کار ظرفی از محلول آب و نمک (۳۰ گرم در لیتر) را تهیه کرده و تورهای دستی، شلنگ ها و سایر وسایل را در آن قرار دهید. همچنین اگر تعداد آکواریوم ها زیاد باشد بهتر است برای هر آکواریوم یک تور دستی تهیه شود.

از مواد شیمیایی دیگری مانند جوهر نمک، با غلظت بسیار کم هم برای ضدعفونی وسایل استفاده می شود. اما باید در نظر داشت که باقیمانده این گونه مواد، برای ماهی های زینتی خطر آفرین هستند لذا توصیه می شود پس از استفاده، وسایل ضدعفونی شده را با آب معمولی و تمیز شستشو دهید تا بقایای حاصل بر روی آن ها به حداقل ممکن برسد.

مواد شیمیایی برای تمیز کردن آکواریوم

3.پوشش گیاهی:

پوشش گیاهی مناسب آکواریوم

استرس ماهی ها را با پوشش های طبیعی و مکان های مخفی مناسب کاهش دهید. برخی از ماهی هایی که در دریاهای آزاد زندگی ‎ کنند، برای داشتن حس امنیت و پیدا کردن خانه به پوشش هایی به شکل گیاهان تزئینی نیازمندند. در صورت عدم وجود پوشش های گیاهی برای این دسته از ماهی ها در آکواریوم احتمال بروز بیماری و مرگ در آن ها افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین در صورت تمایل به داشتن ماهی های بیشتر پوشش های گیاهی تزئینی موجود در آکواریوم خود را افزایش دهید.

4.کنترل دمای آکواریوم:

کنترل دمای آکواریوم

دمای بالا باعث تحریک بیشتر ماهی ها و افزایش متابولیسم آنها می شود ماهی ها در این دما نیاز غذایی بیشتری پیدا می کنند و در نتیجه محیط آکواریوم با فضولات و یا اضافات مواد غذایی، آلوده می شود. دمای بالا در رشد باکتری ها و دیگر میکروارگانیسم ها نیز موثر است و اگر توده ای از غذا (به صورت اضافه) در آکواریوم باقی بماند، محل تکثیر سریع باکتری ها می شود و عوامل بیماری زا را در آب افزایش می دهد که برای رفع این مشکل دمای آب را همیشه باید کنترل کرد.

دمای مناسب و متعادل برای اکثر گونه های ماهیان زینتی ۲۹-۲۷ درجه سانتی گراد است و در آکواریومی که سیستم فیلتراسیون آن قوی نباشد دما را باید به صورت تدریجی و مناسب در حد پایین نگه داشت تا نیاز غذایی ماهی ها کم شود. با این کار دوره رشد ماهی ها طولانی تر می شود اما به یاد داشته باشید که رعایت بهداشت آکواریوم عمر متوسط ماهی ها را افزایش خواهد داد.

5.نحوه صحیح قرار دادن ماهی در آکواریوم:

ماهی آکواریومی

ماهی را به آهستگی درون آکواریوم قرار دهید و از قرار دادن ناگهانی آن درون آکواریوم خودداری کنید. تکنیک های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. برای جلوگیری از افزایش میزان استرس ماهی ها در حین قرار دادن آن ها درون آکواریوم، چراغ های آکواریوم را خاموش کنید و کیسه حاوی ماهی را درون آکواریوم قرار دهید و سپس مقدار کمی از آب اکواریوم را به داخل کیسه حاوی ماهی بریزید و از ریختن آب درون کیسه به داخل آکواریوم خودداری کنید.

در چند ساعت اولیه ای که ماهی ها در آکواریوم قرار دارد، از روشن کردن چراغ های آکواریوم خودداری کنید. در طول چند روز ابتدایی نگهداری از ماهی های مورد نظرتان، آن ها را از نزدیک بررسی کنید تا از عدم وجود علائم بیماری در آن و خوردن غذا مورد نیازش اطمینان حاصل کنید.

6.تغذیه ماهی:

تغذیه ماهی آکواریوم در منزل

  1. میزان غذا ثابت و تعداد وعده های غذایی افزایش یابد. (غذا را به ماهی بدهیم نه به آب)
  2. میزان غذا در وعده های ابتدایی (صبح) بیشتر و هر چه به وعده های آخر (عصر) نزدیک می شویم به نسبت کاهش یابد.
  3. آخرین وعده غذا دهی بین ۳-۲ ساعت قبل از خاموشی کامل باشد.
  4. هر چه تکه های غذا بیشتر باشد (غذاهای منجمد) تأثیر بیشتری در رشد ماهی ها و رعایت بهداشت آکواریوم دارد البته تا جایی که شکل غذا تغییر نکرده و در آب پخش نشود.
  5. غذا را به صورت پراکنده در آب وارد کنیم نه به صورت توده ای زیرا ماهی ها با حمله به توده غذا باعث پراکندگی و پخش شدن غذا و در نتیجه آلودگی محیط می شوند.
  6. غذاهای زنده به عنوان مکمل غذایی پیشنهاد می شوند.

تغذیه ماهی های آکواریوم در منزل با کرم

7.بهترین ترکیب ماهی ها:

بهترین ترکیب ماهی های آکواریومی

ماهی هایی که با هم در یک آکواریوم زندگی می کنند نقش مهمی در پاکیزگی محیط زندگی خود دارند و این ماهی ها باید با هم سازگار و نوع تغذیه مشابه داشته باشند.
اگر ماهی های موجود در یک آکواریوم از گونه هایی باشند که یک گونه از کف، یک گونه از وسط و گونه دیگر از سطح آب تغدیه کنند کمترین میزان آلودگی غدایی در محیط آکواریوم ایجاد خواهد شد، زیرا غذایی که به آکواریوم وارد می شود در سه لایه آب توسط ماهی ها خورده شده و درکف تقریباً تمام می شود، در نتیجه اضافات غذایی در آکواریوم باقی نمی ماند. نقش ماهیان کت فیش در نظافت آکواریوم بسیار مهم است و از ارکان بهداشتی آکواریوم به حساب می آید.

نحوه مراقبت از آب آکواریوم:

مراقبت های روزانه

حتما هر روز دمای آب آکواریوم خود را بررسی کنید.

مراقبت های هفتگی:

  • 10 درصد از آب آکواریوم را با آب تمیز تعویض کنید.
  • PHآب، آمونیاک، نیترات و کلر موجود در آب را اندازه گیری کنید.
  • جلبک های موجود در آب آکواریوم را از بین ببرید.

مراقبت های ماهانه:

  • ماسه ته نشین شده در آب آکواریوم را از ببرید.
  • 25 درصد از آب آکواریوم را با آب تمیز تعویض کنید.
  • فیلتر را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تمیز یا تعویض کنید.
  • جلبک های آن را از بین ببرید.
  • پوشش های گیاهی طبیعی و تزئینی را پاک سازی کنید..

در صورت لزوم گیاهان زنده موجود در آکواریوم را هرس کنید.

جمع بندی:

در این مقاله تهیه شده در کارمادیو، نکات اصلی و کلیدی در رابطه با روش های نگهداری آکواریوم گفته شد. به خاطر داشته باشید تعمیر یا نگهداری از آکواریوم برای تمامی افراد خوشایند نیست، اما کاری است که باید انجام شود. ماهی آکواریومی نوعی حیوان خانگی است، آکواریوم نیز خانه این حیوان به شمار می‌رود. پس شایسته است که در محیطی تمیز زندگی کنند تا سالم بمانند.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا